Page 195 - KobiEfor_Ocak_2011
P. 195
Saadettin Korkut
Ambalaj Sanayicileri Derne¤i
(ASD) Baflkan›
Ambalaj endüstrisi
toparlan›yor
Ramazan Davulcuo¤lu
2 010’da durum: Ambalaj Sanayicileri Derne¤i
MOSDER Yönetim Kurulu Baflkan›
(ASD) Baflkan› Sadettin Korkut, Türkiye amba-
laj sektörünün de yeni talepleri karfl›lamak için
Mobilya ihracatta ekonomisi geliflmifl ve göreceli olarak ambalaj pazar
yüzde 20 büyüyecek doyumuna ulaflm›fl AB ülkelerinde oldu¤undan daha
h›zl› bir geliflme gösterdi¤ini ifade ediyor.
2 010 durumu: MOSDER Yönetim Kurulu Baflka- 4.668.000 ton ve toplam ciro 5.84 milyar dolar ola-
2009 y›l›nda tüm dallarda üretim miktar›
n› Ramazan Davulcuo¤lu’nun aktar›m›na göre
rak gerçekleflti. Ortalama yüzde 3 civar›ndaki mali-
2010 y›l› sonu itibar›yla mobilya sektöründe
ihracatta yüzde 20 art›flla 1.4 milyar dolar hedefi ya- yet pay› nedeni ile yaklafl›k 205 milyar dolarl›k bir
kaland›. Yan sanayisiyle birlikte sektör 500 bin kifli üretimin yerel ve küresel pazarlanmas›n› olanakl›
istihdam ediyor. ‹ç pazar hacmi 2010 sonunda yüz- hale getirdi. 2009 de¤erlerine göre 2.02 milyar do-
de 8'lik art›flla 8 milyar dolara ulaflt›. ‹hracat›n itha- lar üretim demek. Ambalaj sanayi ihracat› son befl
lat›n›n iki misline ulaflan ve böylelikle cari aç›k ver- y›lda her y›l ortalama yüzde 16 oran›nda artt›. De¤er
meyen nadir sektörlerden biri olan mobilya sektörü, olarak yaklafl›k yüzde 15 oran›nda azald›. Türkiye
2010’da 173 ülkeye ihracat yapar duruma yükseldi. ambalaj sanayi ürünleri dünya çap›nda 162 ülkeye
Sektörün ihracattaki iddias›n› güçlendiren unsurlar›n ihraç edildi. TÜ‹K verilerine göre ilk 9 ayl›k dönem-
bafl›nda teknolojiye, tasar›ma yap›lan yat›r›mlar ve de ihracat 2.26 milyar dolar oldu.
artan üretim kapasitesi oldu. Öte yandan özellikle Sektörde irili ufakl› yaklafl›k 3 bin iflyerinde 90
çevre ülkelerde birbiri ard›na aç›lan konsept ma¤a- bin-100 bin kiflinin çal›flmakta oldu¤u tahmin edili-
zalar da yurtd›fl› yayg›nlaflmay› güçlendirdi. yor. Sektör emek yo¤un olmay›p daha ziyade tekno-
loji a¤›rl›kl› bir sektör.
Sektörün sorunlar›: Ev yaflam›n›n popülaritesini
giderek art›rmas›yla mobilya e¤ilimlere göre sürekli 2011 ve sonras›, sektörel beklentileri:
de¤ifltirilebilen bir ürün haline geldi¤i için, sektörün Türkiye ambalaj sektörü gerek yap›sal gerekse
KDV oran›n›n iyilefltirilmesi talebi var. Sektörde ni- teknolojik aç›dan yerli imalat sanayinin gereksinim-
telikli ara eleman yetersizli¤i bulunuyor. Bu sorunun lerini karfl›layabilecek yeterlilikte olmas›na karfl›n
çözümü de mesleki e¤itimi cazip hale getirmekten bugün ithal edilen ihtiyaç maddeleri kendi ambalaj-
geçiyor. KDV ve istihdam dostu olan mobilya sektö- lar› ile gelmektedirler. Yeni ürünler Türkiye’de üretil-
rünün üzerindeki vergi yükleri ve ihracatta navlun meye bafllad›kça onlar›n ambalajlar› da Türkiye’de
sorunu da sanayicilerin rekabet gücünü azaltan üretilecek ve piyasa hacmi buna ba¤l› olarak gelifle-
önemli faktörler. cektir. Mevcut konjonktürel geliflmeye göre kifli bafl›
ambalaj kullan›m› yüzde 10 civar›nda bir büyüme
2011 için sektörel hedefler: Halen üretici ve pera- - kaydedecek. 2023 y›l›nda nüfusun 82 milyon kifli
kendeciler dahil olmak üzere 60 bin flirket faaliyet olaca¤› varsay›m› ile pazar büyüklü¤ümüz AB ülke-
gösteriyor. ‹hracatta yüzde 20, iç pazarda yüzde 10 leri ortalamalar›na ulaflacak. Bugün 6 milyar dolar›
büyüme öngörülüyor. Ortado¤u ve Afrika'da yeni pa- bir miktar aflan sektörel büyüklük 2023’te 24 milyar
zarlara aç›lan sektör hedeflerini büyüttü. dolar mertebelerine ulaflacak. Bugün 2.26 milyar do-
Kalitesiyle tan›n›r duruma gelen Türk mobilya lar civar›nda oluflan do¤rudan ambalaj ihracat›
sektörü 2011’de konusunda Türkiye’yi markalaflt›r- 2023’te 8 milyar dolar› bulacak.
maya odaklanacak. Bu mümkün mü sorusuna Davul-
cuo¤lu’nun cevab› flöyle: “200 milyon dolarl›k Do¤u
Afrika pazar›n›n merkezi konumundaki Kenya, 40
milyon nüfus, 62 milyar dolar gayri safi milli has›la
ve 1570 dolar kifli bafl› milli gelire sahip. Nüfus art›-
fl› h›z› yüzde 3’e, büyüme h›z› ise yüzde 5’e var›yor.
Bu do¤rultuda beklentiler ço¤al›yor. Türk ürünlerini
kalitesiyle tan›yorlar. Bizlerde geliflen Kenya’n›n ar-
tan ihtiyaçlar› ve farkl›laflan beklentileri do¤rultu-
sunda, Kenya’ya konforlu yaflam› mümkün k›lacak
mobilya ürünlerimizi götürece¤iz.”
Ocak 2011 KobiEfor 193