Page 48 - KobiEfor Mayıs 2023 Sayı 284
P. 48
à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.
Sektörde sorunlara çözüm; lu, havayolu, karayolu
‘İntermodal ve Multimodal Taşımacılık’ taşıma türleri birbirine
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz- entegre edilebilen te-
met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ay- mel bileşenlerini oluş-
şem Ulusoy; yaşanan salgın turmaktadır. Böylelikle
krizinin lojistik maliyetleri en uygun taşıma türlerinin
üst seviyeye çıkardığını, lo- seçilmesiyle hız, güven-
jistik sektöründe söz konusu lik ve maliyet optimizasyonu sağlanarak taşımacılık
maliyeti arttıran birçok un- yapılabilmektedir. Bu nedenle sürdürülebilir taşı-
surun ortaya çıktığını belirte- macılığın önemli ayaklarından intermodal taşıma,
rek; ithalatı kısıtlayıcı tedbir- taşıma sistemlerinin daha etkin kullanımını sağla-
ler çerçevesinde Türkiye’den yan türler arasındaki tamamlayıcılık ve entegrasyon
ihraç edilen yükleri taşıyan düzeyinin kaliteli bir göstergesi olarak kabul gör-
Ayşem mektedir.
Ulusoy araçların boş dönüş yapmak
zorunda kalmalarının navlun • Dünya ticaretinde ‘Çin merkezli üretim, Avrupa
fiyatları üzerinde etkili olduğunu söylüyor. ve Amerika merkezli tüketim’ odaklı mal hareketle-
Ayşem Ulusoy, Türkiye’nin hizmet ihracatında rinde, maliyete dayalı taleplerin karşılandığı deniz-
büyük paya sahip olan lojistik sektörünün öne çıkan yolu ve hıza dayalı taleplerin karşılandığı havayolu
gider kalemleri arasında navlun fiyatları dışında ya- taşımacılığının alternatifi son on yılda artan bir iv-
kıt fiyatlarındaki artış, döviz kurlarındaki yükseliş, meyle konteyner ile yapılan intermodal demiryolu
yol ve geçiş ücretleri, lastik/yedek parça fiyatların- taşımacılığı olmuştur.
daki artışın Pandemi döneminin söz konusu zorluk- • İntermodal taşımacılığın gelişmesinde anahtar
ları arasında yer aldığını ifade ediyor. Ulusoy, lojistik rol oynayan faktörlerden biri taşımacılıkta demiryo-
maliyetlerdeki bu artışın, taşınan malların nihai tü- lunun payının arttırılmasıdır. Özellikle demiryolu-
keticiye ulaştığındaki fiyatları da doğrudan etkiledi- karayolu taşımacılığı kombinasyonu kısa mesafeli
ğine değiniyor. taşımalarda karayolunun esnekliği ile uzun mesa-
feli taşımalarda demiryolunun maliyet avantajlarını
“OSB’lerin demiryoluyla limanlara bir araya getiren bir yöntemdir. Avrupa’da Ro-Ro
bağlanması çok önemli” gemileri ile limana ulaşan karayolu araçları güzer-
Ayşem Ulusoy, tüm bu sorunların çözümünün gahlarına demiryolu kullanarak devam edebilmekte
yeni nesil taşımacılık ve lojistik çözümü olan ‘inter- ve son varış noktalarına karayolu kullanarak ulaşa-
modal ve multimodal taşımacılık’ olduğuna dikkat bilmektedir.
çekiyor: “Tüm bu sorunların çözümü için intermo- • Lojistik merkezler çoklu ulaşım ağları ile enteg-
dal taşımacılığın geliştirilmesi, re edilerek hızlı, verimli, düşük
demiryolunun karayoluna alter- maliyetlerle süreçleri yönetebil-
natif bir taşıma moduna dönüş- me olanağı sağlaması açısından
türülerek hem iç pazarda hem de ciddi imkanlar yaratmaktadır. Bu
dış ticaretteki payının artırılması nedenle limanlarımızın, istas-
ve böylelikle karayolu üzerinde- yonlarımızın, multimodal taşı-
ki baskının azaltılması gerek- malara olanak sağlayacak imkân
mektedir. Limanların demiryolu ve kabiliyetlere cevap verecek
bağlantılarının yapılması, doğu- nitelikte tasarlanması ve bu mo-
batı yönünde kesintisiz demir- dellere uygun işletilmesi gerek-
yolu taşımacılığının yapılabilme- mektedir.
si, OSB’lerin demiryolu ile limanlara bağlanması • Lojistik merkezlerin gelişimi için UTİKAD ola-
önemli gündem maddelerimiz olmalıdır. Transit ta- rak uzun yıllardır demiryolu ağının lojistik merkez-
şımacılığın arttırılması ve ülkemizin transit ticaret lere bağlanmasını sağlayacak altyapı yatırımlarının
merkezi haline getirilmesi, sektöre yönelik yatırım- kamu teşviki mekanizmaları ile hayata geçirilmesi-
lara destek verilmesi ve çevre dostu teknolojilere ni önermekteyiz ve ülkemizin kısa-orta vadede bu
yatırım yapılması da önem arz etmektedir.” adımları atması gerektiğini düşünmekteyiz. Özel-
likle Pandemi sürecinin tüketim alışkanlıkların-
Sürdürülebilirlik için; intermodal ve multimo- da yarattığı değişim ve Rusya-Ukrayna Savaşı’nın
dal taşımacılık: Ayşem Ulusoy, özetle şu önemli sektörümüzü dünya ticaret yolu haritasını yeniden
noktalara dikkat çekiyor: çizmeye zorladığı şu günlerde lojistik merkezler, üs
“• İntermodal taşımacılıkta denizyolu, demiryo- olma hedefinin gerçekleşmesini sağlayacaktır.”
48 KobiEfor 0D\ÜV