Page 124 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 124
PAZAR ÜLKE
‘Büyüyen Pazar’larda büyümek için
Ç‹N
Önümüzdeki 10-20-30 y›la bakanlar aflm›fl 400 milyon tüketici, büyüme
üretime dayal› ekonomik büyümenin perspektifine sahip Türk giriflimci
istikbalini Çin’de ve di¤er geliflmekte firmalar›na göz kamaflt›r›c› bir
olan ülkelerde görüyor. Çin’de gelecek vadediyor.
büyümek, küresel büyümek anlam› Ticarette Çin’e kaybetti¤imizi Çin’e
tafl›yor. Çin’de orta gelir seviyesini giderek kazanabiliriz.
Ç in dünyan›n en büyük ekonomisi haline milyar Amerikan dolar› ticaret hacminin afl›ld›¤›
Türkiye-Çin ticareti
geldi. ‹hracat›, ithalat› her sektörde bütün
Türkiye ile Çin aras›ndaki ticari iliflkiler, ilk kez 1
pazarlara entegre oldu. Büyüme h›z› en
yüksek bu ekonomi geliflmekte olan ülke-
lerin ihtiyac› olan bütün dinamikleri bar›n- 2000 y›l›ndan bu yana düzenli gelifliyor. ‹kili ticare-
timiz 2005 y›l›nda 7.4 milyar, 2010 y›l›nda ise 19.5
d›r›yor. 21. yüzy›l› Çin belirleyecek görüflü hakim. milyar dolar oldu. 2013 y›l›nda 28.29 milyar dolara
Bu y›l itibar›yla Çin’in GSY‹H’s› 11 trilyon, 968 mil- yükseldi. 2015 y›l›nda ikili ticaretimiz 27 milyar do-
yar, 412 milyon dolar öngörüldü. Kifli bafl›na düflen lar seviyesinde kald›. Çin ile ticaretimizde büyük
gelir, 8.659 dolar hesapland›. 2016 y›l› ekonomik aç›k veriyoruz. ‹kili ticarette, 2011 y›l›nda d›fl ticaret
büyüme oran› yüzde 6.3 olarak gerçeklefliyor. Nü- a盤›m›z 19.2 milyar dolar gerçekleflti. 2013 y›l›nda
fusu 1 milyar 382 milyon olan Çin’in ekonomisi de- d›fl ticaret a盤›m›z 21 milyar dolar› aflt›.
ri de¤ifltiriyor ve geliflmifl ülke statüsüne geçifl re- Türkiye’nin Çin’e ihracat› y›llar itibariyle art›fl gös-
formlar› yap›l›yor. ‘Tasar›m, Ar-Ge, ‹novasyon’da termekle birlikte gerek Çin’in ithalat potansiyeli ge-
Çin küresel ekonominin en tepesini tutuyor. Do¤ru- rek Türkiye'nin üretim ve ihracat kapasitesi dikkate
dan yat›r›mc› dünya sermayesi Çin’e ak›yor. al›nd›¤›nda yeterli görülmemektedir. Türkiye’nin
124 KobiEfor Nisan 2016