Page 52 - KobiEfor Aralık 2023
P. 52

+$9$<2/8 7$á,0$&,/,ã,



         100 milyar doların ol-                             Pandemi döneminde havayolları, uçak ve motor
         dukça üzerinde. Getiri-                          üreticilerinin çözemediği uçak parçaları tedarik zin-
         lerin bu yıl %28.6’lık bir                       ciri kopukluklarından doğrudan etkilendi. Bu durum,
         düşüşle düzelme tren-                            yeni uçakların teslimatını ve havayolu şirketlerinin
         dine girmesi bekleniyor.                         mevcut filolarını muhafaza etme ve kullanma kabili-
            • Sektör giderleri-                           yetlerini olumsuz etkilemektedir. Düzenleyici maliyet
         nin ise 781 milyar dola-                         yükleri, giderek daha müdahaleci hale gelen düzen-
         ra yükselmesi bekleniyor (2022’ye göre +%8.1 artış   leyiciler nedeniyle artma riski altındadır. Özellikle
         ve 2019’a göre -%1.8 düşüş trendi bekleniyor).   sektör, giderek daha cezalandırıcı hale gelen yolcu
            • Jet yakıtı maliyetlerinin 2023’te ortalama varil fi-  hakları rejimleri ve bölgesel çevre girişimleri için ar-
         yatının 98.5 dólar olması ve sektörün toplam yakıt fatu-  tan uyum maliyetleriyle karşı karşıya kalabilir.
         rasının 215 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Yüksek
         ham petrol fiyatları havayolları için abartılıydı; çünkü   Havacılık sektörü Orta Doğu ve
         crack spread (ham petrolün jet yakıtına rafine edil-  Türkiye’de büyümenin öncü motoru
         mesi için ödenen prim) 2022 yılı için ortalama %34’ün   GE Aerospace Orta Doğu,
         üzerindeydi -uzun dönem ortalamasının önemli ölçü-  Pakistan, Türkiye, Rusya ve
         de üzerinde. Sonuç olarak yakıt maliyetleri, havayolla-  BDT Bölgeleri Satış Müdürü
         rının toplam giderlerin neredeyse %30’una ulaşıyordu.   ve Genel Müdür Başkan Yar-
         Son aylarda crack spread daraldı ve yılın tamamında   dımcısı Aziz Koleilat, havacı-
         ortalama crack spread’in tarihsel ortalama oranı-  lık sektörünün, Orta Doğu ve
         na daha yakın olan %23 civarına düşmesi bekleniyor.   Türkiye’de ekonominin en di-
         Yakıt giderleri sektörün ortalama maliyet yapısının   namik ve önemli alanlarından
         %28’ini oluşturacaktır ki bu oran 2019’daki %24’lük   biri olarak öne çıktığını söyle-    Aziz
         oranın hala üzerinde seyrediyor.                 di: “Dünyanın bu bölgesinde           Koleilat
            • Yakıt dışı toplam maliyetlerin 2023’te 565 milyar   bulunan havayolları, küresel
         dolara ulaşması bekleniyor.                      bir bakış açısıyla değerlendirildiğinde, yenilikçilik,
                                                          ilerleme ve teknoloji anlamında lider konumda. Bu
            Riskler                                       endüstri, bölge genelinde istihdamı artırmak ve
            Ekonomik ve jeopolitik ortam, görünüm açısından   ekonomik faaliyetleri çoğaltmak açısından güçlü bir
         çeşitli riskler barındırıyor. 803 milyar dolarlık gelir ve   role sahip. Daha bireysel düzeyde ise insanları birbi-
         781 milyar dolarlık gider arasında sadece 22.4 milyar   rine bağlayan, hayati derecede öneme sahip malları
         dolar faaliyet kârıyla (%2.8) sektörün görünümü kırıl-  ve hizmetleri ulaştıran ve işletmelerin büyümesi-
         gan olmaya devam ediyor. Bu kırılganlık bir dizi faktör-  ne katkı sağlayan bir
         den (olumlu ya da olumsuz) etkilenebilir. Küresel eko-  endüstri. Sektör son
         nomide resesyon riski devam etmektedir. Resesyonun   kırk yılda hızlı gelişti.
         iş kayıplarına yol açması halinde sektörün görünümü   Havacılık altyapısının
         olumsuz yönde değişebilir. Ukrayna’daki savaş çoğu   iyileşmesiyle birlikte
         havayolu şirketinin kârlılığı üzerinde büyük bir etki ya-  yolcu ve filo sayıla-
         ratmıyor. Şu anda beklenmeyen bir barış, daha düşük   rı da istikrarlı arttı.
                                    petrol fiyatları ve hava   Bölgesel havacılık endüstrisinin gücünü, Pandemi
                                    sahası kısıtlamalarının   sonrası dönemde daha belirgin bir şekilde görmek
                                    kaldırılması veya ha-  mümkün. Orta Doğu, 2023’ün ilk çeyreğinde bölge-
                                    fifletilmesinden kay-  ye gelen uluslararası uçuşların Pandemi öncesi se-
                                    naklanan verimlilikle   viyelerin üstüne çıktığını kaydeden ilk küresel bölge
                                    maliyet iyileştirmeleri   oldu. Türkiye’de ise Türk Hava Yolları, 2022’nin orta-
                                    için potansiyel taşıya-  sına gelindiğinde Pandemi öncesi seviyeleri aşan ilk
         bilir. Ancak gerilimin tırmanması, küresel havacılık   Avrupa taşıyıcısı oldu ve yolcu trafiği 2019’a göre
         sektörü için olumsuz sonuçlar doğurabilir. Halihazırda   neredeyse %12 arttı. 13 Kasım’da başlayacak kü-
         daha geniş çaplı jeopolitik gerilimler uluslararası tica-  resel endüstrinin en önemli etkinliklerinden Du-
         ret üzerinde baskı yaratmaktadır ve bu tür gerilimle-  bai Airshow Havacılık Fuarı’nda bu güç net olarak
         rin tırmanması sektörün görünümü açısından aşağı   sergilenecek.”
         yönlü bir risk teşkil etmektedir. Tedarik zinciri sorun-  Koleilat, “Boeing Ticari Pazar Görünümü raporu,
         ları küresel ticareti etkilemeye devam ediyor. Tedarik   Orta Doğu taşıyıcılarının 2042’ye kadar hava trafiğini
         zincirleri, mevcut jeopolitik gerilimlerin ve COVID-19   2.4 kat artıracaklarını, filolarını 3 katın üzerinde bü-
         sırasında yaşanan zorlukların neden olduğu esneklik   yüteceklerini ve bu sayede yaratılan ekonomik etkinin
         boşluklarını doldurmak için değişiyor.           daha da artacağını öngörüyor” açıklamasını yaptı.

         52 KobiEfor $UDOÜN
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57