Page 38 - KobiEfor Şubat 2024
P. 38

352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,



            Kızıldeniz’deki kriz, Orta Koridor’da           Kombine taşımacılığın en önemli ve ayırt edici özel-
            Türkiye’ye yeni fırsatlar sunuyor             liklerinden biri, bu bileşenlerin zincir şeklinde senkroni-
            Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Ku-  ze ilerlemesidir. Taşımacılık sırasında yükün çıkışından
         rulu Başkanı Şerafettin Aras, Kızıldeniz’deki sorunun,   varış noktasına ulaşıncaya kadar liman işletmecileri,
                           Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki   demiryolu işletmecileri, karayolu taşımacılarının ve
                           ticaretin sürdürülebilirliği için Orta   firmaların eş zamanlı çalışması, tüm gelişmelerin pay-
                           Koridor’u eskisinden daha da kri-  laşılması, her adımın kontrollü ilerlemesi kombine ta-
                           tik bir konuma getirdiğini söyledi.   şımacılığın ön önemli adımlarıdır. Kombine taşımacılık
                           Dünyanın önde gelen denizyolu şir-  hizmetlerinden öne çıkanlarından bazıları şöyle:
                           ketlerinin, konteyner trafiğinin 3’te   • Gemi+uçak taşıması,
                           1’inin gerçekleştiği Kızıldeniz’den   • Gemi+tır taşıması,
                           geçişlerini durduklarını belirten   • Tır+uçak taşıması,
          Şerafettin       Aras, güvenlik sorunları devam   • Ro-Ro taşıması,
          Aras                                              • Demiryolu ile ayaklı konteyner taşıması (elekt-
                           ederse oluşacak zorunlu güzer-
                                                          rik santrali, maden, demiryolu gibi yatırım projele-
         gah değişikliklerine işaret etti ve bu durumun Akdeniz
                                                          rine ait tüm ağır yükler)
         ve Karadeniz’e deniz yoluyla taşıma süresini 15-20 gün,
         Avrupa’ya taşıma süresini de 15 gün uzatacağını aktardı.   • Gabari dışı taşımalar,
            Çin’in yeni yılına denk gelen dönemde ise Panama   • Özel ekipman gerektiren taşımalar,
         Kanalı’nın yoğunluğunun uzun transit sürelerle beraber   • İzine bağlı taşımalar,
                                                            • Fuar taşımaları,
         kısa vadede fiyat artışlarına sebep olacağını kaydeden
                                                            • Fabrika ve üretim bandı taşımaları.
         Aras, “Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki her gidiş dönüş
         için 1 milyon dolara kadar ekstra yakıt maliyetine yol   ‘Proje ve Kombine Taşımacılığı’nın
         açacağı hesaplanıyor. 2023’te dünya ticaretinde yaşanan
         %5’lik daralma, ticaretin daha maliyet-etkin rotalar ihti-  işletmelere sunduğu faydalar
         yacı olduğunu ortaya koydu” diye konuştu.
                                                             Uzmanlara göre; ‘Proje ve Kombine Taşımacılığı’,
            Gelişmelerin ‘uluslararası koridor savaşlarını da yeni
         boyutlara taşıdığını’ ifade eden Aras, “Bölgemizde sü-  demiryolu ve denizyolu taşımacılığına uygun ve 300
                                                           km’den uzak yükler için oldukça avantajlıdır. Uzman-
         regelen koridor savaşlarında Türkiye’den başlayarak
                                                           lara göre, kontrollü planlama ve doğru bileşenlerin se-
         Kafkasya’ya, buradan da Hazar Denizi üzerinden Türkme-
                                                           çilmesiyle son derece işlevsel olan ‘Proje ve Kombine
         nistan ve Kazakistan’a ve Çin’e ulaşan Hazar Geçişli Do-
         ğu-Batı Orta Koridor (Orta Koridor) projesi, dünya lojistik   Taşımacılığı’nın firmalara sunduğu avantajlar şöyle:
         gündemine 2000’li yılların başlarında girmeye başlayan   • Gelişmiş taşıma teknikleri, geleneksel taşıma-
                                                           cılığın dayandığı el emeğinin yerini teknolojik ekip-
         ‘Modern İpek Yolu’ kavramının etkin bir güzergahı olarak
                                                           manlara bırakması,
         ciddi bir potansiyel ile öne çıkmaktadır. Kızıldeniz’de yaşa-
                                                             • Coğrafi nedenlerin oluşturduğu uzun süreli ak-
         nan sorun, Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki ticaretin sür-
                                                           tarmaların önüne geçmesi,
         dürülebilirliği için Orta Koridor’u eskisinden daha da kritik   • Parça yüklerin farklı taşıma kapları ile yüklen-
         bir konuma getirdi. Bu Koridor’un sahip olduğu potansiyeli
                                                           mesiyle oluşan seri sevkiyat avantajı,
         Avrupa-Asya ticareti başta olmak üzere, dünya ticaretine
         tamamıyla sunabilmesi için acilen hayata geçirilmesi ge-  • Özel yükleme araçlarının sunduğu ayrıcalıklar,
                                                             • Bürokrasinin azalması,
         reken iyileştirme çalışmaları ve yatırımlarda, Türkiye ola-
                                                             • Yüklerin müşteriye daha az evrakla ulaştırılması,
         rak bölgedeki lojistik gücümüzle lider rol üstlenmeliyiz.”
                                                             • Trafik sıkışıklığını en aza indirerek kazaların
            Kızıldeniz krizi nedir? Son dönemde Yemen’deki
                                                           önüne geçilmesi.
         Husiler’in, İsrail’in Gazze’ye saldırılarına karşılık ticari ge-
                                                             • Demiryolu ve denizyolunun sunduğu güvenlik
         milere yönelik eylemlerinin ardından çok sayıda gemicilik
                                                           imkanlarıyla uzak mesafelere hızlı taşıma avantajı,
         şirketi Kızıldeniz’deki seferlerini durdurma kararı almış-
         tı. Uzmanlar, Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayarak Avrupa ile   • Karayolu taşımacılığının sunduğu esneklik ve
         Asya arasındaki en kısa rotayı sunan ve küresel ticaretin   dağıtım fırsatları,
                                                             • Tek taşıyıcının sağladığı pratiklik, ürün boşal-
         yaklaşık %12’sinin yapıldığı Süveyş Kanalı’ndan geçişlerin
                                                           tım ve yükleme sürelerinin kısalması,
         durmasıyla küresel ekonomide yeni bir tedarik zinciri kri-
                                                             • El değmeden hijyenik taşıma imkanı,
         zi başlayacağına ilişkin endişelerini ifade ediyor.
                                                             • Özellikle ağır yükler için önemli maliyet avantajı,
                                                           araç ve personel ihtiyacını azaltarak maliyetleri düşür-
            Kombine taşımacılık türleri ve bileşenleri
                                                           me, denizyolu ve demiryolunun sunduğu fiyat avantajı,
            • Taşıma araçları (gemi, uçak, tren, kamyon vb.)
                                                             • Kısa sürede değişen yakıt ücretlerinden mini-
            • Taşıma terminalleri (liman, yükleme ve bindir-
                                                           mum seviyede etkilenme, karbon ve emisyon salı-
         me araçları vb.)
                                                           mının azaltılması.
            • Taşıma üniteleri (konteyner, palet vb.)
         38 KobiEfor ìXEDW
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43