Page 74 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 74
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
“İhracat limanlarının demiryolu “Türkiye konteyner taşımalarında ve
bağlantıları tamamlanmalı” özellikle transit yüklerde artış sağladı”
“En güncel sorun yükselen navlun fiyatları”: Ayşem Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM)
Ulusoy, Türkiye denizyolu taşımacılığının sorunları ve Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir, “Küresel de-
çözüm önerilerini de aktardı: “Türkiye’nin coğrafi ko- niz taşımacılığı 2019 yılında tıpkı küresel ticaret gibi
numu ve liman altyapıları sayesinde transit konteyner çok düşük bir oranda (yüzde 1.1)
taşımacılığını çok daha yukarılara çıkarabilecek po- artmış, sonrasında Pandemi dö-
tansiyele sahip olmakla beraber gümrük süreçlerinde neminde yüzde 3.6 gerilemiştir.
gerçekleştirilecek basitleştirmelerle Türk limanları- 2021’de artış yüzde 3.6 gibi nis-
nın üçüncü ülkeler arası taşımalarda verimli bir ak- peten bir oranda gerçekleşmiş,
tarma limanı olarak kullanılmasının yolu açılmalıdır. bu sayede 2021’de, 2019 tonajı
Pandemi süreci ile lojistik sektörü farklı krizlerle baş olan 11.9 milyar tona ancak ula-
etmeye çalıştı. 2021’de sektörü bu krizlerden en çok Aydın şılmıştır” dedi.
yüksek maliyet artışlarına sebebiyet veren konteyner Erdemir Aydın Erdemir, 2021 yılı iti-
ve küresel tedarik zinciri krizleri zor durumda bırak- barı ile deniz ticaretine hizmet
tı. Pandemi’yle küresel ticaretin dengesizleşmesi de- eden kıyı tesisi sayımızın Filyos Limanı’nın da ta-
niz taşımacılığında lojistik sıkıntıları da beraberinde mamlanması ile 207’ye ulaştığını, bu sayıya deği-
getirdi. Salgın öncesi yük gemisi fazlası varken salgın şik formda ve özellikte iskele, şamandıra, dolfen ve
sonrası denizyolu taşımasında kullanılan konteynerle- platformların da dâhil olduğunu paylaştı: “Bu kıyı
rin dünyanın belli başlı limanlarında birikmiş olması ve tesislerinin yüzde 44’üne karşılık gelen 90 adedi
bu konteynerlerin yeniden sisteme dahil edilememe- Marmara Bölgesi’nde, yüzde 24’üne karşılık gelen
si küresel bir konteyner sorunu yaşanmasına neden 50 adedi Akdeniz Bölgesi’nde, yüzde 18’ine karşı-
oldu. Konteyner tedariki ile başlayan sorunlar, navlun lık gelen 38 adedi Karadeniz Bölgesi’nde ve yüzde
fiyatlarındaki artışlarla devam etti ve sektörümüz bu- 14’üne karşılık ge-
gün hala yüksek navlun fiyatlarıyla karşı karşıya. 2021- len 28 adedi ise Ege
2022 yılı denizyolu taşımacılığında mücadele edilen en Bölgesi’ndedir. Diğer
güncel sorun yükselen navlun fiyatları diyebiliriz. yandan bu sayının
Tüm bunların yanı sıra daha genel perspektiften içinde tüm kıyı te-
bakıldığında Türkiye’nin önünde duran ve çözmesi ge- sisleri yer almakta-
reken sorunlar da mevcut. Bunlardan bazıları; ‘altya- dır. Bizim bildiğimiz
pı sorunları, intermodal taşımacılığın gereken düzeye anlamda yük elleç-
ulaşmamış olması, Yeşil Mutabakat uyum süreçlerin- leme hizmeti veren
de hızla atılması gereken adımlar ve kullanılan lojistik ve uluslararası yük trafiğine hizmet eden liman sa-
yazılımların kalitesinin arttırılması, yazılım kullanımını yısı ise 90 civarındadır. Bu limanların 77’si TÜRK-
teşvik edilmesi.’ Çözüm içinse; ilk olarak uzun yıllar- LİM üyesidir. Bu sayıda kıyı tesisi olmasına rağmen
dır vurguladığımız gibi uluslararası yüklere hizmet veren liman sayısı ise
demiryolu ağının lo- 90 civarındadır.”
jistik merkezlere bağ- 2019, 2020 ve 2021 yılı karşılaştırıldığında toplam
lanmasını sağlayacak yükte 484 milyon ton, 496 milyon ton ve 526 milyon
altyapı yatırımlarının ton hacimlerine ulaşırken, konteynerde 11.59 milyon
yapılmasıdır. Özellikle TEU, 11.63 milyon TEU ve 12.59 milyon TEU hacmi-
ihracat limanlarının ne ulaşıldığını aktaran Erdemir, şunları söyledi: “Aynı
demiryolu bağlantı- dönemlerdeki oransal değişim ise yine sırasıyla top-
ları tamamlanmalı, lam yükte yüzde 5.2, yüzde 2.6 ve yüzde 6, kontey-
demiryolu bağlantısı olan limanların kapasiteleri ge- nerde ise yüzde 6.9, yüzde 0.3 ve yüzde 8.7 olarak
nişletilmeli ve dünya konjonktürü dikkate alınarak yeni gerçekleşmiştir. Görüldüğü gibi ülkemizde hem top-
limanların inşa edilmesi yönünde planlamalar yapıl- lam yükte hem de konteyner taşımalarında küresel
malıdır. İntermodal taşımacılıkla daha sürdürülebilir verilerden farklı olarak artış sürekliliği sağlanmış-
bir yapıya kavuşmamız gerekmektedir. Özellikle Yeşil tır. Elbette bu durum ülkemizin dinamik yapısından
Mutabakat gibi ticaretimizi etkileyecek bir dünya vizyo- kaynaklanmaktadır. Ülkemizde Pandemi’de özellikle
nu var önümüzde ve bizim de bu süreçlere hızla uyum transit yüklerde ciddi bir ivme artışı yakalanmıştır.”
sağlamamız gerekmektedir. Karbon salınımını azalta- 2021’de hem ihracata hem de ithalata konu olan
cak teknolojik gemilere yatırımlar yapılmalı ve bu yatı- yüklerin değer olarak yarısından fazlasının denizyoluy-
rımlar teşviklerle desteklenmeli, yeşil liman uygulama- la taşındığını kaydeden Erdemir, denizyoluyla taşınan
larının sayısı artırılmalıdır.” ihraç yüklerinin değerinin 2000’e göre yüzde 33 artış
74 KobiEfor Temmuz 2022