Page 46 - KobiEfor Temmuz 2021
P. 46
HABER
2023 vizyonu ve stratejik yol haritasına göre büyüyen;
7XUNLVK &DUJR GQ\DQ×Q HQ L\L
KDYD NDUJR PDUNDV×QGDQ ELUL ROPD\× KHGHIOL\RU
Türk Havayolları Genel Müdür (Kargo) Cargo olarak büyüme gerçekleştirdik,
Yardımcısı Turhan Özen, “2020 yılında global pazar payımızı yüzde 5’e
ve 2021 yılının ilk çeyreğinde hava çıkararak, dünya üzerinde taşınan her
kargo pazarı daralma yaşarken Turkish 20 hava kargodan 1’ini taşıdık” dedi.
Oldukça avantajlı ve verimli bağlantıların kurul-
masını sağlayan konumuyla İstanbul’dan bugünkü
tarifemize göre Amerika’nın en batı noktası olan Los
Angeles’a yaklaşık 14 saatlik bir sürede, Asya’nın en
doğusu olan Tokyo’ya ise yaklaşık 13 saatlik bir sü-
rede ulaşılabilmektedir. Bu da İstanbul’un dünyanın
iki yakasını 1 günlük sürede bağlayabilmesine fırsat
vermektedir. Ayrıca, 7 saatlik bir uçuş mesafesinde
yer alan 60’tan fazla başkente direkt bağlantı sun-
ması ve Güney Afrika’nın yanı sıra Güney Amerika’ya
dahi seferler düzenlemesi hem ihracatçımız için hem
de ithalatçımız için eşi bulunmaz bir fırsat sunmak-
tadır. Bunun yanı sıra İstanbul’un uluslararası deniz
ve kara yollarındaki ticaret için de benzer şekilde bir
transit köprü görevi görmesi multi-modal yani mod-
lar arası taşımalara da fırsat vermektedir.
KobiEfor: Turkish Cargo’nun 2021 yılı ve uzun
vadeli hedeflerini özetler misiniz?
Turhan Özen: 2017-2020 yılları arasında, Hava
Yolları filosuna kiralık olsun veya direkt temin edil-
Turhan
Özen miş olsun her yıl 2-3 adet büyük tip, yaklaşık 100 ton
kapasitesi olan Boeing 777F kargo uçaklarını filoya
ürk Hava Yolları Genel Müdür (Kargo) Yardım- alarak kapasitemizi yüzde 10 ile yüzde 15 seviyesin-
cısı Turhan Özen ile Turkish Cargo’nun 2021 de arttırdık.
Tyılı ve uzun vadeli hedefleri ile Türk havayolu IATA’nın yayınladığı, hava yoluyla taşınan kargo
kargo taşımacılığı pazarını konuştuk. tonajının kat edilen kilometreye çarpımıyla elde edi-
KobiEfor: Turkish Cargo’nun Türkiye havayolu len ‘FTK’ verilerine göre, 2021 yılı Nisan ayında, bir
kargo taşımacılığı pazarındaki konumunu anlatır önceki yıla göre yüzde 31.2 oranında bir artışla 5.
mısınız? sırada yer aldık. FTK bazında tonaj pazar payımızı
Turhan Özen: Dünya ticaretinin ağırlık merkezi ise yüzde 5.1’e yükselttik. 2021 yılı ilk çeyreğinde
1970 ve 1980’lerde özellikle de dominant Avrupa ve sektör ortalamasının yüzde 63.4 olduğu kargo dolu-
Amerika ekonomileri dolayısıyla Kuzey Atlantik’te luk oranında ise yüzde 82.2’lik güçlü bir yere ulaştık
yer alırken günümüzde Uzak Doğu ve Güney Asya (2020 ilk çeyrek verisi; yüzde 73.2).
ülkelerinin deneyimlediği ekonomik büyümenin et- Kısaca küresel anlamda pandemi sürecini yoğun
kisiyle güney doğu yönünde hareket etmiş ve bugün yaşadığımız 2020 yılında ve 2021 yılının ilk çeyre-
Doğu Akdeniz’de Türkiye’ye çok yakın bir konumda ğinde hava kargo pazarı daralma yaşarken Turkish
bulunmaktadır. Benzer şekilde dünya havayolu ta- Cargo olarak büyüme gerçekleştirdik, global pazar
şımacılığı ağırlık merkezi de aynı doğrultuda ilerle- payımızı yüzde 5’e çıkararak, dünya üzerinde taşı-
yerek günümüzde Karadeniz üzerinde bulunmakta- nan her 20 hava kargodan 1’ini taşıdık.
dır. Dolayısıyla bu etkenler bir araya getirildiğinde İlgili büyüme verileri incelendiğinde Turkish Car-
İstanbul’un hem ekonomi bazlı hem de havayolu go ve Türk Hava Yolları bünyesinde açılan yeni des-
taşımacılığı bazlı olarak dünya ağırlık merkezine en tinasyonların sayısı ile Türkiye hava kargo pazarı
yakın mega hub olduğu gerçeği ortaya çıkmaktadır. ihracat verileri arasında çok anlamlı bir korelasyo-
46 KobiEfor Temmuz 2021