Page 76 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 76

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



                                                               yarı ve tam otomasyona geçmiş limanlar olduğu gibi
                 Kruvaziyer gemi ve yolcu sayısında            hemen hemen tüm limanlarda dijital alt yapıların yer
                 önemli artış                                  aldığını görüyoruz. Çünkü limancılık sektörü, doğası
                                                               gereği karmaşık ve dinamik bir sektör olduğu için diji-
                   İMEAK (İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz,
                 Karadeniz Bölgeleri) Deniz Ticaret Odası Yönetim   tal teknolojilerin kullanımı kaçınılmazıdır. Diğer yandan
                                                               tedarik zincirinde üs olmak için halihazırda limanları-
                                  Kurulu Başkanı Tamer Kı-     mızın altyapısı yeterli olsa da yayınladığımız ‘TÜRK-
                                  ran, Rusya-Ukrayna Savaşı ile   LİM Türkiye Limancılık Sektörü 2022 Raporu’nda ilan
                                  Türkiye dış ticaretinde düşüş   ettiğimiz yük talep projeksiyonları bizlere gösterdi ki
                                  yaşandığını, gemi inşa sana-  önümüzdeki yıllarda artan yük talebine karşı liman ka-
                                  yi sektöründe özellikle gemi   pasitelerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Aksi halde
                                  sacı temininde ciddi sorunla-  üretim sektörüne ve dış ticaretimize destek vermemiz
                                  ra neden olduğunu aktardı.
                  Tamer              Kıran, birçok olumsuzluk-  mümkün olmayacak, ülkemizin uluslararası pazarlar-
                  Kıran           lara rağmen, deniz turizmi   daki rekabetçi gücü azalacaktır.”
                                  sektörlerinin alt branşları ara-
                 sında en büyük hareketliliğin Türkiye’ye gelen kruva-  “Mega limanlara ihtiyacımız var”
                 ziyer gemi ve yolcu sayısında önemli artışta göz-  2022’de yüzde 5 büyümeyle global ortalamanın
                 lemlendiğini paylaştı.                        üzerinde büyüme öngörüsü: Erdemir, 2022’de el-
                                                               leçlenen yük miktarının 540 milyon tonu ve böylece
                                                               Türk limancılık sektörünün yüzde 5 büyümeyle glo-
               göstererek 134 milyar dolara, denizyolu ile taşınan   bal ortalamayı aşacağı öngörüsünü paylaştı.
               ithal yüklerin değerinin ise yüzde 37 artarak 157   TÜRKLİM’in yayınladığı Türkiye Limancılık Sektör
               milyar dolara ulaştığını aktardı: “Bu USD değerler   Raporu-2007’nin ‘Vizyon 2023’ ve Türkiye Limancılık Sek-
               öngörüldüğünde; ihraç mallarımızın yüzde 59’unun,
                                                               törü 2022 Raporu’na değinen Erdemir, TÜRKLİM liman-
               ithal mallarımızın yüzde 58’inin denizyoluyla taşın-
                                                               larının 2050 yılı vizyonunun; “Dünya ticaretinde, etkin,
               dığı anlamına gelmektedir. Ağırlık olarak ise durum
                                                               verimli, esnek, çevreci, iş güvenliği ve sağlığına duyarlı,
               dünya ortalamasından farklı değildir. Türk limanla-
                                                               etik çalışma kurallarına uyan, uluslararası rekabet gü-
               rında işlem gören yükün ağırlığı, dış ticarete konu
               olan ürünlerin toplam ağırlığının yaklaşık yüzde   cüne sahip, bölgesinde oyun kurucu limanlar” olarak
                                                               belirlendiğini anlattı: “2050 yılında Türkiye’deki kontey-
               85’idir. 2011-2021 yılları arasındaki küresel deniz-
                                                               ner talebinin 41 milyon
               yolu istatistikleri incelendiğinde; toplam yükteki kü-
                                                               TEU’yu, toplam tonajın
               resel artış yüzde 2.3 iken, Türkiye’deki limanlardaki
                                                               ise 1.3 milyar tonu ge-
               artış yüzde 3.8, konteynerdeki küresel artış yüzde
                                                               çeceği öngörülmüştür.
               3.8 iken, Türkiye’deki limanlardaki artış yüzde 6.6
               olmuştur.”                                      Bu sonuçlar önümüz-
                  Denizyolu ulaştırmasının, Dünya ticaretine konu   deki yıllarda birçok yük
               olan ürünlerin bir noktadan başka bir noktaya akta-  türünde sadece ekip-
               rılmasında ağırlık olarak yaklaşık yüzde 85-92 gibi   man yatırımıyla kapa-
               oldukça baskın bir paya sahip olduğunu vurgulayan   site artışının sağlana-
               Erdemir, öyle olunca denizyolu taşımacılığının ger-  mayacağını göstermektedir. Türkiye’nin 2050’ye kadar
               çekleşmesinde gerekli olan temel araçları (gemiler)   mevcut liman kapasitesini 2-2.5 kat arttırabilmesi için
               ve altyapıları (limanlar) ‘en önemli ulaştırma altya-  hem mevcut limanlarımızın kapasite artışlarına ve hem
               pıları’ olarak tanımlamanın doğru olacağını söyledi:   de ülke olarak yeni mega limanlara ihtiyacımız vardır.”
               “Denizyolu taşımacılığında etkin olan ülkelerin ge-  Türkiye’nin hızlı büyüyen dış ticaretinin limanlarda
               nellikle güçlü bir deniz ticaret filosuna sahip olduğu   elleçlenen yük miktarlarını da olağanüstü şekilde ar-
               görülmektedir. Bu noktada ülkemizin deniz ticaret   tırdığına dikkat çeken Erdemir, şunları ifade etti: “Bu
               filosunun bu alanda en güçlü ülkeler arasında yer al-  yük artışına karşın limanlarımızın zamanında yatırım-
               ması temennimizdir. Bizler limancılık sektörü olarak   larla büyüyememesi gelecekte ciddi darboğazlar yara-
               yüklere ve gemilere halihazırda uluslararası stan-  tabilecektir. Bugün birçok gelişmiş ülke limanlarında
               dartlarda hizmet veriyor ve ülkemizin dış ticaretinin   yaşanan darboğazlar beraberinde milyarlarca dolarlık
               sürdürülebilirliği için tüm gayretimizle çabalıyoruz.”   kayıplara neden olacağı gibi ülkemizin gelişmesinin ve
                                                               büyümesinin de önüne engel olacaktır. Bunun örnek-
                  Dijital dönüşümün öncü sektörlerinden        leri yakın zamanda Amerika’da, Avrupa’da yaşanmıştır.
                  “Liman kapasiteleri geliştirilmeli”: Erdemir, deniz-  Bu nedenle limanlarımızın gelişimi evrensel sürdürü-
               cilik sektörünün dijital dönüşümün öncü sektörlerin-  lebilirlik standartları çerçevesinde bir sürekliliğe sahip
               den birisi olduğuna da değindi: “Dünya’da 80 civarında   olmalıdır.”

               76 KobiEfor Temmuz 2022
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81