Page 102 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 102

KONUK                                  Tasar›m Ekonominin

                                                          Art› De¤eridir
                                     G      ünümüz rekabet dünyas›,      Yenilik de¤erlendirilmesinde, or-
                                            teknolojiyi piyasaya sür-
                                                                         tak özellikler öncelikle ele al›n›r ve
                                            menin tek bafl›na yeterli
                                                                         küçük ayr›nt›larda farkl›l›k yenilik
                                            olmad›¤›n› kavramaya bafl-
                                                                         ¤in belirlenmesinde, sözkonusu
                                      lad›. Özellikle yüksek bilgi aktar›-  olarak de¤erlendirilemez. Yenili-
                                      m› sayesinde tüm firmalar›n çal›fl-  tasar›m›n daha önce hak sahibi ta-
                                      malar› neredeyse ayn› do¤rultuda   raf›ndan ya da baflkalar› taraf›n-
                                      ilerliyor. Kullan›m ve fayda aç›s›n-  dan kamuya sunulmufl olup olma-
                                      dan ayn› ifllevi gören ürünlerde    d›¤›na bak›l›r. Yenilik, mutlak an-
                                      önplana ç›kart›lmas› gereken ise   lamda ele al›nd›¤›ndan, bir tasar›-
                                      ürünü farkl›laflt›rmak oluyor.      m›n benzeri daha önce dünyan›n
                                      Ben özellikle tasar›m konusuna     herhangi bir yerinde kamuya su-
                                      vurgu yapmak istiyorum. Bugün      nulmuflsa sözkonusu tasar›m›n
                                      geldi¤imiz noktada dünya art›k     yenilik özelli¤i ortadan kalk›yor.
                                      gerçekten de küresel bir pazar ha-  S›nai mülkiyet haklar› gibi tasa-
                                      line geldi. Pek çok mal›n üretim   r›m konusunda da araflt›rma cid-
           KEMAL                      tekni¤i, hammaddesi ve dolay›s›yla  di flekilde önem kazan›yor. Tasa-
           YAMANKARADEN‹Z             da maliyeti dünyan›n neresine gi-  r›m araflt›rmalar› firma baz›nda
                                      derseniz gidin birbirine çok yak›n.  yap›l›yor ve Türk Patent Enstitü-
           Destek Patent A.fi. Yönetim
                                      Hal böyle olunca farkl› fiyata sat-  süne baflvuru yap›lm›fl tasar›mla-
           Kurulu Baflkan›
                                      mak da gittikçe zorlafl›yor. Bu     r› içeriyor. Tasar›m do¤as› gere¤i
                                      noktada genelde fikri mülkiyet;    görsellik içerdi¤i için, tek tek
            Dünya art›k               özelde de tasar›m›n yani mal ya da  ürün baz›nda araflt›rma oldukça
       gerçekten küresel              ürünün görünüflünün tüketicinin     uzun ve zahmetli bir süreç olup
                                      sat›n alma karar›na olan etkisi öne
                                                                         ço¤u zaman da sonuç vermiyor.
         bir pazar haline             ç›k›yor. Özellikle de geliflen trend-  Bu yüzden TPE yay›n› olan “Tasa-
                                      lerin fonksiyonel tasar›m yönünde  r›m Bültenleri”ne abone olmak
      geldi. Genelde fikri            ilerledi¤ini, bu tür tasar›mlar ya-  büyük önem tafl›yor. Düzenli ola-
        mülkiyet; özelde              pan firmalar›n daha kolay ürün     rak yap›lan bülten taramalar›
                                      satt›¤›n› düflünüyorum.             hem sektörel anlamda hak sahi-
        de tasar›m›n yani             Bu noktada “yeni ürün” kavram›     bine bilgi sa¤lamakta hem de ta-
                                      eskisine oranla hayat›m›zda daha   sar›m izlemesi konusunda yar-
        mal ya da ürünün              fazla yer kaplayan bir olgu. Tasa-  d›mc› oluyor. Bütün bir sektörü
           görünüflünün                r›m terminolojisi aç›s›ndan bakt›-  hatta di¤er sektörleri de takip
                                      ¤›m›zda, önceden hiç bilinmeyen    edebilmek tasar›m bültenleri ile
         tüketicinin sat›n            ya da bilinen bir çözüm üzerinde   mümkün. Böylece hangi firman›n
                                      çal›fl›larak, de¤iflik yorumlar, yak-  hangi çal›flmalar› yapt›¤›n› ya da
       alma karar›na olan             lafl›mlar ve detay çözümlemeleri    hangi tasar›mc›lar›n öne ç›kt›¤›n›
        etkisi öne ç›k›yor.           ile farkl› bir ürünün ortaya konul-  görme flans› da do¤uyor.
                                      mas› yenilik olarak de¤erlendirilir.  Güzel günler dileklerimle.
            Özellikle de
       geliflen trendlerin

            fonksiyonel
        tasar›m yönünde
       ilerledi¤ini, bu tür

        tasar›mlar yapan
         firmalar›n daha
             kolay ürün
              satt›¤›n›
          düflünüyorum.


          102 KobiEfor Eylül 2014
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107