Page 54 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 54

UZMAN                    Kamuda Kalite ve Hesap Sorabilirlik

                                       K     alDer Ankara fiubemiz’in 27   kurallar›n artmas› kaç›n›lmazd›r.
                                             fiubat’ta 15.’sini düzenledi¤i
                                                                          AB bu konuda direktifleri, temel kri-
                                                                          terleri ile kurallar dizini oluflturmak-
                                             Kamu Kalite Sempozyumu’nun
                                             ana temas› “AB yolunda Kamu  tad›r. Politika oluflturmaktan, kamu
                                        Yönetiminde Her Yerde Hesap Sora-  al›mlar›, strateji ve reform, kamu hiz-
                                        bilirlik” olarak belirlenmiflti. Zengin  meti ve yönetimi iflleyifli, kamu mali-
                                        bir içerik ve paylafl›mc› ortam› etkile-  yesi ve denetimi konular›nda AB’ye
                                        yiciydi. Hesap sorabilmenin önemini  kat›l›m öncesi ülkelere ve komflu ül-
                                        tüm konuflmac›lar vurgulad›lar. Sa¤-  kelere destek veren çal›flmalar yapan
                                        l›kl› demokrasilerin yol haritas›nda  kurulufllar bulunuyor.
                                        önemli temel tafllar›ndan biri art›k  Kopenhag (1993), Madrid (1995), Lük-
                                        hesap verebilen, sorgulanan ve per-  semburg (1997), Helsinki (1999) kriter-
                                        formanslar›n ölçüldü¤ü bir kamu yö-  leri ile donanan bir kamu yönetimi
                                        netimidir. Kat›l›mc› ve paylafl›mc›,  oluflturma ve gelifltirilmesine odaklan-
                                        fleffaf olma kriterlerinin geliflti¤i ve  mak ve bunlar› aflmak gereklili¤i her
                                        küresel ölçekte de¤er buldu¤u iyi yö-  zaman vurgulanmal› ve toplumsal he-
                                        netiflim ilkeleri devletlerin ciddiyetle  defe dönüfltürülmelidir. Bu hem aday
                                        ele ald›¤› konular aras›nda bafl› çeki-  hem de üye ülkeler için sürekli iyilefl-
             A. HAMD‹ DO⁄AN             yor. Özellikle son y›llarda birbiri ard›-  tirme f›rsat› olarak alg›lanmal›d›r.
                                        na yaflanan krizler iyi yönetiflimde  Art›k ülkemizde de ”Düzenleyici Etki
             KalDer                     kamu ve görevlilerinin rolü ve kon-  Analizi” (DEA) kavram olarak yerlefl-
             Yönetim Kurulu Baflkan›     taklar›n› yeniden önceliklendirme ve  melidir. Toplumun görüfllerinin al›n-
                                        de¤erlendirilmesine yol aç›yor.   mas›na, kat›l›mc›l›¤›na giden yollar-
                                        Kamunun iyi yönetimi ve etkin denet-  dan biri de budur. Ç›kacak yasalar›n,
                                        lenebilirli¤inin, vatandafla, hükümet-  konacak kurallar›n, yap›lacak yolla-
                                        lere, devlete, topluma yararlar›n› ar-  r›n, sökülecek a¤açlar›n etkileri ger-
                                        t›k hepimiz biliyoruz. Kaynaklar›n et-  çek anlamda de¤erlendirilmeli ve
                                        kin, verimli ve katmade¤er yaratan  sonras› planlanmal›d›r.
                                        biçimde kullan›l›r olmas› vatandafl›n  2013 Nisan ay›nda Berlin’de “AB
                                        memnuniyet oran›n› artt›r›yor. Bu ko-  Türkiye Parlamenterler Aras› De¤i-
                                        nuda birçok uluslararas› kuruluflun  flim Program›” çerçevesinde benim
                                        uygulamalara yönelik çal›flmalar› bu-  de yerald›¤›m sempozyumda iyi yö-
                                        lunuyor. Yolsuzluklar› önleme, perfor-  netiflimi tart›flt›k. Alman Adalet Ba-
                                        manslar› artt›rma fleffafl›k ölçümlerini  kanl›¤›’na yapt›¤›m›z ziyarette bir
                                        gelifltirme yolunda sürekli çabalar  yasan›n ç›k›fl sürecini bizlerle pay-
               Demokrasi                gösteriliyor. Kamu yönetiminin iyilefl-  laflt›lar. Yaklafl›k iki y›l süren bu sü-
          güzel bir yolculuk,           tirilmesi hükümetlerin bafll› bafl›na  reci parlamenterlerimizle beraber iz-
                                        ele ald›klar› programlar olarak yeni-  ledik. Yasa ç›kartma rekorlar›, kanun
          sürekli geliflme ve            den yap›land›rma bafll›¤›nda yürütü-  hükmünde kararnameler hepimizce
             iyilefltirme ile            lüyor. Amaç, giderek daha h›zl› ve sü-  tebessümle an›msand›. ‹flte bu sü-
                                        rekli geliflen, fleffaf, toplumun deneti-  reçler uygulanmad›¤› içindir ki bizde
              yol al›nmas›              mine aç›k, bilgilere ulafl›labilen ku-  yasalar sürekli de¤ifliyor.
                mümkün.                 rumlar yaratmak. Bu çabalar içinde  Kat›l›mc›l›k sürecinde önemli bafllan-
                                        kamu yönetiminin, hükümetlerin ifl  g›çlardan biri olarak yerel idareler
         Mükemmel yönetim,              görme biçimleri de¤iflirken STK’lar›n  olmas› gerçe¤i sempozyumda payla-
           yaflam kalitesinin            rolü ve önemi giderek katk›s› artan  fl›ld›. Yürüdü¤ümüz yolun, nefes al-
                                        bir faktör olarak flekillenmektedir.  d›¤›m›z park›n, yaflad›¤›m›z flehrin
            yükseltilmesini             Demokrasilerin geliflmesi art›k ulus-  kararlar›n› neden bizim almad›¤›m›z
               hedefleyen               lararas› kurulufllar›n destek ve göze-  sorguland›.
                                        timinde beslenen denetlenen yap›-  Demokrasi güzel bir yolculuk, sürekli
             bir vizyondur.             larca izleniyor. Bir de¤iflim süreci ya-  geliflme ve iyilefltirme ile yol al›nma-
                                        flan›yor.  Türkiye için AB yaln›zca  s› mümkün. Mükemmel yönetim, ya-
                                        ekonomik aç›dan de¤il, demokrasi-  flam kalitesinin yükseltilmesini he-
                                        nin geliflmesi aç›s›ndan da hedefleri  defleyen bir vizyondur.
                                        içeren bir birliktelik sürecidir. Bu ül-  Bu vizyonu 15. Kamu Kalite Sempoz-
                                        kemiz için önemli bir ç›pad›r. Her ül-  yumu’nda paylaflanlara teflekkür edi-
                                        kenin kendine özgü uygulamalar› ol-  yorum. Gönül isterdi ki siyasilerimiz-
                                        du¤u gibi dahil olduklar› toplulukla-  de bu paylafl›mlar› izleseydi.
                                        r›n kurallar› vard›r. Devlete olan gü-  *Referanslar 15. Kalite Kongresi ko-
                                        venin azald›¤› ülkelerde düzenleyici  nuflmac› sunufllar›.
           54 KobiEfor Nisan 2014
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59