Page 126 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 126

PAZAR ÜLKE


























            Çin'e ofis açma çal›flmalar› bulunuyor. Arçelik, Çin  bir teknoloji transferinin gelecekte Çinli rakipler
            Casa-Shinco firmas›n› (çamafl›r makine üreticisi)  do¤uraca¤› düflünüldü¤ünden, ço¤u firma gelecek-
            sat›nald›. Demirdöküm, Ünsa, Çimtafl, fiiflecam,  te teknolojisini yenileme sözü vererek lisans elde
            Atasay, Mozaik Tekstil ve Faber D›fl Ticaret Çin pa-  etmeyi seçmektedir. Büyüklü¤ü ile göz kamaflt›ran
            zar›nda konumlanm›flt›r.                        bir piyasa olan Çin pazar›nda yer edinmek ve da¤›-
                                                           t›m kanallar› oluflturmak isteyen yabanc› firmala-
              Çin pazar›n› de¤erlendirmek                  r›n s›kl›kla kulland›¤› bir yol olarak franchising de
              Türk giriflimci ve yat›r›mc›lar› için Çin’de, baflta  gittikçe önem kazanmaktad›r.
            elektrikli ev aletleri, çamafl›r makinesi, buzdolab›,  Çin perakende pazar›nda giderek artan say›da
            bulafl›k makinesi vb. beyaz eflya ile televizyon ol-  yabanc› firma ortak yat›r›mlar yoluyla yeralmakta-
            mak üzere dayan›kl› tüketim mallar›, inflaat ve iç  d›r. Çin, halen deneme baz›nda 15 kadar ortak giri-
            dekorasyon malzemeleri, otomotiv ve otomotiv yan  flime perakende ma¤azas› açma ve ithalat/ihracat
            sanayi, traktör, g›da iflleme ve konserve sanayi, bü-  yapma yetkisi tan›m›flt›r. Bu uygulama geniflliyor.
            yük al›flverifl merkezleri, deri ifllemecili¤i, haz›r gi-  Bir temsilcilik bürosu açmak, yap›lan iflin kontro-
            yim, telefon ve telefon santralleri kurulmas› ile  lünün Çinli ortaklar›n eline geçmesini önleyen ve
            müteahhitlik alanlar›nda ortak yat›r›m imkanlar›  böylece yabanc›lara avantaj sa¤layan bir uygulama-
            bulunmaktad›r.                                 d›r. Bu flekilde pazara girilmesi sayesinde yabanc›
              Öte yandan Çin’de Uygur Türkleri’nin yo¤un ola-  firma, sat›fl ekibi üzerinde daha fazla kontrol sahibi
            rak yaflad›¤› Sincan-Uygur Özerk Bölgesi’nde de  olmakta ve teknik uzman ekibini en verimli flekilde
            Çin Hükümeti ile iflbirli¤i halinde, özellikle küçük  kullanabilmektedir. Ayr›ca farkl› bölgelerde farkl›
            ve orta ölçekli iflletmeler, hal›c›l›k, tekstil, dericilik,  pazar ve ticaret gelenekleri oluflmufl oldu¤undan
            hayvanc›l›k, flarap ve meyve suyu üretimi, g›da ve  birden fazla temsilci/firma ile çal›flmak uygundur.
            tüketim mallar› üretimi ve büyük al›flverifl merkez-  Çin’in son y›llardaki tüketici e¤ilimlerinde etkile-
            leri aç›lmas› konular›nda ortak yat›r›mlar yap›lma-  yen en önemli faktörlerden biri say›lar› 400 milyo-
            s› imkanlar› mevcuttur. Halihaz›rda ülkemizden  nu bulan üst gelir grubundaki tüketicilerdir. 1.3
            baz› ifladamlar› bu bölgede deri giyim, deri iflleme,  milyar nüfusa sahip Çin’de 400 milyon Çinlinin kifli
            ihracat ve ithalat, f›r›nc›l›k, pastac›l›k ve lokantac›-  bafl›na düflen y›ll›k geliri sat›n alma gücü paritesi-
            l›k gibi çeflitli alanlarda yat›r›m yapm›fllard›r.  ne göre 8 bin dolard›r. Bu kesimin gelirlerinin önü-
                                                           müzdeki 5 y›lda da her y›l ortalama yüzde 16 büyü-
              Çin pazar›na girifl                           yece¤i tahmin edilmektedir. Çin’de özellikle bu ke-
              Çin pazar›na ihracat yapmak isteyen firmalar,  simdeki tüketim e¤ilimlerinde tutumluluktan he-
            Çinli ticaret firmalar› veya arac›lar ile temas kur-  donizme (hazc›l›k) geçifl görülmektedir.
            mak ve bir temsilcilik bürosu yoluyla kendi sat›flla-
            r›n› düzenlemek durumundad›r. Son zamanlarda            YARARLI ADRESLER
            ortaya ç›kan çok say›da yerel sat›fl arac›lar›, büyük
            ticaret firmalar› yan›nda faaliyet göstermekte ve iç
                                                            T.C. Pekin Büyükelçili¤i:
            da¤›t›m ve pazarlama ifllemlerini takip etmektedir,  Tel: +86 10 6532 1715 Faks: +86 10 6532 5480
            bunlarla iflbirli¤i di¤er bir seçenektir. Çin pazar›na  E-posta: embassy.beijing@mfa.gov.tr
            girmenin bir baflka yolu, bu pazara teknoloji trans-  fianghay Baflkonsoloslu¤u:
            feri yapmak veya buna dair söz vermektir. Böylesi  Tel: 00 86 21 647 46 838 Faks: 00 86 21 647 19 896

           126 KobiEfor Nisan 2016
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131