Page 77 - KobiEfor-Şubat-2021
P. 77
mecralarda dijital kampanyalarda CPC’nin arttığını
belirtti. CPC’nin azaldığını söyleyenler, tüm mecra- E-ticaret hızla büyüyor
larda yüzde 15’in altında. Özellikle Instagram reklam
E-ticaret teknolojileri altyapı sağlayıcısı Ticimax,
kampanyalarında yüzde 70 tık başına maliyetlerin ar-
2020 yılı e-ticaret büyüme oranlarını açıkladı.
tışı dikkat çekiciyken; bu metrikte artışlar görülmesi-
Ticimax E-ticaret Sistemleri’nin altyapı hizmeti-
nin temel sebebi e-ticaret firmalarının dijital reklam
ni sağladığı 10 binden fazla e-ticaret sitesinin 2020
bütçelerini agresif oranlarda yukarı taşıması ihtimali
satış ve ciro rakamlarına göre hazırlanan raporda,
ile açık hava, radyo ve sinema gibi bütçelerin dijitale
2020’nin şampiyonu beyaz eşya ve küçük ev alet-
kayması olarak yorumlandı.
leri segmenti oldu.
En az büyüyen kate-
Pandemide 10 milyondan fazla yeni goriler ise kırtasiye
sosyal medya hesabı açıldı ve çiçek kategorisi
Pandemide Türk kullanıcı sayısını Instagram oldu. Beyaz eşya
6 milyon, Snapchat 2 milyon, Twitter 1.6 milyon, ve küçük ev aletle-
Linkedin de 1.1 milyon artırdı. Pandemide sosyal ri segmenti, satılan
medya kullanımı ar- ürün adedinde yüzde 530, satışlardan elde edilen
tarken Türkiye 10 mil- tutarda yüzde 1700 büyüdü. Büyüme oranlarıyla
yonu aşkın yeni sosyal dikkat çeken diğer kategoriler ise ev tekstili, gıda,
medya kullanıcısıyla hediyelik eşya, iç giyim, tesettür giyim, kozmetik,
Avrupa ülkeleri ara- oyuncak, petshop, mobilya, bahçe mobilyası, mü-
sında ilk sıralarda yer cevherat, aydınlatma ürünleri, hobi ve spor malze-
almaya başladı. meler ve internetten satılan sağlık ürünleri oldu.
Londra merkezli sosyal medya kuruluşu We Are
Social’ın pandemiyle geçen Ocak-Eylül 2020 dönemi Türkiye e-ticarette dünya ortalamasına yaklaştı:
araştırmasına göre, Türkiye’de en fazla kullanıcısı 16-64 yaş grubunu kapsayan araştırmada, Türkiye’de
olan sosyal medya mecrası Instagram. Bu dönemde son bir ayda online alışveriş yapanların oranı yüzde
Instagram hesabı sayısı 6 milyon artarak 44 milyona 71. Avantajix.com’un Kurucu
çıktı. Türkiye, ABD’nin lider olduğu Instagram dünya Ortağı Güçlü Kayral, Pande-
sıralamasında 6., Avrupa’da da Rusya’nın ardından minin alışveriş alışkanlıkla-
2. sırada. Instagram’ın ardından Türkler en fazla il- rını da büyük ölçüde değiş-
giyi Facebook’a gösteriyor. Türkiye, değişmeyen 37 tirdiğini, E-ticaret yapanların
milyon Facebook kullanıcısı ile dünya sıralamasında dünya ortalamasının yüzde
13., Avrupa’da İngiltere’nin ardından 2. sırada, lider 74 olduğunu, Türkiye’nin de
ise Hindistan. Twitter kullanıcısı Türklerin sayısı da dünya ortalamasına yaklaştı- Güçlü
1 milyon 650 bin artarak 13 milyon 450 bine çıktı, ğını anlattı: “E-ticaretin yay- Kayral
ABD lider, Türkiye 6. sırada, Avrupa’da İngiltere’nin gınlaşmasında sosyal med-
ardından 2. sırada. yanın da büyük rolü var. Türkiye’de 54 milyon sosyal
Snapchat, Linkedin’i geçti: Snapchat, pande- medya kullanıcısı var ve bu kişiler her gün ortalama
mi döneminde 2 milyon yeni kullanıcı kazanarak 2-3 saat sosyal medyadalar. E-ticaret siteleri bu po-
Türkiye’de Linkedin’i geçti. Türkiye, 9.7 milyona tansiyeli kullanmak için sosyal medya reklamlarını
ulaşan üyesiyle dünya Snapchat sıralamasında yoğunlaştırdılar. Artık birçok şirket, sosyal medyayı
10. sırada. Dünya listesinde lider ABD. Avrupa’da doğrudan satış aracı olarak da kullanıyor.”
Türkiye’nin önünde Fransa, İngiltere ve Almanya
var. Türkiye’de Linkedin kullanıcısı sayısı pandemi- Şirketlerin yüzde 43’ü
de 1.1 milyon artarak 9.5 milyona ulaştı. ABD lider, kurum kültürlerini koruyamadı
dünyada Türkiye 14., Avrupa’da İngiltere, Fransa, Deloitte tarafından gerçekleştirilen araştırmaya
İtalya, İspanya ve Almanya’nın ardından 6. sırada. göre, Türkiye’de evden çalışma konusunda şirket-
İlk kez dünya nüfusunun yarısını geçti: Araştır- leri en çok kurum kültürü ve çalışma alışkanlıkları
maya göre, 2020’nin ilk 9 ayında dünyadaki toplam zorluyor. Kurum kültürü ve çalışma alışkanlıkları
sosyal medya kullanıcısı sayısı 453 milyon artarak bağlamında en çok zorlanan sektörler; yüzde 66.7
4.14 milyara ulaştı. Bu dönemde sosyal medya kul- ile enerji, yüzde 58.3 ile hızlı tüketim ve perakende.
lanıcı sayısı ilk kez dünya nüfusunun yarısını geçe- En çok İK departmanları zorlandı.
rek yüzde 53’e çıktı. Youtube ve Whatsapp’ın kul- Çalışanına yatırım yapan şirketler büyüyecek:
lanıcı sayısı 2’şer milyar, Messenger’ın 1.3 milyar, Great Pleace to Work Türkiye Genel Müdürü Eyüp
Tiktok kullanıcısı da 689 milyon oldu. Toprak, “Çalışana yatırım yapan şirketlerin kazandı-
ìXEDW KobiEfor 77