Page 51 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 51

d›r. Bu sarmaldan ç›k›fl stratejisinin de ülkemiz ger-
           çeklerine uygun bir zemin üzerinde flekillenmesi, za-
           ruridir” diye konufltu.

              Cari aç›k sarmal›ndan ç›k›fl yolu KOB‹’ler
              Türkiye ekonomisinin en önemli oyuncular›ndan
           biri KOB‹’lerdir. Bu sebeple KOB‹’lerin karfl›laflt›¤›
           dezavantajlar›n öncelikle ortadan kald›r›lmas› cari
           aç›k sarmal›ndan ç›k›fl için önemli. Ülkelerin gelir
           gruplar›na göre KOB‹ yap›lar› karfl›laflt›r›ld›¤›nda kifli
           bafl› milli gelir ile KOB‹ yo¤unlu¤u aras›nda pozitif
           bir iliflki var. Olpak, raporu sunum konuflmas›nda;  tayland›rd›: “Cumhuriyetin kuruldu¤u y›l, tar›m sek-
           KOB‹’lerin yeninin ve yenili¤in peflinde rahatça kofla-  törünün GSYH içindeki pay› yüzde 42.8 iken, 1970’li
           bildi¤ini, büyük iflletmelerin isteksiz davrand›¤› alan-  y›llarda yüzde 36, 1980 y›l›nda yüzde 25, 1990 y›l›n-
           lara girebildi¤ini, ekonomilerin kötü gitti¤i durumlar-  da  yüzde 16, 2000 y›l›nda yüzde 13.5 ve 2003 y›l›n-
           da bile, daralmalardan büyük iflletmeler kadar etki-  da yüzde 12.6 olmufltur. Türkiye’de tar›m sektörü-
           lenmedi¤ini hat›rlatarak, “Ayr›ca, bölgesel geliflimin  nün GSYH’daki pay›n›n giderek azalmas›, sanayilefl-
           dinamosu görevini icra ederken, giriflimcili¤i de tefl-  me ve hizmetler sektörlerinde geliflmeye daha çok
           vik etmektedirler. Buna karfl›l›k, KOB‹’ler büyük ifl-  önem verilmesinin bir sonucudur. Buna karfl›l›k,
           letmelere göre pek çok dezavantajla mücade etmek  dünyada ve ülkemizde, 1990’l› y›llardan itibaren ta-
           durumundad›r. Ülkemizde ve di¤er ülkelerde yap›lan  r›mda verimlilik tart›fl›lmaya bafllanm›fl ve nispi ola-
           araflt›rmalarda, finansmana eriflim KOB‹’lerin karfl›-  rak GSYH içinde pay› azalan tar›m›n, nas›l etkin k›l›-
           laflt›¤› en büyük engeldir” görüflünü savundu.     naca¤› üzerinde çal›fl›lm›flt›r. 2011 verileriyle, yakla-
              Ülkelerdeki KOB‹ yo¤unlu¤unun yeterli krediye  fl›k 2.3 milyon tar›msal iflletmemiz mevcuttur. Fakat,
           ulafl›m olmad›¤› taktirde düfltü¤ünü aktaran Olpak,  maalesef baflta küçük ve parçal› iflletmeler, yetersiz
           dünya genelinde, her 5 KOB‹’den 4’ünün finansman  teknoloji, örgütlenme ve rekabet gibi yap›sal sorun-
           a盤›yla karfl› karfl›ya kald›¤›n› hat›rlatt›. Olpak, KO-  lar nedeniyle, çal›flan nüfusumuzun yaklafl›k yüzde
           B‹’lerin d›fl ticaretteki etkisini ise flu bilgiler eflli¤in-  25’ini istihdam etti¤imiz tar›m sektöründe, ancak 60
           de aktard›: “KOB‹’lerin ihracat›n›n ithalat›n› karfl›la-  milyar dolarl›k üretim yapabiliyoruz.”
           ma oran›, 2010-2012 dönemi için ortalama yüzde     Tar›mda önemli noktan›n d›fl ticaret yap›s› oldu-
           92’nin üzerinde iken, büyük iflletmelerin ihracat›n›n  ¤unu belirten Olpak, “Mukayeseli avantaj›na ra¤-
           ithalat›n› karfl›lama oran› yüzde 40’›n alt›nda kalm›fl.  men, sektörün istikrarl› olarak d›fl ticaret fazlas›
           Hatta, 2012 y›l›nda KOB‹’ler, Türkiye’ye net döviz ka-  oluflturan bir sektör olamamas›n›n önemli nedenle-
           zand›r›c› pozisyondayken, büyük ‹flletmeler, net dö-  rinden birisi de sektöre yeteri kadar yat›r›m yap›lma-
           viz kayb›na sebep olmufl. Baflka bir deyiflle, KOB‹’ler  mas›d›r” dedi. Türkiye gibi ülkelerde, üretim mali-
           büyük iflletmelerin cari a盤›n› finanse etmifl. KO-  yetlerinin düflürülebilmesi için çiftçilerin, girdi ve
           B‹’ler, ekonominin temel tafl›n› olufltururken, 2.6  teknoloji bak›m›ndan desteklenmesi, büyük ölçekli
           milyon KOB‹’den sadece yüzde 2’si, -56 bin iflletme-  ve flirketlere dayal› tar›m›n yan›s›ra sürdürülebilir,
           ihracat kapasitesine sahiptir.”                  küçük ve orta ölçekli, do¤a, çiftçi ve tüketici dostu
                                                            üretim yöntemlerini mümkün k›labilecek bir yap›n›n
              ‘Tar›m Kobileflmeli’                           oluflturulmas› gerekti¤ini aktaran Olpak, bu noktada
              Nail Olpak, Türkiye’nin cari aç›k sarmal›ndan ç›k›-  ‘Aile Tar›m›n›n’ bir ileri modeli olan, “Tar›m›n Kobi-
           fl›nda sektör baz›nda minimum ithal girdiye sahip  leflmesi” önerisini sundu. Olpak, flu bilgiyi verdi:
           olan g›da, tar›m ve hayvanc›l›¤›n önemli oldu¤una  “Kobileflmifl Tar›mda, finans kaynaklar›na ulafl›m im-
           iflaret etti. Olpak, sektörün önemini flu bilgilerle de-  kanlar› kolaylaflabilece¤i gibi kay›td›fl›l›k azalacak,



















                                                                                      A€ustos 2014 KobiEfor 49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56