Page 74 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 74

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



                  “İhracat limanlarının demiryolu                 “Türkiye konteyner taşımalarında ve
                  bağlantıları tamamlanmalı”                      özellikle transit yüklerde artış sağladı”
                  “En güncel sorun yükselen navlun fiyatları”: Ayşem   Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM)
               Ulusoy, Türkiye denizyolu taşımacılığının sorunları ve   Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir, “Küresel de-
               çözüm önerilerini de aktardı: “Türkiye’nin coğrafi ko-  niz taşımacılığı 2019 yılında tıpkı küresel ticaret gibi
               numu ve liman altyapıları sayesinde transit konteyner             çok düşük bir oranda (yüzde 1.1)
               taşımacılığını çok daha yukarılara çıkarabilecek po-              artmış, sonrasında Pandemi dö-
               tansiyele sahip olmakla beraber gümrük süreçlerinde               neminde yüzde 3.6 gerilemiştir.
               gerçekleştirilecek basitleştirmelerle Türk limanları-             2021’de artış yüzde 3.6 gibi nis-
               nın üçüncü ülkeler arası taşımalarda verimli bir ak-              peten bir oranda gerçekleşmiş,
               tarma limanı olarak kullanılmasının yolu açılmalıdır.             bu sayede 2021’de, 2019 tonajı
               Pandemi süreci ile lojistik sektörü farklı krizlerle baş          olan 11.9 milyar tona ancak ula-
               etmeye çalıştı. 2021’de sektörü bu krizlerden en çok   Aydın      şılmıştır” dedi.
               yüksek maliyet artışlarına sebebiyet veren konteyner   Erdemir      Aydın Erdemir, 2021 yılı iti-
               ve küresel tedarik zinciri krizleri zor durumda bırak-            barı ile deniz ticaretine hizmet
               tı. Pandemi’yle küresel ticaretin dengesizleşmesi de-  eden kıyı tesisi sayımızın Filyos Limanı’nın da ta-
               niz taşımacılığında lojistik sıkıntıları da beraberinde   mamlanması ile 207’ye ulaştığını, bu sayıya deği-
               getirdi. Salgın öncesi yük gemisi fazlası varken salgın   şik formda ve özellikte iskele, şamandıra, dolfen ve
               sonrası denizyolu taşımasında kullanılan konteynerle-  platformların da dâhil olduğunu paylaştı: “Bu kıyı
               rin dünyanın belli başlı limanlarında birikmiş olması ve   tesislerinin yüzde 44’üne karşılık gelen 90 adedi
               bu konteynerlerin yeniden sisteme dahil edilememe-  Marmara Bölgesi’nde, yüzde 24’üne karşılık gelen
               si küresel bir konteyner sorunu yaşanmasına neden   50 adedi Akdeniz Bölgesi’nde, yüzde 18’ine karşı-
               oldu.  Konteyner tedariki ile başlayan sorunlar, navlun   lık gelen 38 adedi Karadeniz Bölgesi’nde ve yüzde
               fiyatlarındaki artışlarla devam etti ve sektörümüz bu-  14’üne karşılık ge-
               gün hala yüksek navlun fiyatlarıyla karşı karşıya. 2021-  len 28 adedi ise Ege
               2022 yılı denizyolu taşımacılığında mücadele edilen en   Bölgesi’ndedir. Diğer
               güncel sorun yükselen navlun fiyatları diyebiliriz.   yandan bu sayının
                  Tüm bunların yanı sıra daha genel perspektiften   içinde tüm kıyı te-
               bakıldığında Türkiye’nin önünde duran ve çözmesi ge-  sisleri yer almakta-
               reken sorunlar da mevcut. Bunlardan bazıları; ‘altya-  dır. Bizim bildiğimiz
               pı sorunları, intermodal taşımacılığın gereken düzeye   anlamda yük elleç-
               ulaşmamış olması, Yeşil Mutabakat uyum süreçlerin-  leme hizmeti veren
               de hızla atılması gereken adımlar ve kullanılan lojistik   ve uluslararası yük trafiğine hizmet eden liman sa-
               yazılımların kalitesinin arttırılması, yazılım kullanımını   yısı ise 90 civarındadır. Bu limanların 77’si TÜRK-
               teşvik edilmesi.’ Çözüm içinse; ilk olarak uzun yıllar-  LİM üyesidir. Bu sayıda kıyı tesisi olmasına rağmen
                                          dır vurguladığımız gibi   uluslararası yüklere hizmet veren liman sayısı ise
                                          demiryolu ağının lo-  90 civarındadır.”
                                          jistik merkezlere bağ-  2019, 2020 ve 2021 yılı karşılaştırıldığında toplam
                                          lanmasını sağlayacak   yükte 484 milyon ton, 496 milyon ton ve 526 milyon
                                          altyapı yatırımlarının   ton hacimlerine ulaşırken, konteynerde 11.59 milyon
                                          yapılmasıdır. Özellikle   TEU, 11.63 milyon TEU ve 12.59 milyon TEU hacmi-
                                          ihracat  limanlarının  ne ulaşıldığını aktaran Erdemir, şunları söyledi: “Aynı
                                          demiryolu  bağlantı-  dönemlerdeki oransal değişim ise yine sırasıyla top-
                                          ları  tamamlanmalı,   lam yükte yüzde 5.2, yüzde 2.6 ve yüzde 6, kontey-
               demiryolu bağlantısı olan limanların kapasiteleri ge-  nerde ise yüzde 6.9, yüzde 0.3 ve yüzde 8.7 olarak
               nişletilmeli ve dünya konjonktürü dikkate alınarak yeni   gerçekleşmiştir. Görüldüğü gibi ülkemizde hem top-
               limanların inşa edilmesi yönünde planlamalar yapıl-  lam yükte hem de konteyner taşımalarında küresel
               malıdır. İntermodal taşımacılıkla daha sürdürülebilir   verilerden farklı olarak artış sürekliliği sağlanmış-
               bir yapıya kavuşmamız gerekmektedir. Özellikle Yeşil   tır. Elbette bu durum ülkemizin dinamik yapısından
               Mutabakat gibi ticaretimizi etkileyecek bir dünya vizyo-  kaynaklanmaktadır. Ülkemizde Pandemi’de özellikle
               nu var önümüzde ve bizim de bu süreçlere hızla uyum   transit yüklerde ciddi bir ivme artışı yakalanmıştır.”
               sağlamamız gerekmektedir. Karbon salınımını azalta-  2021’de hem ihracata hem de ithalata konu olan
               cak teknolojik gemilere yatırımlar yapılmalı ve bu yatı-  yüklerin değer olarak yarısından fazlasının denizyoluy-
               rımlar teşviklerle desteklenmeli, yeşil liman uygulama-  la taşındığını kaydeden Erdemir, denizyoluyla taşınan
               larının sayısı artırılmalıdır.”                  ihraç yüklerinin değerinin 2000’e göre yüzde 33 artış

               74 KobiEfor Temmuz 2022
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79