Page 139 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 139

“AVM’leri yeni flehir meydanlar› olarak        da belli k›s›tlar var. Planda dönüflece¤iniz konu be-
            düflünebiliriz”                                lirtilmemiflse ruhsat›n de¤ifltirilmesi gerekiyor.
            Kurun AVM Dan›flmanl›k ve Proje Yönetimi Kuru-  Her fonksiyonun ba¤l› oldu¤u ikinci bir mevzuat
          cusu Hakan Kurun, Türkiye’de toplam 432 AVM oldu-  var. Yani mesela otele dönüflecekse turizm mevzu-
          ¤unu ve bu AVM’lerin yat›r›m karfl›l›¤›n›n 58 milyar  at›n› dikkate alman›z gerekiyor” dedi.
          dolar oldu¤unu belirterek flunlar› söyledi: ‘’‹fl yapma
          flekillerimizde, sosyal ve ticari hayat›m›zda çok h›zl›  “Ortak bir dil gelifltirmek zorunday›z”
          bir de¤iflimle karfl› karfl›yay›z. Bu de¤iflimden do¤al  Ankara Üniversitesi Uygulamal› Bilimler Fakül-
          olarak al›flverifl merkezi yat›r›mlar› da etkileniyor.  tesi Dekan› ve Gayrimenkul Gelifltirme ve Yönetimi
          Al›flverifl merkezlerinde, birbiri ile etkileflimli olan 5  Anabilim Dal› Baflkan› Prof.Dr. Harun Tanr›vermifl,
          ana faktördeki h›zl› de¤iflim, iflletme dönemindeki  son 10 y›lda karfl›lafl›lan en büyük sorunun ofis ve
          baflar›y› ciddi olarak etkiliyor. Bunlar; lokasyon seçi-  AVM stoku oldu¤unu ifade ederek, flöyle konufltu:
          mi, mimari konsept, ticari konsept, kirac›lar ve yöne-  “Arazi var, yat›r›mc› AVM yapacak ama fizibilite yok.
          tim yaklafl›m› olarak özetlenebiliyor.           Bir kasabaya üniversite gelecek diye AVM yap›lmak
            Toplumdaki bu de¤iflime, zaman›nda ayak uydu-  isteniyor ama o flehirde AVM’den al›flverifl yapma
          ramayan yat›r›mlar, ne yaz›k ki ilgi oda¤› olma va-  kültürünün olup olmad›¤›na bak›lm›yor. Gayrimen-
          s›flar›n› kaybediyorlar. Gelece¤in al›flverifl merkez-  kul, e¤er esnek planlamad›ysan›z dönüfltürülmesi
          lerinde, toplu tafl›ma ba¤lant›lar› öne ç›kacak,  zor bir yat›r›m. ‹llaki birileri para kazan›yor diye
          önemli toplu tafl›ma duraklar› birer perakende lo-  herkes AVM yapmak zorunda de¤il. Dan›flmandan
          kasyonu olarak hizmet verecek. Tek bir tema üze-  fikir almak, araflt›rmak maalesef yok sektörde. Or-
          rinde iflletilen al›flverifl merkezleri yerine, daha es-  tak bir dil gelifltirmek zorunday›z. Bütün paydafllar
          nek temalar, dönemsel pop-up ma¤azalar ile za-  bu arz fazlas›n›n oluflmas›nda sorumlu. Büyük yat›-
          man›n ruhu yakalanabilecek. Geniflleyen yiyecek-  r›m yap›yoruz ama bunu yönetemiyoruz. Yeni ya-
          içecek, keyif ve e¤lence alanlar›; daha fazla veri  banc› markalar› ülkeye çekmeye çal›flmal›y›z.”
          toplamaya ve bilgiye ulaflmaya destek olan tekno-
          lojik imkanlar ve özellikle çevre hassasiyeti, yeni  “AVM’ler turizm, al›flverifl
          nesil al›flverifl merkezlerinin de¤iflimi yakalamas›-  ve ihracat merkezi haline getirilmeli”
          na yard›mc› olacak.”                              Ticari gayrimenkulün, 5 bin metrekarenin üze-
                                                          rinde ba¤›ms›z otopark› ve yönetimi bulunan yap›-
            “Caddelerimizi AVM’ler gibi yönetirsek        lar oldu¤unu ifade eden AYD Baflkan› Prof.Dr. Hü-
            al›flverifl turizmine katk› sa¤lar›z”           seyin Altafl, “Bu yap›lar›n statüsüne tamamen söz-
            JLL Türkiye Baflkan› Avi Alkafl, sadece 30 y›ll›k  leflme özgürlü¤ü serbestli¤i getirmek laz›m ki içe-
          geçmifli olan modern AVM sektöründe, d›fla kapal›,  riden ve d›flar›dan yat›r›m çekebilelim. Anadolu’da
          gün ›fl›¤› görmeyen yap›lardan, dördüncü nesil,  AVM’ler art›k toplumun buluflma yeri oldu. Fonksi-
          caddeleflen AVM’lere geçifl oldu¤unu belirterek,  yonlar de¤ifltirilirse AVM’ler yaflar. AVM’ler turizm,
          “AVM’ler, Türk organize perakende sektörünün    al›flverifl, ihracat merkezi haline getirilmeli. Uzun
          oluflmas›na imkan sa¤layarak önemli bir ifllev gör-  vadede ise AVM’ler, kimsenin gitmedi¤i ›ss›z yerler
          dü. ‹ki gün AVM’leri kapatsak ülkenin morali ne  olmamas› için elektronik, teknolojik geliflmelere
          olur bilmiyorum. Kar nedeniyle tatil oldu¤unda  uyum sa¤layan yerler haline getirilmeli. Bütün
          AVM’ler bir anda doluyor. En ucuz e¤lenceyi     bunlar ticari gayrimenkulün tapu de¤erini art›ra-
          AVM’ler sunuyor. Caddelerimizi de AVM gibi yönet-  cakt›r. Londra’daki AVM’de kiralar ortalama 400
          meye bafllarsak, al›flverifl turizmine önemli katk›lar  dolar/metrekare, Türkiye’de ise 70 dolar/metreka-
          sa¤lar›z. Ba¤dat Caddesi kentsel dönüflümün yan-  re. Oysa ‹stanbul dünyan›n en önemli, en güzel
          l›fl anlafl›lmas› nedeniyle mahvedildi. Fransa ve ‹n-  flehri ve buna ra¤men bizim ticari gayrimenkulleri-
          giltere’de caddelerin AVM gibi yönetilmesinin ba-  mizin de¤eri o seviyeye ulaflm›yor” diye konufltu.
          flar›l› örneklerini görüyoruz. Baz› AVM’ler dönüfle-
          cek, baz›lar› ifllev de¤ifltirecek. Baz› binalar da kul-  “Gelece¤in ofislerini yapamazsak
          lan›m ömrünü tamamlayacak” diye konufltu.          küçük bir ofis merkezi oluruz”
                                                            JLL Türkiye Ofis Kiralama ve Lojistik Pazar› K›-
            “AVM’lerin dönüflümüne engel yok”              demli Direktörü Mahir Mermer, yeni trendler ve
            AVM’lerin fonksiyonel dönüflümünde yasal engel  gelece¤in ofislerini ele ald›¤› konuflmas›nda, yeni
          olmad›¤›n›n alt›n› çizen MGC Hukuk Yönetici Orta-  jenerasyonun mekanlar› da etkilemeye bafllad›¤›n›
          ¤› Av. Mustafa Günefl, “Mevzuat aç›s›ndan dönü-  dile getirdi: “Eskiden yap›larda yüzde s›f›r oran›nda
          flüm konusunda bir s›k›nt› yok. Fonksiyonu de¤iflti-  yer alan sosyal alanlar günümüzde yüzde 40’a
          riyorsan›z plan seviyesinde de¤ifliklik olacak. Bura-  ulaflt›. Berlin’de ilk yapay zekaya sahip ofis binas›
                                                                                    Kas›m 2019 KobiEfor 139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144