Page 141 - KobiEfor_Mart_2010
P. 141
44 bin araçl›k filoya sahip olan sektör, Türkiye’nin toplam
ihracat›n›n yüzde 43’ünü tafl›yor. Sektörde bin 420 firma
faaliyet gösterirken yaklafl›k 400 bin kifliye
de istihdam sa¤lan›yor.
yeni araç tescillerinin yüzde 30 oran›nda düfltü¤ünü Teflvik Paketi yetersiz kald›
aktar›yor. Tamer Dinçflahin 2009 y›l›nda Hükümet taraf›n-
Türkiye’de yaflanan geliflmeler konusunda ise dan aç›klanan Teflvik Paketi’nin sektörün ihtiyaçla-
Türkiye’nin 5 üzerinden ald›¤› 3.22’lik genel puan r›n› karfl›lama konusunda yetersiz kald›¤›n›,
ile 2007 y›l›ndan bu yana ikincisi yay›nlanan Küre- UND’nin çal›flmalar› sonucunda Eximbank ve Kredi
sel Performans Dünya Bankas›’n›n Lojistik Perfor- Garanti Fonu ile sa¤lanan iflbirli¤i arac›l›¤›yla, sek-
mans Endeksi’nde, 155 ülke aras›nda 39. s›rada yer törün ihtiyaçlar›na s›n›rl› da olsa yeni bir kaynak
ald›¤›n›, buna göre Türkiye’nin, 2009 y›l› için ölçü- sa¤land›¤›n› ifade ediyor.
len performans›yla, 5 s›ra gerilemifl oldu¤unu vurgu- Sektörün devletten, yurtd›fl›ndaki rakipleri ile efl-
luyor. de¤er destek talep etti¤ini belirten Dinçflahin, ihraç
tafl›malar›nda yurtiçinde katedilen mesafede ihtiyaç
TIR karnesi ve geçifl belgesi duyulan akaryak›t›n uygun maliyetle ve do¤ru ko-
say›s› düfltü flullarla tedarik edilmesine iliflkin düzenlemelerin
TOBB taraf›ndan yap›lan aç›klamaya göre TIR kar- henüz yap›lmad›¤›n›, yak›n zamanda da yap›labile-
nesi ve geçifl belgesi say›lar›nda da düflüfller gözle- ce¤ine dair çal›flmalar›n olmad›¤›n› aç›kl›yor.
dikleri aktaran Dinçflahin, flöyle devam ediyor: Özellikle yeni pazarlar ve bunlara yönelik çal›fl-
“2009 y›l›nda verilen geçifl belgesi say›s›, bir önce- malar›n öneminin daha da artt›¤›n› ifade eden Ta-
ki y›la göre yüzde 18.59, TIR karnesi say›s› da yüz- mer Dinçflahin, önümüzdeki yirmi y›lda Asya, Latin
de 18.46 azalm›flt›r. 2008 y›l›nda 1 milyon 49 bin Amerika ve Orta Do¤u küresel ticaretin yüzde
395 geçifl belgesi verilmiflken, bu rakam 2009’da 40’›na katk› sa¤layaca¤›n›, 2028’e kadar baflta Çin
854 bin 311’e düflmüfltür. 2008 y›l›nda 724 bin 81 ve Hindistan olmak üzere Asya ekonomilerinin tica-
adet TIR karnesi verilmifl iken, geçen y›l verilen TIR retin çekim merkezi olarak kalaca¤›n› ve 1999’da
karnesi say›s› ise 590 bin 415 olmufltur. yüzde 34 olan Asya’n›n küresel lojistikteki pay›n›n,
2009 y›l› Aral›k ay›nda ise istenilen düzeyde ol- 2008’e gelindi¤inde 339 milyar dolar ile yüzde
masa da baz› geliflmeler gözlenmeye bafllanm›flt›r. 46’ya ç›kt›¤›n›, Türkiye’nin mevcut kaynaklar›yla cid-
Bir önceki y›l›n ayn› ay›na göre verilen geçifl belge- di bir “lojistik üs” olma avantaj›na sahip oldu¤unun
si say›s›nda yüzde 18.12, TIR karnesi say›s›nda ise da unutulmamas› gerekti¤ini belirtiyor.
yüzde 37.77’lik art›fl meydana gelmifltir. 2008 y›l›n›n Dinçflahin, Türkiye olarak bu sektöre yap›lacak
Aral›k ay›nda 51 bin 331 adet geçifl belgesi verilmifl- olan yat›r›mlarla 2023 için hedefledikleri “lojistik
ken, geçen y›l›n ayn› ay›nda verilen geçifl belgesi sa- üs” olma hedefini gerçeklefltirerek, Asya’dan Avru-
y›s› 60 bin 634’e yükselmifltir. TIR karnesi say›s›na pa’ya ve ötesine akan ticarette ve tafl›malarda cid-
bak›ld›¤›nda ise bir önceki y›l›n Aral›k ay›nda 39 bin di pay sahibi olunabilece¤ini, Avrupa’ya yönelik ta-
966 adet olan TIR karnesi say›s›, 2009’un ayn› ay›n- fl›malarda ço¤u Avrupa ülkesi taraf›ndan Türk nakli-
da 55 bin 63 adete ç›km›flt›r.” yecilerine uygulanan geçifl belgesi kotalar›n›n bu ül-
Mart 2009 KobiEfor 141