Page 52 - KobiEfor Nisan 2022
P. 52

UZMAN


                                   Demiryolu Yük Taşımacılığı,
                                   OSB’lerde Demiryolu Bağlantısı, Lojistik Köyler...

                                         emiryolu taşımacılığı, ağır ve   nasyon gerekiyor. Yani karayolu, demiryolu,
                                         hacimli yükler için hem fiziksel   denizyolu ve havayolunu etkin bir şekilde
                                   Dhem de maliyet açısından tercih   kullanacak kombine taşımacılık anlayışına
                                   edilebilecek en iyi yöntem olarak kabul edil-  geçilmeli. Bu bağlamda ülkemizde yaklaşık
                                   mekte.                             330 civarındaki OSB’lerde demiryolları ağı-
                                   Dünya’nın her yerinde yaygınlaşan demir-  na bağlantısı olabilecek yerlerde mutlaka
                                   yolu taşımacılığı, Avrupa Yeşil Mutabakat’a   bu bağlantı ile ürünlerin limanlara nakliye-
         Hilmi Develi              uyum sürecinde; ulaştırma ve lojistik sek-  si, maliyet ve taşıma güvenliği ve diğer fay-
                                   töründe çevreci özelliğiyle diğer taşıma   daları OSB’lerimizdeki  işletmelere iç ve dış
         hilmideveli@gmail.com
                                   modlarından ayrışarak öne çıkıyor.  piyasalarda rekabet avantajı sağlayacağını
                                   Ülkemizde demiryolu taşımacılığına   unutmamamız gerekiyor.
          Edindiğim                Cumhuriyetimiz’in ilanı ile Mustafa Kemal   Örneğin; Avrupa ülkeleri, Ortadoğu ülkele-
                                                                      ri, Çin, Rusya ve Bağımsız Devletler Toplu-
                                   Atatürk’ün; “Demiryolları ümran ve refah
          verilere göre;           tevlid eder” deyişiyle başladığı demiryolu   luğu gibi birçok ülkeye demiryolu taşıma-
          Türkiye’yi               yatırımını, “Onuncu Yıl Marşı”nda dile ge-  cılığı ile ulaşmak çok daha fazla maliyet
          bölgenin                 tirildiği gibi, “Anayurdu demir ağlarla ör-  avantajı sunuyor.
                                                                      Dünya’da kombine taşımacılık anlayışına
                                   dük” dizesi, TCDD’nin resmi web sitesinde
          lojistik                 “Cumhuriyet’in ilk 25 yılı demiryollarının   uygun en iyi yöntemlerden biri de ‘lojistik
          üssüne                   altın çağı” diye yazıyor...        köy’ uygulamasıdır. Taşımacılıkta ulaşım
          dönüştürecek             8. Cumhurbaşkanı Rahmetli Turgut Özal’ın   yollarının geliştirilmesi ve ulaşım modları
          lojistik                 “Demiryolları komünistlerin işidir” sözüyle   arasında etkin bağlantının kurulması, de-
                                   demiryolu yatırımı uzun süre yapılmamıştır.
                                                                      polama, bakım-onarım, yükleme-boşalt-
          merkezlerin              Rahmetli Bülent Ecevit’in “İktidarımızda   ma, elleçleme gibi faaliyetlerin daha eko-
          tamamı                   demiryolu yatırımlarının başlanmasına   nomik bir şekilde gerçekleştirilmesi için
          hizmete                  otomotiv sektörü maalesef engel olmuş-  lojistik köyler / merkezler kuruluyor.
                                   tur” sözüne tanık olan kişilerden biri ola-
                                                                      Avrupa’nın 1970’li yıllarda başladığı lojis-
          girdiğinde,              rak, TBMM’de görev yaptığım dönemde   tik köylerde Türkiye, zaman olarak geride
          Türk                     demiryolcu çocuğu olarak yetişmiş bir kişi   olduğu gibi bu konuda ciddi ilerleme de
          lojistik                 olmanın onuru ve heyecanı ile demiryolu   sağlayamıyor. Yıllardır ‘lojistik köy’ projesi
          sektörüne                taşımacılığının geliştirilerek yaygınlaştı-  gündemde ancak hayata geçirilen somut
                                                                      projelere bakıldığında maalesef hedeflerin
                                   rılması, özellikle yurdumuzdaki OSB’lerde
          75.2 milyon              demiryolu hatlarının bağlantılarının mut-  çok gerisindeyiz.
          ton ilave taşıma         laka sağlanması için çaba göstermeme   Avrupa’da sayıları 60’ı geçen ve sürekli ye-
          imkanı ile               karşın maalesef yeterince sonuç alamadı-  nilerinin planlandığı lojistik köyler yanında
                                   ğımı üzülerek anımsıyorum…
                                                                      ülkemizde de 18 tanesi TCDD tarafından
          yaklaşık                 Ak Parti iktidarı döneminin Ulaştırma Ba-  planlanan toplam 20’nin üzerinde lojistik köy
          olarak                   kanı Binali Yıldırım döneminde İstanbul-  projesi geliştirilmeye çalışılıyor.
          19.9 milyon m ’lik,      Ankara arası ‘Hızlandırılmış Tren’ hattı   Halihazırda devreye giren bir lojistik köy yok.
                         2
                                                                      Günümüzde biten önemli projemiz Ankara
                                   ile başlanılan demiryolu yatırımlarına
          açık alan,               yeniden önem verilmesine başlanması-  Lojistik Üssü.
          stok alanı,              nı olumlu buluyorum. 2019-2023 yıllarını   Ankara Lojistik Üssü’nün önemli ihtiyaç-
          konteyner                kapsayan 11. Kalkınma Planı’nın ‘Politika   larından birinin de demiryolu bağlantısı
          stok ve                  ve Tedbirler’ başlığı altında, “Modlar arası   olmadığı için burası ‘lojistik köy’ olarak de-
                                                                      ğerlendirilmiyor. Olumsuzluğun yanı sıra
                                   taşımacılığın yaygınlaştırılması ve sanayi-
          elleçleme                nin rekabet gücünün artırılmasını teminen   ‘lojistik köy’den daha küçük (100 hektardan
          sahası                   petro-kimya tesisleri, otomotiv sanayiine   küçük) lojistik merkezler konusunda ise
          kazandırılacak           yönelik imalat tesisleri ile liman, OSB ve   önemli yol alınması olumlu görülmelidir.
                                   maden sahaları başta olmak üzere önem-
                                                                      Edindiğim verilere göre; Türkiye’yi bölge-
          olmasının                li yük merkezlerine hizmet edecek iltisak   nin lojistik üssüne dönüştürecek lojistik
          ekonomimize              hatları ve lojistik merkezler tamamlanacak,   merkezlerin tamamı hizmete girdiğinde,
          çok katkısı              yük taşımacılığında demiryolunun payı ar-  Türk lojistik sektörüne 75.2 milyon ton ila-
                                                                      ve taşıma imkanı ile yaklaşık olarak 19.9
                                   tırılacaktır. Karasal yük taşımacılığında de-
          olacaktır.               miryolunun payı yüzde 5.15’ten yüzde 10’a   milyon m ’lik, açık alan, stok alanı, kon-
                                                                              2
                                   çıkarılacaktır” ifadeleri yer alıyor.  teyner stok ve elleçleme sahası kazandı-
                                   Türkiye gibi geniş coğrafyaya sahip ülke-  rılacak olmasının ekonomimize çok katkısı
                                   lerde ulaşım sistemleri arasında koordi-  olacaktır.
         52 KobiEfor Nisan 2022
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57