Page 46 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 46

AYIN KONU⁄U



           ASO Baflkan› Nurettin Özdebir iç pazar›n titizlikle korunmas›n› istiyor
              KOB‹’lere destek kayda




                                 de¤er olmal›






                     Y›l›n ilk çeyre¤inde yaflanan yüzde 11.7’lik büyümenin önemli
               bir bölümü baz etkisinden kaynaklanmaktad›r. Ayr›ca mevsim ve takvim
                       etkilerinden ar›nd›r›lm›fl büyüme rakamlar›na bakt›¤›m›zda
                 ekonomik büyüme 2009’un son çeyre¤ine göre sadece yüzde 0.1’dir.
                           Ayn› büyüme 2009 y›l›n›n son çeyre¤inde bir önceki
                                          döneme göre yüzde 1.7 idi.


           Y      ›l›n ilk yar›s› için aç›klanan büyüme, ihracat  D›fl ticaret a盤› y›l›n ilk 5 ay›nda ikiye
                                                              katland›. D›fl ticarette bu olumsuz tablo sürer mi?
                  ve cari aç›k rakamlar›n›n krizden ç›k›fl anla-
                  m›nda ne ifade etti¤ini ve KOB‹’leri ne yön-
                                                              En büyük ihracat pazar›m›z AB’deki ekonomik
                  de ilgilendirdi¤ini Ankara Sanayi Odas›
                                                            ca, TL’deki de¤erlenme de ithalat›m›z› art›rmaktad›r.
           (ASO) Baflkan› Nurettin Özdebir ile konufltuk.     durgunluk ihracat›m›z› olumsuz etkilemektedir. Ayr›-
                                                            Bilindi¤i gibi tasarruf oran› düflük olan Türkiye eko-
              Bu y›l›n ilk çeyrek yüzde 11.7 büyümesi       nomisi, d›fl finansman olmadan yüksek h›zla büyü-
              ekonomide toparlanman›n iflareti midir?        yemiyor. Bu da d›fl ticaret ve cari ifllemler a盤›n›n
              2009 y›l›n›n ilk çeyre¤inde ekonomide çok sert bir  yükselmesine neden oluyor. Y›l›n ikinci çeyre¤inde
           daralma yaflanm›flt›. Bu y›l›n ilk çeyre¤inde yaflanan  de ekonominin yüzde 6-7 büyüyece¤ini düflünürsek
           yüzde 11.7’lik büyümenin önemli bir bölümü baz et-  y›l›n ilk yar›s›nda d›fl ticaret a盤›ndaki art›fl›n devam
           kisinden kaynaklanmaktad›r. Ayr›ca mevsim ve tak-  edece¤ini söyleyebiliriz. Ancak, ekonomik büyüme
           vim etkilerinden ar›nd›r›lm›fl büyüme rakamlar›na  y›l›n ikinci yar›s›nda h›z keserse, d›fl ticaret a盤›nda-
           bakt›¤›m›zda ekonomik büyüme 2009’un son çeyre-  ki art›fl h›z›n›n yavafllayaca¤› söylenebilir.
           ¤ine göre sadece yüzde 0.1’dir. 2009 y›l›n›n son çey-
           re¤inde bir önceki döneme göre mevsim ve takvim    Yükksek büyüme sürecini 2010 y›l›nda devam
                             etkilerinden ar›nd›r›lm›fl büyü-  ettirmek, AB’nin geneline yay›lan olumsuz
                               me ise yüzde 1.7 idi. Bu ra-   dalgan›n etkileriini hafifletmek için neler
                                 kamlar büyümenin çok         yapmal›y›z?
                                 güçlü olmad›¤›n› gösteri-    AB ekonomisindeki durgunlu¤un bu y›l hatta önü-
                                  yor. Ayr›ca, bu y›l›n ilk  müzdeki y›l da devam edebilece¤i tahminleri yap›l›-
                                  çeyre¤indeki büyüme ta-   yor. Ayr›ca 2010 y›l›nda h›zla gerçekleflen  dünya
                                  mamen iç talep art›fl›ndan  ekonomisindeki toparlanman›n 2011 y›l›nda h›z ke-
                                  kaynaklanm›fl, ihracat›n   sece¤i tahmin ediliyor. Bu konuda bizim yapabilece-
                                 büyümeye katk›s› negatif   ¤imiz bir fley yok. Buna ek olarak TL’deki de¤erlen-
                                 olmufltur. Bu durum, eko-   me de sadece d›fl pazarlarda de¤il iç pazar›m›zda da
                                     nomideki toparlanma-   rekabet etmemizi zorlaflt›rmaktad›r. TL’deki de¤er-
                                           n›n sürdürüle-   lenmenin önüne geçecek tedbirlerin al›nmas› gerek-
                                            bilirli¤i konu-  mektedir. Ayr›ca, iç pazar›m›z yabanc› mallar›n ade-
                                            sundaki be-     ta iflgaline u¤ram›flt›r. Gümrüklerimizden, beyan edi-
                                             lirsizli¤i ar-  len vas›f veya kaliteye uymayan mallar kolayl›kla gir-
                                                t›rmakta-   mekte, Piyasa Gözetim ve Denetimi mekanizmas›n›n
                                                  d›r.      etkin çal›flamamas› nedeniyle de kolayl›kla tüketici-
                                                            ye ulaflmaktad›r. Biz ASO olarak, uzunca bir süredir
                                                            iç pazar›m›z› k›skançl›kla korumam›z gerekti¤ini söy-
                                                            lemekteyiz. Ancak, kamu kurulufllar›n›n ayn› duyarl›-
                                                            l›¤› paylaflmad›¤›n› da üzülerek müflahede ediyoruz.
                                                             E¤er kamu kurulufllar›n›n gönüllü deste¤i sa¤lana-

           46 KobiEfor A¤ustos 2010
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51