Page 44 - KobiEfor Mayıs 2023 Sayı 284
P. 44
à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.
açtık”: Gelecek dönemde Türkiye’nin eşsiz coğrafi konu-
mundan da yararlanarak, lojistikte küresel ve bölgesel bir
merkez haline gelmenin, karayolu, demiryolu, denizyolu,
havayolu ve haberleşme ağını ekonomik, etkin, verim-
li, emniyetli, çevreye duyarlı ve afetlere dayanıklı şekilde
daha da geliştirmenin temel öncelikleri olduğunu söyleyen
Karaismailoğlu, şu bilgileri verdi: “Serbestleşen demiryolu
sektöründeki işletmecilerin, adil ve sürdürülebilir rekabet
ortamında hizmet verebilmeleri için sektörün düzenleyici
makamı ve ulusal emniyet otoritesi olarak, mevzuat ça-
lışmalarını Bakanlığımız bünyesinde AB müktesebatına
uyumlu biçimde sürdürüyoruz. Demiryollarında başlattı-
Bakan Karaismailoğlu, demiryolu yatırımlarındaki ğımız serbestleşmeyle bir-
hedeflerine ilişkin bilgiler de verdi: “Demiryolunun ta- likte özel sektörün yolcu ve
şımacılıktaki oranının 2029 yılında yüzde 11’in üzerine yük treni işletmeciliği yapa-
yükselmesini, 2053’te ise yaklaşık yüzde 22 olarak ger- bilmesinin önünü açtık. Bu
çekleşmesini öngörüyoruz. Yurt dışı yük taşımacılığında kapsamda, 3 şirketi demir-
demiryolunun payını 10 kat artırmayı, demiryolu yolcu yolu yolcu tren işletmecisi, 4
sayısının 2035 yılında 145 milyonu, 2053 yılında ise 269 şirketi ise demiryolu yük tren
milyonu geçmesini hedefliyoruz.” işletmecisi olarak yetkilen-
Bakan Karaismailoğlu, diğer ulaşım modlarındaki dirdik. 2022 yılında demir yollarındaki toplam 38.5 milyon
yatırımların da devam edeceğini anlattı: “Netice olarak, ton yükün yüzde 16’sı özel demir yolu tren işletmecileri
demiryolunun yük taşımacılığındaki payı 2019’dan 2053’e tarafından taşındı. Demiryolunda taşımacılık payının daha
kadar 7 kattan fazla artacak. Bu rakamlar aynı zamanda da artırılması için, yatırım ve işletmecilik maliyetlerinin
karbon salımının ciddi anlamda azaltılması anlamına ge- düşürülmesi, karasal yükün demiryollarına kaydırılma-
liyor. Elbette diğer ulaşım modlarındaki yatırımlarımıza sının cazip hale getirilmesi çalışmalarımız devam ediyor.”
da gereken önemi vererek, ülkemize yeni, hızlı ve konfor-
lu bir altyapıyla daha sürdürülebilir, güvenli, çevreci, eri- “Ulaştırma sektöründe küresel rekabet
şilebilir, kapsamlı, hızlı ve teknolojik olarak daha yenilikçi gücünü artıracağız”
bir ulaştırma imkanı kazandırma çabamızı sürdüreceğiz. Avrupa Birliği ile ortaklaşa finanse edilen ‘İntermo-
2053 yılına kadar, demiryolu ağımız 13 bin 22 kilometre- dal Taşımacılık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi’
den 28 bin 590 kilometreye çıkacak. Hızlı tren bağlantı- ile intermodal taşımacılıkta demiryollarının payını artır-
sına sahip il sayımız 8’den 52’ye yükselecek. 2053 yılına mayı hedeflediklerini açıklayan Karaismailoğlu, özellik-
kadar yapacağımız yaklaşık 190 milyar dolarlık yatırım- le bu alanda Türkiye’nin gelişimini sağlamak ve sadece
larımızla, sektörün milli gelirimize katkısı 2053’e kadar ulusal kapsamda değil, uluslararası da bağlantıları ku-
1 trilyon doları geçerek, yatırım bedelinin 5 katından faz- rarak daha çevreci ve konforlu bir ulaşım sistemini oluş-
lasını ülkemize kazandıracaktır. Ayrıca üretime 2 trilyon turmayı amaçladıklarını ifade etti: “Bundan sonrası için
dolar, istihdama 28 milyon kişilik fayda sağlayacağız.” de artan çevresel kaygılar, düşük emisyon hedefleri ve
“Demiryollarında serbestleşmeyle özel sektörün Türkiye’nin Orta Koridor üzerine olan stratejik hedefleri
yolcu ve yük treni işletmeciliği yapabilmesinin önünü doğrultusunda demiryolu yatırımlarına daha da ağırlık
İntermodal taşımacılık ve multimodal taşımacılık arasındaki farklar
• Multimodal taşımacılıkta, yükleme adresi ile ad- birlikte başka bir lojistik servise aktarılıyor.
res arasında kullanılan her taşıma türü için bir nakliye • Multimodal taşımacılıkta ihtiyaca göre tüm lojis-
sözleşmesi imzalanır, intermodal taşımacılıkta ise her tik servis türlerinin kombinasyonu söz konusu olabili-
bir taşıma modu için çeşitli nakliye sözleşmeleri imza- yor. İntermodal taşımacılıkta ise genellikle demiryolu,
lanır. Multimodalde bir taşıyıcı nakliye işlemini yönetir- denizyolu ve karayolu servisleri kullanılıyor.
ken aynı zamanda bu taşıyıcı tüm süreçten, intermo- • Her iki taşıma türünde de ülkeler arası geçiş-
dalde ise; işlemden birkaç taşıyıcı sorumludur. lerdeki kurallardan veya sınırlandırmalardan yoğun
• Multimodal taşımada yükler, bulundukları ta- şekilde etkilenilmesi söz konusu değil. Özellikle
şıma kaplarından başka taşıma kaplarına aktarıla- işini doğru yöneten ve tecrübeli bir ekiple çalışıldı-
rak lojistik servis değişikliği sağlanıyor. İntermodal ğında günümüzün en modern taşımacılık metotla-
taşımacılıkta ise yüklerin taşıma kaplarında her- rından rahatlıkla faydalanmak, operasyonel yükünü
hangi bir değişiklik olmaz ve yük mevcut kabı ile azaltırken, verimliliği artırmak mümkün.
44 KobiEfor 0D\ÜV