Page 58 - KobiEfor Mart 2024
P. 58
(17(*5( /2-à67à. +à=0(7/(5à 9( 'à-à7$/ /2-à67à.
‘Dijital Lojistik’ nedir?
Dijital Lojistik, “Tedarik zinciri sürecinin planlan-
masından yapılandırılmasına, karmaşık lojistik süreç-
lerin uygulanmasından yönetilmesine, ürünlerin nihai
kullanıcıya teslim edilmesinden iade süreçlerinin yö-
netilmesine kadar birçok operasyonel sürecin yönetil-
mesiyle alakalıdır” diye tanımlanıyor. Bir başka tanıma
göre; “E-lojistik, elektronik tabanlı lojistiktir. Lojistik
süreçlerinin gerçekleştirilmesinde internet teknoloji-
lerinin temel alındığı sistemlerin kullanılmasıdır.”
“Altyapı problemleri çözülmeli” taşımacılığın, ticaretin kolaylaştırılması anlaşması
En büyük sorunlardan birinin altyapı problemleri çerçevesinde hızlandırılmasına, gümrük prosedür-
olduğuna değinen Engin, “Yani bir ürünün hammadde lerinin basitleştirilmesine, gümrük işlemlerinin
temini ile üretimi tamamlandıktan sonra son kulla- birbiriyle entegrasyonu sağlanmasına ihtiyaç du-
nıcıya ulaştırılması için kullanılan lojistik süreçle- yulduğunu söylüyor: “Örneğin; dijitalleşen süreçte
rinin altyapısının tamamlanması önemli olacaktır. Blockchain sistemi operasyonel süreçler konusun-
Bahsetmeye çalıştığım şudur ki; üretimin yapıldığı da lojistik zincirindeki paydaşların aynı anda şeffaf
fabrikadan nakliye örneğin; denizyolu ile yapılacak veriye ulaşmasını sağlamakta. Lojistikte blockchain
ise limanlara kadar demiryolu ile ulaşım sağlanmalı teknolojisi kullanılarak hataya yer verilmeyen ve
sonrasında denizyolu aracı ile son kullanıcıya ulaştı-
rabilmeli. Keza aynısı tam tersi için de geçerli. Örne- ‘Entegre Lojistik’ ve ‘Entegre Lojistik
ğin; denizyolu ile gelen hammadde, üretim yapılacak Hizmetleri’ nedir?
depoya ulaştırılması için limandan üretim yapılacak
fabrikaya demiryolu ile gelip üretildikten sonra depo- Entegre Lojistik; “Hizmet odaklı bir yaklaşı-
lanıp son kullanıcıya dağıtıma çıkacak bir altyapının ma sahip olan entegre lojistik; bir ürünün veya
olması gerekiyor” diye konuşuyor. malın hammadde aşamasından, son kullanıcıya
ulaşım aşamasına kadarki tüm lojistik süreçle-
rinin ve bu lojistik süreçlere yardımcı hizmetlerin
tamamını kapsamaktadır” diye tanımlanıyor. Bir
başka tanıma göre;
“Entegre taşımacı-
lık; tedarik zincirinin
tek bir parça olarak
düşünülmesi ve da-
ğıtımı ile birlikte tüm
işlevlerin aynı şekil-
de yapılması.”
Bir diğer tanıma göre; “Entegre lojistik; firma
ihtiyaçlarının önceden belirlenerek bu ihtiyaç-
larının karşılanmasını, bununla birlikte gelecek
“Gümrük mevzuat güncellenmeli” dönemlerde karşılaşılabilecek tüm ihtiyaçların
Bilgehan Engin, tüm bu hizmet için Gümrük önceden belirlenmesini kapsayan profesyonel
İdaresi’nin de entegre çalışması gerektiğini söylü- bir lojistik yönetim yöntemidir. Entegre lojistik;
yor: “Gümrük mevzuatının güncellenmesi, Türkiye firmaların elinde bulunan tüm hammadde, ser-
bazında entegre lojistik hizmetlerini iyileştirmek maye, insan gücü ve teknolojinin tam verimle
ve geliştirmek adına önemli olacaktır. Bu süreçleri kullanılmasını sağlıyor.” Entegre Lojistik Hiz-
biraz daha basitleştirmemiz gerekiyor. Bürokratik metleri ise şöyle tanımlanıyor: “Lojistik firmaları
engellerin önüne geçilip, evraksal işlem sürelerinin tarafından verilen neredeyse tüm ek hizmetleri
azaltılması ve dijitalleşme sürecinin aktifleşmesi bu kapsıyor. Entegre lojistik yönetimi; ‘depolama,
girişimi ileri seviyede etkileyecektir.” depo yönetim sistemleri, ulaşım yönetimi, en-
Ülkemizden geçen transit taşımacılık için uygu- vanter yönetimi, gerçek zamanlı konum sistem-
lanan gümrük prosedürlerinin, transit taşımacılı- leri ve tersine lojistik’ adımlarından oluşuyor.”
ğın gelişimini engellediğini belirten Engin, transit
58 KobiEfor Mart 2024