Page 51 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 51

SKODA’NIN SERÜVEN‹

               1895 y›l› Aral›k ay›n›n bafllar›nda, her ikisi de bisiklet merakl›s› olan
             teknisyen Václav Laurin ve kitap sat›c›s› Václav Klement kendi tasarlad›k-
             lar› ve 19’uncu yüzy›l›n milliyetçi havas›na uygun flekilde “Slavia” olarak
             adland›rd›klar› bisikletlerin üretimine bafllad›lar. Bisiklet 4 y›l sonra mo-
             torsiklete dönüfltü. 1905’te ise Laurin&Klement Co. Otomobil üretimine
             bafllad›. Klasik Çek otomobili üreten ikilinin üretim tesisleri sürekli genifl-
             leterek Skoda markas›n›n vizyonu çizildi. 1925 y›l›nda Pilsen Skoda Co.
             ile birleflme tamamland› ve Laurin&Klement markas› tarihe kar›flt›. ‹kinci
             dünya savafl›yla Alman ‹mparatorlu¤u’nun endüstriyel yap›s›na dahil olan
             Skoda, de¤iflen politik süreçle birlikte tek binek otomobil üreticisi hali-
             ne geldi. Sosyalist bir ülkenin en önemli markas› olan Skoda, bugün y›l-
             da 1 milyon adet otomobil sat›fl›n› hedefleyen dev bir kurulufl. Sosyaliz-
             min disiplini ile Almanlar›n mühendislik gücünü birlefltiren Skoda’n›n Tür-
             kiye’deki serüveni ise 1989 y›l›na uzan›yor. Skoda 1992 y›l›ndan beri Al-
             man otomotiv devi Volkswagen Group’un çat›s› alt›nda hizmet veriyor.


           nemde sosyal demokratt›m bugünde…”               güvendiler. 1995’e kadar sat›fl sonras› hizmetlerin
              1980 y›l›nda ö¤rencili¤i biten Kadirbeyo¤lu için ifl  müdürlü¤ünü yapt›m. 95 ile 2002 aras›nda ise Genel
           hayat›na at›lma zaman› gelir. ‹lk olarak Yakac›k’ta  Müdür Yard›mc›l›¤›’na geçtim. 2001 ve 2002 Türk
           bir KOB‹’de iflbafl› yapar. Firman›n ithalat ve ihracat  otomotiv sektörünün 17 y›l›n en düflük rakamlar›na
           sorumlusudur. Burada yaklafl›k 7-8 y›l çal›flan Kadir-  indi¤i y›llard›. Genel Müdür olarak geminin kaptanl›-
           beyo¤lu, gelen bir teklifle ikinci ve son ifl deneyimi-  ¤› bana verildi.”
           ne start verir.                                    Bir Do¤ufl Otomotiv ifltiraki olan ve 1989 y›l›nda
                                                            Skoda’n›n Türkiye distribütörlü¤ünü yürütmek üzere
              21 y›l›k tecrübe                              kurulan Yüce Auto, Fabia, Roomster, Octavia, Su-
              Yüce Auto’da 21 y›l› deviren Mahmut Kadirbeyo¤-  perb ve Yeti modellerinin sat›fl, servis ve yedek par-
           lu, sat›fl departman›nda bafllayan ve Genel Müdürlü-  ça hizmetlerini, Türkiye çap›nda 30 yetkili sat›c› ve
           ¤e uzanan öyküsünü flöyle anlat›yor: “O dönem Sko-  38 yetkili servis ile sa¤l›yor.
           da’n›n Genel Müdürü arkadafl›md›. Daha önce Ana-
           dolu Endüstri Holding taraf›ndan ithal edilen Skoda,  Krizde daha üretken oluyoruz
           Yüce-Pamar ortakl›¤›na geçmifl ve yeni bir yap›lan-  ‹fl yaflam› boyunca  birçok kez krizle mücadele et-
           madan bahsediliyordu. 1989 y›l›nda Sat›fl Departma-  mek zorunda kalan Kadirbeyo¤lu, krizlerin kendileri
           n›’nda bölge yöneticisi olarak ifle bafllad›m. K›sa sü-  için motivasyon sa¤lad›¤›n› söylüyor. Krizlerde sü-
           rede sat›fl sonras› bölümde müdür ihtiyac› oldu. Sa-  rekli düflünülmesi gerekti¤i için daha üretken olduk-
           t›fl sonras›nda genelde mühendis kökenlileri isterler  lar›n› anlatan Kadirbeyo¤lu, kriz tecrübelerinin tarif-
           ama iflletme mezunu olarak sevk ve idarede bana   siz de¤er tafl›d›¤›n› düflünüyor. Skoda’ya dahil oldu-
                                                            ¤u y›llara Skoda’n›n distribütörlü¤ünü Yüce-Pamar
               SKODA DÜNYA GENEL‹NDE                        A.fi.’nin yürüttü¤ünü hat›rlatan Kadirbeyo¤lu, konufl-
                                                            mas›n› flöyle sürdürüyor: “Yüce ve Pamar’›n iflbirli-
                   UMUT VAAT ED‹YOR                         ¤inde Yunanl› orta¤›m›zdan çok fley ö¤rendim. Say›n
                                                            Orhan Yüce’nin deneyimleri ise bafll› bafl›na bir
               “Skoda son 5 y›lda yüzde 40 oran›nda büyü-
            dü. 2005’te 495 bin olan teslimat geçen y›l 690  avantaj sa¤lad›. Özellikle yeniliklere aç›k yap›s›yla
            binlere ulaflt›. Bu kadar büyüme gösteren fabrika  yolumuzu açt› diyebilirim. Bilgi birikimleriyle ticare-
            var m› bilmiyorum. Bu büyümenin arkas›nda kali-  tin s›radan ve ola¤an olman›n üstüne ç›kt›¤›n› gör-
            te, teknoloji, Volkswagen grup enerjisi ve insana  düm. 2001’den sonra ise Do¤ufl Otomotiv’in sinerji-
            verilen de¤er var. Tüm bunlar› düflünürsek Sko-  si gücümüze güç katt›. Türkiye gibi hareketli bir pa-
            da’n›n tüm dünyada 1 milyon adet teslimat raka-  zarda hem ürün, hem sat›fl, hem sat›fl sonras› çok
            m›na ulaflaca¤›n› düflünüyoruz. Türkiye’de bu bü-  hareketlidir. Yo¤un rekabet ortam›nda ayakta kal-
            yümeden nasibini alacakt›r. Geçen y›l küresel   mak için sürekli çal›flmak zorunday›z.”
            ekonomik kriz nedeniyle ciddi destek ve teflvikler  Neden 21 y›ld›r Skoda’da oldu¤unu ise flöyle aç›k-
            sa¤land›. Bu y›l ekstra teflviklerin kalkmas› nede-  l›yor: “Erkekler futbol, siyaset ve otomobilden hofl-
            niyle geçen y›lki büyüme rakamlar›na ulafl›laca¤›-  lan›r. Otomobil her erkek için çekicidir. Ayr›ca iflimiz
            n› düflünüyoruz. Skoda olarak Türkiye’de 6 bin   sadece otomobille de s›n›rl› de¤il. Art›k sat›fl, sat›fl
            adetlik sat›fl hedefliyoruz. Volkswagen Group    sonras› servis, sigorta, yedek parça, aksesuar gibi
            markalar› içinde 3. s›raday›z.”                 çok genifl dallarda ilgilenmek zorunday›z. Bu genifl
                                                            alanda s›k›lman›n imkan› yok.”
                                                                                      A¤ustos 2010 KobiEfor 51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56