Page 72 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 72
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Orta vadeli görünüm olumlu olmaya devam ederken de 94’ünün, ihracat
artan riskler ve belirsizlikler bu taşımacılık türünde amaçlı taşınan yük-
de mevcut. 2021 verilerine göre Dünya’da deniz yolu lerin yaklaşık yüzde
ticaret hacmi 380 milyar dolar civarında, Türkiye’nin 82’sinin denizyoluyla
bu rakamdan aldığı pay ise yüzde 5.” gerçekleştiğini payla-
Türkiye’de 180 limanın 13’ünde demiryolu bağ- şan Ulusoy, bu veriler
lantısı mevcut: Ayşem Ulusoy, Ulaştırma ve Altyapı ışığında küresel bazda
Bakanlığı’ndan yapılan açıklamaya göre, Clarksons denizyoluyla yapılan
Research’ün 2022 Ocak ayı yayınında dünya denizyolu yük hacminin son ya-
yük taşımalarının 2021’de yüzde 3.6 arttığının tahmin rım yüzyılda 20 kat büyüdüğünün görüldüğünü kaydetti.
edildiğini ifade etti. Toplamda farklı özelliklere sahip “DWT bazında Türkiye, Dünya’da 16. sırada”:
180 limanımızın bir kısmının yat limanı, bir kısmının da Ayşem Ulusoy, 2011’den 2021’e kadar Türkiye li-
ihracat limanı diğer adıyla karma limanlar olduğunu manlarında elleçlenen yüklerin yıllar içerisinde TEU
belirten Ulusoy, şu bilgileri verdi: “Ulaştırma ve Altyapı bazında hacmen artış gösterdiğine değindi: “2011’de
Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de toplam 71 adet elleçlenen TEU 6 milyon 523 bin 506 ton iken 2021’de
liman başkanlığı mevcuttur. Bu limanların 27 tanesi yaklaşık yüzde 93 arttı ve 12 milyon 591 bin 470 ton
konteyner limanı olarak faaliyet göstermektedir. Hay- oldu. UAB verilerine göre 2021’de limanlarımızda
darpaşa, Derince, İzmir, Bandırma, Mersin, Samsun, elleçlenen yük miktarı bir önceki yıla göre yüzde 6
İskenderun, Tekirdağ, Zonguldak, Yılport, Evyap, DP artarak 526 milyon 306 bin 784 ton gerçekleşti. UNC-
World ve Nemport Limanları’nda olmak üzere 13 adet TAD verilerine göre 2021’de Türkiye’de yabancı bay-
limana demiryolu bağlantısı bulunmaktadır.” raklı bin 112 geminin toplam kapasitesi ki bunların
Türkiye’de ithalatın yüzde 94’ü, ihracatın yüzde 525 adeti milli bayraklı gemidir, 21 milyon 970 bin 706
82’si denizyoluyla yapılıyor: 2020’de Dünya’da taşınan DWT’dir; milli bayraklı gemilerle birlikte toplam DWT
yüklerin hacim olarak yaklaşık yüzde 89’unun deniz- bazında Türkiye, Dünya’da 16. sırada olup Türk ve ya-
yoluyla gerçekleştiğini, Türkiye’de ise 2020’de hacim bancı bayraklı gemiler, tüm dünyadaki DWT kapasi-
olarak ithalat amaçlı taşınan yüklerin yaklaşık yüz- tesinin yüzde 1.32’sini oluşturmaktadır.”
1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı kutlu olsun
Türkiye’nin kabotaj hakkı ve denizlerdeki bağım- dikkate alındığında bu Türk denizciliğine büyük
sızlığı, özgürlüğü ve milli egemenliğinin teminat- imkan tanıyordu. Bu nedenle 1 Temmuz tarihi Türk
larından biri. Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) denizciliği açısından büyük önem taşıyor.
tarafından kabul edilen ve 1 Temmuz 1926’da yü- Türkiye’de Denizcilik ve Kabotaj Bayramı her
rürlüğe giren Kabotaj Kanunu ile Türkiye denizle- yıl 1 Temmuz tarihinde kutlanıyor. 1 Temmuz,
rinde de egemenlik hakkını kazandı ve bu tarihi 1935’ten itibaren Kabotaj Bayramı olarak kutlan-
‘Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’ olarak kutlamaya maya başlandı, 2007 tarihinde kabotaj kelimesine
başladı. 1 Kasım 1937 yılında Meclis’in açılış ko- denizcilik kelimesi de eklenerek bayramın adı De-
nuşmasında Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı nizcilik ve Kabotaj Bayramı oldu. Kabotaj, bir ülke-
Mustafa Kemal Atatürk’ün nin kendi karasularında kendi
‘Denizciliği Türk’ün büyük iskele ve limanları arasında
milli ülküsü olarak düşün- gemi işletme ve her türlü li-
meli ve onu az zamanda ba- man hizmetlerini kontrolünde
şarmalıyız” sözleriyle deniz- bulundurma hakkı olarak ta-
cilikte Türkiye’nin vizyonu nımlanıyor.
belirlendi. 1 Temmuz 1926’da yürürlü-
Osmanlı İmparatorluğu ğe giren ve Türkiye’de denizci-
döneminde Batılı ülkelere liğin geliştirilmesini amaçlayan
verilmiş olan kapütülasyon Kabotaj Kanunu, “Türkiye Li-
hakları sebebiyle imparatorluğun kabotaj hakkı manları ve sahilleri arasında yük ve yolcu taşınması
yoktu ve kıyılarında yabancı bandıralı tekneler hiz- ile kılavuzluk ve römorkaj hizmetleri, Türk vatan-
met görürlerdi. Ancak 24 Temmuz 1923 tarihinde daşları ve Türk Bayrağı taşıyan gemilerce yapılır”
imzalanan Lozan Antlaşması uyarınca kapütilas- hükmünü getirerek daha önceden yabancılara
yonlar lağvedildi. Böylece Türkiye kabotaj hakkına açık olan bu faaliyetleri bundan böyle sadece Tür-
kavuştu. Türkiye’nin büyük ölçüde bir yarım ada kiye Cumhuriyeti vatandaşlarının yapabileceğini
ülkesi oluşu ve kıyı uzunluğunun 8333 km olduğu belirtmiştir.
72 KobiEfor Temmuz 2022