Page 149 - KobiEfor Şubat 2022
P. 149

Akademisyen Görüşü
                                                       1- Dönüşüm Nedir?


 Dönüşüm ve ERP          Değişim hayatın kendisidir. Değişimin olmadı-
                         ğı bir hayat düşünülemez. Türk Dil Kurumu,
                         değişimi, “Bir zaman dilimi içindeki değişiklik-
                         lerin  bütünü,  değişme”  olarak;  dönüşümü  ise
                         “Olduğundan başka bir biçime girme, başka bir
                         durum alma, şekil değiştirme, tahavvül, inkılap,
 Dönüşüm, teknolojik dönüşüm ve dijitalleşme kavramları,   transformasyon” olarak tanımlamaktadır (TDK
                         Sözlük, 2021). Değişim hayatın fıtratında var-
 bunların şirketler için pratikte ne anlama geldikleri, genelde   ken, dönüşüm değişime ayak uydurmak için
 İngilizce kısaltması olan ERP şeklinde bilinen Kurumsal Kay-  bir tercih veya gerekliliktir. Dönüşüm değişime
                         ayak uydurmak olduğu için bir açıdan heyecan
 nak Planlaması sistemlerinin bu kavramlar ile olan ilişkilerini   verici olsa da biçim, durum veya yöntem değiş-
                         tirmek oldukça zor, yorucu ve maliyetlidir. Şekil
 anlamak, şirketler için doğru teknolojik dönüşüm planları yap-  1’deki karikatürdeki insanlar, herhangi bir top-

 ma noktasında azami öneme hâizdir. Bu yazımızda, şirketlerde   lulukta dönüşüme karşı olabilecek tepkileri gös-
                         termektedir. Dönüşümü neredeyse herkes ister-
 teknolojik dönüşüm konusunda sorumluluğu olan yöneticileri   ken, kendilerinde dönüşüm istenince insanlar
                         çekingenlik gösterirken, dönüşüme liderlik et-
 ve ekipleri hedef almaktayız ve konuya bakış açılarını sorgula-  meyi ise kimse istememektedir. Gerçekte bun-
                         dan biraz daha fazlası vardır: direnç. Dönüşüm
 malarına vesile olmaya çalışmaktayız.   sürecindeki bir şirkette, insanların çekingenlik
                         göstermelerine ek olarak ciddi bir direnç gös-
                         terdikleri ve bu sebepten dönüşüm projelerinde
                         başarısızlıkların arttığı bilinen bir gerçektir.   Şekil 1 – Bir topluluğun dönüşüme
                                                                                  karşı olası tepkileri



                          2- Teknolojik Dönüşüm ve Dijitalleşme Nedir, Neden Gereklidir?


                         Dönüşüm birçok zorluğu bünyesinde barındı-
                         rırken, neden şirketler dönüşüm sürecine girer-
                         ler? Bunun için Michael E. Porter’ın 42 yıl önce
                         kaleme aldığı ve bugün 7.500 civarı atıf almış ve
                         strateji alanında bir devrim olduğu düşünülen
                         “Rekabetin Güçleri Stratejiyi Nasıl Şekillendi-
                         rir?” isimli makalesini kısaca değerlendirelim.
                         Makalede, bir endüstride rekabeti yöneten kuv-
                         vetler anlatılmıştır (ilgili  şeklin Türkçeleştiril-
                         miş hali Şekil 2’de verilmiştir). Bu güçler altında
                         strateji alternatifleri: 1) güçlere karşı en iyi sa-

                         vunma için doğru pozisyonu bulma, 2) güçlerin
                         dengesini etkileyerek poziyonu iyileştirme ve 3)
                         güçlerdeki değişimi algılayıp rakiplerden önce
                         uygun aksiyonlar alma olarak verilmiştir. Dikey
                         entegrasyon, ürün/hizmet farklılaştırma, tercih
                         edilen müşterilerle ilişkileri güçlendirme, dağı-
                         tım kanallarını verimli yönetme gibi yöntemler
                         bu stratejilerin altında yer almaktadır.
                         Porter (1979)’ın rekabeti yöneten beş kuvveti

                         sürekli değişmektedir ve endüstrideki firmalar
                         da dönüşüm ile yeni durumlara ayak uydura-
                         rak hayatta kalmaya çalışmaktadır. 42 yıl içinde   Şekil 2 – Bir endüstride rekabeti yöneten
                         rekabetin bu beş varlığı korunmuş olsa da dö-     kuvvetler (Kaynak: Porter, 1979)
                         nüşüm için uygulanacak yöntemlerin dijital içe-
                         rikleri oldukça artmıştır. Örneğin, eskiden müş-

                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  25
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154