Page 76 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 76
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
yarı ve tam otomasyona geçmiş limanlar olduğu gibi
Kruvaziyer gemi ve yolcu sayısında hemen hemen tüm limanlarda dijital alt yapıların yer
önemli artış aldığını görüyoruz. Çünkü limancılık sektörü, doğası
gereği karmaşık ve dinamik bir sektör olduğu için diji-
İMEAK (İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz,
Karadeniz Bölgeleri) Deniz Ticaret Odası Yönetim tal teknolojilerin kullanımı kaçınılmazıdır. Diğer yandan
tedarik zincirinde üs olmak için halihazırda limanları-
Kurulu Başkanı Tamer Kı- mızın altyapısı yeterli olsa da yayınladığımız ‘TÜRK-
ran, Rusya-Ukrayna Savaşı ile LİM Türkiye Limancılık Sektörü 2022 Raporu’nda ilan
Türkiye dış ticaretinde düşüş ettiğimiz yük talep projeksiyonları bizlere gösterdi ki
yaşandığını, gemi inşa sana- önümüzdeki yıllarda artan yük talebine karşı liman ka-
yi sektöründe özellikle gemi pasitelerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Aksi halde
sacı temininde ciddi sorunla- üretim sektörüne ve dış ticaretimize destek vermemiz
ra neden olduğunu aktardı.
Tamer Kıran, birçok olumsuzluk- mümkün olmayacak, ülkemizin uluslararası pazarlar-
Kıran lara rağmen, deniz turizmi daki rekabetçi gücü azalacaktır.”
sektörlerinin alt branşları ara-
sında en büyük hareketliliğin Türkiye’ye gelen kruva- “Mega limanlara ihtiyacımız var”
ziyer gemi ve yolcu sayısında önemli artışta göz- 2022’de yüzde 5 büyümeyle global ortalamanın
lemlendiğini paylaştı. üzerinde büyüme öngörüsü: Erdemir, 2022’de el-
leçlenen yük miktarının 540 milyon tonu ve böylece
Türk limancılık sektörünün yüzde 5 büyümeyle glo-
göstererek 134 milyar dolara, denizyolu ile taşınan bal ortalamayı aşacağı öngörüsünü paylaştı.
ithal yüklerin değerinin ise yüzde 37 artarak 157 TÜRKLİM’in yayınladığı Türkiye Limancılık Sektör
milyar dolara ulaştığını aktardı: “Bu USD değerler Raporu-2007’nin ‘Vizyon 2023’ ve Türkiye Limancılık Sek-
öngörüldüğünde; ihraç mallarımızın yüzde 59’unun,
törü 2022 Raporu’na değinen Erdemir, TÜRKLİM liman-
ithal mallarımızın yüzde 58’inin denizyoluyla taşın-
larının 2050 yılı vizyonunun; “Dünya ticaretinde, etkin,
dığı anlamına gelmektedir. Ağırlık olarak ise durum
verimli, esnek, çevreci, iş güvenliği ve sağlığına duyarlı,
dünya ortalamasından farklı değildir. Türk limanla-
etik çalışma kurallarına uyan, uluslararası rekabet gü-
rında işlem gören yükün ağırlığı, dış ticarete konu
olan ürünlerin toplam ağırlığının yaklaşık yüzde cüne sahip, bölgesinde oyun kurucu limanlar” olarak
belirlendiğini anlattı: “2050 yılında Türkiye’deki kontey-
85’idir. 2011-2021 yılları arasındaki küresel deniz-
ner talebinin 41 milyon
yolu istatistikleri incelendiğinde; toplam yükteki kü-
TEU’yu, toplam tonajın
resel artış yüzde 2.3 iken, Türkiye’deki limanlardaki
ise 1.3 milyar tonu ge-
artış yüzde 3.8, konteynerdeki küresel artış yüzde
çeceği öngörülmüştür.
3.8 iken, Türkiye’deki limanlardaki artış yüzde 6.6
olmuştur.” Bu sonuçlar önümüz-
Denizyolu ulaştırmasının, Dünya ticaretine konu deki yıllarda birçok yük
olan ürünlerin bir noktadan başka bir noktaya akta- türünde sadece ekip-
rılmasında ağırlık olarak yaklaşık yüzde 85-92 gibi man yatırımıyla kapa-
oldukça baskın bir paya sahip olduğunu vurgulayan site artışının sağlana-
Erdemir, öyle olunca denizyolu taşımacılığının ger- mayacağını göstermektedir. Türkiye’nin 2050’ye kadar
çekleşmesinde gerekli olan temel araçları (gemiler) mevcut liman kapasitesini 2-2.5 kat arttırabilmesi için
ve altyapıları (limanlar) ‘en önemli ulaştırma altya- hem mevcut limanlarımızın kapasite artışlarına ve hem
pıları’ olarak tanımlamanın doğru olacağını söyledi: de ülke olarak yeni mega limanlara ihtiyacımız vardır.”
“Denizyolu taşımacılığında etkin olan ülkelerin ge- Türkiye’nin hızlı büyüyen dış ticaretinin limanlarda
nellikle güçlü bir deniz ticaret filosuna sahip olduğu elleçlenen yük miktarlarını da olağanüstü şekilde ar-
görülmektedir. Bu noktada ülkemizin deniz ticaret tırdığına dikkat çeken Erdemir, şunları ifade etti: “Bu
filosunun bu alanda en güçlü ülkeler arasında yer al- yük artışına karşın limanlarımızın zamanında yatırım-
ması temennimizdir. Bizler limancılık sektörü olarak larla büyüyememesi gelecekte ciddi darboğazlar yara-
yüklere ve gemilere halihazırda uluslararası stan- tabilecektir. Bugün birçok gelişmiş ülke limanlarında
dartlarda hizmet veriyor ve ülkemizin dış ticaretinin yaşanan darboğazlar beraberinde milyarlarca dolarlık
sürdürülebilirliği için tüm gayretimizle çabalıyoruz.” kayıplara neden olacağı gibi ülkemizin gelişmesinin ve
büyümesinin de önüne engel olacaktır. Bunun örnek-
Dijital dönüşümün öncü sektörlerinden leri yakın zamanda Amerika’da, Avrupa’da yaşanmıştır.
“Liman kapasiteleri geliştirilmeli”: Erdemir, deniz- Bu nedenle limanlarımızın gelişimi evrensel sürdürü-
cilik sektörünün dijital dönüşümün öncü sektörlerin- lebilirlik standartları çerçevesinde bir sürekliliğe sahip
den birisi olduğuna da değindi: “Dünya’da 80 civarında olmalıdır.”
76 KobiEfor Temmuz 2022