Page 139 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 139
“AVM’leri yeni flehir meydanlar› olarak da belli k›s›tlar var. Planda dönüflece¤iniz konu be-
düflünebiliriz” lirtilmemiflse ruhsat›n de¤ifltirilmesi gerekiyor.
Kurun AVM Dan›flmanl›k ve Proje Yönetimi Kuru- Her fonksiyonun ba¤l› oldu¤u ikinci bir mevzuat
cusu Hakan Kurun, Türkiye’de toplam 432 AVM oldu- var. Yani mesela otele dönüflecekse turizm mevzu-
¤unu ve bu AVM’lerin yat›r›m karfl›l›¤›n›n 58 milyar at›n› dikkate alman›z gerekiyor” dedi.
dolar oldu¤unu belirterek flunlar› söyledi: ‘’‹fl yapma
flekillerimizde, sosyal ve ticari hayat›m›zda çok h›zl› “Ortak bir dil gelifltirmek zorunday›z”
bir de¤iflimle karfl› karfl›yay›z. Bu de¤iflimden do¤al Ankara Üniversitesi Uygulamal› Bilimler Fakül-
olarak al›flverifl merkezi yat›r›mlar› da etkileniyor. tesi Dekan› ve Gayrimenkul Gelifltirme ve Yönetimi
Al›flverifl merkezlerinde, birbiri ile etkileflimli olan 5 Anabilim Dal› Baflkan› Prof.Dr. Harun Tanr›vermifl,
ana faktördeki h›zl› de¤iflim, iflletme dönemindeki son 10 y›lda karfl›lafl›lan en büyük sorunun ofis ve
baflar›y› ciddi olarak etkiliyor. Bunlar; lokasyon seçi- AVM stoku oldu¤unu ifade ederek, flöyle konufltu:
mi, mimari konsept, ticari konsept, kirac›lar ve yöne- “Arazi var, yat›r›mc› AVM yapacak ama fizibilite yok.
tim yaklafl›m› olarak özetlenebiliyor. Bir kasabaya üniversite gelecek diye AVM yap›lmak
Toplumdaki bu de¤iflime, zaman›nda ayak uydu- isteniyor ama o flehirde AVM’den al›flverifl yapma
ramayan yat›r›mlar, ne yaz›k ki ilgi oda¤› olma va- kültürünün olup olmad›¤›na bak›lm›yor. Gayrimen-
s›flar›n› kaybediyorlar. Gelece¤in al›flverifl merkez- kul, e¤er esnek planlamad›ysan›z dönüfltürülmesi
lerinde, toplu tafl›ma ba¤lant›lar› öne ç›kacak, zor bir yat›r›m. ‹llaki birileri para kazan›yor diye
önemli toplu tafl›ma duraklar› birer perakende lo- herkes AVM yapmak zorunda de¤il. Dan›flmandan
kasyonu olarak hizmet verecek. Tek bir tema üze- fikir almak, araflt›rmak maalesef yok sektörde. Or-
rinde iflletilen al›flverifl merkezleri yerine, daha es- tak bir dil gelifltirmek zorunday›z. Bütün paydafllar
nek temalar, dönemsel pop-up ma¤azalar ile za- bu arz fazlas›n›n oluflmas›nda sorumlu. Büyük yat›-
man›n ruhu yakalanabilecek. Geniflleyen yiyecek- r›m yap›yoruz ama bunu yönetemiyoruz. Yeni ya-
içecek, keyif ve e¤lence alanlar›; daha fazla veri banc› markalar› ülkeye çekmeye çal›flmal›y›z.”
toplamaya ve bilgiye ulaflmaya destek olan tekno-
lojik imkanlar ve özellikle çevre hassasiyeti, yeni “AVM’ler turizm, al›flverifl
nesil al›flverifl merkezlerinin de¤iflimi yakalamas›- ve ihracat merkezi haline getirilmeli”
na yard›mc› olacak.” Ticari gayrimenkulün, 5 bin metrekarenin üze-
rinde ba¤›ms›z otopark› ve yönetimi bulunan yap›-
“Caddelerimizi AVM’ler gibi yönetirsek lar oldu¤unu ifade eden AYD Baflkan› Prof.Dr. Hü-
al›flverifl turizmine katk› sa¤lar›z” seyin Altafl, “Bu yap›lar›n statüsüne tamamen söz-
JLL Türkiye Baflkan› Avi Alkafl, sadece 30 y›ll›k leflme özgürlü¤ü serbestli¤i getirmek laz›m ki içe-
geçmifli olan modern AVM sektöründe, d›fla kapal›, riden ve d›flar›dan yat›r›m çekebilelim. Anadolu’da
gün ›fl›¤› görmeyen yap›lardan, dördüncü nesil, AVM’ler art›k toplumun buluflma yeri oldu. Fonksi-
caddeleflen AVM’lere geçifl oldu¤unu belirterek, yonlar de¤ifltirilirse AVM’ler yaflar. AVM’ler turizm,
“AVM’ler, Türk organize perakende sektörünün al›flverifl, ihracat merkezi haline getirilmeli. Uzun
oluflmas›na imkan sa¤layarak önemli bir ifllev gör- vadede ise AVM’ler, kimsenin gitmedi¤i ›ss›z yerler
dü. ‹ki gün AVM’leri kapatsak ülkenin morali ne olmamas› için elektronik, teknolojik geliflmelere
olur bilmiyorum. Kar nedeniyle tatil oldu¤unda uyum sa¤layan yerler haline getirilmeli. Bütün
AVM’ler bir anda doluyor. En ucuz e¤lenceyi bunlar ticari gayrimenkulün tapu de¤erini art›ra-
AVM’ler sunuyor. Caddelerimizi de AVM gibi yönet- cakt›r. Londra’daki AVM’de kiralar ortalama 400
meye bafllarsak, al›flverifl turizmine önemli katk›lar dolar/metrekare, Türkiye’de ise 70 dolar/metreka-
sa¤lar›z. Ba¤dat Caddesi kentsel dönüflümün yan- re. Oysa ‹stanbul dünyan›n en önemli, en güzel
l›fl anlafl›lmas› nedeniyle mahvedildi. Fransa ve ‹n- flehri ve buna ra¤men bizim ticari gayrimenkulleri-
giltere’de caddelerin AVM gibi yönetilmesinin ba- mizin de¤eri o seviyeye ulaflm›yor” diye konufltu.
flar›l› örneklerini görüyoruz. Baz› AVM’ler dönüfle-
cek, baz›lar› ifllev de¤ifltirecek. Baz› binalar da kul- “Gelece¤in ofislerini yapamazsak
lan›m ömrünü tamamlayacak” diye konufltu. küçük bir ofis merkezi oluruz”
JLL Türkiye Ofis Kiralama ve Lojistik Pazar› K›-
“AVM’lerin dönüflümüne engel yok” demli Direktörü Mahir Mermer, yeni trendler ve
AVM’lerin fonksiyonel dönüflümünde yasal engel gelece¤in ofislerini ele ald›¤› konuflmas›nda, yeni
olmad›¤›n›n alt›n› çizen MGC Hukuk Yönetici Orta- jenerasyonun mekanlar› da etkilemeye bafllad›¤›n›
¤› Av. Mustafa Günefl, “Mevzuat aç›s›ndan dönü- dile getirdi: “Eskiden yap›larda yüzde s›f›r oran›nda
flüm konusunda bir s›k›nt› yok. Fonksiyonu de¤iflti- yer alan sosyal alanlar günümüzde yüzde 40’a
riyorsan›z plan seviyesinde de¤ifliklik olacak. Bura- ulaflt›. Berlin’de ilk yapay zekaya sahip ofis binas›
Kas›m 2019 KobiEfor 139