Page 52 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 52

HABER



           istihdama yönelik tar›m›n itici gücünden, daha fazla
           yararlan›lacakt›r. Türkiye’nin toprak, iklim ve bitki
           zenginli¤i, tar›msal üretim için önemli bir kaynakt›r.
           Geçmiflte uygulanan neo-liberal tar›m politikalar›n›n
           baflar›l› sonuçlar ortaya ç›karmad›¤› ortadad›r. Yeni
           model ile hedeflenen, küçük ve orta ölçekli üretici-
           leri topra¤›ndan ve üretimden koparmamak, tekelle-
           rin tar›ma ve g›daya hâkim olmas›n›n önüne de set
           çekmektir.”
              MÜS‹AD’›n Önerileri
              1- Finansmana Ulafl›m: KOB‹ büyüklü¤ünde tar›m-
           sal iflletmelerin en önemli sorunlar›ndan birisi, di¤er
           KOB‹’lerde de oldu¤u gibi, kaliteli finansmana kolay
           ulaflamamalar›d›r. Ancak Kobileflmifl Tar›msal ‹fllet-
           meler aç›s›ndan belki de en önemli sorun, bu ifllet-
           melerin tar›msal üretim faaliyeti içerisinde yer alma-
           lar›na karfl›l›k, KOSGEB aç›s›ndan KOB‹ kavram›n›n
           d›fl›nda say›lmalar›d›r. Tar›msal üretim gerçeklefltiren
           KOB‹’ler de, KOSGEB desteklerinden yararland›r›lma-
           l›d›r. KOB‹’lerin kredilere ödedi¤i faiz oranlar›, büyük
           ölçekli firmalar›n ödedikleri faiz oranlar›n›n 4-5 puan
           üzerindedir. Bu hususun asgariye indirilmesi için,
           KOB‹ Bankac›l›¤› acilen gelifltirilmelidir. Finansmana
           ulafl›m›n en az maliyetli olan›, öz kaynak yoluyla fi-  gibi, Bölgesel anlamda Gerileyen Ürün Analizi de ya-
           nansmand›r. Belirli büyüklü¤e ulaflm›fl Kobileflmifl  p›lmal›d›r.
           Tar›msal ‹flletmelerin halka arz›na yönelik kolaylafl-  7- Bölgesel Tar›m ve G›da Fuarlar›: Tar›m ve G›da
           t›rma sa¤lanmal›d›r. Halen Borsa ‹stanbul alt›nda  Fuarlar›, Kobileflmifl Tar›msal ‹flletmelerin ihracata
           G‹B mevcut olmas›na karfl›l›k, etkin çal›flmamaktad›r.  yönelmeleri aç›s›ndan önemlidir. Bu konuda ulusla-
           Sadece ayn› ifli yapan firmalar›n yer alaca¤› bir en-  raras› fuarlar›n düzenlenmesi ve kat›l›m›n teflvik
           deks ile (örne¤in BIST-Tar›m gibi) bafllang›ç yap›la-  edilmesi önem arz etmektedir.
           bilir. Merkezi bir Tar›m Borsas›’n›n ve alt ürünlerinin  8- Tar›m ve Hayvanc›l›k Programlar›:  Tar›msal
           geliflmesi ve kullan›lmas› da sa¤lanmal›d›r.      üretimin çeflitlendirilmesi ve verimlili¤in art›r›lmas›
              2- Vergilendirme: Al›m ve sat›mda ayn› KDV oran-  için, özellikle Meslek Yüksek Okullar›nda, Tar›m ve
           lar›n›n uygulanmas› için, uyumlaflt›rma yap›lmal›d›r.  Hayvanc›l›¤a yönelik alt programlar çeflitlendiril-
           Kobileflmifl Tar›msal ‹flletmelerde istihdam edilen  melidir.
           personele yönelik SGK primleri, di¤er iflletmelere uy-  9- ‹stihdam: Kobileflmifl Tar›msal ‹flletmelerin te-
           gulanan oranlardan düflük tutularak, kay›tl› istihda-  min edemedikleri iflgücünü (örne¤in çoban vb) ön-
           m›n önü aç›lmal›d›r.                             celikle temin edebilmelerinin ve bu arada gerekirse
              3- Teknoloji Kullan›m›: Kobileflmifl Tar›msal ‹fllet-  yabanc› iflçi istihdam edebilmenin önü aç›lmal›d›r.
           melerin modern teknolojiden yararlanmas› sa¤lan-   10- ‹sraf›n Önlenmesi-Verimlilik: G›da, Tar›m ve
           mal›, Finansal Kiralama özendirilmelidir. Traktör Hur-  Hayvanc›l›k alanlar›nda, üretimden ambalaja, lojis-
           da Teflviki uygulamas›, traktör sat›fllar›n›n art›fl›n›  tikten pazarlamaya, her alanda, teknolojik faaliyetler
           sa¤layaca¤› gibi, makine park›n›n yenilenmesine de  ve biliflim faaliyetleri yo¤un olarak teflvik edilmeli ve
           imkân tan›yacakt›r.                              desteklenmelidir. Yine bu alanlarda, nano teknoloji
              4- Katmade¤eri Yüksek Ürünlerin Üretilmesi: Or-  ve biyoteknoloji faaliyetlerine h›z verilmelidir.
           ganik ve Do¤al Ürün üretimi teflvik edilmelidir. Ge-  11- Tar›m ve G›da Lobisi: Birçok ülkeye ve özellik-
           rek toprak ve tohum zenginli¤i, gerek su kaynaklar›  le yak›n pazarlara g›da ve tar›m ürünleri satma im-
           ve iklimsel çeflitlilik nedeniyle, do¤al ürün üretimin-  kan›m›z vard›r. Etkin bir Tar›m ve G›da Lobisine ihti-
           de, ülkemiz büyük bir potansiyele sahiptir. Organik  yac›m›z vard›r.
           tar›mda öne ç›kan bölge ise Do¤u Anadolu Bölge-    12- Toprak ve Su Kullan›m›nda Reforma Devam:
           si’dir. Ard›ndan Ege, Güneydo¤u, ‹ç Anadolu, Kara-  Tüm dünyada g›da talebi h›zla artarken, küresel an-
           deniz, Akdeniz ve Marmara Bölgeleri gelir.       lamda önümüzdeki 10 y›lda tar›msal üretimin yüzde
              5- Toprak Analiz Haritas›n›n Oluflturulmas›: Türki-  1.5 oran›nda gerileyece¤i tahminleri yap›lmaktad›r.
           ye’nin tar›msal üretim planlamas›nda, bölgesel eki-  Bu nedenle, modern teknolojilere dayal›, toprak ve
           mi uygun görülen ürünler programa dahil edilmeli,  su kullan›m›nda yap›lacak reformist çal›flmalar yo-
           bu bölgede istenilen ürünün üretimini yapan tar›m-  ¤unlaflt›r›lmal›d›r. Arazi toplulaflt›rmalar›na h›z veril-
           sal iflletmeler destekten yararlanmal›d›r.        meli, tar›m arazilerinde sanayi ve iskana yönelik ya-
              6- Gerileyen Ürün Analizi: Toprak Analiz Haritas›  p›laflma önlenmelidir.

           50 KobiEfor A€ustos 2014
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57