Page 125 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 125
Çin’e ihracat› 2013 y›l›nda 3.60 milyar dolar olabildi.
‹ki trilyon Amerikan dolar›na yaklaflan ithalat po-
tansiyeline sahip olan ve ve iç tüketime dayal› büyü-
me sürecine geçmeye çal›flan Çin’e yönelik Türki-
ye’nin ihracat›n›n yeterli bir seviyeye ulaflamamas›-
n›n temel nedenleri olarak bu ülkedeki tüketim e¤i-
limleri ile pazar farkl›l›¤›, Çin pazar›n›n “kendine
özgü” yap›s›, bölge içi (Güneydo¤u Asya ve Pasifik)
ticaretin çok güçlü olmas›, Çin’in önemli küresel ti-
caret ülkeleri ve bloklar› taraf›ndan çevrelenmesi,
Türkiye ile Çin aras›nda özel ticaret anlaflmalar›n›n
bulunmamas› ve karfl›l›kl› yat›r›m iliflkilerinin yete-
rince geliflmemifl olmas› ve ihracatç›lar›m›z›n Çin ding Ltd. (GENER-
ve Asya-Pasifik Bölgesi’ne yönelik sistematik çal›fl- TEC) firmas›, ‹zmir
malar yürütmemesi gösterilebilir. Serbest Bölgesi’nde
Türkiye’nin Çin’e ihracat›n›n yap›s› inceledi¤inde, bir ofis açmay› ve
Çin ekonomisinin ihtiyaç duydu¤u hammaddeler ve önümüzdeki dönem-
kimyasallar a¤›rl›kl› bir yap›n›n oldu¤u görülmekte- de, ‹zmir’de otobüs,
dir. Bu kapsamda, mermer ve do¤al tafl, krom cev- kamyon ve ticari
herleri, bak›r cevherleri, kurflun cevherleri, çinko araçlar için yedek
cevherleri, kimyasallar Türkiye’nin Çin’e temel ihraç parça, enerji ve sa¤l›k
ürünlerini oluflturmaktad›r. Bununla birlikte oto ye- sektörlerine yönelik
dek parçalar›, çeflitli makineler (gaz türbini, dokuma yaklafl›k 1 milyar do-
makinesi vb.) deri, yün, pamuk ve hal› gibi baz› ürün larl›k yat›r›m yapmay›
gruplar›n›n ihracat›nda da geliflmeler yaflan›yor. planlamaktad›r.
Ayr›ca otomotiv
Türkiye-Çin yat›r›m iliflkileri sektöründe Çinli DFM
Büyük bir sermaye ihraç potansiyeli bulunan Çin (Dong Feng Motor) ülkemizde 250 milyon dolarl›k
ile ortak yat›r›mlar fleklinde iflbirli¤ine gidilmesi yat›r›ma gitme karar› alm›flt›r. Son dönemde, ülke-
mümkün oldu¤u halde istenen seviyede Çin yat›r›- mizde yat›r›m yapmak amac›yla baflta Çinli Chery
m›n›n ülkemize çekilebilmesi mümkün olamam›fl- ve Geely (otomotiv) firmalar› ile ZTE ve Huawei fir-
t›r. Türkiye ve Çin aras›ndaki özellikle son y›llarda- malar› (telekomünikasyon) olmak üzere birçok di-
ki karfl›l›kl› temaslarla gelifltirilen olumlu siyasi ze- ¤er büyük Çinli firman›n (China Light-hafif sanayi
min destekleyici olacak, Çin taraf›n›n ülkemize; is- ve madencilik, Sinosteel-demir çelik, CMC-mü-
tihdam ve yeni teknoloji transferi sa¤layacak do¤- teahhitlik, Yingli Solar-günefl enerjisi) çal›flmalar›-
rudan yat›r›mlarla da girmeleri yönünde bir can- n› sürdürmektedir.
lanma olacak. Çin’deki Türk yat›r›mlar› ise flöyledir: Türk fir-
Ülkemizde toplam 359 adet Çinli firma kurulu- malar› genellikle Çin’de temsilcilik ofisi fleklinde
dur. Sözkonusu firmalardan büyük ço¤unlu¤u tica- faaliyet gösteriyor. Bu firmalar›n ço¤u genel tica-
ret sektöründe olsa bile Çin’in en büyük on flirketi retle (özellikle ithalat a¤›rl›kl›) u¤rafl›yor. Garanti
içerisinde yeralan ve ülke d›fl›nda yat›r›m yapmas› Bankas›, Türkiye ‹fl Bankas›, fianghay’da temsilcilik
için teflvik edilen China General Technology Hol- ofisi açm›flt›r. Akbank ve Ziraat Bankas›'n›n da
Nisan 2016 KobiEfor 125