Page 52 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 52

YÖNET‹C‹



                        SKODA KULLANICISI TARAFTAR DE⁄‹L AM‹GODUR

               Skoda’n›n marka gücü ve müflteri              ruz. Üzücü bir hadise ama realite bu.
               sadakati ne oranda?
               Özel araflt›rma flirketlerine yapt›rd›¤›m›z anket-  Skoda’n›n üretimi Türkiye’ye kayd›rmas›
             lerde Skoda kullan›c›s›n›n otomobilden çok mem-  ççok konufluldu. Gelinen aflama nedir?
             nun oldu¤unu biliyoruz. Hatta araflt›rma flirketlerin-  Gümrük Birli¤i’yle birlikte otomotiv sektörü h›z-
             den biri Skoda müflterilerinin futbol tak›m›n›n ami-  la geliflti. Çek Cumhuriyeti’nin 2002’de AB’ye üye
             golar› oldu¤unu söyledi. Skoda kullan›c›s›nda tut-  olmas›yla Türkiye’ye 0 gümrükle ürünler getiriyo-
             ku yarat›yor. Tutkunun en önemli nedeni ise Sko-  ruz. O günden itibaren otomotiv yat›r›mlar› h›zlan-
             da’n›n felsefesinde gizli. Skoda tüketiciden ald›¤›  d›. Ama fluna dikkat edersek Türkiye’de üretime
             paran›n karfl›l›¤›n› kat be kat vermek istiyor. fiunu  gelen hiçbir AB markal› otomobil yok. Renault ve
             çok net söylüyorum. Skoda’y› kullanan müflteri  Fiat’› saym›yorum. Türkiye otomotiv yat›r›m› için
             memnuniyetsizse bunun nedeni servis, bayi, servis  çok fizibil bir ülke de¤il. ‹flçilik o kadar ucuz de¤il.
             müdürü, bayi patronu veya genel müdür olarak be-  Türkiye’ye gelen tüm markalar Uzakdo¤ulu. Sko-
             nimdir. Kesinlikle üründen kaynakl› memnuniyet-  da’n›n Çin, Hindistan, Rusya, Kazakistan gibi ülke-
             sizlik olamaz. Dolay›s›yla Skoda kullan›c›s› taraftar  lerde fabrikalar› var. Çin fabrika yat›r›m› bu y›l dev-
             de¤il amigodur.                                reye girdi. Global kriz ise Türkiye hedeflerimizi
                                                            2012’ye erteledi. Dünyada ekonomik kriz tam ma-
               Skoda’n›n daha genifl kitlelere ulaflmas›      nas›yla sona ermifl de¤il. Türkiye halen daha bu
               içiin neler yap›yorsunuz?                    yat›r›m› çekebilecek güçte. Çünkü Türkiye’de oto-
               Daha genifl kitleleri ürünle tan›flt›rmak istiyoruz.  mobil yok denecek kadar az. Geliflmifl ekonomiler-
             Ama Türk tüketicisinin yap›s› biraz farkl›. Almadan  de 1000 kifliye düflen otomobil say›s› 550. Eski
             satmay› düflünüyor. Ayr›ca otomobil alacaksa en  Do¤ru Bloku ülkelerinde bu say› 250-300’ü buldu.
             çok piyasada görünen arac› ikinci el sat›fl kayg›s›  Türkiye’de ise 1000 kifliye 100 otomobil düflmüyor.
             nedeniyle tercih ediyor. Skoda olarak iyi yolda iler-  Geçen y›l (nüfus oran› birbirine benzedi¤i için
             lemeye devam ediyoruz. Rakamlar›m›z büyüyor.   mukayese ediyorum) Almanya’da 3 milyon 800 bin
             Sene bafl›nda yüzde 1’in alt›nda olan pazar pay›m›z  otomobil sat›ld›. Türkiye’de ise 350 bin. Pazar›m›z
             bu y›l yüzde 1.5’a ulaflacak. Sektörde benzer ölçü-  k›sa sürede 1.5 milyon adet araç sat›fl rakamlar›na
             de büyüyor. fiu anda Haziran ay› sonu itibariyle bi-  ç›kabilir, o zaman Türkiye otomotiv yat›r›m› için ca-
             nek otomobil sat›fllar› 186 bin 305 teslimata ulafl-  zibe merkezi olur.
             t›. Sene sonunda bu rakam 400 bini bulacakt›r.
                                                              Vergi oranlar›n›n yüksekli¤i mi sizi
               Skoda’n›n binek otomobilin yan› s›ra           rahats›z ediyor?
               ticari araç olarak da piyasada olmas››n›       Otomobilin fiyat›n›n ucuzlamas› gerekiyor. Oto-
               istiyorsunuz. Bu hedefinizde bir geliflme var m›?   mobilin üzerinde çok büyük vergi var.
               Türkiye’de hafif ticari ve ticari araç karmaflas›  Binek araç üzerindeki vergi yükü yüz-
             var. Reklamlara bak›yorum çocuklar› oynat›yorlar.  de 61.7’ye geliyor. Bin 600 cc üzerin-
             Hafif ticari araç olarak imza at›yorlar. Hiç etik bul-  deki araçlarda bu oran yüzde 88.2,
             muyorum. Bunu ticari araç satmad›¤›m için söyle-  2000 cc üzerindeki araçlar için ise
             miyorum. Ama ticari araçlar›n özelli¤i yük tafl›maya  yüzde 117. 10. Y›lda 450 bin otomo-
             programlanm›fl olmas›d›r. ‹nsan tafl›maya uygun  bil sat›yoruz senede yüzde 61 vergi
             bir güvenlik sistemi yoktur. Ayr›ca ticari araç sat›fl-  toplan›yor. Oysa yüzde 50 vergi al›n›p
             lar› Türkiye’de çok yüksek. Binekte Avrupa’da 8.  1 milyon adet otomobil sat›labilir. Ayr›-
             s›rada olan Türkiye, ticaride Avrupa’n›n 2. en bü-  ca sektörün önündeki engelle-
             yük pazar›. Ticari araç sat›fllar› her geçen gün de  rin bafl›nda hurda indiri-
             art›yor. Geçen y›l 83 bin 661 olan teslimat bu y›l 91  mi var. Trafi¤in yafll›
             bin 950’ye ç›km›fl. Bunun tek nedeni vard›r; vergi.  araç sorununu insan
             Ticari araçta vergi oranlar› KDV ve ÖTV ile yüzde  sa¤l›¤› aç›s›ndan çöz-
             18’e geliyor. Ancak binek otomobilde vergi oran›  mek zorunday›z. Av-
             yüzde 18’in üzerine yüzde 17 daha koyulmas› anla-  rupa’da 9 yafl üzeri
             m›na geliyor. Tek nedeni bu avantaj›d›r.       araçlara verilen tefl-
               Skoda’n›n Avrupa’da sat›lan ticari ürünü Prak-  vik bizde en az›n-
             tik’ine gelirsek; yaklafl›k 4-5 y›ld›r Avrupa’da sat›fl›  dan 15 yafl üzeri
             gerçeklefltirilen ürün Türkiye’de mevzuat› aflam›-  araçlara verilsin.
             yor. Gümrük Müsteflarl›¤› bizim otomobilin pozis-  Yafll› araçlar pi-
             yon numaras›n› belirleyemiyor. Art›k boflverdik. Bir  mi  çekilmifl
             ülkenin korumac›l›kla bir yere gitmedi¤ini biliyo-  bomba gibi.


           52  KobiEfor A¤ustos 2010
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57