Page 50 - KobiEfor Aralık 2023
P. 50

+$9$<2/8 7$á,0$&,/,ã,



         Council International) 2022 yılı kesin olmayan verilerine
         göre ise; Türkiye toplam yolcu trafiğinde Avrupa’da 4.
         sırada, dünyada 8. sırada. 3 Havalimanımız yolcu trafiği
         bazında Avrupa’da ilk 11’de, dünyada ilk 50’de. İstanbul
         Havalimanı yolcu trafiği açısından Avrupa’nın en yoğun
         havalimanı oldu.
            Açık aktif havalimanı sayısı 57: 2022 yılında; 25
         Mart’ta Tokat Yeni Havalimanı, 14 Mayıs’ta ise Rize
         Artvin Havalimanı hizmete açılarak, sivil hava tra-
         fiğine açık aktif havalimanı sayımız 57’ye ulaştı.
         Raporda, havacılık sektörünün henüz doyum nok-
         tasının çok uzağında olduğu görülmekle birlikte
                                                          kârlılığa dönüşe geçmesi, %1.2’lik net kâr marjıyla bile
         ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik gelişmelere
                                                          olsa, büyük bir başarı olarak görülüyor. Birincisi ekono-
         bağlı olarak ihtiyaç duyulan yatırımların hız kesme-
                                                          mik belirsizliklerin olduğu bir dönemde sektörün karlı-
         den devam etmesinin önem arz ettiğine de dikkat
                                                          lıkla faaliyet göstermesi önemli bir başarı olarak gözü-
         çekiliyor.
                                                          küyor. İkincisi ise net kar artışı 2020-2022 döneminde
            Havayolu sektörünün kârlılık                  havacılık tarihindeki kaydedilen 183.3 milyar dolarlık en
                                                          büyük zararın (bu dönemde havayolları ortalama eksi
            görünümü güçleniyor
                                                          %11.3 net kar marjı kaydetti) ardından gelmiştir. Hava-
            Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA),
                                                          yolu endüstrisinin COVID-19 krizine, 2015-2019 dönemi
         2023’e ilişkin büyüme öngörülerini yükseltirken ha-
                                                          için ortalama net kar marjının %4.2 olduğu tarihi bir kar
         vayolu sektörünün kârlılığının güçlenmesinin bek-
         lendiğini açıkladı. Sektör karlılığıyla ilgili IATA’nın   serisinin sonunda girdiği unutulmamalı. Ekonomik be-
                                                          lirsizlikler, bilet fiyatları artan yakıt maliyetlerini absor-
         öngörüleri ana hatlarıyla şöyle:
                                                          be etse bile seyahat etme arzusunu azaltmadı. Derin
            • Havayolu sektörü net kârının 2023’te 9.8 milyar
                                                          COVID-19 kayıplarından sonra, %1.2’lik net kar marjı
         dolara (%1.2 net kâr marjı) ulaşması bekleniyor. Ha-
                                                          bile sevindirici bir gelişme! Ancak havayolu şirketlerinin
         vayolu sektörü işletme kârının 2023’te 22.4 milyar
                                                          yolcu başına ortalama 2.25 dolar kazandığı bir ortamda,
         dolara ulaşması öngörülüyor.
                                                          zarar gören bilançoları onarmak ve yatırımcılara sür-
            • 2023’te yaklaşık 4.35 milyar kişinin seyahat et-
         mesi bekleniyor, ki bu rakam 2019’da uçakla seha-  dürülebilir sermaye getirisi sağlamak birçok havayolu
         yat eden 4.54 milyar kişilik rakama yaklaşıyor.  şirketi için zor olmaya devam edecek.”
            • 2023’te kargo hacminin 57.8 milyon ton olması
         bekleniyor; bu rakam, uluslararası ticaret hacmin-  Karlılık beklentilerini destekleyen unsurlar
         deki keskin yavaşlamayla birlikte 2019’da taşınan   • Gelirler (%9.7) giderlerden (%8.1) daha hızlı ar-
         61.5 milyon tonun altına düştü.                  tarak kârlılığı güçlendirmektedir. Sektör gelirlerinin
            • Toplam gelirlerin bir önceki yıla göre %9.7 artarak   2023’te 803 milyar dolara ulaşması beklenmektedir
         803 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Sektör gelirle-  (2022’ye göre +%9.7 ve 2019’a göre -%4.1). 2023’te
         rinin 2019’dan (838 milyar dolar) bu yana ilk kez 800   34.4 milyon uçuşluk bir envanterin mevcut olma-
                                                          sı öngörülüyor. (2022’ye göre +%24.4, 2019’a göre
         milyar dolar sınırını aşacağı tahmin ediliyor. Giderler-
                                                          -%11.5). Yolcu gelirlerinin 546 milyar dolara ulaş-
         deki artışın ise yıllık %8.1 ile sınırlı kalması bekleniyor.
                                                          ması bekleniyor (2022’ye göre +%27, 2019’a göre ise
                                IATA Genel Müdürü Willie
                                                          %10 artış bekleniyor).
                             Walsh, havacılık sektörünün
                                                            • Sektörün verimlilik seviyeleri yüksek, 2023 için
                             büyüme görünümünü  şöyle
                                                          beklenen ortalama yolcu yük faktörü %80.9. Bu
                             değerlendirdi:  “2023’te ha-
                                                          oran, %82.6’lık 2019 rekor performansına çok yakın
                             vayollarının mali performansı
                                                          bir rakam.
                             beklentileri aşıyor. Daha güçlü
                                                            • IATA’nın Mayıs 2023 yolcu anketi verileri iyimser
                             karlılık birkaç olumlu geliş-
                                                          görünümü destekliyor; yolcuların %41’i önümüzdeki
                             meyle destekleniyor. Çin, CO-
                                                          12 ayda bir önceki yıla göre daha fazla seyahat etmeyi,
                             VID-19 kısıtlamalarını yıl için-
          Willie                                          %49’u ise aynı düzeyde seyahat etmeyi bekliyor. An-
          Walsh              de beklenenden daha erken
                                                          kete katılanların %77’si halihazırda Pandemi öncesin-
                             kaldırdı. Hacimler artmasa da   deki kadar veya daha fazla seyahat ettiklerini belirtti.
         kargo gelirleri pandemi öncesi seviyelerin üzerinde   • Kargo gelirlerinin 142.3 milyar dolar olması ön-
         seyrediyor. Maliyet tarafında ise bir miktar rahatlama   görülüyor. Bu rakam 2021’deki 210 milyar dolar ve
         var. Jet yakıtı fiyatları, hala yüksek olmasına rağmen,   2022’deki 207 milyar dolarlık gelirlerle karşılaştırıldı-
         yılın ilk yarısında ılımlı bir seyir izledi. Sektörün net   ğında keskin bir düşüş gösterse de 2019’da kazanılan
            KobiEfor $UDOÜN
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55