Page 194 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 194
TÜM SEKTÖRLER
2011 içi in sektörel hedefler: Sektörün güncel hede-
fi, ülke ihracat› içindeki pay›n› en az yüzde 10 düze-
yine ç›karmak. 2010’un pozitif geliflmeleri 2011’de de
sürecek. Mevcut tablo bu yönde. 2023 projeksiyo-
nunda kimya sektörü 50 milyar dolar ihracat yapa-
cak gözüküyor.
Mehmet Uysal
PAGEV (Türk Plastik San. Araflt›rma,
Gelifltirme ve E¤itim Vakf›) Baflkan›
Plastik 2014’te
Avrupa’n›n en bafl›na
2 010 durumu: Sektör
Murat Akyüz 2009’da kriz nedeniyle
‹KM‹B (Kimyevi Maddeler ve Mamülleri güç durumdayd›. Tüm
‹hracatç›lar› Birli¤i) Yön. Krl. Baflkan› Avrupa plastik endüstrisi dara-
l›rken Türk plastik sektörü “0”
Kimya 2011’de büyümeyle kendini korumufltu.
Sektör 2010’da toparland› ve
12 milyar dolar ihracat üretimini yüzde 16 art›rarak 6
milyon tona ç›kard›. Sektörü-
2 d›, 2010’da ihracat gelirini sürekli art›rd›. ‹hra- nün ihracat›nda da ifller yolun-
010 durumu: Sektör krizin yaralar›n› h›zla sar-
da gitti. Sektör firmalar›, 2010 y›l›n›n ilk 11 ay›nda 3
cat Mart ay›nda yüzde 74 art›flla rekor k›rd›.
tirdi. Plastik mamul d›fl ticaretinde ise 2010 y›l›nda
2010 y›l› toplam›nda sektör 12 milyar dolarl›k hede- milyar 528 milyon dolarl›k direkt ihracat gerçeklefl-
fine ulaflt›. Kimya sektörünün ihracat baflar›s›, kat- 880 milyon dolar fazla verildi. ‹hracat›n ithalat› kar-
made¤eri yüksek ürünler üretebilmesinden kaynak- fl›lama oran› da yüzde 143 olarak gerçekleflti.
land›. ‹KM‹B (Kimyevi Maddeler ve Mamülleri ‹hra-
catç›lar› Birli¤i) Baflkan› Murat Akyüz baflar›y› flöyle Sektörün sorunlar›:
flemalaflt›r›yor: “Tonlarca tar›m ürünü pazarlayarak PAGEV (Türk Plastik Sanayi-
elde edemedi¤iniz geliri, birkaç koli ilaç veya birkaç cileri Araflt›rma, Gelifltirme ve
koli elektronik eflya ile elde etmek mümkün. Böyle E¤itim Vakf›) Yönetim Kurulu
bir ticari atmosferde yafl›yoruz. Bu ba¤lamda hede- Baflkan› Mehmet Uysal sektör
fimiz gerekli altyap› ve yat›r›mlar› da sa¤layarak kat- sorunlar›n› flöyle özetliyor: Tür-
made¤erli ürünleri sektörümüzün portföyüne kat- kiye, plastiklerin yo¤un kullan›l-
makt›r.” d›¤› Avrupa pazarlar› ile ham- -
Sektör firmalar›, yeni üretim tesisleri kurma ve madde üreticisi Ortado¤u pa-
yurtd›fl›na yat›r›m yapma konusunda özgüven kazan- zarlar›n›n tam ortas›nda son de-
d›lar. Yurtd›fl›ndan gelen direkt sermaye yat›r›mlar› rece stratejik bir konumda bulu-
sektörel bazda art›fl e¤ilimine girdi. Yeni pazarlara nuyor. Yeni yabanc› yat›r›mc›lar için gerekli yat›r›m
girildi. Kuzey Afrika ve Uzak Asya’ya ihracat artt›. ikliminin yarat›lmas› gerekiyor. Sektörün bir s›k›nt›s›
2010’da Avrupa ile olan ticaret yüzde 30’dan fazla da yerli hammadde azl›¤› ve yeterli kalifiye eleman.
yükseldi. Plastik mamul üreticileri 2010’da hammadde ihtiyaç-
lar›n›n yüzde 85’ini ithalatla karfl›lad›. ‹thal etti¤imiz
Sektörün sorunlar›: ‹hracat›n geliflimi 3.8 milyon ton plastik hammaddesi için 5.1 milyar
için sektöre destek gerekiyor. Kredilere dolar döviz ödedik. LDPE, PVC, PP ve HDPE d›fl›n-
ulafl›m›n kolaylaflt›r›lmas› talebi var. Ver- daki hammaddeler yüzde 100 oran›nda ithal edildi.
gilendirme konusunda sektörün yükü- Hammadde ithalat oran›nda dünya birincisiyiz.
nün hafifletilmesi isteniyor. Kimya sek-
törü yap›s› itibariyle Ar-Ge yo¤unluklu 2011 için sektörel hedefler:
bir sektör oldu¤u için Ar-Ge destekleri- 2011 y›l›nda sektör yeni bir atakla kriz öncesi gün-
nin sektör için cazip hale getirilmesi is- lerine dönecek. Büyüme çift basamakl› rakamlarda
teniyor. ‹hracata dair tüm süreçte kamu- seyredecek. Sektörün direkt ve dolayl› ihracat› 10
nun deste¤ine ve iflbirli¤ine ihtiyaç var. milyar dolara ç›kacak. Avrupa’n›n 4. büyük üreticisi
Yeni Ticaret Kanununun büyük bir h›zla olan sektörün hedefi 2014 y›l›nda Avrupa’n›n en bü-
ç›kmas› sektörün beklentilerinden. yü¤ü olmak.
192 KobiEfor Ocak 2011