Page 63 - KobiEfor_Ekim_2018
P. 63
ziçi Üniversitesi) hocalar› taraf›ndan reklam ve pa-
zarlama e¤itimi almas› konusunda yönlendirilir. Ro-
bert Kolej’de iki y›l iflletme, iki y›l da pazarlama e¤i-
timi al›r. Y›l 1968. Beflinci y›l›nda ise o dönem rek-
lamc›l›k alan›nda master yapan üç kifliden biri olan
Yakup Barouh, Türkiye’de reklamc›l›k üzerine
tez yazan ilk kifli olur.
Üniversitenin son y›l› 1967’de ise
Yakup Barouh, arkadafllar›; P›nar K›-
lݍ ve Ahmet Durul ile birlikte bir
araflt›rma flirketi; Pars’› kurar. fiirket,
pazarlama, araflt›rma ve reklam ser-
vislerinin ilk harflerinden ad›n› al›r. pazarlaman›n 4 P’si ola-
Türkiye’nin ilk demografik araflt›rmas›- rak bilinen “price, place,
n› Hürriyet için yaparlar. ‹lk yapt›klar› bu promotion ve product (fi-
ifl, bir okur profili araflt›rmas›d›r. Bir sü- yat, yer, promosyon ve
re Büro Pars, ‹lanc›l›k ile kardefl flirket ürün)” anlay›fl›na Fiat
olarak araflt›rmalar yapar. Daha sonra ar- CEO’sunun bir konufl-
kadafllar› Pars’ta yoluna devam ederken mas›nda ekledi¤i yeni ol-
Yakup Barouh, ‹lanc›l›k’ta ifle bafllar. gudan sözediyor: “4 P’s
Pars sonradan McCann-Erickson bün- of marketing. Bu ifade de
yesine geçerek, Türkiye’nin ilk ulusla- ço¤ul anlam›na gelen s’yi kimse dikkate al-
raras› reklam flirketi olur. fiirket, bu- m›yor oysa o ‘s’nin anlam› ‘speed’ yani h›zd›r.
gün Türkiye’nin en önemli reklam ajanslar›n- Reklamc›l›kta h›z büyük önem kazand›.” Rek-
dan biri; Pars McCann. lamc›l›k sektörünün di¤er sektörler gibi çok
h›zl› de¤iflti¤ine dikkat çeken Barouh, bütün ifl
“‹lanc›l›k; Türkiye’nin ilk reklam okulu” alanlar›nda rekabetin çok artt›¤›n› dolay›s›yla farkl›
Banka kredisi kullanmayan, hiç borcu bulunma- yaklafl›mlar›n daha da önem kazand›¤›n› vurgulu-
yan ve geçen y›l yüzde 22 civar›nda büyüyen ‹lanc›- yor: “Bizim iflimiz, farkl› markalar› rakiplerinden
l›k Reklam Ajans›, bugün 15 civar›nda büyük ve ay›rt edebilecek flekilde öne ç›kartabilmek.”
bunlar›n yan› s›ra birçok küçük ölçekli müflteriye “Slogan› tekrarla ve vazgeçme”: Ajans olarak
hizmet veriyor. ‹lanc›l›k’›n baflar›s›n›n s›rr›; imza araflt›rmaya çok önem verdiklerini kaydeden Baro-
att›¤› ilklerle sektörün öncülü¤ünü yapan ve zama- uh, araflt›rman›n reklamc›ya ciddi anlamda yol gös-
n›n›n önünde koflan bir ajans olmas›. ‹lanc›l›k Rek- terdi¤ini söylüyor. “Herhangi biri arkadafl›na o
lam Ajans› Baflkan› Yakup Barouh, Türkiye’nin kök- markay› methetti¤i zaman, marka olma yoluna gi-
lü markalar›ndan biri olan ‹lanc›l›k Reklam Ajans› rilmifl demektir” diyen Barouh, markalaflma yolun-
A.fi. için; “Türkiye’nin ilk reklam okulu diyebiliriz, dakilere slogan›n öneminden sözediyor: “‹yi veya
sektörde bizden yetiflen ve çok baflar›l› olan birçok kötü slogan yoktur, iyi kullan›lm›fl slogan vard›r,
kifli var” diyor. Barouh, ajans›n imza att›¤› di¤er ilk- kötü kullan›lm›fl slogan vard›r. Ortalama bir sloga-
lere de de¤iniyor: “‹lanc›l›k Reklam Ajans›, (dünya- n› al, 5 y›l boyunca yay›nla, en iyi slogan gibi karfl›-
n›n hiçbir yerinde uygulanmazken) kreatif reklam na ç›kacakt›r, iyi slogan› 2 kere yay›nla önemli de-
ajans› ve medya sat›n alma hizmetini birlikte yürü- ¤ildir. Burada önemli olan; slogan› tekrarla ve vaz-
ten ve medya sat›n almay› Türkiye’de yaratan ilk geçme; ak›lda kal›c›l›¤› çok fazla olur.”
reklam ajans›. Bas›n organ›n›n ciro garantili tüm Müflterilerinin rakipleriyle çal›flmama prensiple-
reklam haklar›n› sat›n almak. Ancak bu uygulama rinden söz eden Barouh, çal›flt›klar› flirketin ölçe¤in-
di¤er reklam ajanslar› aras›nda sorun yaratt›. Rek- den çok ürüne ve markaya inanman›n önemini akta-
lamlar sat›r hesab› veya götürü usulde fiyatland›r›- r›yor: “Çal›flt›¤›m›z birçok markay› henüz küçükken
l›yordu. ‹lanc›l›k ilk ‘sütun santim’ kavram›n› getir- ald›k, sektörünün baflar›l› markalar› haline getirdik.
di. Ayr›ca 1940’tan önce uygulanan ‘sandviç men’ Örne¤in; 600 kat sat›fl art›fl› sa¤layan, pazar pay›n›
dedi¤imiz ayakl› reklam da firmam›z›n fikri. Tünel yüzde 60’a ç›karan Uluda¤ Limonata, Türkiye’de
vagonlar› içine reklam alan ilk ajans›z. ‹lk bilgisa- sektöründe fiyatlar› belirleyen kurulufl haline gelen
yarla dizgi sistemini ajansa getirdim. ‹lk foto¤raf Beypiliç. Sleepy markas›n›n önce ›slak havlusunu
stüdyosunu flirketin içinde kurduk.” lanse ettik, kalitesini anlatt›k, sonra çocuk bezini
“H›z çok önemlidir”: Reklamc›l›¤›n pazarlama- lanse ettik. Limonatada ‘ev yap›m› tad›nda’, Sle-
n›n bir bölümü oldu¤unu belirten Yakup Barouh, epy’de ‘su ile üretim ve hijyen’ dedik, markalar›n
Ekim2018 KobiEfor 63