Page 105 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 105

lerini belirten Ersoy, befl y›l içinde sektörün araç  ‹lkay Ersoy
          park›n›n iki kat›na ç›kaca¤›n›n öngörüldü¤ünü ifa-
          de ediyor.

            Sektör Anadolu illerinde de
            yap›lan›yor
            Operasyonel kiralama iflkolunun henüz çok
          genç bir sektör oldu¤una dikkat çeken ‹lkay Ersoy
          sektör için flu vizyonu çiziyor: “‹stanbul, Ankara, ‹z-
          mir gibi büyükflehirlerde önemli bir talebe sahip
          olan sektörün, Türkiye genelinde yay›labilmesi için
          sektör oyuncular›m›z›n özellikle son dönemlerde
          Anadolu illerinde de yap›lanmaya bafllad›¤›n› gör-
          mekteyiz. Gaziantep, Konya, Kayseri, Samsun gibi
          iller flu an k›sa sürede hacmi artan iller olarak
          karfl›m›za ç›k›yor. Müflteri beklentilerini eksiksiz
          karfl›lamaya yönelik ise sektör genelinde sürekli
          geliflimlerin oldu¤unu da belirtmeliyiz.”
            Ticari araç kiralamas› da yap›labilmeli
            2009 y›l›nda ilgili mevzuatta yap›lan de¤ifliklik-
          ler sonucunda Türkiye’de “uluslararas› ve/veya
          yurtiçi eflya tafl›mac›l›¤›” yapacak gerçek veya tü-
          zel kiflilere “özmal flart›” getirildi¤ini an›msatan ‹l-
          kay Ersoy, buradan kaynaklanan sorunu flöyle
          özetliyor: “Dolay›s›yla flirket arac› anlam›nda
          önemli bir büyüklü¤ü ifade eden uluslararas›
          ve/veya yurtiçi eflya tafl›mac›l›¤› yapan firmalar, ti-
          cari araç kiralamas› yapamayarak tafl›mac›l›k ya-  yonel kiralama endüstrisi sadece 2013 y›l›nda;
          pacaklar› araçlar› sat›n almak zorunda kald›lar.  l Ekonomiye yaklafl›k 10 milyar TL de¤erinde
          Günümüzde araç sat›n alman›n maliyetinin yük-   do¤rudan etki yaratt› ve
          sekli¤i dikkate al›nd›¤›nda, bunun ticaretle u¤ra-  l Hazine’ye 2.4 milyar TL’nin üzerinde fiili vergi
          flan firmalar için yaratt›¤› mali yükümlülükler net  geliri sa¤lad›.
          bir flekilde görülebiliyor. Bununla birlikte ülke  Böylelikle sektörün bir y›l içinde aktif büyüklü¤ü
          ekonomisi aç›s›ndan bak›ld›¤›nda da uygulaman›n  yaklafl›k yüzde 46 artt›.
          pek de yerinde olmad›¤›n› söylemek mümkün.”
            TOKKDER’in konuyla yak›ndan ilgilendi¤ini vur-  Sektörün firmalara
          gulayan Ersoy tespitlerini flöyle s›ral›yor:       sa¤lad›¤› avantajlar
            “Ticari araç kiralamas› yap›lamamas› sonucunu   ‹lkay Ersoy, filo kiralaman›n iflletmelere sa¤la-
          ortaya ç›karan ‘özmal flart›’;                   d›¤› faydalar› flöyle dile getiriyor: “Müflteriler, ko-
            l Hafif ticari araç kiralamaya izin verilmesi halin-  nusunda uzman operasyonel kiralama flirketleri-
          de faaliyetleri içerisinde önemli bir pay teflkil ede-  nin dan›flmanl›¤›nda ifl modellerine en uygun araç
          cek olan operasyonel araç kiralama flirketlerini,   alternatiflerini seçebiliyor ve sat›fl sonras› süreç-
            l Yüklü bir sermayeyi araç al›m›na ba¤lamak zo-  lerde etkin ve profesyonel bir hizmet alarak iflleri-
          runda kalan her ölçekte teflebbüsleri ve tacirleri,   nin süreklili¤ini sa¤l›yor.
            l Tafl›mac›l›k ifllerinin binek araçlarla yap›lma-  Ölçek ekonomisi sayesinde operasyonel kirala-
          s›na yol açmas› çerçevesinde kay›ts›z ekonomi ya-  ma kurulufllar›n›n sat›fl ve sat›fl sonras› hizmetler
          ratabilmesi ve Yönetmelik’in etkin uygulanmas›n›  alan›nda sahip oldu¤u maliyet avantajlar›, müflte-
          engelleyebilmesi nedeni ile ülke ekonomisini,   riler için önemli bir katmade¤ere dönüfltürülüyor.
            olumsuz yönde etkilemektedir. Dolay›s›yla bu    Operasyonel kiralama sürecinde, arac›n mülki-
          uygulaman›n, endüstrinin tüm paydafllar› üzerinde  yeti ve taahhüt edilen hizmetlerle ilgili tüm riskler
          olumsuz bir etki yaratt›¤›n› üzülerek görüyoruz.”   operasyonel kiralama flirketine aittir. Döviz kuru,
                                                          faiz, ikinci el fiyat, tahsilat, hasar/prim, enflasyon
            Bir y›lda yüzde 46 büyüme                     ve de¤iflim arac› kullan›m süresi gibi riskler kulla-
            TOKKDER’in ba¤›ms›z araflt›rma kuruluflu TNS    n›c› için sorun olmaktan ç›k›yor. Tüm bu riskler
          Global iflbirli¤i ile yapt›¤› kapsaml› sektör araflt›r-  operasyonel kiralama kurulufluna ait oluyor. Araç
          mas›n›n sonuçlar›na göre (karayollar›nda tafl›ma  kiralayan firmalar ise tüm konsantrasyonunu ken-
          iflleri ile ifltigal eden teflebbüslere ticari araç kira-  di ifline vererek daha verimli bir çal›flma ortam›na
          laman›n serbest olmad›¤› durumda dahi) operas-  sahip olabiliyor.
                                                                                     Eylül 2014 KobiEfor 105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110