Page 43 - KobiEfor Mayıs 2023 Sayı 284
P. 43
taşıma şekilleri değiştirilirken yük üzerinde herhangi bir “Dünyayı Türkiye’ye bağladık”
işlem yapmadan birden fazla noktaya yükün birden fazla ‘Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal Taşımacılık
taşıma modeliyle taşınması yöntemidir. İntermodal taşı- Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi’nin Ankara’daki
macılık kapsamında, ürünlerin treylerden çıkarılmasına açılış toplantısına; Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Ka-
gerek olmadan doğrudan bir taşıma modelinden diğeri- raismailoğlu, Dışişleri Bakan Yar-
ne geçmesini sağlayan özel treylerler kullanılmaktadır.” dımcısı ve AB Başkanı Mehmet
İntermodal taşımacılık; şöyle de tanımlanıyor: “İn- Kemal Bozay, Ulaştırma ve Altyapı
termodal taşımacılıkta herhangi bir ürün veya ham- Bakanlığı Strateji Geliştirme Baş-
madde aynı taşıma kabı içinde, hiç açılmadan ve yüke kanı Yunus Emre Ayözen, Ulaş-
hiç dokunulmadan farklı lojistik servis türleri arasın- tırma ve Altyapı Bakanlığı Avrupa
da transfer olmaktadır. Ağırlıklı olarak karayolu-de- Birliği ve Dış İlişkiler Genel Mü-
nizyolu ve demiryolu servisleri arasında geçiş sağlan- dürü Burak Aykan ile AB Türkiye
Adil
makta, kombinasyonlar geliştirilmektedir.” Delegasyonu Ekonomik ve Sosyal
Karaismailoğlu
Kalkınma Bölümü Başkanı An-
Multimodal Taşımacılık nedir? gel Gutierrez Hidalgo de Quintana, Türkiye Cumhuriyeti
Multimodal taşımacılık (kombine taşımacılık); şöyle Devlet Demir Yolları (TCDD) Genel Müdürü Hasan Pezük,
tanımlanıyor: “Tek bir sözleşme kapsamında, ancak en TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Ufuk Yalçın katıldı.
az iki farklı taşıma modu ile gerçekleştirilen malların Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, top-
taşınmasıdır. Taşıyıcı, birkaç farklı taşıma türüyle (ör- lantının açılışında yaptığı konuşmada, Türkiye’nin her
neğin; demiryolu, deniz ve karayolu) gerçekleştirilme- köşesini birbirine bağladıklarını, bununla yetinmedik-
sine rağmen taşımanın tamamından (hukuki anlam- lerini ve dünyayı Türkiye’ye bağladıklarını söyledi. 2003-
da) sorumludur. Taşıyıcı, tüm taşıma araçlarına sahip 2023 döneminde 194 milyar dolarlık yatırımı Türkiye’ye
olmak zorunda değildir ve pratikte genellikle sahip kazandırdıklarını belirten Karaismailoğlu, şunları kay-
değildir; taşıma genellik- detti: “İnşa ettiğimiz alternatif güzergahlarla, ulaştır-
le alt taşıyıcılar tarafından ma koridorlarıyla, ticaret yollarıyla etki alanımızı daha
gerçekleştirilir. Taşımanın da geliştirmeye kararlıyız. Orta Koridor’un çok önemli
tamamından sorumlu taşı- bir ayağını teşkil ederek ülkemizin lojistik hareketlilik-
yıcı, çok modlu bir taşıma ten alacağı payı artırdık. Tüm ulaşım hizmetlerini kat be
operatörü veya MTO olarak kat artıran politikalar ve faaliyetlerle dünyada en hızlı
adlandırılır.” Bir başka tanı- gelişen ülkelerden biri haline geldik. Dünya ticaretin-
ma göre; “Multimodal taşı- de söz sahibi olmamız için büyük bir hamle olan Orta
Koridor’un ürettiği ve üreteceği potansiyel ortadadır.”
ma, tüm lojistik servis türlerinin kombinasyonunu içe-
riyor. İhtiyaç duyulursa yükün türüne göre ve yapılacak
optimum planlama çerçevesinde farklı taşıma türlerine “Yurt dışı yük taşımacılığında demiryolunun
rahatlıkla dönüştürülebiliyor. Operasyonun başından payı 10 kat artacak”
sonuna kadar tek bir taşıyıcının sorumluluğunda yürü- Millete, milli ekonomiye her zaman alternatif ka-
tülen süreçte yükleme adresinden varış noktasına ka- nallar sağlamak için çalıştıklarını, bu kapsamdaki
dar kullanılan her taşıma modülü için toplamda tek bir yeni hamlenin ise ‘Kalkınma Koridoru’ olduğunu ak-
taşıma sözleşmesi düzenlenmesi gerekiyor. Multimo- taran Karaismailoğlu, “Basra Körfezi’ndeki Irak’ın
dal taşımacılıkta aslolan yükün varış noktaları arasın- Fav Limanı’ndan Türkiye sınırına kadar yapılacak
daki yolculuğunda en az iki farklı lojistik servis türünün demir ve kara yollarından oluşacak koridor sayesin-
kullanılması. Genellikle dökme yüklerin taşınmasında de, Hint Okyanusu’ndan Avrupa, Akdeniz, Karadeniz
kullanılan bir lojistik modu.” ve Kafkasya’ya bağlantılar kuracağız” dedi.
İntermodal ve multimodal taşımacılığın sunduğu faydalar
• Zamanında, verimli, düşük maliyetli ve çevre zamanda istenen yere sevk ediliyor.
dostu taşımacılık hizmeti sunulmasını sağlıyor. • Sevkiyatlarda yönetim ve kontrol son derece
• Süre açısından hassas yükler için ciddi avan- kolay, bu da daha planlı ve sistematik bir sevkiyat
tajlar; zaman ve maliyet tasarrufu, hız ve esneklik yapma olanağı sağlıyor.
sunuyor. • En önemli avantajı ekolojik bir yöntem olması;
• Güvenilir taşımacılık hizmeti, sabit taşıma sü- dolayısıyla en çevre dostu taşıma yöntemlerinden
releriyle; trafik yoğunluğu, zorlu hava koşulları, biri. Karayolu taşımacılığıyla birlikte ortaya çıkan
sınırlarda bekleme gibi sorunlar ne olursa olsun, karbon salınımları multimodal taşımacılıkla yüzde
herhangi bir etkilenme olmadan yükler belirtilen 75 azaltılabiliyor.
0D\ÜV KobiEfor