Page 98 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 98

Uygulama satın alma süreci bir teknolo-  Talep edilen ürün kapsamındaki teknik ve iş süreci gereksinimle-
             ji projesi olarak değil, iş birimi projesi   rini doğru bir şekilde yansıttıktan sonra, tedarikçilerin ürün dışın-
             olarak değerlendirilmelidir. Ürünün son   da verecekleri hizmetin kapsamını ve koşullarını doğru bir şekilde
             kullanıcısı olacak ve üründen fayda sağ-  talep dokümanına yansıtmak gerekmektedir. Bu kapsamda;
             layacak  iş  birimlerinin  beklentilerinin   - Bakım, destek, eğitim, dokümantasyon talepleri,
             karşılanması ana kriter olarak değerlen-  - Olay yönetimi, sorunlara müdahale ve çözüm süreleri talepleri
             dirilmelidir. Bu sebeple, mevcut süreçte-  - Cezai şartlar talep dokümanında yer almalıdır.
             ki eksikliklerin tespiti ve bu doğrultuda
             satın alınacak üründeki iş birimi gerek-
             sinimlerinin RFP’de doğru şekilde yer al-  RFP dokümanında yer alması gereken en önemli bilgilerden biri,
             ması önem arz etmektedir. Şirketin stra-  şirketin ürünü kullanıma geçmeyi hedeflediği tarihin yer aldığı

             tejileri doğrultusunda, ileriki aşamalarda   proje planıdır. Şirketin, stratejisi doğrultusunda hedeflediği plana

             ürün kapsamında beklenti yaratacak ko-   uyum sağlayabilmesi ve tedarikçilerin bu planı gerçekleştirme du-
             nular değerlendirilmeli, gerekiyorsa ge-  rumunu değerlendirmesi için planın tedarikçilere sunulması ge-
             reksinim olarak RFP’de yer verilmelidir.   rekmektedir. Bu kapsamda tedarikçilerin sunacağı proje planlarını
             Böylece ürün satın alındıktan sonra olu-  da değerlendirmeye almak gerekir. Şirketin satın alınacak ürün
             şabilecek ek gereksinimlerin tekrar bir   için stratejisini etkilemeyecek, zaman planını değiştirmeyecek bir
             satın alma ya da tedarikçi için ek kap-  tedarikçi ile çalışmak için proje planı üzerinde mutabık kalmak
             sam oluşturmasının önüne geçilebilir.    önemli bir konudur.
             Ek olarak, ürünün mevcut diğer sistem-
             lerle entegrasyon ihtiyaçlarını belirlemek   Tedarikçileri değerlendirme sürecinde, şirketin değerlendirme
             ve bunu RFP’ye yansıtmak, tedarikçinin   kriterlerini  belirlemesi  gerekir.  Gereksinimlere  verilen  cevapla-
             ek uyarlama ve entegrasyonları doğru     rın yanında, tahmini proje planı, tedarikçi referansları, tedarikçi

             bir şekilde bütçelendirmesini sağlar. Şir-  şirket ölçeği, ürünün esnekliği, sunulan fiyat değerlendirme kri-
             ketin teknolojik altyapısının değerlendi-  terleri arasında yer almaktadır. Şirket değerlendirme kriterlerini
             rilmesi, talep edilen sistem çözümünün   belirlemeli ve RFP dokümanında bu kriterlere cevap bulmak için
             detaylandırılması gerekmektedir. Sistem   beklenen teklif içeriğini paylaşmalıdır. Tedarikçiden talep edile-
             mimarisi, erişim ve kullanım standart-   cek teklif dokümanı kapsamında minimum olarak aşağıdaki ko-
             ları,  güvenlik  gereksinimleri,  yetkilen-  nulara cevap talep edilmesi ve şirketin değerlendirme kriterleri
             dirme süreçleri, şirketin tabi olduğu    doğrultusunda farklı bir ihtiyacın talep olarak belirtilmesi gerekir:
             mevzuatlar ve güvenlik politikaları doğ-  - Teklif kapsamı/teklife dahil hizmetler,
             rultusunda teknoloji ekipleri ile değer-  - RFP’de yer alan gereksinimlere cevaplar,
             lendirilmeli ve RFP’de yer almalıdır.    - Teklif bedeli (lisans, kurulum ve uyarlama, bakım ve teknik des-
                                                      tek maliyetleri)
                                                      - Tahmini proje planı
                                                      - Sistem gereksinimleri
                                                      - Projede yer alacak personele ait bilgiler
                                                      - Tedarikçi referansları
                                                      - Yardım masası koşulları
                                                      - Test ve kalite güvence koşulları
                                                      - İş sürekliliği prosedürleri
                                                      - Eğitim desteği
                                                      Satın alma sürecinin en önemli adımı olan RFP sürecinin doğ-
                                                      ru bir şekilde işletilmesi, ihtiyacı içeren doğru ürünü bulmaya,
                                                      beklentiyi içermeyen bir satın alma sonucunda ortaya çıkan fazla
                                                      maliyetten kaçınmaya ve ürünü kullanacak iş birimlerinin doğru
                                                      ürün ile verimliliğini artırmaya olanak sağlayacaktır. Sonraki adım
                                                      olarak RFP’de yer verilen isterleri karşılayan tedarikçiyi değerlen-
                                                      dirme aşamasıdır. Doğru bir RFP ile seçim sürecinin de kolaylıkla
                                                      tamamlanacağı kesindir.










     98  ERP SATIN ALMA REHBERİ
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103