Page 125 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 125

Çin’e ihracat› 2013 y›l›nda 3.60 milyar dolar olabildi.
              ‹ki trilyon Amerikan dolar›na yaklaflan ithalat po-
           tansiyeline sahip olan ve ve iç tüketime dayal› büyü-
           me sürecine geçmeye çal›flan Çin’e yönelik Türki-
           ye’nin ihracat›n›n yeterli bir seviyeye ulaflamamas›-
           n›n temel nedenleri olarak bu ülkedeki tüketim e¤i-
           limleri ile pazar farkl›l›¤›, Çin pazar›n›n “kendine
           özgü” yap›s›, bölge içi (Güneydo¤u Asya ve Pasifik)
           ticaretin çok güçlü olmas›, Çin’in önemli küresel ti-
           caret ülkeleri ve bloklar› taraf›ndan çevrelenmesi,
           Türkiye ile Çin aras›nda özel ticaret anlaflmalar›n›n
           bulunmamas› ve karfl›l›kl› yat›r›m iliflkilerinin yete-
           rince geliflmemifl olmas› ve ihracatç›lar›m›z›n Çin  ding Ltd. (GENER-
           ve Asya-Pasifik Bölgesi’ne yönelik sistematik çal›fl-  TEC) firmas›, ‹zmir
           malar yürütmemesi gösterilebilir.               Serbest Bölgesi’nde
              Türkiye’nin Çin’e ihracat›n›n yap›s› inceledi¤inde,  bir ofis açmay› ve
           Çin ekonomisinin ihtiyaç duydu¤u hammaddeler ve  önümüzdeki dönem-
           kimyasallar a¤›rl›kl› bir yap›n›n oldu¤u görülmekte-  de, ‹zmir’de otobüs,
           dir. Bu kapsamda, mermer ve do¤al tafl, krom cev-  kamyon ve ticari
           herleri, bak›r cevherleri, kurflun cevherleri, çinko  araçlar için yedek
           cevherleri, kimyasallar Türkiye’nin Çin’e temel ihraç  parça, enerji ve sa¤l›k
           ürünlerini oluflturmaktad›r. Bununla birlikte oto ye-  sektörlerine yönelik
           dek parçalar›, çeflitli makineler (gaz türbini, dokuma  yaklafl›k 1 milyar do-
           makinesi vb.) deri, yün, pamuk ve hal› gibi baz› ürün  larl›k yat›r›m yapmay›
           gruplar›n›n ihracat›nda da geliflmeler yaflan›yor.  planlamaktad›r.
                                                              Ayr›ca   otomotiv
              Türkiye-Çin yat›r›m iliflkileri               sektöründe Çinli DFM
              Büyük bir sermaye ihraç potansiyeli bulunan Çin  (Dong Feng Motor) ülkemizde 250 milyon dolarl›k
           ile ortak yat›r›mlar fleklinde iflbirli¤ine gidilmesi  yat›r›ma gitme karar› alm›flt›r. Son dönemde, ülke-
           mümkün oldu¤u halde istenen seviyede Çin yat›r›-  mizde yat›r›m yapmak amac›yla baflta Çinli Chery
           m›n›n ülkemize çekilebilmesi mümkün olamam›fl-   ve Geely (otomotiv) firmalar› ile ZTE ve Huawei fir-
           t›r. Türkiye ve Çin aras›ndaki özellikle son y›llarda-  malar› (telekomünikasyon) olmak üzere birçok di-
           ki karfl›l›kl› temaslarla gelifltirilen olumlu siyasi ze-  ¤er büyük Çinli firman›n (China Light-hafif sanayi
           min destekleyici olacak, Çin taraf›n›n ülkemize; is-  ve madencilik, Sinosteel-demir çelik, CMC-mü-
           tihdam ve yeni teknoloji transferi sa¤layacak do¤-  teahhitlik, Yingli Solar-günefl enerjisi) çal›flmalar›-
           rudan yat›r›mlarla da girmeleri yönünde bir can-  n› sürdürmektedir.
           lanma olacak.                                      Çin’deki Türk yat›r›mlar› ise flöyledir: Türk fir-
              Ülkemizde toplam 359 adet Çinli firma kurulu-  malar› genellikle Çin’de temsilcilik ofisi fleklinde
           dur. Sözkonusu firmalardan büyük ço¤unlu¤u tica-  faaliyet gösteriyor. Bu firmalar›n ço¤u genel tica-
           ret sektöründe olsa bile Çin’in en büyük on flirketi  retle (özellikle ithalat a¤›rl›kl›) u¤rafl›yor. Garanti
           içerisinde yeralan ve ülke d›fl›nda yat›r›m yapmas›  Bankas›, Türkiye ‹fl Bankas›, fianghay’da temsilcilik
           için teflvik edilen China General Technology Hol-  ofisi açm›flt›r. Akbank ve Ziraat Bankas›'n›n da



















                                                                                      Nisan 2016 KobiEfor 125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130