Page 148 - KobiEfor Şubat 2022
P. 148
1- Dönüşüm Nedir?
Dönüşüm ve ERP Değişim hayatın kendisidir. Değişimin olmadı-
ğı bir hayat düşünülemez. Türk Dil Kurumu,
değişimi, “Bir zaman dilimi içindeki değişiklik-
lerin bütünü, değişme” olarak; dönüşümü ise
“Olduğundan başka bir biçime girme, başka bir
durum alma, şekil değiştirme, tahavvül, inkılap,
Dönüşüm, teknolojik dönüşüm ve dijitalleşme kavramları, transformasyon” olarak tanımlamaktadır (TDK
Sözlük, 2021). Değişim hayatın fıtratında var-
bunların şirketler için pratikte ne anlama geldikleri, genelde ken, dönüşüm değişime ayak uydurmak için
İngilizce kısaltması olan ERP şeklinde bilinen Kurumsal Kay- bir tercih veya gerekliliktir. Dönüşüm değişime
ayak uydurmak olduğu için bir açıdan heyecan
nak Planlaması sistemlerinin bu kavramlar ile olan ilişkilerini verici olsa da biçim, durum veya yöntem değiş-
tirmek oldukça zor, yorucu ve maliyetlidir. Şekil
anlamak, şirketler için doğru teknolojik dönüşüm planları yap- 1’deki karikatürdeki insanlar, herhangi bir top-
ma noktasında azami öneme hâizdir. Bu yazımızda, şirketlerde lulukta dönüşüme karşı olabilecek tepkileri gös-
termektedir. Dönüşümü neredeyse herkes ister-
teknolojik dönüşüm konusunda sorumluluğu olan yöneticileri ken, kendilerinde dönüşüm istenince insanlar
çekingenlik gösterirken, dönüşüme liderlik et-
ve ekipleri hedef almaktayız ve konuya bakış açılarını sorgula- meyi ise kimse istememektedir. Gerçekte bun-
dan biraz daha fazlası vardır: direnç. Dönüşüm
malarına vesile olmaya çalışmaktayız. sürecindeki bir şirkette, insanların çekingenlik
göstermelerine ek olarak ciddi bir direnç gös-
terdikleri ve bu sebepten dönüşüm projelerinde
başarısızlıkların arttığı bilinen bir gerçektir. Şekil 1 – Bir topluluğun dönüşüme
karşı olası tepkileri
2- Teknolojik Dönüşüm ve Dijitalleşme Nedir, Neden Gereklidir?
Dönüşüm birçok zorluğu bünyesinde barındı-
rırken, neden şirketler dönüşüm sürecine girer-
ler? Bunun için Michael E. Porter’ın 42 yıl önce
kaleme aldığı ve bugün 7.500 civarı atıf almış ve
strateji alanında bir devrim olduğu düşünülen
“Rekabetin Güçleri Stratejiyi Nasıl Şekillendi-
rir?” isimli makalesini kısaca değerlendirelim.
Makalede, bir endüstride rekabeti yöneten kuv-
vetler anlatılmıştır (ilgili şeklin Türkçeleştiril-
miş hali Şekil 2’de verilmiştir). Bu güçler altında
strateji alternatifleri: 1) güçlere karşı en iyi sa-
vunma için doğru pozisyonu bulma, 2) güçlerin
dengesini etkileyerek poziyonu iyileştirme ve 3)
güçlerdeki değişimi algılayıp rakiplerden önce
uygun aksiyonlar alma olarak verilmiştir. Dikey
entegrasyon, ürün/hizmet farklılaştırma, tercih
edilen müşterilerle ilişkileri güçlendirme, dağı-
tım kanallarını verimli yönetme gibi yöntemler
bu stratejilerin altında yer almaktadır.
Porter (1979)’ın rekabeti yöneten beş kuvveti
sürekli değişmektedir ve endüstrideki firmalar
da dönüşüm ile yeni durumlara ayak uydura-
rak hayatta kalmaya çalışmaktadır. 42 yıl içinde Şekil 2 – Bir endüstride rekabeti yöneten
rekabetin bu beş varlığı korunmuş olsa da dö- kuvvetler (Kaynak: Porter, 1979)
nüşüm için uygulanacak yöntemlerin dijital içe-
rikleri oldukça artmıştır. Örneğin, eskiden müş-
24 ERP SATIN ALMA REHBERİ