Page 123 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 123
de bunlara uygun şekilde çözüm getirip getiremeyecekleri bir kabullenme olduğunu söyleyemiyoruz. Yine de bulut
konusunda da belli bir yargıya varmanız gerekmektedir. bazlı ERP sistemlerinin, özellikle de sistem altyapı ve veri
Bir noktadan sonra üst seviyedeki yazılımların sağladığı tabanı yönetimi işini çok daha ekonomik fi yatlar ve daha
fonksiyonlar birbirleri ile büyük oranda benzerlik göster- yüksek performans ve güvenlik standartları ile bulut iş-
mekte olup, uygulamaya geçiş aşamasında başarı ya da letmeni fi rmalara devretme şansını sağlıyor olmasından
başarısızlığı getiren faktörün deneyimli danışmanların hareketle, önümüzdeki yıllarda özellikle küçük ve orta
size nasıl yol gösterdikleri hususu ile direkt olarak ilgili ölçekli fi rmalar için son derece cazip bir alternatif haline
olduğunun altını çizmemiz gerekir. Dolayısıyla, etkin ya- geleceğini söyleyebiliriz. ERP yatırımına ait toplam sahip
pılan PoC çalışmalarının bir avantajı da rakip firma danış- olma maliyetini hesaplarken göz ardı edilen gizli bir mali-
manlarının yetenek ve tecrübelerini karşılaştırma şansına yet kalemi de uygulamaya geçiş ve sonrasındaki dönemde
sahip oluyor olmanızdır. projenin başarıyla sürdürülebilir olması açısından şirket
5.4. Referans Firma Ziyaretleri bünyesine dahil edilmesi gerekebilecek kalifiye elemanlar
için yapılacak harcamalardır. Seçim ve uygulamaya geçiş
Son aşamaya kalan firmaların özellikle aynı ya da benzer aşamalarında proje takımının ilgili bölüm yöneticileri ile
sektörlerdeki uygulamalarına ait gösterecekleri referans- koordineli olarak bu konudaki eksikleri gözlemleyip en
larla yapılacak görüşmeler de nihai karar öncesi mutlaka azından kritik süreçlerde aksama olmaması adına ilave
dikkatle değerlendirilmesi gereken bir konudur. Ürünün personel gerekip gerekmediği konusunda yürütme ku-
PoC sürecinde olduğu gibi burada da referans müşterilere rulunu yönlendirmesi gerekir. ERP yazılımları fi rmaya
önceden hazırlanmış belli sorularla gitmek tercih edilir. yeni bir teknoloji katmanı getirdikleri için çoğu durumda
Bu şekilde iyi bir ön hazırlık sonucu, özellikle firma da- eleman gereksinimi özellikle bilgi teknolojileri biriminde
nışmanlarının yeterliliği, sorulara ya da sorunlara geri dö- ortaya çıkabilir. Bilgi teknolojileri bölümünde zaten ye-
nüş hızları ve genel destek kalitesi hakkında objektif bilgi- terli elemana sahip olan firmalar özelinde ise bu ihtiyaç
ler elde etme şansına sahip olunabilir. Tedarikçi firmanın mevcut elemanların yeni yazılımın gerektirdiği teknolojik
verdiği referanslar dışında eğer mümkünse diğer kullanıcı altyapı yönetimi ile ilgili eğitimlerden geçirilmeleri sonu-
firmalarla da iletişime geçilip görüşme sağlanabilirse veri- cu rahatça karşılanabilir.
len desteğin kalitesi hakkında çok daha objektif sonuçlar
elde etme olasılığı yükselir. Referans firma ziyaretleri sıra-
sında bu ürünü diğerleri arasından seçme nedenleri, eğer
her şeye sıfırdan başlasalardı kararları yine bu yönde olur
muydu ya da neyi daha farklı yaparlardı türünden soru- 6. Nihai Karar
lacak sorulara verilecek cevaplar da mevcut müşterilerin
firma ve/veya yazılıma ait memnuniyet seviyeleri ile ilgili
somut ipuçları sağlayabilir. Nihai karar aşamasında alternatifler arasında seçim
yapılırken kullanılan en klasik yöntem, bu alterna-
5.5. Toplam Sahip Olma Maliyetinin Hesaplan- tifleri çeşitli kriterler açısından değerlendirmek ve
ması bu kriterlere olabildiğince objektif notlar verip ma-
Alternatiflerin parasal karşılaştırmalarını yapmak nihai tematiksel bir karşılaştırma yaptıktan sonra sonuca
karar öncesi son safha olup, bu aşamada seçeneklerin ulaşmaktır. Bu tür bir yaklaşımın son karar aşamasın-
en fazla iki veya üçe indirilmiş olması gerekir. ERP yatı- da çok yardımcı olabileceği açık olmakla birlikte, sa-
rımları uzun soluklu yatırımlar olduğu için bu aşamada yısal karşılaştırma işlemine ek olarak bu son aşamada
yazılıma ait en az beş yıllık bir toplam sahip olma ma- tecrübe ve sezgiye dayalı (human judgment) bir de-
liyeti rakamının hesaplanması hedeflenmelidir. Dikkate ğerlendirme yapmak da elzemdir. Ekip, bir paket
alınması gereken belli başlı maliyet kalemlerini şu şekilde üzerinde kararını verdikten sonra yürütme kuruluna
sıralayabiliriz: hem ilk yıl için hem de takip eden yıllarda sunumunu yapar ve seçim sürecini onlarla birlikte
gerekecek ek lisanslar için kullanıcı başına lisans bede- gözden geçirir. Karar vermede hangi etkenlerin rol
li, projenin canlıya alınması için yani ilk fazında uygu- oynadığı, son elemedeki paketlerin artıları ve eksileri
lamaya alınacak modüller için tahmini (eğitimler dahil) kendilerine izah edilir. Yürütme kurulunu bu konu-
danışmanlık bedeli, detaylı analiz çalışması sırasındaki da tümüyle tatmin etmek, pakete yapılan yatırımın
belirlenmiş olan ek geliştirme ihtiyaçlarına ait danışman- yerinde olduğunu kanıtlamak ve dolayısıyla uygula-
lık maliyetleri, projenin takip eden safhalarında canlıya maya geçişte çok önemli bir nokta olan üst yönetim
alınacak modüller için tahmini danışmanlık bedeli, yazı- desteğini kazanmak açısından çok önemlidir. Nihai
lımın yıllık bakım maliyeti, yazılımın üstünde çalışacağı karar sonrası artık sözleşme uzmanlarının da yo-
veri tabanı için lisanslama ve yıllık bakım bedeli, yeni sis- ğun şekilde devrede olacağı sözleşme imza süreci
temin üzerinden çalışacağı sunucu, network altyapısı vb. başlar. Projede momentum kaybetmeyip bir an
ekipman için gerekecek donanım yatırımı. Bu noktada, önce uygulamaya geçiş aşamasını başlatabilmek
özellikle yurtdışında kullanımı gittikçe yaygınlaşan bulut adına sözleşme sürecinin de olabildiğince çabuk
bazlı ERP sistemlerine geçiş yapmak bir alternatif olarak sonuçlandırılması esastır.
gözükse de, ülkemizde henüz daha bu konuda yaygın