Page 72 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 72

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



               Orta vadeli görünüm olumlu olmaya devam ederken   de 94’ünün, ihracat
               artan riskler ve belirsizlikler bu taşımacılık türünde   amaçlı taşınan yük-
               de mevcut. 2021 verilerine göre Dünya’da deniz yolu   lerin yaklaşık yüzde
               ticaret hacmi 380 milyar dolar civarında, Türkiye’nin   82’sinin denizyoluyla
               bu rakamdan aldığı pay ise yüzde 5.”             gerçekleştiğini payla-
                  Türkiye’de 180 limanın 13’ünde demiryolu bağ-  şan Ulusoy, bu veriler
               lantısı mevcut:  Ayşem Ulusoy, Ulaştırma ve Altyapı   ışığında küresel bazda
               Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre, Clarksons   denizyoluyla  yapılan
               Research’ün 2022 Ocak ayı yayınında dünya denizyolu   yük hacminin son ya-
               yük taşımalarının 2021’de yüzde 3.6 arttığının tahmin   rım yüzyılda 20 kat büyüdüğünün görüldüğünü kaydetti.
               edildiğini ifade etti. Toplamda farklı özelliklere sahip   “DWT bazında Türkiye, Dünya’da 16. sırada”:
               180 limanımızın bir kısmının yat limanı, bir kısmının da   Ayşem Ulusoy, 2011’den 2021’e kadar Türkiye li-
               ihracat limanı diğer adıyla karma limanlar olduğunu   manlarında elleçlenen yüklerin yıllar içerisinde TEU
               belirten Ulusoy, şu bilgileri verdi: “Ulaştırma ve Altyapı   bazında hacmen artış gösterdiğine değindi: “2011’de
               Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de toplam 71 adet   elleçlenen TEU 6 milyon 523 bin 506 ton iken 2021’de
               liman başkanlığı mevcuttur. Bu limanların 27 tanesi   yaklaşık yüzde 93 arttı ve 12 milyon 591 bin 470 ton
               konteyner limanı olarak faaliyet göstermektedir. Hay-  oldu. UAB verilerine göre 2021’de limanlarımızda
               darpaşa, Derince, İzmir, Bandırma, Mersin, Samsun,   elleçlenen yük miktarı bir önceki yıla göre yüzde 6
               İskenderun, Tekirdağ, Zonguldak, Yılport, Evyap, DP   artarak 526 milyon 306 bin 784 ton gerçekleşti. UNC-
               World ve Nemport Limanları’nda olmak üzere 13 adet   TAD verilerine göre 2021’de Türkiye’de yabancı bay-
               limana demiryolu bağlantısı bulunmaktadır.”      raklı bin 112 geminin toplam kapasitesi ki bunların
                  Türkiye’de ithalatın yüzde 94’ü, ihracatın yüzde   525 adeti milli bayraklı gemidir, 21 milyon 970 bin 706
               82’si denizyoluyla yapılıyor: 2020’de Dünya’da taşınan   DWT’dir; milli bayraklı gemilerle birlikte toplam DWT
               yüklerin hacim olarak yaklaşık yüzde 89’unun deniz-  bazında Türkiye, Dünya’da 16. sırada olup Türk ve ya-
               yoluyla gerçekleştiğini, Türkiye’de ise 2020’de hacim   bancı bayraklı gemiler, tüm dünyadaki DWT kapasi-
               olarak ithalat amaçlı taşınan yüklerin yaklaşık yüz-  tesinin yüzde 1.32’sini oluşturmaktadır.”


                 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı kutlu olsun

                   Türkiye’nin kabotaj hakkı ve denizlerdeki bağım-  dikkate alındığında bu Türk denizciliğine büyük
                 sızlığı, özgürlüğü ve milli egemenliğinin teminat-  imkan tanıyordu. Bu nedenle 1 Temmuz tarihi Türk
                 larından biri. Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM)   denizciliği açısından büyük önem taşıyor.
                 tarafından kabul edilen ve 1 Temmuz 1926’da yü-  Türkiye’de Denizcilik ve Kabotaj Bayramı her
                 rürlüğe giren Kabotaj Kanunu ile Türkiye denizle-  yıl 1 Temmuz tarihinde kutlanıyor. 1 Temmuz,
                 rinde de egemenlik hakkını kazandı ve bu tarihi   1935’ten itibaren Kabotaj Bayramı olarak kutlan-
                 ‘Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’ olarak kutlamaya   maya başlandı, 2007 tarihinde kabotaj kelimesine
                 başladı. 1 Kasım 1937 yılında Meclis’in açılış ko-  denizcilik kelimesi de eklenerek bayramın adı De-
                 nuşmasında Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı   nizcilik ve Kabotaj Bayramı oldu. Kabotaj, bir ülke-
                 Mustafa Kemal Atatürk’ün                                        nin kendi karasularında kendi
                 ‘Denizciliği Türk’ün büyük                                      iskele ve limanları arasında
                 milli ülküsü olarak düşün-                                      gemi işletme ve her türlü li-
                 meli ve onu az zamanda ba-                                      man hizmetlerini kontrolünde
                 şarmalıyız” sözleriyle deniz-                                   bulundurma hakkı olarak ta-
                 cilikte Türkiye’nin vizyonu                                     nımlanıyor.
                 belirlendi.                                                       1 Temmuz 1926’da yürürlü-
                   Osmanlı İmparatorluğu                                         ğe giren ve Türkiye’de denizci-
                 döneminde Batılı ülkelere                                       liğin geliştirilmesini amaçlayan
                 verilmiş olan kapütülasyon                                      Kabotaj Kanunu, “Türkiye Li-
                 hakları sebebiyle imparatorluğun kabotaj hakkı   manları ve sahilleri arasında yük ve yolcu taşınması
                 yoktu ve kıyılarında yabancı bandıralı tekneler hiz-  ile kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri, Türk vatan-
                 met görürlerdi. Ancak 24 Temmuz 1923 tarihinde   daşları ve Türk Bayrağı taşıyan gemilerce yapılır”
                 imzalanan Lozan Antlaşması uyarınca kapütilas-  hükmünü getirerek daha önceden yabancılara
                 yonlar lağvedildi. Böylece Türkiye kabotaj hakkına   açık olan bu faaliyetleri bundan böyle sadece Tür-
                 kavuştu. Türkiye’nin büyük ölçüde bir yarım ada   kiye Cumhuriyeti vatandaşlarının yapabileceğini
                 ülkesi oluşu ve kıyı uzunluğunun 8333 km olduğu   belirtmiştir.

               72 KobiEfor Temmuz 2022
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77