Page 123 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 123

de bunlara uygun şekilde çözüm getirip getiremeyecekleri  bir kabullenme olduğunu söyleyemiyoruz. Yine de bulut
 konusunda da belli bir yargıya varmanız gerekmektedir.  bazlı ERP sistemlerinin, özellikle de sistem altyapı ve veri
 Bir noktadan sonra üst seviyedeki yazılımların sağladığı  tabanı yönetimi işini çok daha ekonomik fi yatlar ve daha
 fonksiyonlar birbirleri ile büyük oranda benzerlik göster-  yüksek performans ve güvenlik standartları ile bulut iş-
 mekte olup, uygulamaya geçiş aşamasında başarı ya da  letmeni fi rmalara devretme şansını sağlıyor olmasından
 başarısızlığı  getiren  faktörün  deneyimli  danışmanların  hareketle, önümüzdeki yıllarda özellikle küçük ve orta
 size nasıl yol gösterdikleri hususu ile direkt olarak ilgili  ölçekli fi rmalar için son derece cazip bir alternatif haline
 olduğunun altını çizmemiz gerekir. Dolayısıyla, etkin ya-  geleceğini söyleyebiliriz. ERP yatırımına ait toplam sahip

 pılan PoC çalışmalarının bir avantajı da rakip firma danış-  olma maliyetini hesaplarken göz ardı edilen gizli bir mali-
 manlarının yetenek ve tecrübelerini karşılaştırma şansına  yet kalemi de uygulamaya geçiş ve sonrasındaki dönemde
 sahip oluyor olmanızdır.   projenin başarıyla sürdürülebilir olması açısından şirket

 5.4. Referans Firma Ziyaretleri   bünyesine dahil edilmesi gerekebilecek kalifiye elemanlar
 için yapılacak harcamalardır. Seçim ve uygulamaya geçiş
 Son aşamaya kalan firmaların özellikle aynı ya da benzer  aşamalarında proje takımının ilgili bölüm yöneticileri ile

 sektörlerdeki uygulamalarına ait gösterecekleri referans-  koordineli olarak bu konudaki eksikleri gözlemleyip en
 larla yapılacak görüşmeler de nihai karar öncesi mutlaka  azından kritik  süreçlerde aksama  olmaması adına ilave
 dikkatle değerlendirilmesi gereken bir konudur. Ürünün  personel  gerekip  gerekmediği  konusunda  yürütme  ku-
 PoC sürecinde olduğu gibi burada da referans müşterilere  rulunu yönlendirmesi gerekir. ERP yazılımları fi rmaya
 önceden hazırlanmış belli sorularla gitmek tercih edilir.  yeni bir teknoloji katmanı getirdikleri için çoğu durumda
 Bu şekilde iyi bir ön hazırlık sonucu, özellikle firma da-  eleman gereksinimi özellikle bilgi teknolojileri biriminde

 nışmanlarının yeterliliği, sorulara ya da sorunlara geri dö-  ortaya çıkabilir. Bilgi teknolojileri bölümünde zaten ye-

 nüş hızları ve genel destek kalitesi hakkında objektif bilgi-  terli elemana sahip olan firmalar özelinde ise bu ihtiyaç
 ler elde etme şansına sahip olunabilir. Tedarikçi firmanın  mevcut elemanların yeni yazılımın gerektirdiği teknolojik

 verdiği referanslar dışında eğer mümkünse diğer kullanıcı  altyapı yönetimi ile ilgili eğitimlerden geçirilmeleri sonu-

 firmalarla da iletişime geçilip görüşme sağlanabilirse veri-  cu rahatça karşılanabilir.
 len desteğin kalitesi hakkında çok daha objektif sonuçlar

 elde etme olasılığı yükselir. Referans firma ziyaretleri sıra-
 sında bu ürünü diğerleri arasından seçme nedenleri, eğer
 her şeye sıfırdan başlasalardı kararları yine bu yönde olur
 muydu ya da neyi daha farklı yaparlardı türünden soru-  6. Nihai Karar
 lacak sorulara verilecek cevaplar da mevcut müşterilerin
 firma ve/veya yazılıma ait memnuniyet seviyeleri ile ilgili


 somut ipuçları sağlayabilir.   Nihai karar aşamasında alternatifler arasında seçim
 yapılırken kullanılan en klasik yöntem, bu alterna-
 5.5. Toplam Sahip Olma Maliyetinin Hesaplan-  tifleri çeşitli kriterler açısından değerlendirmek ve

 ması  bu kriterlere olabildiğince objektif notlar verip ma-
 Alternatiflerin parasal karşılaştırmalarını  yapmak nihai   tematiksel bir karşılaştırma yaptıktan sonra sonuca

 karar öncesi son safha olup, bu aşamada seçeneklerin   ulaşmaktır. Bu tür bir yaklaşımın son karar aşamasın-
 en fazla iki veya üçe indirilmiş olması gerekir. ERP yatı-  da çok yardımcı olabileceği açık olmakla birlikte, sa-
 rımları uzun soluklu yatırımlar olduğu için bu aşamada   yısal karşılaştırma işlemine ek olarak bu son aşamada
 yazılıma ait en az beş yıllık bir toplam sahip olma ma-  tecrübe ve sezgiye dayalı (human judgment) bir de-

 liyeti rakamının hesaplanması hedeflenmelidir. Dikkate   ğerlendirme yapmak da elzemdir. Ekip, bir paket
 alınması gereken belli başlı maliyet kalemlerini şu şekilde   üzerinde kararını verdikten sonra yürütme kuruluna
 sıralayabiliriz: hem ilk yıl için hem de takip eden yıllarda   sunumunu yapar ve seçim sürecini onlarla birlikte
 gerekecek ek lisanslar için kullanıcı başına lisans bede-  gözden geçirir. Karar vermede hangi etkenlerin rol
 li, projenin canlıya alınması için yani ilk fazında uygu-  oynadığı, son elemedeki paketlerin artıları ve eksileri
 lamaya alınacak modüller için tahmini (eğitimler dahil)   kendilerine izah edilir. Yürütme kurulunu bu konu-
 danışmanlık bedeli, detaylı analiz çalışması sırasındaki   da tümüyle tatmin etmek, pakete yapılan yatırımın
 belirlenmiş olan ek geliştirme ihtiyaçlarına ait danışman-  yerinde olduğunu kanıtlamak ve dolayısıyla uygula-
 lık maliyetleri, projenin takip eden safhalarında canlıya   maya geçişte çok önemli bir nokta olan üst yönetim
 alınacak modüller için tahmini danışmanlık bedeli, yazı-  desteğini kazanmak açısından çok önemlidir. Nihai
 lımın yıllık bakım maliyeti, yazılımın üstünde çalışacağı   karar sonrası artık sözleşme uzmanlarının da yo-
 veri tabanı için lisanslama ve yıllık bakım bedeli, yeni sis-  ğun şekilde devrede olacağı sözleşme imza süreci
 temin üzerinden çalışacağı sunucu, network altyapısı vb.   başlar. Projede momentum kaybetmeyip bir an
 ekipman için gerekecek donanım yatırımı. Bu noktada,   önce uygulamaya geçiş aşamasını başlatabilmek
 özellikle yurtdışında kullanımı gittikçe yaygınlaşan bulut   adına sözleşme sürecinin de olabildiğince çabuk
 bazlı ERP sistemlerine geçiş yapmak bir alternatif olarak   sonuçlandırılması esastır.
 gözükse de, ülkemizde henüz daha bu konuda yaygın
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128