Page 51 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 51
SKODA’NIN SERÜVEN‹
1895 y›l› Aral›k ay›n›n bafllar›nda, her ikisi de bisiklet merakl›s› olan
teknisyen Václav Laurin ve kitap sat›c›s› Václav Klement kendi tasarlad›k-
lar› ve 19’uncu yüzy›l›n milliyetçi havas›na uygun flekilde “Slavia” olarak
adland›rd›klar› bisikletlerin üretimine bafllad›lar. Bisiklet 4 y›l sonra mo-
torsiklete dönüfltü. 1905’te ise Laurin&Klement Co. Otomobil üretimine
bafllad›. Klasik Çek otomobili üreten ikilinin üretim tesisleri sürekli genifl-
leterek Skoda markas›n›n vizyonu çizildi. 1925 y›l›nda Pilsen Skoda Co.
ile birleflme tamamland› ve Laurin&Klement markas› tarihe kar›flt›. ‹kinci
dünya savafl›yla Alman ‹mparatorlu¤u’nun endüstriyel yap›s›na dahil olan
Skoda, de¤iflen politik süreçle birlikte tek binek otomobil üreticisi hali-
ne geldi. Sosyalist bir ülkenin en önemli markas› olan Skoda, bugün y›l-
da 1 milyon adet otomobil sat›fl›n› hedefleyen dev bir kurulufl. Sosyaliz-
min disiplini ile Almanlar›n mühendislik gücünü birlefltiren Skoda’n›n Tür-
kiye’deki serüveni ise 1989 y›l›na uzan›yor. Skoda 1992 y›l›ndan beri Al-
man otomotiv devi Volkswagen Group’un çat›s› alt›nda hizmet veriyor.
nemde sosyal demokratt›m bugünde…” güvendiler. 1995’e kadar sat›fl sonras› hizmetlerin
1980 y›l›nda ö¤rencili¤i biten Kadirbeyo¤lu için ifl müdürlü¤ünü yapt›m. 95 ile 2002 aras›nda ise Genel
hayat›na at›lma zaman› gelir. ‹lk olarak Yakac›k’ta Müdür Yard›mc›l›¤›’na geçtim. 2001 ve 2002 Türk
bir KOB‹’de iflbafl› yapar. Firman›n ithalat ve ihracat otomotiv sektörünün 17 y›l›n en düflük rakamlar›na
sorumlusudur. Burada yaklafl›k 7-8 y›l çal›flan Kadir- indi¤i y›llard›. Genel Müdür olarak geminin kaptanl›-
beyo¤lu, gelen bir teklifle ikinci ve son ifl deneyimi- ¤› bana verildi.”
ne start verir. Bir Do¤ufl Otomotiv ifltiraki olan ve 1989 y›l›nda
Skoda’n›n Türkiye distribütörlü¤ünü yürütmek üzere
21 y›l›k tecrübe kurulan Yüce Auto, Fabia, Roomster, Octavia, Su-
Yüce Auto’da 21 y›l› deviren Mahmut Kadirbeyo¤- perb ve Yeti modellerinin sat›fl, servis ve yedek par-
lu, sat›fl departman›nda bafllayan ve Genel Müdürlü- ça hizmetlerini, Türkiye çap›nda 30 yetkili sat›c› ve
¤e uzanan öyküsünü flöyle anlat›yor: “O dönem Sko- 38 yetkili servis ile sa¤l›yor.
da’n›n Genel Müdürü arkadafl›md›. Daha önce Ana-
dolu Endüstri Holding taraf›ndan ithal edilen Skoda, Krizde daha üretken oluyoruz
Yüce-Pamar ortakl›¤›na geçmifl ve yeni bir yap›lan- ‹fl yaflam› boyunca birçok kez krizle mücadele et-
madan bahsediliyordu. 1989 y›l›nda Sat›fl Departma- mek zorunda kalan Kadirbeyo¤lu, krizlerin kendileri
n›’nda bölge yöneticisi olarak ifle bafllad›m. K›sa sü- için motivasyon sa¤lad›¤›n› söylüyor. Krizlerde sü-
rede sat›fl sonras› bölümde müdür ihtiyac› oldu. Sa- rekli düflünülmesi gerekti¤i için daha üretken olduk-
t›fl sonras›nda genelde mühendis kökenlileri isterler lar›n› anlatan Kadirbeyo¤lu, kriz tecrübelerinin tarif-
ama iflletme mezunu olarak sevk ve idarede bana siz de¤er tafl›d›¤›n› düflünüyor. Skoda’ya dahil oldu-
¤u y›llara Skoda’n›n distribütörlü¤ünü Yüce-Pamar
SKODA DÜNYA GENEL‹NDE A.fi.’nin yürüttü¤ünü hat›rlatan Kadirbeyo¤lu, konufl-
mas›n› flöyle sürdürüyor: “Yüce ve Pamar’›n iflbirli-
UMUT VAAT ED‹YOR ¤inde Yunanl› orta¤›m›zdan çok fley ö¤rendim. Say›n
Orhan Yüce’nin deneyimleri ise bafll› bafl›na bir
“Skoda son 5 y›lda yüzde 40 oran›nda büyü-
dü. 2005’te 495 bin olan teslimat geçen y›l 690 avantaj sa¤lad›. Özellikle yeniliklere aç›k yap›s›yla
binlere ulaflt›. Bu kadar büyüme gösteren fabrika yolumuzu açt› diyebilirim. Bilgi birikimleriyle ticare-
var m› bilmiyorum. Bu büyümenin arkas›nda kali- tin s›radan ve ola¤an olman›n üstüne ç›kt›¤›n› gör-
te, teknoloji, Volkswagen grup enerjisi ve insana düm. 2001’den sonra ise Do¤ufl Otomotiv’in sinerji-
verilen de¤er var. Tüm bunlar› düflünürsek Sko- si gücümüze güç katt›. Türkiye gibi hareketli bir pa-
da’n›n tüm dünyada 1 milyon adet teslimat raka- zarda hem ürün, hem sat›fl, hem sat›fl sonras› çok
m›na ulaflaca¤›n› düflünüyoruz. Türkiye’de bu bü- hareketlidir. Yo¤un rekabet ortam›nda ayakta kal-
yümeden nasibini alacakt›r. Geçen y›l küresel mak için sürekli çal›flmak zorunday›z.”
ekonomik kriz nedeniyle ciddi destek ve teflvikler Neden 21 y›ld›r Skoda’da oldu¤unu ise flöyle aç›k-
sa¤land›. Bu y›l ekstra teflviklerin kalkmas› nede- l›yor: “Erkekler futbol, siyaset ve otomobilden hofl-
niyle geçen y›lki büyüme rakamlar›na ulafl›laca¤›- lan›r. Otomobil her erkek için çekicidir. Ayr›ca iflimiz
n› düflünüyoruz. Skoda olarak Türkiye’de 6 bin sadece otomobille de s›n›rl› de¤il. Art›k sat›fl, sat›fl
adetlik sat›fl hedefliyoruz. Volkswagen Group sonras› servis, sigorta, yedek parça, aksesuar gibi
markalar› içinde 3. s›raday›z.” çok genifl dallarda ilgilenmek zorunday›z. Bu genifl
alanda s›k›lman›n imkan› yok.”
A¤ustos 2010 KobiEfor 51