Bir işletmenin dört önemli fonksiyonu vardır. Pazarlama, üretim, finansman, dağıtım.- Pazarlamanın Misyonu: Rakiplerin olmadığı yeterli büyüklükteki pazarları bulmak, rakipleri bulundukları pazardan çıkarmak ve muhtemel rakipleri pazar dışında tutmaktır.
- Üretimin Misyonu: Pazarlamanın misyonunu yerine getirebilmesi için gereken değerleri ( ürün / hizmet ) yaratmaktadır.
- Finansmanın Misyonu: Pazarlamanın ve üretimin misyonlarını yerine getirebilmeleri için gereken kaynakları tedarik etmektir.
- Dağıtımın Misyonu: İstenilen miktarda ürünü, istenilen yerde, istenilen zamanda ve istenilen şekilde müşteriye ulaştırmaktır.
Bu dört bölümün ortak misyonları; şirketi YETERLİ BÜYÜKLÜKTEKİ PAZARDA TEK SATICI YAPMAKTIR.
Pazarlamanın Amaçları:
Karlı satış, rakipleri bulundukları pazardan çıkarmak, muhtemel rakipleri pazar dışında tutmak. Rakiplerin müşterilerini kendilerine çekmek ve kendi müşterilerini kaçırmamak. Kendi müşterilerine daha fazla ve daha sık satmak. Marka sadakati yaratmak. Firmayı sevdirmek. Müşterileri sadık ve taraftar haline getirmek. Pazara yeni girenlere seçenek vermemek. Pazara yeni girenleri, firmaya çekmek. Rakiplerin olmadığı pazarı bulmak için müşterilere kimsenin sunmadığı değerleri sunmak (Yenilik, buluş yapmak, beklentinin ötesinde ürün / hizmet sunmak, marka yoksa yaratmak ve tutundurmak).
Üretimin Amaçları:
Bir işletmenin görevi sipariş almak ve bunu karşılamaktır. İşletmenin rakiplerini bulundukları pazardan kaçırması ve kendi müşterisini kaçırmaması için gereken değeri; kabul edilen kalitede (istenilen nitelikte), kabul edilen fiyatta, istenilen miktarda üretmek. İstenilen sürede, İstenilen zamanda, İstenilen yerde, alıcı ve satıcının mutabık olduğu ödeme koşullarında teslim etmek. Pazara girenlere seçenek vermemek. Rakiplerin olmadığı pazarları bulmak için de yenilik, buluş yapmak, müşteri beklentilerinin ötesinde ürün / hizmet sunmak. Pazarda bilinenlerin dışında müşteriye fayda sunacak farklı ürünler tasarlamak ve üretmek.
Finansmanın Amaçları:
Pazarlama ve üretim işlevlerinin misyonlarını yerine getirebilmeleri için gereken kaynakları tedarik etmek. Yeterli kaynakları zamanında bulmak ve kaynakların kullanımını takip edip denetlemek.
Bir işletmenin misyonu, sağlayabileceği en fazla getiriyi elde etmektir. İktisadın temel felsefesi; kaynaklar kısıtlıdır. Başarı kıt kaynakları kullanarak maksimum getiri elde etmektir. Kazanılabilecek en fazla getiri, pazar büyüklüğü ve firmaların o andaki ve gelecekteki muhtemel rakipleri nedeniyle kısıtlıdır. Rakip, dinamik, yerel şirket ise statiktir. Rakip bir gecede gelebilir, yerel şirketi zor duruma sokabilir. Rakibi olmayan ve bu durumunu koruyabilen firmalar en fazla getiriyi kazanırlar. Bu durumdaki firmalar yapay ya da doğal tekellerdir ve genelde tanınmış ve toplum tarafından kabul edilmiş markalara sahiptirler.
Rakibi alt etmenin yolu, pazarda ilk üçte olmak ve arayı açmaktır. Bu firmanın hükmen galip gelmesi demektir. Bunu büyük oranda firmanın fonksiyonlarını etkin ve verimli kullanımı yanında sahip oldukları markaları sağlar.
Global bir şirket olmaya yardımcı olan faktörler:
Ekonomik değer yaratmak, KAR – Yatırımın Getirisi = Ekonomik Katma Değer. Kazancı arttırmak (daha çok satış + verimlilik). Yabancı işbirlikleri oluşturmak (stratejik ortaklık). Üretim maliyetlerini düşürmek (satış fiyatı-maliyet = KAR). Yerel pazardaki rakip baskısına göğüs gerebilmek (yerel rekabet baskısından kurtulmak). Yerel pazardaki müşteri taleplerindeki dalgalanmalardan minimum etkilenmek. Müşteri ilişkilerini kuvvetlendirmek. Müşteri bağlılığı sağlamak.
Yukarıdaki faktörlerin hayata geçirilmesi ve işletmenin rekabet gücü kazanması için yegane katalizör MARKA’dır. Marka yoksa bunları hayata geçirmek giderek zorlaşacaktır. Her işletmenin bir marka edinmesi dileğiyle...
İşletmelerin Misyonu
Paylaş