Page 52 - KobiEfor Nisan 2022
P. 52
UZMAN
Demiryolu Yük Taşımacılığı,
OSB’lerde Demiryolu Bağlantısı, Lojistik Köyler...
emiryolu taşımacılığı, ağır ve nasyon gerekiyor. Yani karayolu, demiryolu,
hacimli yükler için hem fiziksel denizyolu ve havayolunu etkin bir şekilde
Dhem de maliyet açısından tercih kullanacak kombine taşımacılık anlayışına
edilebilecek en iyi yöntem olarak kabul edil- geçilmeli. Bu bağlamda ülkemizde yaklaşık
mekte. 330 civarındaki OSB’lerde demiryolları ağı-
Dünya’nın her yerinde yaygınlaşan demir- na bağlantısı olabilecek yerlerde mutlaka
yolu taşımacılığı, Avrupa Yeşil Mutabakat’a bu bağlantı ile ürünlerin limanlara nakliye-
Hilmi Develi uyum sürecinde; ulaştırma ve lojistik sek- si, maliyet ve taşıma güvenliği ve diğer fay-
töründe çevreci özelliğiyle diğer taşıma daları OSB’lerimizdeki işletmelere iç ve dış
hilmideveli@gmail.com
modlarından ayrışarak öne çıkıyor. piyasalarda rekabet avantajı sağlayacağını
Ülkemizde demiryolu taşımacılığına unutmamamız gerekiyor.
Edindiğim Cumhuriyetimiz’in ilanı ile Mustafa Kemal Örneğin; Avrupa ülkeleri, Ortadoğu ülkele-
ri, Çin, Rusya ve Bağımsız Devletler Toplu-
Atatürk’ün; “Demiryolları ümran ve refah
verilere göre; tevlid eder” deyişiyle başladığı demiryolu luğu gibi birçok ülkeye demiryolu taşıma-
Türkiye’yi yatırımını, “Onuncu Yıl Marşı”nda dile ge- cılığı ile ulaşmak çok daha fazla maliyet
bölgenin tirildiği gibi, “Anayurdu demir ağlarla ör- avantajı sunuyor.
Dünya’da kombine taşımacılık anlayışına
dük” dizesi, TCDD’nin resmi web sitesinde
lojistik “Cumhuriyet’in ilk 25 yılı demiryollarının uygun en iyi yöntemlerden biri de ‘lojistik
üssüne altın çağı” diye yazıyor... köy’ uygulamasıdır. Taşımacılıkta ulaşım
dönüştürecek 8. Cumhurbaşkanı Rahmetli Turgut Özal’ın yollarının geliştirilmesi ve ulaşım modları
lojistik “Demiryolları komünistlerin işidir” sözüyle arasında etkin bağlantının kurulması, de-
demiryolu yatırımı uzun süre yapılmamıştır.
polama, bakım-onarım, yükleme-boşalt-
merkezlerin Rahmetli Bülent Ecevit’in “İktidarımızda ma, elleçleme gibi faaliyetlerin daha eko-
tamamı demiryolu yatırımlarının başlanmasına nomik bir şekilde gerçekleştirilmesi için
hizmete otomotiv sektörü maalesef engel olmuş- lojistik köyler / merkezler kuruluyor.
tur” sözüne tanık olan kişilerden biri ola-
Avrupa’nın 1970’li yıllarda başladığı lojis-
girdiğinde, rak, TBMM’de görev yaptığım dönemde tik köylerde Türkiye, zaman olarak geride
Türk demiryolcu çocuğu olarak yetişmiş bir kişi olduğu gibi bu konuda ciddi ilerleme de
lojistik olmanın onuru ve heyecanı ile demiryolu sağlayamıyor. Yıllardır ‘lojistik köy’ projesi
sektörüne taşımacılığının geliştirilerek yaygınlaştı- gündemde ancak hayata geçirilen somut
projelere bakıldığında maalesef hedeflerin
rılması, özellikle yurdumuzdaki OSB’lerde
75.2 milyon demiryolu hatlarının bağlantılarının mut- çok gerisindeyiz.
ton ilave taşıma laka sağlanması için çaba göstermeme Avrupa’da sayıları 60’ı geçen ve sürekli ye-
imkanı ile karşın maalesef yeterince sonuç alamadı- nilerinin planlandığı lojistik köyler yanında
ğımı üzülerek anımsıyorum…
ülkemizde de 18 tanesi TCDD tarafından
yaklaşık Ak Parti iktidarı döneminin Ulaştırma Ba- planlanan toplam 20’nin üzerinde lojistik köy
olarak kanı Binali Yıldırım döneminde İstanbul- projesi geliştirilmeye çalışılıyor.
19.9 milyon m ’lik, Ankara arası ‘Hızlandırılmış Tren’ hattı Halihazırda devreye giren bir lojistik köy yok.
2
Günümüzde biten önemli projemiz Ankara
ile başlanılan demiryolu yatırımlarına
açık alan, yeniden önem verilmesine başlanması- Lojistik Üssü.
stok alanı, nı olumlu buluyorum. 2019-2023 yıllarını Ankara Lojistik Üssü’nün önemli ihtiyaç-
konteyner kapsayan 11. Kalkınma Planı’nın ‘Politika larından birinin de demiryolu bağlantısı
stok ve ve Tedbirler’ başlığı altında, “Modlar arası olmadığı için burası ‘lojistik köy’ olarak de-
ğerlendirilmiyor. Olumsuzluğun yanı sıra
taşımacılığın yaygınlaştırılması ve sanayi-
elleçleme nin rekabet gücünün artırılmasını teminen ‘lojistik köy’den daha küçük (100 hektardan
sahası petro-kimya tesisleri, otomotiv sanayiine küçük) lojistik merkezler konusunda ise
kazandırılacak yönelik imalat tesisleri ile liman, OSB ve önemli yol alınması olumlu görülmelidir.
maden sahaları başta olmak üzere önem-
Edindiğim verilere göre; Türkiye’yi bölge-
olmasının li yük merkezlerine hizmet edecek iltisak nin lojistik üssüne dönüştürecek lojistik
ekonomimize hatları ve lojistik merkezler tamamlanacak, merkezlerin tamamı hizmete girdiğinde,
çok katkısı yük taşımacılığında demiryolunun payı ar- Türk lojistik sektörüne 75.2 milyon ton ila-
ve taşıma imkanı ile yaklaşık olarak 19.9
tırılacaktır. Karasal yük taşımacılığında de-
olacaktır. miryolunun payı yüzde 5.15’ten yüzde 10’a milyon m ’lik, açık alan, stok alanı, kon-
2
çıkarılacaktır” ifadeleri yer alıyor. teyner stok ve elleçleme sahası kazandı-
Türkiye gibi geniş coğrafyaya sahip ülke- rılacak olmasının ekonomimize çok katkısı
lerde ulaşım sistemleri arasında koordi- olacaktır.
52 KobiEfor Nisan 2022