Page 70 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 70
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Türkiye’nin en stratejik sektörlerinden;
'HQL]\ROX 7Då×PDF×O×æ× K×]OD \HåLO G|QåPHOL
Dünya’da 2020’de taşınan yüklerin Demiryolu ve denizyolu bağlantılarının
yaklaşık yüzde 89’u, Türkiye’de güçlendirilmesi, limanların ‘yeşil
ise ithalatın yüzde 94’ü, ihracatın limanlar’a dönüştürülmesi ve Avrupa
yüzde 82’si ‘Denizyolu Taşımacılığı’ Yeşil Mutabakatı’na uyum ve
ile gerçekleştiriliyor. Bu da hem mega limanların hayata geçirilmesi ise
küresel ticarette hem Türkiye’de sektörün geleceği açısından
‘Denizyolu Taşımacılığı’nın en stratejik bugünden atılması gereken adımların
sektörlerden biri olmasını sağlıyor. başında geliyor.
icaretin küreselleşmesinde öncü ve önemli role “Transit taşımacılık faaliyetleri
sahip ‘Denizyolu Taşımacılığı’ genellikle büyük açısından gelişim alanları mevcut”
Thacimli, birim fiyatı ve zaman duyarlılığı düşük UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy,
yüklerin taşınmasında tercih ediliyor. Konteynerleş- coğrafi bakımdan bir yarımada olan Türkiye’nin Av-
meyle birlikte ‘Denizyolu Taşımacılığı’ kombine taşı- rupa, Asya ve Afrika’nın kavşak noktasında konum-
macılığın gelişimine de katkı sağlıyor. Uluslararası landığını, bu sebeple Türkiye’nin
Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği dış ticaretinde önemli paya sa-
UTİKAD’ın yayınladığı UTİKAD Lojistik Sektörü Rapo- hip ‘Denizyolu Taşımacılığı’nın
ru 2021’de, 2020’de Dünya’da taşınan yüklerin hacim önünde özellikle transit taşıma-
olarak yüzde 89’unun denizyoluyla gerçekleştiği ifade cılık faaliyetleri açısından gelişim
ediliyor. Bu da denizyolu taşımacılığının küresel tica- alanlarının mevcut bulunduğu-
rette en stratejik sektörlerden biri olmasını sağlıyor. nu söyledi: “UNCTAD tarafından
Türkiye denizyolu taşımacılığının önünde yapıl- Ayşem hazırlanan ‘Review of Maritime
ması gerekenlerin en başında denizyolu ile demir- Ulusoy Transport 2021’ raporu, korona-
yolu bağlantılarının güçlendirilmesi ve özellikle virüs Pandemisi denizyolu taşı-
Organize Sanayi Bölgeleri’nde (OSB’ler) denizyolu macılığını sekteye uğratsa da bu düşüşün beklenen
ve demiryolu bağlantılarının tamamlanması yer kadar dramatik gerçekleşmediğine işaret ediyor. 2020
alırken, gelecek için bugünden atılması gereken yılı ilk yarısında sekteye uğrayan bu taşımacılık türü
adımların başında limanların ‘yeşil limanlar’a dö- yılın ikinci yarısında toparlanmaya başlayınca, 2021’de
nüştürülmesi, Avrupa Yeşil Mutabakatı’na hızlıca mal ticareti ve dünya üretimindeki toparlanmaya pa-
uyum geliyor. ralel olarak denizyolu ticareti yüzde 4.3 artış gösterdi.
70 KobiEfor Temmuz 2022