Page 62 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 62
7à&$5à $5$d/$5
gibi bir endişe başladığını, savaşın bir an önce so-
nuçlanmasıyla hayatın normal seyrine dönebilece- Otomotivin geleceği
ğini kaydetti. Savaş bitse de çiple ilgili sorunun tam
çözülmediğini, hammadde ve lojistik sorunlarının
devam ettiğini, Dünya genelinde araç bulunurluğu
sıkıntısı olduğunu vurguladı. Bozkurt, araç olmadığı
için bu yıl pazar tahmini yapmanın da oldukça zor
olduğunu ifade etti.
Şu anda araçların çok büyük bölümünün yüzde
80’lik vergi dilimine girdiğini kaydeden Bozkurt,
matrah güncellemesi yapılması gerektiğini ve faiz
oranlarının hala müşteri için önemli bir kriter oldu-
ğunu vurguladı. İnsanların yenisini bulamama ihti-
OYDER (Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği)
maliyle aracını satmaktan imtina etmesi nedeniyle
tarafından Ipsos’a yaptırılan ‘Yetkili Satıcı Mem-
ikinci elde de bulunurluk sıkıntısının baş gösterdi-
nuniyet’ araştırmasının sonuçlarına göre; yet-
ğini ve bunun fiyatları yukarıya doğru yükselttiğini
kili satıcıların yüzde 82’si Türkiye’deki otomobil
aktaran Bozkurt, zaman zaman gündeme gelen
satışlarının gelecekte Dünya’ya oranla daha çok
ikinci el araç ithalatının kısa vadede çözümmüş gibi
artacağını ancak sektör karlılığının daha düşük
görünse de tehlikeli bir fikir olduğunu, Türkiye’nin
olacağını öngörüyor. Yetkili satıcıların büyük ço-
araç parkının yaşlı araçlarla dolmasına neden ola-
ğunluğu, dizel ve benzinli motorların ortalama 15
bileceğini ve cari açığa altından kalkılması çok zor
yıldan daha uzun bir sürede satıştan kalkacağını
bir yük getirebileceğini dile getirdi.
düşünüyor, yüzde 7’lik kesim ise geleneksel mo-
torların satıştan hiç kalkmayacağı görüşünde.
Yetkili satıcıların yüzde 23’ü internete bağlı sürüş
teknolojilerinin Türkiye’de 5 yıl içinde yaygınlaşa-
cağını, yüzde 33’ü 5-10 yıl içinde, yüzde 37’si ise
10 yıldan daha uzun bir sürede hayatta yer ala-
cağını düşünüyor. Yetkili satıcıların yüzde 11’i,
otonom araçların Türkiye’de 5 yılda yer alacağını
öngörürken, yüzde 31’i 5-10 yılda, yüzde 47’si 10
yıldan uzun bir sürede yer almasını beklediklerini
dile getiriyor, ‘Hayata geçeceğinden emin değilim’
diyenlerin oranı ise yüzde 11.
Ağır ticari araç pazarında çekici
satışları arttı “Pandemi’de Türkiye, bir adım öne çıktı”
TAİD’in (Ağır Ticari Araçlar Derneği) açıkladığı Ağır Vasıta, Treyler ve Üstyapı Zirvesi açılışında
konuşan TAİD Yönetim Kurulu
verilere göre; 2022 yılı Ocak-Mart dönemi ağır tica-
Başkanı Ömer Alp Bursalıoğlu,
ri araç pazarı (kamyon /çekici), bir önceki yılın aynı
Pandemi’de lojistik sektörünün
dönemine göre yüzde 5 azaldı. Bu dönemde satılan
öneminin daha iyi anlaşıldığını,
toplam araç sayısı 6.620 oldu. Çekici satışları, 2022
Avrupa ve Amerika’da birçok
Ocak-Mart döneminde geçen yıla göre yüzde 5 ar-
sıkıntı yaşandığını, Türkiye’deki
tarak 4.142 adet, 16 ton ve üstü kamyon satışları
lojistik sektörü ve tedarik zinci-
yüzde 22 azalarak 1.602 adet, 16 ton altı kamyon
rinin büyük sıkıntı yaşamadan Ömer Alp
satışları da yüzde 9 azalarak 876 adet oldu. Toplam Bursalıoğlu
görevine devam ettiğini söyledi.
ağır ticari araç pazarı 2022 Mart’ta bir önceki yılın
Ağır kamyon satışları ve trey-
Mart’ına göre yüzde 6 arttı. Çekici satışları yüzde 16
ler de eklendiğinde Türkiye’nin Avrupa’nın 4. pa-
artarken, 16 ton ve üstü kamyon satışları yüzde 7 ve
zarı haline geldiğini, bunun da Türkiye’nin stratejik
16 ton altı kamyon satışları da yüzde 4 azaldı.
konumunu göstermesi açısından önemli olduğunu
Semi-treyler araç pazarı: TAİD verilerine göre;
aktaran Bursalıoğlu, Türkiye’nin dış ticaretine kat-
2022 Ocak-Mart dönemi semi-treyler araç pazarı, bir
kı yapan filoya da büyük görev düştüğünü belirtti:
önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 7 artarak, satış
“Tüm Dünya’da yaşanan çok ciddi bir tedarik sorunu
adedi 2.359 oldu. Mart ayında ise bir önceki yılın Mart
var, ancak rekabet ettiğimiz ülkelere göre bu süreç
ayına göre yüzde 15 artarak 983 adet gerçekleşti. Türkiye’yi bir adım öne çıkardı.”
62 KobiEfor 0D\ÜV