Page 60 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 60
7à&$5à $5$d/$5
otomobil satışları yüzde 25.3 düşüşle 116 bin 834
adede gerilerken, hafif ticari araç pazarı yüzde 16.5
daralarak 35 bin 216 adet olarak gerçekleşti.
Martta gerileme hızlandı: ODD Raporu’na göre;
Mart’ta satışlardaki azalışın hızlandığı görüldü.
2022 Mart ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı,
2021 Mart ayına göre yüzde 33.4 azalışla 64 bin 267
adede, otomobil satışları yüzde 34.3 gerileyerek 50
bin 173’e, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 29.8 da-
ralarak 14 bin 94’e indi. Otomobil ve hafif ticari araç
pazarının 10 yıllık Mart ayı ortalama satışları yüzde le, otomotiv iç pazarı sekiz yüz bin adet seviyesinin de
7.3 azaldı. Bu oran otomobilde yüzde 5.8, hafif tica- altında kapandı. Otomotiv sektörü iç pazar adetleri,
ride ise yüzde 12.2 olarak gerçekleşti. sektörümüzde 2015’te yakalanan bir milyon adetlik iç
En çok tercih edilenler; C segmenti, SUV, oto- pazar seviyesinin altında kalmaya devam ediyor. 2022
matik ve benzinli otomobiller: Otomobil pazarı yılı iç pazar tahminlerine göre ise geçen seneki iç pazar
segmentlere göre incelendiğinde, yılın ilk çeyreğin- adetlerini yakalamak büyük başarı olacaktır” dedi.
de satılan araçların yüzde 89.6’sını A, B ve C seg-
mentlerindeki araçlar oluşturdu. Gövde tiplerine “Ürün fiyatları ciddi oranda arttı”
göre ise en çok SUV otomobiller (yüzde 41) tercih ODD Yönetim Kurulu Başkanı ve Toyota Türkiye
edildi, onu sedan ve H/B otomobiller izledi. Motor Pazarlama ve Satış CEO’su Ali Haydar Bozkurt, bu
tiplerine göre bakıldığında en çok yüzde 71.7 ile yıl da geçen yıl olduğu gibi arzın
benzinli otomobiller tercih edildi, onu dizel, hibrit, talebi karşılayamadığını, talep
otogazlı araçlar takip etti. En çok 1600cc altındaki edilen bazı otomobillerin bu-
otomobiller (Yüzde 88.5) satıldı. İlk çeyrekte satılan lunmasında zorluk yaşandığını,
elektrikli otomobil adedi 1.073 oldu. Satılan otomo- geçen yıl üretimdeki aksaklık-
billerin yüzde 78.2’si otomatik oldu. lar, lojistik sıkıntıları, konteyner
sorunu gibi nedenlerden do-
layı ciddi sıkıntılar yaşandığını Ali Haydar
söyledi: “Bu seneye gelirken Bozkurt
kurlardaki değişikliklerle ürün
fiyatları da ciddi oranda arttı. Bulunurluk sıkıntı-
sının üstüne bir de Rusya-Ukrayna savaşı geldi. O
iyice işi zora soktu. Perakendede, normal müşteri
Hafif ticaride en çok van gövde tipi tercih edildi: talebinde geçen seneki hız yok. ÖTV muafiyetli müş-
Hafif ticari araç pazarı gövde tipine göre incelendi- teriler, yılın ilk 2-3 ayı çok yoğun alım yaptı. Bir de
ğinde satışların yüzde 76.6’sını (26.986 adet) van tipi filolar, kurumlar alım yaptı ağırlıklı olarak. Şu anda
araçlar oluştururken, kamyonet gövde tipi olanlar da gelen talep aslında bu paralelde devam ediyor.
yüzde 12 (4.217 adet) ile ikinci sırada yer aldı. Onu, Ama bulunurluk sıkıntısı devam ettiği ve arz talebi
kamyonet (yüzde 12), pickup (yüzde 6.3) ve minibüs karşılayamadığı için hala bulunurluk sıkıntısı olarak
(yüzde 5.1) izledi. pazar aynı görünümünde devam ediyor.” Daha önce
Türk otomotiv sek- bu sorunun 2022 sonuna kadar devam edeceği ön-
törünün 44 markasını görülse de Rusya-Ukrayna savaşının bu süreyi uza-
çatısı altında barındı- tabileceğini belirten Bozkurt, 2023’e de sarkabilir
ran ODD’nin 36. Ola-
ğan Genel Kurulu’nda Busworld Turkey 2022,
ODD yeni Yönetim 26-28 Mayıs 2022’de
Kurulu Başkanı Ali Haydar Boz-
kurt seçildi. Ali Bilaloğlu, ODD Busworld Turkey 2022, Anadolu Isuzu, Güleryüz,
başkanlığını Ali Haydar Bozkurt’a Karsan, Otokar, BMC, Mapar, Aselsan, Allison Trans-
devretti. ODD Genel Koordinatörü mission, Erener, Bur-Can, Erduman Otomotiv’in de
Dr. Hayri Erce, “2020 ilk çeyreğin- aralarında bulunduğu 130 katılımcı ile dünyanın en
Hayri de başlayan Pandemi’nin zorluk- büyük ikinci Busworld fuarının 10.’su, 26, 28 Mayıs
Erce ları ve belirsizliklerinin 2021’de 2022’de, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleştiri-
devam etmesiyle yaşanan teda- lecek. Fuarda sektördeki son teknolojiler ve yerel
rik sorunları ve çip krizinin olumsuz etkileri sebebiy- start-uplar da yer alacak.
KobiEfor 0D\ÜV