Page 51 - KobiEfor_Agustos_2014
P. 51
d›r. Bu sarmaldan ç›k›fl stratejisinin de ülkemiz ger-
çeklerine uygun bir zemin üzerinde flekillenmesi, za-
ruridir” diye konufltu.
Cari aç›k sarmal›ndan ç›k›fl yolu KOB‹’ler
Türkiye ekonomisinin en önemli oyuncular›ndan
biri KOB‹’lerdir. Bu sebeple KOB‹’lerin karfl›laflt›¤›
dezavantajlar›n öncelikle ortadan kald›r›lmas› cari
aç›k sarmal›ndan ç›k›fl için önemli. Ülkelerin gelir
gruplar›na göre KOB‹ yap›lar› karfl›laflt›r›ld›¤›nda kifli
bafl› milli gelir ile KOB‹ yo¤unlu¤u aras›nda pozitif
bir iliflki var. Olpak, raporu sunum konuflmas›nda; tayland›rd›: “Cumhuriyetin kuruldu¤u y›l, tar›m sek-
KOB‹’lerin yeninin ve yenili¤in peflinde rahatça kofla- törünün GSYH içindeki pay› yüzde 42.8 iken, 1970’li
bildi¤ini, büyük iflletmelerin isteksiz davrand›¤› alan- y›llarda yüzde 36, 1980 y›l›nda yüzde 25, 1990 y›l›n-
lara girebildi¤ini, ekonomilerin kötü gitti¤i durumlar- da yüzde 16, 2000 y›l›nda yüzde 13.5 ve 2003 y›l›n-
da bile, daralmalardan büyük iflletmeler kadar etki- da yüzde 12.6 olmufltur. Türkiye’de tar›m sektörü-
lenmedi¤ini hat›rlatarak, “Ayr›ca, bölgesel geliflimin nün GSYH’daki pay›n›n giderek azalmas›, sanayilefl-
dinamosu görevini icra ederken, giriflimcili¤i de tefl- me ve hizmetler sektörlerinde geliflmeye daha çok
vik etmektedirler. Buna karfl›l›k, KOB‹’ler büyük ifl- önem verilmesinin bir sonucudur. Buna karfl›l›k,
letmelere göre pek çok dezavantajla mücade etmek dünyada ve ülkemizde, 1990’l› y›llardan itibaren ta-
durumundad›r. Ülkemizde ve di¤er ülkelerde yap›lan r›mda verimlilik tart›fl›lmaya bafllanm›fl ve nispi ola-
araflt›rmalarda, finansmana eriflim KOB‹’lerin karfl›- rak GSYH içinde pay› azalan tar›m›n, nas›l etkin k›l›-
laflt›¤› en büyük engeldir” görüflünü savundu. naca¤› üzerinde çal›fl›lm›flt›r. 2011 verileriyle, yakla-
Ülkelerdeki KOB‹ yo¤unlu¤unun yeterli krediye fl›k 2.3 milyon tar›msal iflletmemiz mevcuttur. Fakat,
ulafl›m olmad›¤› taktirde düfltü¤ünü aktaran Olpak, maalesef baflta küçük ve parçal› iflletmeler, yetersiz
dünya genelinde, her 5 KOB‹’den 4’ünün finansman teknoloji, örgütlenme ve rekabet gibi yap›sal sorun-
a盤›yla karfl› karfl›ya kald›¤›n› hat›rlatt›. Olpak, KO- lar nedeniyle, çal›flan nüfusumuzun yaklafl›k yüzde
B‹’lerin d›fl ticaretteki etkisini ise flu bilgiler eflli¤in- 25’ini istihdam etti¤imiz tar›m sektöründe, ancak 60
de aktard›: “KOB‹’lerin ihracat›n›n ithalat›n› karfl›la- milyar dolarl›k üretim yapabiliyoruz.”
ma oran›, 2010-2012 dönemi için ortalama yüzde Tar›mda önemli noktan›n d›fl ticaret yap›s› oldu-
92’nin üzerinde iken, büyük iflletmelerin ihracat›n›n ¤unu belirten Olpak, “Mukayeseli avantaj›na ra¤-
ithalat›n› karfl›lama oran› yüzde 40’›n alt›nda kalm›fl. men, sektörün istikrarl› olarak d›fl ticaret fazlas›
Hatta, 2012 y›l›nda KOB‹’ler, Türkiye’ye net döviz ka- oluflturan bir sektör olamamas›n›n önemli nedenle-
zand›r›c› pozisyondayken, büyük ‹flletmeler, net dö- rinden birisi de sektöre yeteri kadar yat›r›m yap›lma-
viz kayb›na sebep olmufl. Baflka bir deyiflle, KOB‹’ler mas›d›r” dedi. Türkiye gibi ülkelerde, üretim mali-
büyük iflletmelerin cari a盤›n› finanse etmifl. KO- yetlerinin düflürülebilmesi için çiftçilerin, girdi ve
B‹’ler, ekonominin temel tafl›n› olufltururken, 2.6 teknoloji bak›m›ndan desteklenmesi, büyük ölçekli
milyon KOB‹’den sadece yüzde 2’si, -56 bin iflletme- ve flirketlere dayal› tar›m›n yan›s›ra sürdürülebilir,
ihracat kapasitesine sahiptir.” küçük ve orta ölçekli, do¤a, çiftçi ve tüketici dostu
üretim yöntemlerini mümkün k›labilecek bir yap›n›n
‘Tar›m Kobileflmeli’ oluflturulmas› gerekti¤ini aktaran Olpak, bu noktada
Nail Olpak, Türkiye’nin cari aç›k sarmal›ndan ç›k›- ‘Aile Tar›m›n›n’ bir ileri modeli olan, “Tar›m›n Kobi-
fl›nda sektör baz›nda minimum ithal girdiye sahip leflmesi” önerisini sundu. Olpak, flu bilgiyi verdi:
olan g›da, tar›m ve hayvanc›l›¤›n önemli oldu¤una “Kobileflmifl Tar›mda, finans kaynaklar›na ulafl›m im-
iflaret etti. Olpak, sektörün önemini flu bilgilerle de- kanlar› kolaylaflabilece¤i gibi kay›td›fl›l›k azalacak,
A€ustos 2014 KobiEfor 49