Page 48 - KobiEfor Mayıs 2023 Sayı 284
P. 48

à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.



            Sektörde sorunlara çözüm;                     lu,  havayolu, karayolu
            ‘İntermodal ve Multimodal Taşımacılık’        taşıma türleri birbirine
            UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz-  entegre edilebilen te-
          met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ay-  mel bileşenlerini oluş-
                             şem Ulusoy; yaşanan salgın   turmaktadır. Böylelikle
                             krizinin lojistik maliyetleri en   uygun taşıma türlerinin
                             üst seviyeye çıkardığını, lo-  seçilmesiyle hız, güven-
                             jistik sektöründe söz konusu   lik ve maliyet optimizasyonu sağlanarak taşımacılık
                             maliyeti arttıran birçok un-  yapılabilmektedir. Bu nedenle sürdürülebilir taşı-
                             surun ortaya çıktığını belirte-  macılığın önemli ayaklarından intermodal taşıma,
                             rek; ithalatı kısıtlayıcı tedbir-  taşıma sistemlerinin daha etkin kullanımını sağla-
                             ler çerçevesinde Türkiye’den   yan türler arasındaki tamamlayıcılık ve entegrasyon
                             ihraç edilen yükleri taşıyan   düzeyinin kaliteli bir göstergesi olarak kabul gör-
                      Ayşem                               mektedir.
                      Ulusoy  araçların boş dönüş yapmak
                             zorunda kalmalarının navlun    • Dünya ticaretinde ‘Çin merkezli üretim, Avrupa
          fiyatları üzerinde etkili olduğunu söylüyor.     ve Amerika merkezli tüketim’ odaklı mal hareketle-
            Ayşem Ulusoy, Türkiye’nin hizmet ihracatında   rinde, maliyete dayalı taleplerin karşılandığı deniz-
          büyük paya sahip olan lojistik sektörünün öne çıkan   yolu ve hıza dayalı taleplerin karşılandığı havayolu
          gider kalemleri arasında navlun fiyatları dışında ya-  taşımacılığının alternatifi son on yılda artan bir iv-
          kıt fiyatlarındaki artış, döviz kurlarındaki yükseliş,   meyle konteyner ile yapılan intermodal demiryolu
          yol ve geçiş ücretleri, lastik/yedek parça fiyatların-  taşımacılığı olmuştur.
          daki artışın Pandemi döneminin söz konusu zorluk-  • İntermodal taşımacılığın gelişmesinde anahtar
          ları arasında yer aldığını ifade ediyor. Ulusoy, lojistik   rol oynayan faktörlerden biri taşımacılıkta demiryo-
          maliyetlerdeki bu artışın, taşınan malların nihai tü-  lunun payının arttırılmasıdır. Özellikle demiryolu-
          keticiye ulaştığındaki fiyatları da doğrudan etkiledi-  karayolu taşımacılığı kombinasyonu kısa mesafeli
          ğine değiniyor.                                 taşımalarda karayolunun esnekliği ile uzun mesa-
                                                          feli taşımalarda demiryolunun maliyet avantajlarını
            “OSB’lerin demiryoluyla limanlara             bir araya getiren bir yöntemdir. Avrupa’da Ro-Ro
            bağlanması çok önemli”                        gemileri ile limana ulaşan karayolu araçları güzer-
            Ayşem Ulusoy, tüm bu sorunların çözümünün     gahlarına demiryolu kullanarak devam edebilmekte
          yeni nesil taşımacılık ve lojistik çözümü olan ‘inter-  ve son varış noktalarına karayolu kullanarak ulaşa-
          modal ve multimodal taşımacılık’ olduğuna dikkat   bilmektedir.
          çekiyor: “Tüm bu sorunların çözümü için intermo-  • Lojistik merkezler çoklu ulaşım ağları ile enteg-
          dal taşımacılığın geliştirilmesi,                               re edilerek hızlı, verimli, düşük
          demiryolunun karayoluna alter-                                  maliyetlerle süreçleri yönetebil-
          natif bir taşıma moduna dönüş-                                  me olanağı sağlaması açısından
          türülerek hem iç pazarda hem de                                 ciddi imkanlar yaratmaktadır. Bu
          dış ticaretteki payının artırılması                             nedenle limanlarımızın, istas-
          ve böylelikle karayolu üzerinde-                                yonlarımızın, multimodal taşı-
          ki baskının azaltılması gerek-                                  malara olanak sağlayacak imkân
          mektedir. Limanların demiryolu                                  ve kabiliyetlere cevap verecek
          bağlantılarının yapılması, doğu-                                nitelikte tasarlanması ve bu mo-
          batı yönünde kesintisiz demir-                                  dellere uygun işletilmesi gerek-
          yolu taşımacılığının yapılabilme-                               mektedir.
          si, OSB’lerin demiryolu ile limanlara bağlanması   • Lojistik merkezlerin gelişimi için UTİKAD ola-
          önemli gündem maddelerimiz olmalıdır. Transit ta-  rak uzun yıllardır demiryolu ağının lojistik merkez-
          şımacılığın arttırılması ve ülkemizin transit ticaret   lere bağlanmasını sağlayacak altyapı yatırımlarının
          merkezi haline getirilmesi, sektöre yönelik yatırım-  kamu teşviki mekanizmaları ile hayata geçirilmesi-
          lara destek verilmesi ve çevre dostu teknolojilere   ni önermekteyiz ve ülkemizin kısa-orta vadede bu
          yatırım yapılması da önem arz etmektedir.”      adımları atması gerektiğini düşünmekteyiz. Özel-
                                                          likle Pandemi sürecinin tüketim alışkanlıkların-
            Sürdürülebilirlik için; intermodal ve multimo-  da yarattığı değişim ve Rusya-Ukrayna Savaşı’nın
          dal taşımacılık:  Ayşem Ulusoy, özetle şu önemli   sektörümüzü dünya ticaret yolu haritasını yeniden
          noktalara dikkat çekiyor:                       çizmeye zorladığı şu günlerde lojistik merkezler, üs
            “•  İntermodal taşımacılıkta denizyolu, demiryo-  olma hedefinin gerçekleşmesini sağlayacaktır.”

          48 KobiEfor 0D\ÜV
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53