Page 35 - KobiEfor Şubat 2024
P. 35
Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi Kurulumu Projesi’nde imzalar atıldı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, huriyeti (KKTC) Başbakanı Ünal Üstel, KKTC Bayın-
“Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi Kurulu- dırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, T.C. Cumhur-
mu Projesi’ ile Doğu Akdeniz’de başkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Prof.Dr. Haluk
etkinliğimizi arttıracak, Mavi Vata- Görgün, Denizcilik Genel Müdürü Ünal Baylan, HA-
nımızda çıkarlarımızı koruyacak, VELSAN Genel Müdürü Mehmet Nakif Acar da katıl-
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti dı. Törende iki ülke arasında proje için imzalar atıldı.
çevre denizleri ve ülkemiz arasın-
daki deniz alanında tüm deniz tra-
Abdulkadir
Uraloğlu fiğini izleyebileceğiz” dedi. Bakan
Uraloğlu, 3 trafik gözetleme is-
tasyonu ve 1 gemi trafik hizmetleri merkezinden oluşan
çeşitli entegrasyonlardan oluşacak projenin 2026’nın ilk
yarısında tamamlanacağını açıkladı.
Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi Ku-
rulumu Projesi İmza Töreni’ne Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kuzey Kıbrıs Türk Cum-
sanayisinin üretim yapısı açısından bölgede önemli leşik, dengeli ve çevreyle dost bir taşımacılık düzeninin
bir oyuncu olmasının yanı sıra halihazırda ortaya koy- oluşturulması, yaygınlaştırılmasının desteklenmesi ve
duğu ekonomik performanstan daha büyük bir potan- teşvik edilmesini amaçlamakta ve kombine taşımacılık
siyele sahiptir.” faaliyetleri destekler nitelikte yeşil lojistik faaliyetleri ta-
Yasal mevzuatlar ve yeşil lojistik: 2023-2025 Orta nımlamaktadır. Proje taşımacılığında da son dönemlerde
Vadeli Program’da demiryolu ulaştırması başta olmak gelişme gösteren sanayi ve enerji sektörleri dolayısıyla
üzere düşük karbonlu ve sürdürülebilir ulaşım sistemi- artış yaşandığı söylenebilir. Firmaların ekipman yatırım-
ne geçişi kolaylaştıracak teknolojik dönüşümlere yönelik ları doğrultusunda proje taşımacılığında da lojistik sektö-
projeler geliştirileceğinin belirtildiğini anımsatan Engin, rünün daha ileriye gideceğini değerlendirebiliriz.”
şunları ifade ediyor: “Sektörümüz için değerli çıktılar su-
nan 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’nda da kombine ‘Kombine Taşımacılık’ nedir?
taşımacılığın düzenleme ve politika önerilerine yer veril-
di. Öte yandan yeşil lojistik faaliyetleri kapsamında 2022 Kombine taşımacılık, “Taşıma birimlerinin hedef bi-
yılının Mayıs ayında yayınlanan Kombine Taşımacılık Yö- rime ulaştığı noktaya kadar en az 2 farklı taşıma türü
netmeliği, kombine yük taşımacılığı ve yeşil lojistik faali- (karayolu, denizyolu, demiryolu ve / veya havayolu) ile
yetlere ilişkin ilke, esas ve koşulların belirlenerek bütün- taşınması. Çıkış noktasından varış noktasına taşımacı-
lık değil, tüm taşıma sürecinin koordine olarak tek bir
‘Proje Taşımacılığı’ nedir? operasyon içerisinde yürütülmesini sağlıyor. Özellikle
konteyner taşımacılığında yaşanan gelişmelerle uzun
Projeler için gerekli olan yüklerin ulaştırılması ge- mesafelerin demiryolu ve denizyolu gibi daha az mali-
reken yere hızlıca ve hasarsız taşınmasını sağlayan yetli türlerle taşınması, limandan teslim noktasına ka-
proje taşımacılığı; “Hacimsel veya tonajından dolayı dar da karayoluyla yapılmasıyla oluşan yöntemdir” diye
konteynerle taşınamayan proje türü veya özellikli mal- tanımlanıyor.
zemelerin karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu Bir diğer tanıma göre; “Bir nakliyenin kombine yük
alternatiflerinin birebir veya birbirine bağlantılı kulla- taşımacılığı olarak nitelendirilebilmesi için seçilen ta-
narak taşınması” demek. şıma yöntemlerinden en az 2’sinin tek bir sözleşmede
Bir başka tanıma göre; “Standart dışı ağır ve standart toplanması gerekir. Denizyolu ve demiryolunun az ma-
dışı ölçülerdeki yüklerin bir çıkış noktasından bir diğer liyetiyle karayolunun esnekliğini harmanlayan kombine
varış noktasına kadar özel tedbirler ve araçlarla bir taşımacılığın temel özellikleri şöyle: Taşınacak malla-
program çerçevesinde taşınması.” Diğer taşıma mod- rın standart hale gelmesi (Taşınması gereken yüklerin
larından farklı olarak ciddi bir mühendislik çalışmasıyla konteyner, palet gibi taşıma türlerine yüklenmesi, hızlı
hayata geçen ‘Proje Taşımacılığı’, yurtiçinde veya ulus- ve pratik boşaltıma uygun yerleştirilmesi), sistem bü-
lararası devasa projelerin ağır tonajlı ürünleri ve malze- tünleştirmesi (tüm birimlerin teknolojik altyapıya ve ör-
melerinin taşınma ihtiyacını daha sistematik çözmesiyle gütsel anlayışa sahip olması), taşıma sisteminin uyum-
lojistik ve taşımacılık sektöründe öne çıkıyor. luluğu, tarafların hukuki sorumluluğu, ücret tarifeleri.”
ìXEDW KobiEfor 35