Page 63 - KobiEfor_Ekim_2018
P. 63

ziçi Üniversitesi) hocalar› taraf›ndan reklam ve pa-
           zarlama e¤itimi almas› konusunda yönlendirilir. Ro-
           bert Kolej’de iki y›l iflletme, iki y›l da pazarlama e¤i-
           timi al›r. Y›l 1968. Beflinci y›l›nda ise o dönem rek-
           lamc›l›k alan›nda master yapan üç kifliden biri olan
           Yakup Barouh, Türkiye’de reklamc›l›k üzerine
           tez yazan ilk kifli olur.
              Üniversitenin son y›l› 1967’de ise
           Yakup Barouh, arkadafllar›; P›nar K›-
           lݍ ve Ahmet Durul ile birlikte bir
           araflt›rma flirketi; Pars’› kurar. fiirket,
           pazarlama, araflt›rma ve reklam ser-
           vislerinin ilk harflerinden ad›n› al›r.                                pazarlaman›n 4 P’si ola-
           Türkiye’nin ilk demografik araflt›rmas›-                                rak bilinen “price, place,
           n› Hürriyet için yaparlar. ‹lk yapt›klar› bu                           promotion ve product (fi-
           ifl, bir okur profili araflt›rmas›d›r. Bir sü-                           yat, yer, promosyon ve
           re Büro Pars, ‹lanc›l›k ile kardefl flirket                              ürün)” anlay›fl›na Fiat
           olarak araflt›rmalar yapar. Daha sonra ar-                              CEO’sunun bir konufl-
           kadafllar› Pars’ta yoluna devam ederken                                 mas›nda ekledi¤i yeni ol-
           Yakup Barouh, ‹lanc›l›k’ta ifle bafllar.                                 gudan sözediyor: “4 P’s
           Pars sonradan McCann-Erickson bün-                                     of marketing. Bu ifade de
           yesine geçerek, Türkiye’nin ilk ulusla-               ço¤ul anlam›na gelen s’yi kimse dikkate al-
           raras› reklam flirketi olur. fiirket, bu-               m›yor oysa o ‘s’nin anlam› ‘speed’ yani h›zd›r.
           gün Türkiye’nin en önemli reklam ajanslar›n-         Reklamc›l›kta h›z büyük önem kazand›.” Rek-
           dan biri; Pars McCann.                              lamc›l›k sektörünün di¤er sektörler gibi çok
                                                           h›zl› de¤iflti¤ine dikkat çeken Barouh, bütün ifl
              “‹lanc›l›k; Türkiye’nin ilk reklam okulu”    alanlar›nda rekabetin çok artt›¤›n› dolay›s›yla farkl›
              Banka kredisi kullanmayan, hiç borcu bulunma-  yaklafl›mlar›n daha da önem kazand›¤›n› vurgulu-
           yan ve geçen y›l yüzde 22 civar›nda büyüyen ‹lanc›-  yor: “Bizim iflimiz, farkl› markalar› rakiplerinden
           l›k Reklam Ajans›, bugün 15 civar›nda büyük ve  ay›rt edebilecek flekilde öne ç›kartabilmek.”
           bunlar›n yan› s›ra birçok küçük ölçekli müflteriye  “Slogan› tekrarla ve vazgeçme”:  Ajans olarak
           hizmet veriyor. ‹lanc›l›k’›n baflar›s›n›n s›rr›; imza  araflt›rmaya çok önem verdiklerini kaydeden Baro-
           att›¤› ilklerle sektörün öncülü¤ünü yapan ve zama-  uh, araflt›rman›n reklamc›ya ciddi anlamda yol gös-
           n›n›n önünde koflan bir ajans olmas›. ‹lanc›l›k Rek-  terdi¤ini söylüyor. “Herhangi biri arkadafl›na o
           lam Ajans› Baflkan› Yakup Barouh, Türkiye’nin kök-  markay› methetti¤i zaman, marka olma yoluna gi-
           lü markalar›ndan biri olan ‹lanc›l›k Reklam Ajans›  rilmifl demektir” diyen Barouh, markalaflma yolun-
           A.fi. için; “Türkiye’nin ilk reklam okulu diyebiliriz,  dakilere slogan›n öneminden sözediyor: “‹yi veya
           sektörde bizden yetiflen ve çok baflar›l› olan birçok  kötü slogan yoktur, iyi kullan›lm›fl slogan vard›r,
           kifli var” diyor. Barouh, ajans›n imza att›¤› di¤er ilk-  kötü kullan›lm›fl slogan vard›r. Ortalama bir sloga-
           lere de de¤iniyor: “‹lanc›l›k Reklam Ajans›, (dünya-  n› al, 5 y›l boyunca yay›nla, en iyi slogan gibi karfl›-
           n›n hiçbir yerinde uygulanmazken) kreatif reklam  na ç›kacakt›r, iyi slogan› 2 kere yay›nla önemli de-
           ajans› ve medya sat›n alma hizmetini birlikte yürü-  ¤ildir. Burada önemli olan; slogan› tekrarla ve vaz-
           ten ve medya sat›n almay› Türkiye’de yaratan ilk  geçme; ak›lda kal›c›l›¤› çok fazla olur.”
           reklam ajans›. Bas›n organ›n›n ciro garantili tüm  Müflterilerinin rakipleriyle çal›flmama prensiple-
           reklam haklar›n› sat›n almak. Ancak bu uygulama  rinden söz eden Barouh, çal›flt›klar› flirketin ölçe¤in-
           di¤er reklam ajanslar› aras›nda sorun yaratt›. Rek-  den çok ürüne ve markaya inanman›n önemini akta-
           lamlar sat›r hesab› veya götürü usulde fiyatland›r›-  r›yor: “Çal›flt›¤›m›z birçok markay› henüz küçükken
           l›yordu. ‹lanc›l›k ilk ‘sütun santim’ kavram›n› getir-  ald›k, sektörünün baflar›l› markalar› haline getirdik.
           di. Ayr›ca 1940’tan önce uygulanan ‘sandviç men’  Örne¤in; 600 kat sat›fl art›fl› sa¤layan, pazar pay›n›
           dedi¤imiz ayakl› reklam da firmam›z›n fikri. Tünel  yüzde 60’a ç›karan Uluda¤ Limonata, Türkiye’de
           vagonlar› içine reklam alan ilk ajans›z. ‹lk bilgisa-  sektöründe fiyatlar› belirleyen kurulufl haline gelen
           yarla dizgi sistemini ajansa getirdim. ‹lk foto¤raf  Beypiliç. Sleepy markas›n›n önce ›slak havlusunu
           stüdyosunu flirketin içinde kurduk.”             lanse ettik, kalitesini anlatt›k, sonra çocuk bezini
              “H›z çok önemlidir”: Reklamc›l›¤›n pazarlama-  lanse ettik. Limonatada ‘ev yap›m› tad›nda’, Sle-
           n›n bir bölümü oldu¤unu belirten Yakup Barouh,  epy’de ‘su ile üretim ve hijyen’ dedik, markalar›n
                                                                                        Ekim2018 KobiEfor 63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68