Page 89 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 89
Hem talep hem arz tarafında kırılmalar yaşandı nin dönüşümünü hızlandırabileceği gibi yavaşlata-
ve küresel tedarik zinciri hatırı sayılır darbeler aldı. bilir de...
Satın almadaki eski düşünme tarzı ve süreçlerle Dijitalleşme ciddi bir yatırım gerektiriyor, oysa bu
eski parlak günlere dönmenin mümkün olmadığı döneme has şartlar nedeniyle gerekli yatırımların
tartışmasız bir gerçek. En iyi ürün, en uygun fiyat, yapılması noktasında işgücü ve finansal kısıtlama-
en makul tedarik süresi artık yeterli değil. Daha es- lar söz konusu olabilir. Kompleks yapılara sahip
nek stratejiler, yedekleme planla- şirketlerde nereden başlanacağı
rı ve bu planları yapabilmek için 2003 yılında Koç Topluluğu ya da temiz verilere erişimin zor-
uzmanlığa, doğru veri kaynağına Şirketleri’nin endirekt luğu olası engeller arasında yer
ve raporlama fonksiyonlarına ih- alacaktır. Öte yandan orta ve kü-
tiyaç var. satın almalarının çük ölçekli şirketlerde verilerde-
Artık şirketleri geleceğe taşıya- merkezileştirilmesi ki eksiklik, kişilere bağımlı satın
cak satın alma teknolojilerini oluş- amacıyla kurulan ve alma tecrübesinin aktarımındaki
turmanın zamanı geldi. Satın alma yıllar içinde satın alma kopukluklar ve teknolojiye karşı
teknolojilerinden gerektiği gibi fay- dünyasında yarattığı direnç de temel zorluklar olarak
dalanan şirketler geleceğe global yenilikçi modelle gündeme gelebilir.
arenada daha sağlam adımlarla sektöre yön veren Zer, Tüm bunlara rağmen önümüz-
yürüyecek. Satın alma sektörü de Koç Topluluğu’nun deki dönemde dijital satın alma
yapay zekâ, ileri veri analitiği, blok- yanı sıra yurt içi ve yurt süreçlerinin çok merkezli şirket-
zincir, nesnelerin interneti gibi akıl- dışından şirketlere lerden KOBİ’lere doğru yayılma-
lı teknolojileri benimsemeye hazır. lojistik, malzeme, medya sını beklediğimizi söylemeliyim.
Bu dönüşümü Zer olarak sundu- ve hizmet satın alma Bu noktada süreci analiz eder-
ğumuz yenilikçi satın alma çözüm- ken sadece direkt ve hacimli
lerine olan talep artışı ile net bir çözümlerinden ikinci el alımlara değil, küçük ama sık-
şekilde hem yurtiçinde hem yurtdı- emtia, endüstriyel atık ve lıkla yapılan satın almalara da
şında görüyoruz. Şirket olarak yeni hurda satışına kadar geniş dikkat etmek gerekiyor. Tedarik
teknolojilere önceden yatırım yap- bir alanda toplu satın zincirinin lojistik ağlardan oluş-
mış olmanın avantajını yaşıyoruz alma hizmeti veriyor. tuğunu düşündüğümüzde lojis-
diyebilirim. tik satın almaların süreç içinde
doğru konumlanması da büyük
Satın almada öne çıkacak önem arz ediyor.
akıllı teknolojiler neler? Doğru çözümü bulmak için sü-
Bu sorunuzu Zer’in sunduğu reçleri, sorumluları ve sorunları
çözümler üzerinden yanıtlamak derinlemesine analiz etmek ge-
isterim. Biz hizmetlerimizde bü- rekiyor. Sadece satın alma ekip-
tüncül bir bakış açısıyla her adıma lerinden oluşan proje ekipleri
teknolojiyi dahil ediyoruz. Satın yerine şirket çapında farklı fonk-
almada stratejik ve operasyonel siyonlardan kişilerin dahil olduğu,
anlamda çözümler sunuyoruz. Doğru satıcıyı doğru istekli ve çevik bir ekip oluşturulması, çok boyutlu
alıcı ile zamanında eşleştirme, şeffaf ihale yöneti- düşünebilmeyi tetikleyecek bir ortam yaratılması da
mi, detaylı harcama analizi, sürdürülebilir katalog son derece önemli bir fark yaratacaktır.
yönetimi ve adaletli tedarikçi performans ölçümü Unutmamalıyız ki, satın almanın dönüşümünde
stratejik çözümler kapsamında değerlendirilebilir. en kritik faktörlerden biri doğru iş ortağını seçmek
Operasyonel olarak bakıldığında da tekrar eden sü- ve sürdürülebilir iş birlikteliği yaratmaktır. Hem ge-
reçlerin otomasyonu için sürecin şeffaf ve izlenebilir çiş hem adaptasyon döneminde şirketlerin çözüm
hale gelmesinde robotik süreç otomasyonu teknolo- odaklı, uzmanlığını kanıtlamış teknoloji ve yazılım
jilerinin ağırlıklı kullanıldığını söyleyebilirim. hizmeti sağlayan iş ortaklarına ihtiyacı var.
Nihayetinde teknolojiye yatırım yapmak kaynak
Süreçlerini teknolojiyle birleştirmeye açısından hele de bu dönemde önemli bir karar.
hazırlanan şirketlerin geçiş ve Şirketlere, dönüşümde kendilerine eşlik edecek
adaptasyon sırasında karşılaşabileceği iş ortaklarını seçerken tercihlerini teknolojik ge-
engeller nelerdir, ne önerirsiniz? lişmelere hızla adapte olabilen ve talebe uygun,
Bu geçişin pandemi şartlarında olacağını düşü- özel çözümler sunabilecek güvenilir ve geniş eko-
nürsek önümüzdeki yol düz değil, uzun virajlı bir yol sisteme sahip uzman yapılardan yana yapmalarını
olacak. Yolda karşılaşılacak belirsizlikler, süreçleri- öneriyoruz.
.DVÜP KobiEfor 89