Page 56 - KobiEfor Nisan 2022
P. 56
'26<$ 2(0à5<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Pandemi’ye rağmen demiryoluyla yurtiçi yük taşıma- tı: “Raylı sistemler sektöründe milli tasarıma sahip
larında gerileme olmadığını da aktaran Karaismailoğlu, ürünler geliştirip, onları dünya pazarına açıp, yüksek
Türkiye’den geçen ve başta Çin olmak üzere Uzak Doğu marka değerine kavuşturuyoruz. Dizel ve elektrik-
ülkelerini Avrupa Kıtası’na bağlayan güzergah olan Orta li lokomotif, demiryolu bakım araçları, demiryolu
Koridor’a da dikkati çekti: “Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu araçlarının modernizasyonları, tren kontrol yönetim
Hattı’nın hizmete girmesiyle Çin-Avrupa arasındaki de- sistemi, vagon ve dizel motor üretimlerine devam
miryolu yük trafiğinde Orta Koridor’un etkin olarak kulla- ederken aynı zamanda milli demiryolu araçlarının
nılması olanağı ortaya çıktı. Bakü-Tiflis-Kars Demir İpek geliştirilmesi için Ar-Ge çalışmalarını da yürütüyo-
Yolu üzerinden Çin’den Avrupa’ya giden ve Marmaray’ı ruz. Saatte 160 kilometre hıza sahip Milli Elektrikli
kullanarak Avrupa’ya ulaşan ilk yük treni olarak tarihe Tren setinin test süreçlerini tamamladık. 2022’de
geçti. 11 bin 483 kilometrelik Çin-Türkiye parkuru 12 milli elektrikli lokomotifin seri üretimine başlayaca-
günde tamamlanıyor. İlerleyen yıllarda kuzey hat olarak ğız. 225 km/saat hızında Tren Seti Proje çalışmaları-
belirtilen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya ger- na da başladık. Prototipi 2022 yılında tamamlamayı
çekleşen yıllık 5 bin blok trenin yüzde 30’unun geçişini ve 2023 yılında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz.
Türkiye’ye kaydırmak 2035’e kadar yaptığımız planlamada demiryolu araç
için çalışıyoruz. Orta ihtiyacımız 17.4 milyar euro, TCDD’nin 2050’ye ka-
Koridor ve BTK güzer- darki raylı sistem araç ihtiyacı da 15 milyar euroluk
gahından yılda bin 500 bir hacme sahip olacak. Yaptığımız yatırımlarla yıllık
blok tren işletmeyi ve toplam; 975 milyon ton değerinde karbon emisyon,
20 milyon dolar değerinde kağıt, toplam 780 bin ağa-
Çin-Türkiye arasındaki
ca eşdeğer karbon emisyon tasarrufu sağladık. De-
toplam 12 günlük seyir
miryolu kullanımının artması ile daha fazla karbon
süresini 10 güne düşür-
emisyonu ve yakıt tasarrufu sağlamaktayız. Ülkemiz-
meyi hedefliyoruz.”
Karaismailoğlu, saatte 120 km ile ‘Türkiye’nin en de yolcu ve yük taşımacılığında demiryolu kullanımı-
nı artırarak daha çevreci bir ulaşım ağı tesis etmeyi
Hızlı Metrosu’ unvanına sahip olacak 37.5 kilomet-
hedefliyoruz. Demiryolu yatırımlarımız ile her yıl 770
relik Beşiktaş (Gayrettepe)- Kağıthane-Eyüp-İstan-
milyon dolar tasarruf elde ediyoruz.”
bul Havalimanı Metrosu, 31.5 kilometrelik Küçük-
çekmece (Halkalı)-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul
Havalimanı Metrosu, Kadıköy-Kartal-Kaynarca Raylı TCDD’den Avrupa açılımı
Sistem Hattı’nı 7.4 kilometre uzunluktaki hatla Sa-
biha Gökçen Havalimanı’na bağlayacak Sabiha Gök-
çen-Pendik Kaynarca Metrosu, Kirazlı-Başakşehir
Hattı’nın doğrudan Bakırköy İDO ile bağlantısını
sağlayacak Bakırköy (İDO)-Bahçelievler-Güngören-
Bağcılar Kirazlı Metrosu, 6.2 km’lik Başakşehir-Çam
ve Sakura Şehir Hastanesi-Kayaşehir Metrosu’nu
tamamlayacaklarını, İstanbul’a yeni 2 metro hattı
daha kazandıracaklarını; Altunizade-Çamlıca-Bos-
na Bulvarı Metro Hattı ve Kazlıçeşme-Sirkeci Raylı
Sistem ve Yaya Odaklı yeni nesil ulaşım projelerinde
çalışmalara başladıklarını da söyledi. Türkiye’yi, baştanbaşa Yüksek Hızlı Tren ağlarıy-
“TÜRASAŞ’ı Orta Doğu’nun en büyük raylı sistem la donatan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları
araç üreticisi haline getirdik”: Yeni teknolojilerle do- (TCDD), Avrupa ile yüksek standartlı demiryolu iş-
natılmış yerli demiryolu sanayisini geliştirmeyi he- letmeciliği için çalışmalar yapıyor. TCDD ve Bulga-
deflediklerini, son 19 yılda ciddi bir ulusal demiryolu ristan Ulusal Demiryolu Altyapı Şirketi (NRIC) Genel
endüstrisi oluşturduklarını; Çankırı’da hızlı tren ma- Müdürler Toplantısı’nda Türkiye-Bulgaristan arası-
kasları, Sivas, Sakarya, Afyon, Konya ve Ankara’da na demiryolu ile ikinci sınır geçişi projesi hayata ge-
hızlı tren traversleri, Erzincan’da ray bağlantı mal- çirilmesi için çalışmalar başlatıldı. Sınır geçişlerin-
zemeleri üreten tesisleri kurduklarını, Karabük, de karşılaşılan sorunları gidermek ve işletmecilik
KARDEMİR’de yüksek hızlı tren rayları ve tekerlekle- kapasitesini arttırmak amacıyla alınması gereken
rin üretilmeye başlandığını söyleyen Karaismailoğlu, önlemlere ilişkin değerlendirmeler yapıldı. TCDD
Türkiye’de raylı sistem araçlarının farklı bölümleri- Genel Müdürü Metin Akbaş’ın, NRIC Genel Müdürü
nin yapıldığı üç fabrikayı TÜRASAŞ çatısı altında bir- Zlatin Krumov ile İstanbul’da gerçekleştirdiği top-
leştirdiklerini ve TÜRASAŞ’ı Orta Doğu’nun en büyük lantıda, iki ülke arasındaki demiryolu işbirliğinin ar-
raylı sistem araç üreticisi haline getirdiklerini anlat- tırılması konularında görüş birliğine varıldı.
56 KobiEfor Nisan 2022