Page 58 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 58

7à&$5à $5$d/$5




                             2WRPRWLY SD]DU× GDUDOVD GD


                          ¶7LFDUL $UDoODU· UHWLPL DUW×\RU
















         Pandemi ile birlikte tedarik zincirindeki  sektöründe paradigmalar değişiyor.
         kırılmalar, çip, lityum, konteyner               Yeni nesil, çevreci ve yeşil teknolojilere
         krizleri, iklim değişikliği,                     yönelen otomotiv sektöründe
         ekonomik kriz derken yeni                        ‘Ticari Araçlar’daki ivme,
         teknolojilerle evrim geçiren otomotiv            sektörün pozitif yüzü.

              ünya’da otomotiv endüstrisi dev şirketlerini,   larak 160 bin 16 adet, otomobil pazarı ise yüzde 25
              üretimlerini azaltıp fabrika kapatmaya zor-  azaldı ve 116 bin 834 adet gerçekleşti.
         Dlayan çip krizi sürerken kapı da lityum krizi     İthalat ve satış: 2022 Ocak-Mart döneminde oto-
         göründü. Elektrikli araçların (EV) bataryalarının ih-  mobil pazarında ithalatın payı yüzde 64, hafif ticari
         tiyacı olan lityumda üretimin, talebin gerisinde kal-  araç (minibüs + kamyonet) pazarında ithalatın payı
         ması nedeniyle uzmanlar, lityum darboğazı yaşana-  yüzde 40 olarak gerçekleşti, geçen yılın aynı döne-
         bileceğine işaret ediyor. Pandemi’de kırılan tedarik   mine göre toplam hafif ticari araç satışları yüzde 17,
         zincirleri, konteyner krizi, ekonomi krizi ve iklim   yerli hafif ticari araç yüzde 9 ve ithal hafif ticari araç
         değişikliği sebebiyle yeni, çevreci ve yeşil teknoloji-  satışları yüzde 26 azaldı. 2022 Ocak-Mart dönemin-
         lere yönelen otomotiv sektöründe yeni teknolojilerle   de, bir önceki yılın aynı dönemine göre ağır ticari araç
         yaşanan köklü değişim, bu dönemde ulaşım ve lojis-  pazarı yüzde 1 azalarak 7 bin 966 adet, kamyon pa-
         tik sektörünün can damarı ‘Ticari Araç’ pazarını da   zarı yüzde 2 azalarak 7 bin 170 adet, otobüs pazarı
         ciddi bir değişime ve dönüşüme zorluyor.         yüzde 14 azalarak 348 adet ve midibüs pazarı yüzde
            Türkiye’nin ihracat liderlerinden otomotiv sektö-  52 artarak 448 adet gerçekleşti.
         ründe, her sektörde olduğu gibi; üretim, ihracat ve
         kapasitede düşüş yaşansa da sektörün yüzünü ‘Ti-
         cari Araçlar’ güldürüyor. Otomotiv sektörü genelin-
         de ciddi düşüş yaşansa da ‘Ticari Araçlar’ üretimin-
         deki artış sektöre pozitif yansıyor. Uzmanlara göre;
         Pandemi’de Türkiye, bir adım öne geçti. ‘Ticari Araç’
         pazarını; sektörün öncü sivil toplum kuruluşlarının
         raporları ve değerlendirmeleriyle aktarıyoruz.

            ‘Ticari Araçlar’, üretiminde artış
            Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2022’nin ilk çey-
         rek verilerini açıkladı. 2022 yılı Ocak-Mart döne-
         minde toplam üretim, bir önceki yılın aynı dönemine
         göre yüzde 12.4 azalarak 302 bin 730 adet, otomo-  Son 10 yılda ticari araçlar pazarı büyümeye devam
         bil üretimi ise yüzde 21.5 azalarak 166 bin 363 adet   ediyor: Son 10 yıllık ortalamalara göre 2022 yılı Ocak-
         gerçekleşti. Aynı dönemde traktör üretimi ile birlik-  Mart döneminde, toplam pazar yüzde 4, otomobil pa-
         te toplam üretim 315 bin 406 adet oldu.          zarı yüzde 4, ağır ticari araç pazarı yüzde 9 artarken,
            Pazar: 2022 yılı Ocak-Mart döneminde toplam   hafif ticari araç pazarı paralel seviyede gerçekleşti.
         pazar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 23 aza-  Ticari araç üretimi arttı: 2022 yılı Ocak-Mart döne-


         58 KobiEfor 0D\ÜV
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63