Page 49 - KobiEfor Aralık 2023
P. 49
Türkiye, havacılıkta dünyanın transit Türkiye havayolu taşımacılığı hızlı gelişiyor
merkezi olacak Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel
“Ülkemizi, dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülke- Müdürlüğü Havayolu Sektör Raporu 2022’ye göre;
lerden birine dönüştürdük. Havacılık alanında bölgesinde Türkiye’de havayolu taşımacılığı hızlı bir gelişme gös-
lider, küresel bir havacılık merkezi olduk” diyen Bakan terdi; 1960’lı yıllarda 1 milyonun altında olan yolcu sa-
Uraloğlu, havayolu ulaşımının en konforlu ve en hızlı ula- yısı, 1988’de 10 milyonu, 2005’te 50 milyonu, 2010’da
şım yolu olduğunu vurguladı: “Coğrafi bakımdan Asya, ise 100 milyonu aşmıştır. Salgın öncesinde yani 2019’da
Avrupa ve Afrika kıtalarının ortasındaki kilit konumuyla, Türkiye havalimanlarında yaklaşık 209 milyon yolcuya
gelişmiş pazarlarla gelişmekte olan pazarlar arasındaki hizmet verildi. ACI, EUROCONTROL, IATA gibi havacılık
uçuş rotaları üzerinde yer alan ve sadece 4 saatlik uçuş sektöründeki uluslararası kuruluşlar tarafından yapılan
süresiyle 1.4 milyar in- çalışmalarda 2020’nin henüz başlarında iken tüm dün-
sanın yaşadığı ve 8 tril- yayla birlikte ülkemizde de etkisini göstermeye başla-
yon 600 milyar dolar ti- yan Koronavirüs (COVID-19) salgını olmasaydı bu geli-
caret hacmi bulunan 67 şimin hızla devam edeceği belirtilen raporda, Türkiye’de
ülkenin merkezindeki COVID-19 nedeniyle alınan tedbirler kapsamında hava
avantajlı konumuyla ül- ulaşımında 2020 Mart’ından itibaren kısıtlamaya gidi-
kemiz; havacılık alanın- diği, alınan tedbirlerin doğal bir sonucu olarak dünya
da dünyanın transit merkezi olmaya çok müsaittir.” genelinde uçak ve yolcu trafiğinde yüksek oranda dü-
“Ülkemiz, dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülke- şüşler yaşandığı ifade ediliyor. Alınan önlemlere ve sal-
lerden biri”: Bakan Uraloğlu, havayolu taşımacılığı sek- gınla mücadelede elde edilen başarılara paralel olarak
töründe ‘Dünyada Ulaşamadığımız Hiçbir Nokta Kalma- 2021’de uçak ve yolcu trafiğinde toparlanma sinyalleri
yacak’ hedefiyle hareket ettiklerini kaydetti: “Ülkemizi görülmeye başlandığı, böylece Türkiye havalimanların-
artan rekabet, cesaretlendirici politikalar ve adeta örnek da tüm uçak trafiği gerçekleşmelerinde 2021’de 2019
niteliğinde uygulamalarımız sonucunda; dünyanın en yılı uçak trafiğinin %77’sine, yolcu trafiğinin ise %61’ine
ulaşıldığı belirtiliyor: “2022’de 2019 uçak trafiğinin
geniş uçuş ağına sahip ülkelerden birine dönüştürdük.”
%96’sına, yolcu trafiğinin ise %87’sine ulaşılmıştır.”
“Dış hatlarda uçuş ağımıza 283 yeni nokta ekledik,
Raporda, COVID-19 salgını sürecinde dünya ge-
artık 130 ülkede 343 noktaya uçuyoruz”: Bakan Uraloğ-
nelinde ve Türkiye’de büyük ölçüde azalan yolcu
lu, havayolu sektöründe yapılan yatırımlara da değin-
trafiğinin, Dünya ve Avrupa
di: “2002’den bu yana aktif havalimanı sayımızı 26’dan
genelinde ilgili otoriteler-
57’ye ve terminal kapasitemizi 55 milyon yolcudan 337 DEVLET HAVA MEYDANLARI İŞLETMESİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ce 2024’te 2019 seviyelerini HAVAYOLU
milyon 450 bin yolcuya çıkarttık. Dış hatlarda 50 ülkede SEKTÖR RAPORU
geçeceği öngörülürken ül-
60 noktaya uçuş gerçekleştiriliyorken uçuş ağımıza 283 STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRESİ BAŞKANLIĞI
kemizde bu toparlanmanın
yeni nokta ekleyerek 130 ülkede 343 noktaya yükselttik.
1 yıl daha önce olacağı yani
Böylelikle son 21 yılda %472’lik artış gerçekleşmiş oldu.
2023 yılı sonuna doğru pan-
Ayrıca 2002’da 489 olan toplam hava aracı sayımızı da
demi öncesi seviyeleri yaka-
%270 artışla günümüzde bin 813’e ulaştırdık.”
layacağı değerlendiriliyor.
“Havacılık alanında bölgesinde lider, küresel bir
Raporda, DHMİ tarafından
havacılık merkezi olduk”: Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin ANKARA
yapılan çalışmalar kapsamın- Mayıs 2023
2022’de Avrupa ve dünya havalimanları toplam yolcu
da önümüzdeki 3 yıla ilişkin
trafiği sıralamasında; Avrupa ülkeleri arasında 3. sıra-
(kısa dönem) olarak toplam yolcu trafiğinde 2023, 2024,
ya, dünyada ise 6. sıraya yükseldiğini, 2022 yolcu trafi-
2025 yıllarında sırasıyla %11, %5 ve %4 artış olacağı
ği bazında ise 3 havalimanımızın Avrupa’da ilk 20’de,
öngörüldüğü de paylaşılıyor. Orta dönem öngörülerine
dünyada ise ilk 50’de yer aldığını anlattı: “Gökyüzünde
göre; 2026 yılı yolcu trafiğinin bir önceki yıla göre %3 ar-
kurduğumuz köprülerle havacılık alanında bölgesinde tışla 228 milyonu aşması, 2027 yılında ise %2 artış ile
lider, küresel bir havacılık merkezi olduk.” 232 milyonu aşması beklenmektedir. Uzun dönem ön-
İstanbul Havalimanı, Avrupa’da 1’inci, dünyada görülerine göre ise; toplam yolcu trafiğinin 2032’de 300
7’nci sırada: Rekorlarla adından söz ettiren İstanbul milyonu, 2040’ta ise 400 milyonu aşması bekleniyor. Ra-
Havalimanı’nın verdiği hizmetle de ön plana çıktığını porda yer verilen EUROCONTROL 2022 yılı istatistikleri-
vurgulayan Bakan Uraloğlu, “2018’de hizmete açtığı- ne göre; Türkiye, 2019’a kıyasla Avrupa ülkeleri arasın-
mız İstanbul Havalimanı’mızda açıldığı günden bu yana da en az trafik (uçak) kaybı yaşayan 7. ülke, uçak trafiği
177 milyonu aşkın yolcu trafiği gerçekleşmiştir. İstanbul bazında Avrupa’da 6. sırada, İstanbul Havalimanı gün-
Havalimanımız Avrupa’da 1., dünya’da 7. sıradadır. Ya- lük ortalama uçak trafiği bazında Avrupa havalimanları
pım aşamasındaki Çukurova Bölgesel, Yozgat ve Bay- arasında 1. sırada ve Türk Hava Yolları günlük ortalama
burt-Gümüşhane Havalimanları ile yenilenen Trabzon en fazla uçuş gerçekleştiren havayolu şirketleri arasın-
Havalimanı’nda çalışmalar devam ediyor” diye konuştu. da Avrupa’da 3. sırada. Rapor’da yer alan ACI (Airports
$UDOÜN KobiEfor 49