Page 50 - KobiEfor Aralık 2023
P. 50
+$9$<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Council International) 2022 yılı kesin olmayan verilerine
göre ise; Türkiye toplam yolcu trafiğinde Avrupa’da 4.
sırada, dünyada 8. sırada. 3 Havalimanımız yolcu trafiği
bazında Avrupa’da ilk 11’de, dünyada ilk 50’de. İstanbul
Havalimanı yolcu trafiği açısından Avrupa’nın en yoğun
havalimanı oldu.
Açık aktif havalimanı sayısı 57: 2022 yılında; 25
Mart’ta Tokat Yeni Havalimanı, 14 Mayıs’ta ise Rize
Artvin Havalimanı hizmete açılarak, sivil hava tra-
fiğine açık aktif havalimanı sayımız 57’ye ulaştı.
Raporda, havacılık sektörünün henüz doyum nok-
tasının çok uzağında olduğu görülmekle birlikte
kârlılığa dönüşe geçmesi, %1.2’lik net kâr marjıyla bile
ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik gelişmelere
olsa, büyük bir başarı olarak görülüyor. Birincisi ekono-
bağlı olarak ihtiyaç duyulan yatırımların hız kesme-
mik belirsizliklerin olduğu bir dönemde sektörün karlı-
den devam etmesinin önem arz ettiğine de dikkat
lıkla faaliyet göstermesi önemli bir başarı olarak gözü-
çekiliyor.
küyor. İkincisi ise net kar artışı 2020-2022 döneminde
Havayolu sektörünün kârlılık havacılık tarihindeki kaydedilen 183.3 milyar dolarlık en
büyük zararın (bu dönemde havayolları ortalama eksi
görünümü güçleniyor
%11.3 net kar marjı kaydetti) ardından gelmiştir. Hava-
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA),
yolu endüstrisinin COVID-19 krizine, 2015-2019 dönemi
2023’e ilişkin büyüme öngörülerini yükseltirken ha-
için ortalama net kar marjının %4.2 olduğu tarihi bir kar
vayolu sektörünün kârlılığının güçlenmesinin bek-
lendiğini açıkladı. Sektör karlılığıyla ilgili IATA’nın serisinin sonunda girdiği unutulmamalı. Ekonomik be-
lirsizlikler, bilet fiyatları artan yakıt maliyetlerini absor-
öngörüleri ana hatlarıyla şöyle:
be etse bile seyahat etme arzusunu azaltmadı. Derin
• Havayolu sektörü net kârının 2023’te 9.8 milyar
COVID-19 kayıplarından sonra, %1.2’lik net kar marjı
dolara (%1.2 net kâr marjı) ulaşması bekleniyor. Ha-
bile sevindirici bir gelişme! Ancak havayolu şirketlerinin
vayolu sektörü işletme kârının 2023’te 22.4 milyar
yolcu başına ortalama 2.25 dolar kazandığı bir ortamda,
dolara ulaşması öngörülüyor.
zarar gören bilançoları onarmak ve yatırımcılara sür-
• 2023’te yaklaşık 4.35 milyar kişinin seyahat et-
mesi bekleniyor, ki bu rakam 2019’da uçakla seha- dürülebilir sermaye getirisi sağlamak birçok havayolu
yat eden 4.54 milyar kişilik rakama yaklaşıyor. şirketi için zor olmaya devam edecek.”
• 2023’te kargo hacminin 57.8 milyon ton olması
bekleniyor; bu rakam, uluslararası ticaret hacmin- Karlılık beklentilerini destekleyen unsurlar
deki keskin yavaşlamayla birlikte 2019’da taşınan • Gelirler (%9.7) giderlerden (%8.1) daha hızlı ar-
61.5 milyon tonun altına düştü. tarak kârlılığı güçlendirmektedir. Sektör gelirlerinin
• Toplam gelirlerin bir önceki yıla göre %9.7 artarak 2023’te 803 milyar dolara ulaşması beklenmektedir
803 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Sektör gelirle- (2022’ye göre +%9.7 ve 2019’a göre -%4.1). 2023’te
rinin 2019’dan (838 milyar dolar) bu yana ilk kez 800 34.4 milyon uçuşluk bir envanterin mevcut olma-
sı öngörülüyor. (2022’ye göre +%24.4, 2019’a göre
milyar dolar sınırını aşacağı tahmin ediliyor. Giderler-
-%11.5). Yolcu gelirlerinin 546 milyar dolara ulaş-
deki artışın ise yıllık %8.1 ile sınırlı kalması bekleniyor.
ması bekleniyor (2022’ye göre +%27, 2019’a göre ise
IATA Genel Müdürü Willie
%10 artış bekleniyor).
Walsh, havacılık sektörünün
• Sektörün verimlilik seviyeleri yüksek, 2023 için
büyüme görünümünü şöyle
beklenen ortalama yolcu yük faktörü %80.9. Bu
değerlendirdi: “2023’te ha-
oran, %82.6’lık 2019 rekor performansına çok yakın
vayollarının mali performansı
bir rakam.
beklentileri aşıyor. Daha güçlü
• IATA’nın Mayıs 2023 yolcu anketi verileri iyimser
karlılık birkaç olumlu geliş-
görünümü destekliyor; yolcuların %41’i önümüzdeki
meyle destekleniyor. Çin, CO-
12 ayda bir önceki yıla göre daha fazla seyahat etmeyi,
VID-19 kısıtlamalarını yıl için-
Willie %49’u ise aynı düzeyde seyahat etmeyi bekliyor. An-
Walsh de beklenenden daha erken
kete katılanların %77’si halihazırda Pandemi öncesin-
kaldırdı. Hacimler artmasa da deki kadar veya daha fazla seyahat ettiklerini belirtti.
kargo gelirleri pandemi öncesi seviyelerin üzerinde • Kargo gelirlerinin 142.3 milyar dolar olması ön-
seyrediyor. Maliyet tarafında ise bir miktar rahatlama görülüyor. Bu rakam 2021’deki 210 milyar dolar ve
var. Jet yakıtı fiyatları, hala yüksek olmasına rağmen, 2022’deki 207 milyar dolarlık gelirlerle karşılaştırıldı-
yılın ilk yarısında ılımlı bir seyir izledi. Sektörün net ğında keskin bir düşüş gösterse de 2019’da kazanılan
KobiEfor $UDOÜN