Page 38 - KobiEfor Şubat 2024
P. 38
352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,
Kızıldeniz’deki kriz, Orta Koridor’da Kombine taşımacılığın en önemli ve ayırt edici özel-
Türkiye’ye yeni fırsatlar sunuyor liklerinden biri, bu bileşenlerin zincir şeklinde senkroni-
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Ku- ze ilerlemesidir. Taşımacılık sırasında yükün çıkışından
rulu Başkanı Şerafettin Aras, Kızıldeniz’deki sorunun, varış noktasına ulaşıncaya kadar liman işletmecileri,
Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki demiryolu işletmecileri, karayolu taşımacılarının ve
ticaretin sürdürülebilirliği için Orta firmaların eş zamanlı çalışması, tüm gelişmelerin pay-
Koridor’u eskisinden daha da kri- laşılması, her adımın kontrollü ilerlemesi kombine ta-
tik bir konuma getirdiğini söyledi. şımacılığın ön önemli adımlarıdır. Kombine taşımacılık
Dünyanın önde gelen denizyolu şir- hizmetlerinden öne çıkanlarından bazıları şöyle:
ketlerinin, konteyner trafiğinin 3’te • Gemi+uçak taşıması,
1’inin gerçekleştiği Kızıldeniz’den • Gemi+tır taşıması,
geçişlerini durduklarını belirten • Tır+uçak taşıması,
Şerafettin Aras, güvenlik sorunları devam • Ro-Ro taşıması,
Aras • Demiryolu ile ayaklı konteyner taşıması (elekt-
ederse oluşacak zorunlu güzer-
rik santrali, maden, demiryolu gibi yatırım projele-
gah değişikliklerine işaret etti ve bu durumun Akdeniz
rine ait tüm ağır yükler)
ve Karadeniz’e deniz yoluyla taşıma süresini 15-20 gün,
Avrupa’ya taşıma süresini de 15 gün uzatacağını aktardı. • Gabari dışı taşımalar,
Çin’in yeni yılına denk gelen dönemde ise Panama • Özel ekipman gerektiren taşımalar,
Kanalı’nın yoğunluğunun uzun transit sürelerle beraber • İzine bağlı taşımalar,
• Fuar taşımaları,
kısa vadede fiyat artışlarına sebep olacağını kaydeden
• Fabrika ve üretim bandı taşımaları.
Aras, “Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki her gidiş dönüş
için 1 milyon dolara kadar ekstra yakıt maliyetine yol ‘Proje ve Kombine Taşımacılığı’nın
açacağı hesaplanıyor. 2023’te dünya ticaretinde yaşanan
%5’lik daralma, ticaretin daha maliyet-etkin rotalar ihti- işletmelere sunduğu faydalar
yacı olduğunu ortaya koydu” diye konuştu.
Uzmanlara göre; ‘Proje ve Kombine Taşımacılığı’,
Gelişmelerin ‘uluslararası koridor savaşlarını da yeni
boyutlara taşıdığını’ ifade eden Aras, “Bölgemizde sü- demiryolu ve denizyolu taşımacılığına uygun ve 300
km’den uzak yükler için oldukça avantajlıdır. Uzman-
regelen koridor savaşlarında Türkiye’den başlayarak
lara göre, kontrollü planlama ve doğru bileşenlerin se-
Kafkasya’ya, buradan da Hazar Denizi üzerinden Türkme-
çilmesiyle son derece işlevsel olan ‘Proje ve Kombine
nistan ve Kazakistan’a ve Çin’e ulaşan Hazar Geçişli Do-
ğu-Batı Orta Koridor (Orta Koridor) projesi, dünya lojistik Taşımacılığı’nın firmalara sunduğu avantajlar şöyle:
gündemine 2000’li yılların başlarında girmeye başlayan • Gelişmiş taşıma teknikleri, geleneksel taşıma-
cılığın dayandığı el emeğinin yerini teknolojik ekip-
‘Modern İpek Yolu’ kavramının etkin bir güzergahı olarak
manlara bırakması,
ciddi bir potansiyel ile öne çıkmaktadır. Kızıldeniz’de yaşa-
• Coğrafi nedenlerin oluşturduğu uzun süreli ak-
nan sorun, Asya ile Kuzey Avrupa arasındaki ticaretin sür-
tarmaların önüne geçmesi,
dürülebilirliği için Orta Koridor’u eskisinden daha da kritik • Parça yüklerin farklı taşıma kapları ile yüklen-
bir konuma getirdi. Bu Koridor’un sahip olduğu potansiyeli
mesiyle oluşan seri sevkiyat avantajı,
Avrupa-Asya ticareti başta olmak üzere, dünya ticaretine
tamamıyla sunabilmesi için acilen hayata geçirilmesi ge- • Özel yükleme araçlarının sunduğu ayrıcalıklar,
• Bürokrasinin azalması,
reken iyileştirme çalışmaları ve yatırımlarda, Türkiye ola-
• Yüklerin müşteriye daha az evrakla ulaştırılması,
rak bölgedeki lojistik gücümüzle lider rol üstlenmeliyiz.”
• Trafik sıkışıklığını en aza indirerek kazaların
Kızıldeniz krizi nedir? Son dönemde Yemen’deki
önüne geçilmesi.
Husiler’in, İsrail’in Gazze’ye saldırılarına karşılık ticari ge-
• Demiryolu ve denizyolunun sunduğu güvenlik
milere yönelik eylemlerinin ardından çok sayıda gemicilik
imkanlarıyla uzak mesafelere hızlı taşıma avantajı,
şirketi Kızıldeniz’deki seferlerini durdurma kararı almış-
tı. Uzmanlar, Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayarak Avrupa ile • Karayolu taşımacılığının sunduğu esneklik ve
Asya arasındaki en kısa rotayı sunan ve küresel ticaretin dağıtım fırsatları,
• Tek taşıyıcının sağladığı pratiklik, ürün boşal-
yaklaşık %12’sinin yapıldığı Süveyş Kanalı’ndan geçişlerin
tım ve yükleme sürelerinin kısalması,
durmasıyla küresel ekonomide yeni bir tedarik zinciri kri-
• El değmeden hijyenik taşıma imkanı,
zi başlayacağına ilişkin endişelerini ifade ediyor.
• Özellikle ağır yükler için önemli maliyet avantajı,
araç ve personel ihtiyacını azaltarak maliyetleri düşür-
Kombine taşımacılık türleri ve bileşenleri
me, denizyolu ve demiryolunun sunduğu fiyat avantajı,
• Taşıma araçları (gemi, uçak, tren, kamyon vb.)
• Kısa sürede değişen yakıt ücretlerinden mini-
• Taşıma terminalleri (liman, yükleme ve bindir-
mum seviyede etkilenme, karbon ve emisyon salı-
me araçları vb.)
mının azaltılması.
• Taşıma üniteleri (konteyner, palet vb.)
38 KobiEfor ìXEDW