Page 126 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 126
PAZAR ÜLKE
Çin'e ofis açma çal›flmalar› bulunuyor. Arçelik, Çin bir teknoloji transferinin gelecekte Çinli rakipler
Casa-Shinco firmas›n› (çamafl›r makine üreticisi) do¤uraca¤› düflünüldü¤ünden, ço¤u firma gelecek-
sat›nald›. Demirdöküm, Ünsa, Çimtafl, fiiflecam, te teknolojisini yenileme sözü vererek lisans elde
Atasay, Mozaik Tekstil ve Faber D›fl Ticaret Çin pa- etmeyi seçmektedir. Büyüklü¤ü ile göz kamaflt›ran
zar›nda konumlanm›flt›r. bir piyasa olan Çin pazar›nda yer edinmek ve da¤›-
t›m kanallar› oluflturmak isteyen yabanc› firmala-
Çin pazar›n› de¤erlendirmek r›n s›kl›kla kulland›¤› bir yol olarak franchising de
Türk giriflimci ve yat›r›mc›lar› için Çin’de, baflta gittikçe önem kazanmaktad›r.
elektrikli ev aletleri, çamafl›r makinesi, buzdolab›, Çin perakende pazar›nda giderek artan say›da
bulafl›k makinesi vb. beyaz eflya ile televizyon ol- yabanc› firma ortak yat›r›mlar yoluyla yeralmakta-
mak üzere dayan›kl› tüketim mallar›, inflaat ve iç d›r. Çin, halen deneme baz›nda 15 kadar ortak giri-
dekorasyon malzemeleri, otomotiv ve otomotiv yan flime perakende ma¤azas› açma ve ithalat/ihracat
sanayi, traktör, g›da iflleme ve konserve sanayi, bü- yapma yetkisi tan›m›flt›r. Bu uygulama geniflliyor.
yük al›flverifl merkezleri, deri ifllemecili¤i, haz›r gi- Bir temsilcilik bürosu açmak, yap›lan iflin kontro-
yim, telefon ve telefon santralleri kurulmas› ile lünün Çinli ortaklar›n eline geçmesini önleyen ve
müteahhitlik alanlar›nda ortak yat›r›m imkanlar› böylece yabanc›lara avantaj sa¤layan bir uygulama-
bulunmaktad›r. d›r. Bu flekilde pazara girilmesi sayesinde yabanc›
Öte yandan Çin’de Uygur Türkleri’nin yo¤un ola- firma, sat›fl ekibi üzerinde daha fazla kontrol sahibi
rak yaflad›¤› Sincan-Uygur Özerk Bölgesi’nde de olmakta ve teknik uzman ekibini en verimli flekilde
Çin Hükümeti ile iflbirli¤i halinde, özellikle küçük kullanabilmektedir. Ayr›ca farkl› bölgelerde farkl›
ve orta ölçekli iflletmeler, hal›c›l›k, tekstil, dericilik, pazar ve ticaret gelenekleri oluflmufl oldu¤undan
hayvanc›l›k, flarap ve meyve suyu üretimi, g›da ve birden fazla temsilci/firma ile çal›flmak uygundur.
tüketim mallar› üretimi ve büyük al›flverifl merkez- Çin’in son y›llardaki tüketici e¤ilimlerinde etkile-
leri aç›lmas› konular›nda ortak yat›r›mlar yap›lma- yen en önemli faktörlerden biri say›lar› 400 milyo-
s› imkanlar› mevcuttur. Halihaz›rda ülkemizden nu bulan üst gelir grubundaki tüketicilerdir. 1.3
baz› ifladamlar› bu bölgede deri giyim, deri iflleme, milyar nüfusa sahip Çin’de 400 milyon Çinlinin kifli
ihracat ve ithalat, f›r›nc›l›k, pastac›l›k ve lokantac›- bafl›na düflen y›ll›k geliri sat›n alma gücü paritesi-
l›k gibi çeflitli alanlarda yat›r›m yapm›fllard›r. ne göre 8 bin dolard›r. Bu kesimin gelirlerinin önü-
müzdeki 5 y›lda da her y›l ortalama yüzde 16 büyü-
Çin pazar›na girifl yece¤i tahmin edilmektedir. Çin’de özellikle bu ke-
Çin pazar›na ihracat yapmak isteyen firmalar, simdeki tüketim e¤ilimlerinde tutumluluktan he-
Çinli ticaret firmalar› veya arac›lar ile temas kur- donizme (hazc›l›k) geçifl görülmektedir.
mak ve bir temsilcilik bürosu yoluyla kendi sat›flla-
r›n› düzenlemek durumundad›r. Son zamanlarda YARARLI ADRESLER
ortaya ç›kan çok say›da yerel sat›fl arac›lar›, büyük
ticaret firmalar› yan›nda faaliyet göstermekte ve iç
T.C. Pekin Büyükelçili¤i:
da¤›t›m ve pazarlama ifllemlerini takip etmektedir, Tel: +86 10 6532 1715 Faks: +86 10 6532 5480
bunlarla iflbirli¤i di¤er bir seçenektir. Çin pazar›na E-posta: embassy.beijing@mfa.gov.tr
girmenin bir baflka yolu, bu pazara teknoloji trans- fianghay Baflkonsoloslu¤u:
feri yapmak veya buna dair söz vermektir. Böylesi Tel: 00 86 21 647 46 838 Faks: 00 86 21 647 19 896
126 KobiEfor Nisan 2016