Page 105 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 105
lerini belirten Ersoy, befl y›l içinde sektörün araç ‹lkay Ersoy
park›n›n iki kat›na ç›kaca¤›n›n öngörüldü¤ünü ifa-
de ediyor.
Sektör Anadolu illerinde de
yap›lan›yor
Operasyonel kiralama iflkolunun henüz çok
genç bir sektör oldu¤una dikkat çeken ‹lkay Ersoy
sektör için flu vizyonu çiziyor: “‹stanbul, Ankara, ‹z-
mir gibi büyükflehirlerde önemli bir talebe sahip
olan sektörün, Türkiye genelinde yay›labilmesi için
sektör oyuncular›m›z›n özellikle son dönemlerde
Anadolu illerinde de yap›lanmaya bafllad›¤›n› gör-
mekteyiz. Gaziantep, Konya, Kayseri, Samsun gibi
iller flu an k›sa sürede hacmi artan iller olarak
karfl›m›za ç›k›yor. Müflteri beklentilerini eksiksiz
karfl›lamaya yönelik ise sektör genelinde sürekli
geliflimlerin oldu¤unu da belirtmeliyiz.”
Ticari araç kiralamas› da yap›labilmeli
2009 y›l›nda ilgili mevzuatta yap›lan de¤ifliklik-
ler sonucunda Türkiye’de “uluslararas› ve/veya
yurtiçi eflya tafl›mac›l›¤›” yapacak gerçek veya tü-
zel kiflilere “özmal flart›” getirildi¤ini an›msatan ‹l-
kay Ersoy, buradan kaynaklanan sorunu flöyle
özetliyor: “Dolay›s›yla flirket arac› anlam›nda
önemli bir büyüklü¤ü ifade eden uluslararas›
ve/veya yurtiçi eflya tafl›mac›l›¤› yapan firmalar, ti-
cari araç kiralamas› yapamayarak tafl›mac›l›k ya- yonel kiralama endüstrisi sadece 2013 y›l›nda;
pacaklar› araçlar› sat›n almak zorunda kald›lar. l Ekonomiye yaklafl›k 10 milyar TL de¤erinde
Günümüzde araç sat›n alman›n maliyetinin yük- do¤rudan etki yaratt› ve
sekli¤i dikkate al›nd›¤›nda, bunun ticaretle u¤ra- l Hazine’ye 2.4 milyar TL’nin üzerinde fiili vergi
flan firmalar için yaratt›¤› mali yükümlülükler net geliri sa¤lad›.
bir flekilde görülebiliyor. Bununla birlikte ülke Böylelikle sektörün bir y›l içinde aktif büyüklü¤ü
ekonomisi aç›s›ndan bak›ld›¤›nda da uygulaman›n yaklafl›k yüzde 46 artt›.
pek de yerinde olmad›¤›n› söylemek mümkün.”
TOKKDER’in konuyla yak›ndan ilgilendi¤ini vur- Sektörün firmalara
gulayan Ersoy tespitlerini flöyle s›ral›yor: sa¤lad›¤› avantajlar
“Ticari araç kiralamas› yap›lamamas› sonucunu ‹lkay Ersoy, filo kiralaman›n iflletmelere sa¤la-
ortaya ç›karan ‘özmal flart›’; d›¤› faydalar› flöyle dile getiriyor: “Müflteriler, ko-
l Hafif ticari araç kiralamaya izin verilmesi halin- nusunda uzman operasyonel kiralama flirketleri-
de faaliyetleri içerisinde önemli bir pay teflkil ede- nin dan›flmanl›¤›nda ifl modellerine en uygun araç
cek olan operasyonel araç kiralama flirketlerini, alternatiflerini seçebiliyor ve sat›fl sonras› süreç-
l Yüklü bir sermayeyi araç al›m›na ba¤lamak zo- lerde etkin ve profesyonel bir hizmet alarak iflleri-
runda kalan her ölçekte teflebbüsleri ve tacirleri, nin süreklili¤ini sa¤l›yor.
l Tafl›mac›l›k ifllerinin binek araçlarla yap›lma- Ölçek ekonomisi sayesinde operasyonel kirala-
s›na yol açmas› çerçevesinde kay›ts›z ekonomi ya- ma kurulufllar›n›n sat›fl ve sat›fl sonras› hizmetler
ratabilmesi ve Yönetmelik’in etkin uygulanmas›n› alan›nda sahip oldu¤u maliyet avantajlar›, müflte-
engelleyebilmesi nedeni ile ülke ekonomisini, riler için önemli bir katmade¤ere dönüfltürülüyor.
olumsuz yönde etkilemektedir. Dolay›s›yla bu Operasyonel kiralama sürecinde, arac›n mülki-
uygulaman›n, endüstrinin tüm paydafllar› üzerinde yeti ve taahhüt edilen hizmetlerle ilgili tüm riskler
olumsuz bir etki yaratt›¤›n› üzülerek görüyoruz.” operasyonel kiralama flirketine aittir. Döviz kuru,
faiz, ikinci el fiyat, tahsilat, hasar/prim, enflasyon
Bir y›lda yüzde 46 büyüme ve de¤iflim arac› kullan›m süresi gibi riskler kulla-
TOKKDER’in ba¤›ms›z araflt›rma kuruluflu TNS n›c› için sorun olmaktan ç›k›yor. Tüm bu riskler
Global iflbirli¤i ile yapt›¤› kapsaml› sektör araflt›r- operasyonel kiralama kurulufluna ait oluyor. Araç
mas›n›n sonuçlar›na göre (karayollar›nda tafl›ma kiralayan firmalar ise tüm konsantrasyonunu ken-
iflleri ile ifltigal eden teflebbüslere ticari araç kira- di ifline vererek daha verimli bir çal›flma ortam›na
laman›n serbest olmad›¤› durumda dahi) operas- sahip olabiliyor.
Eylül 2014 KobiEfor 105