Page 89 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 89

Hem talep hem arz tarafında kırılmalar yaşandı   nin dönüşümünü hızlandırabileceği gibi yavaşlata-
               ve küresel tedarik zinciri hatırı sayılır darbeler aldı.   bilir de...
               Satın almadaki eski düşünme tarzı ve süreçlerle    Dijitalleşme ciddi bir yatırım gerektiriyor, oysa bu
               eski parlak günlere dönmenin mümkün olmadığı     döneme has şartlar nedeniyle gerekli yatırımların
               tartışmasız bir gerçek. En iyi ürün, en uygun fiyat,   yapılması noktasında işgücü ve finansal kısıtlama-
               en makul tedarik süresi artık yeterli değil. Daha es-  lar söz konusu olabilir. Kompleks yapılara sahip
               nek stratejiler, yedekleme planla-                               şirketlerde nereden başlanacağı
               rı ve bu planları yapabilmek için   2003 yılında Koç Topluluğu   ya da temiz verilere erişimin zor-
               uzmanlığa, doğru veri kaynağına     Şirketleri’nin endirekt      luğu olası engeller arasında yer
               ve raporlama fonksiyonlarına ih-                                 alacaktır. Öte yandan orta ve kü-
               tiyaç var.                            satın almalarının          çük ölçekli şirketlerde verilerde-
                  Artık şirketleri geleceğe taşıya-  merkezileştirilmesi        ki eksiklik, kişilere bağımlı satın
               cak satın alma teknolojilerini oluş-  amacıyla kurulan ve        alma tecrübesinin aktarımındaki
               turmanın zamanı geldi. Satın alma   yıllar içinde satın alma     kopukluklar ve teknolojiye karşı
               teknolojilerinden gerektiği gibi fay-  dünyasında yarattığı      direnç de temel zorluklar olarak
               dalanan şirketler geleceğe global     yenilikçi modelle          gündeme gelebilir.
               arenada daha sağlam adımlarla       sektöre yön veren Zer,         Tüm bunlara rağmen önümüz-
               yürüyecek. Satın alma sektörü de     Koç Topluluğu’nun           deki dönemde dijital satın alma
               yapay zekâ, ileri veri analitiği, blok-  yanı sıra yurt içi ve yurt   süreçlerinin çok merkezli şirket-
               zincir, nesnelerin interneti gibi akıl-  dışından şirketlere     lerden KOBİ’lere doğru yayılma-
               lı teknolojileri benimsemeye hazır.   lojistik, malzeme, medya   sını beklediğimizi söylemeliyim.
               Bu dönüşümü Zer olarak sundu-       ve hizmet satın alma         Bu noktada süreci analiz eder-
               ğumuz yenilikçi satın alma çözüm-                                ken sadece direkt ve hacimli
               lerine olan talep artışı ile net bir   çözümlerinden ikinci el   alımlara değil, küçük ama sık-
               şekilde hem yurtiçinde hem yurtdı-  emtia, endüstriyel atık ve   lıkla yapılan satın almalara da
               şında görüyoruz. Şirket olarak yeni   hurda satışına kadar geniş   dikkat etmek gerekiyor. Tedarik
               teknolojilere önceden yatırım yap-  bir alanda toplu satın       zincirinin lojistik ağlardan oluş-
               mış olmanın avantajını yaşıyoruz    alma hizmeti veriyor.        tuğunu düşündüğümüzde lojis-
               diyebilirim.                                                     tik satın almaların süreç içinde
                                                                               doğru konumlanması da büyük
                  Satın almada öne çıkacak                                     önem arz ediyor.
                  akıllı teknolojiler neler?                                      Doğru çözümü bulmak için sü-
                  Bu sorunuzu Zer’in sunduğu                                   reçleri, sorumluları ve sorunları
               çözümler üzerinden yanıtlamak                                   derinlemesine analiz etmek ge-
               isterim. Biz hizmetlerimizde bü-                                rekiyor. Sadece satın alma ekip-
               tüncül bir bakış açısıyla her adıma                             lerinden oluşan proje ekipleri
               teknolojiyi dahil ediyoruz. Satın                               yerine şirket çapında farklı fonk-
               almada stratejik ve operasyonel                                 siyonlardan kişilerin dahil olduğu,
               anlamda çözümler sunuyoruz. Doğru satıcıyı doğru   istekli ve çevik bir ekip oluşturulması, çok boyutlu
               alıcı ile zamanında eşleştirme, şeffaf ihale yöneti-  düşünebilmeyi tetikleyecek bir ortam yaratılması da
               mi, detaylı harcama analizi, sürdürülebilir katalog   son derece önemli bir fark yaratacaktır.
               yönetimi ve adaletli tedarikçi performans ölçümü   Unutmamalıyız ki, satın almanın dönüşümünde
               stratejik çözümler kapsamında değerlendirilebilir.   en kritik faktörlerden biri doğru iş ortağını seçmek
               Operasyonel olarak bakıldığında da tekrar eden sü-  ve sürdürülebilir iş birlikteliği yaratmaktır. Hem ge-
               reçlerin otomasyonu için sürecin şeffaf ve izlenebilir   çiş hem adaptasyon döneminde şirketlerin çözüm
               hale gelmesinde robotik süreç otomasyonu teknolo-  odaklı, uzmanlığını kanıtlamış teknoloji ve yazılım
               jilerinin ağırlıklı kullanıldığını söyleyebilirim.   hizmeti sağlayan iş ortaklarına ihtiyacı var.
                                                                  Nihayetinde teknolojiye yatırım yapmak kaynak
                  Süreçlerini teknolojiyle birleştirmeye        açısından hele de bu dönemde önemli bir karar.
                  hazırlanan şirketlerin geçiş ve               Şirketlere, dönüşümde kendilerine eşlik edecek
                  adaptasyon sırasında karşılaşabileceği        iş ortaklarını seçerken tercihlerini teknolojik ge-
                  engeller nelerdir, ne önerirsiniz?            lişmelere hızla adapte olabilen ve talebe uygun,
                  Bu geçişin pandemi şartlarında olacağını düşü-  özel çözümler sunabilecek güvenilir ve geniş eko-
               nürsek önümüzdeki yol düz değil, uzun virajlı bir yol   sisteme sahip uzman yapılardan yana yapmalarını
               olacak. Yolda karşılaşılacak belirsizlikler, süreçleri-  öneriyoruz.

                                                                                           .DVÜP      KobiEfor 89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94