Page 102 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 102
KONUK Tasar›m Ekonominin
Art› De¤eridir
G ünümüz rekabet dünyas›, Yenilik de¤erlendirilmesinde, or-
teknolojiyi piyasaya sür-
tak özellikler öncelikle ele al›n›r ve
menin tek bafl›na yeterli
küçük ayr›nt›larda farkl›l›k yenilik
olmad›¤›n› kavramaya bafl-
¤in belirlenmesinde, sözkonusu
lad›. Özellikle yüksek bilgi aktar›- olarak de¤erlendirilemez. Yenili-
m› sayesinde tüm firmalar›n çal›fl- tasar›m›n daha önce hak sahibi ta-
malar› neredeyse ayn› do¤rultuda raf›ndan ya da baflkalar› taraf›n-
ilerliyor. Kullan›m ve fayda aç›s›n- dan kamuya sunulmufl olup olma-
dan ayn› ifllevi gören ürünlerde d›¤›na bak›l›r. Yenilik, mutlak an-
önplana ç›kart›lmas› gereken ise lamda ele al›nd›¤›ndan, bir tasar›-
ürünü farkl›laflt›rmak oluyor. m›n benzeri daha önce dünyan›n
Ben özellikle tasar›m konusuna herhangi bir yerinde kamuya su-
vurgu yapmak istiyorum. Bugün nulmuflsa sözkonusu tasar›m›n
geldi¤imiz noktada dünya art›k yenilik özelli¤i ortadan kalk›yor.
gerçekten de küresel bir pazar ha- S›nai mülkiyet haklar› gibi tasa-
line geldi. Pek çok mal›n üretim r›m konusunda da araflt›rma cid-
KEMAL tekni¤i, hammaddesi ve dolay›s›yla di flekilde önem kazan›yor. Tasa-
YAMANKARADEN‹Z da maliyeti dünyan›n neresine gi- r›m araflt›rmalar› firma baz›nda
derseniz gidin birbirine çok yak›n. yap›l›yor ve Türk Patent Enstitü-
Destek Patent A.fi. Yönetim
Hal böyle olunca farkl› fiyata sat- süne baflvuru yap›lm›fl tasar›mla-
Kurulu Baflkan›
mak da gittikçe zorlafl›yor. Bu r› içeriyor. Tasar›m do¤as› gere¤i
noktada genelde fikri mülkiyet; görsellik içerdi¤i için, tek tek
Dünya art›k özelde de tasar›m›n yani mal ya da ürün baz›nda araflt›rma oldukça
gerçekten küresel ürünün görünüflünün tüketicinin uzun ve zahmetli bir süreç olup
sat›n alma karar›na olan etkisi öne
ço¤u zaman da sonuç vermiyor.
bir pazar haline ç›k›yor. Özellikle de geliflen trend- Bu yüzden TPE yay›n› olan “Tasa-
lerin fonksiyonel tasar›m yönünde r›m Bültenleri”ne abone olmak
geldi. Genelde fikri ilerledi¤ini, bu tür tasar›mlar ya- büyük önem tafl›yor. Düzenli ola-
mülkiyet; özelde pan firmalar›n daha kolay ürün rak yap›lan bülten taramalar›
satt›¤›n› düflünüyorum. hem sektörel anlamda hak sahi-
de tasar›m›n yani Bu noktada “yeni ürün” kavram› bine bilgi sa¤lamakta hem de ta-
eskisine oranla hayat›m›zda daha sar›m izlemesi konusunda yar-
mal ya da ürünün fazla yer kaplayan bir olgu. Tasa- d›mc› oluyor. Bütün bir sektörü
görünüflünün r›m terminolojisi aç›s›ndan bakt›- hatta di¤er sektörleri de takip
¤›m›zda, önceden hiç bilinmeyen edebilmek tasar›m bültenleri ile
tüketicinin sat›n ya da bilinen bir çözüm üzerinde mümkün. Böylece hangi firman›n
çal›fl›larak, de¤iflik yorumlar, yak- hangi çal›flmalar› yapt›¤›n› ya da
alma karar›na olan lafl›mlar ve detay çözümlemeleri hangi tasar›mc›lar›n öne ç›kt›¤›n›
etkisi öne ç›k›yor. ile farkl› bir ürünün ortaya konul- görme flans› da do¤uyor.
mas› yenilik olarak de¤erlendirilir. Güzel günler dileklerimle.
Özellikle de
geliflen trendlerin
fonksiyonel
tasar›m yönünde
ilerledi¤ini, bu tür
tasar›mlar yapan
firmalar›n daha
kolay ürün
satt›¤›n›
düflünüyorum.
102 KobiEfor Eylül 2014