Page 47 - KobiEfor Temmuz 2021
P. 47
nun varlığı dikkat çekmektedir. Dolayısıyla Turkish “Havayolu taşımacılığında
Cargo’nun büyümesi yalnızca markanın büyümesi eski günlere dönüş,
için değil ülkemizin hava kargo pazarının ve ihracat
hacminin büyümesinde ve özellikle katmadeğerli 2023-2024’ü bulabilecek”
ihracatın artmasında büyük öneme sahiptir. Turkish
Türk Hava Yolları Genel Müdür (Kargo) Yardım-
Cargo yalnızca yaptığı taşımalarla değil ürettiği fır- cısı Turhan Özen, Pandemi sürecinde havayolu
satlar, açtığı alanlar, gelişimine katkı sağladığı sek- taşımacılığı sektörünün seyrine ilişkin şu değer-
törler ve yarattığı büyük lojistik ekosistemiyle birlik-
lendirmeyi yapıyor: “Aşı üretimi ve dağıtımının
te ülkemizin kalkınmasında özellikle ihracatçımızın
sorunsuz gerçekleştirilmesiyle bu yılın ikinci ya-
küresel bazda rekabet gücünün arttırılmasında kri-
rısında da gelişmiş ülkelerde etkili aşılama sü-
tik bir rol üstlenmektedir.
recinin devam etmesini bekliyoruz ancak genele
Turkish Cargo olarak, sektörde en doğru pozis-
yayılması daha fazla zaman alacaktır, bu nedenle
yonu alıyor, yeni pazar dinamiklerine hızlı şekilde
adapte olmayı hedefliyor ve iş süreçlerimizi buna de aşının havacılığa etkisini irdelemek için ulus-
göre oluşturuyoruz. Dünyanın ilk üç hava köprü- lararası perspektifte düşünmemiz gerekiyor. Bu-
nunla birlikte dünya tümüyle aşılansa dahi paza-
sünden biri olmayı hedeflerken, uçuş ağımızı ve
rın toparlanması bir anda olmayacaktır. Bunun en
filomuzu büyütmeye devam edeceğiz, ayrıca müşte-
önemli unsurlarından biri de hem şirketler hem
rilerimize sunmuş olduğumuz hizmet kalitemizi de
arttırıyoruz. Oluşan yeni koşullara karşın bu hede- de müşteriler açısından finansal toparlanmanın
fimiz için çalışmalarımızı tüm hızıyla sürdürüyoruz, zaman alacak olmasıdır. İçinde bulunduğumuz
bu yılı, bir geçiş süreci olarak değerlendirebiliriz.
bütün rekabet şartlarına ve senaryolara hazırız.
2022 yılı itibarıyla pazarlarda gözle görülür iyileş-
meler görülmesine karşın tüm sektörün yeniden
2019 yılına, yani eski günlere dönmesi ise hava
bağlantılarının dünya genelinde tümüyle yeniden
kurulması ile mümkün olacaktır. Hava yolu taşı-
macılığında eski günlere dönüşün 2023-2024 yıl-
larını bulabileceğini düşünebiliriz.”
Bu yaşanan krizden dolayı endüstriyel alanlar da
küçülmeden dolayı aslında hava kargo büyümedi
ancak bir anda hava kargodan geçecek ürünlerin
Bunun alt yapısını da oluşturulacak şekilde ha- aciliyeti inanılmaz derece de arttı.
zırlıklarımızı hem teknoloji alanında hem organi- Rekabetin gün geçtikçe daha çok arttığı hava kar-
zasyon ve uzmanlaşmış insan kaynakları alanında go taşımacılığı sektöründe, teknolojik gelişmeler ve
sağlamaya çalışıyoruz. Özellikle yeni havalimanın- dijital süreçler aslında popülerliğini daha çok art-
daki şu anda tüm hazırlıkları da tamamlanmak üze- tırdı. Bugün müşterilerimize daha hızlı ulaşabilmek
re olan yeni tesisimiz Smartist’in de bu büyüme adına e-platformlar, robotik otomasyon süreçleri ve
hedeflerinde özel bir yeri olduğunu söylememiz dijital iletişim kanallarından yararlanıyoruz. Hava
gerekiyor. Smartist tamamlandığında 340 bin met- kargo taşımacılığının geleceği teknolojik gelişmele-
rekare toplam kapalı alan içerisinde yıllık 4 milyon re dayanıyor.
ton kapasitede olacak. Bu 4 milyon tonluk kapasi- KobiEfor: Pandemi ve sonrasında Türkiye hava-
te İstanbul Havalimanı’nı dünyadaki en büyük hava yolu kargo taşımacılığı pazarına ilişkin 2021 yılı ve
kargo HUB’larından biri haline getirecek. uzun vadeli öngörüleriniz nasıldır?
2023 vizyonumuz ve stratejik yol haritamızda Turhan Özen: Hava taşımacılığı küresel pandemi
dünyanın en iyi 3 hava kargo markasından birisi ol- durumundan oldukça etkilendi. Yolcu uçakları tipik
mak için, gelmemiz gereken yer bu şekilde bir bü- olarak küresel hava kargo tonajının yaklaşık yüzde
yümeyi gerektiriyor. 60’ını taşıyor. Önde gelen ekonomik göstergeler, sa-
KobiEfor: Pandemi, Türkiye lojistik sektörünü, nayi ürünlerinin ticareti ve ihracatı ile ticari güvenin
özelinde ise Türkiye havayolu kargo taşımacılığı artmasıyla birlikte hava taşımacılığı için elverişli
pazarını nasıl şekillendirdi? koşullara da işaret ediyor. Yenilenen tıbbi malze-
Turhan Özen: Kovid-19’un ortaya çıkmasından me ihtiyacı, daha fazla hava sevkiyatına yol açabilir.
itibaren 6-9 ay içerisinde pazarda ciddi derecede Pandemiye karşı geliştirilen aşılara ve dünya gene-
küçülmeler meydana geldi. Otomotiv, makine, diji- linde artarak devam eden aşılamalara paralel ola-
tal ekipmanlar, yatırım ürünleri, tekstil ürünleri gibi rak havacılık sektörü de normale dönüp toparlanma
ürünlerin hava kargo talebinde düşüşler yaşandı. sürecine girecektir.
Temmuz 2021 KobiEfor 47