Page 50 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 50

EKONOM‹ST


           man gaz verecek flekilde faizleri indirdik. Sözkonusu
           politika 2011’de sert kur art›fl› ve ciddi güven kayb›
           sa¤lad›. 2012’de ise sert ekonomik yavafllama oldu.
           fiimdi de benzer bir s›k›nt› görüyoruz. 2013’te faizle-
           ri indirmeye bafllad›k. Hatta Merkez Bankas›, ‘nega-
           tif reel faize al›fl›n’ ifadelerini kulland›. Kur artt› ve
           ekonomik yavafllaman›n efli¤indeyiz. Hatta bizi götü-
           rece¤i yer oras›. Ancak bu politikalar›n di¤erlerinden
           fark› var. Zira geçmifl dönemde dünya konjonktürü
           de¤iflmiyor biz sars›l›yorduk. fiimdi ise 2013’ün Ma-
           y›s’›ndan bu yana FED, iflaret veriyor. ‘Parasal tahvil
           al›m program›ndan ç›kmay› düflünüyoruz’ diyor. Tür-
           kiye ise bu iflaretleri farkl› yorumlad›. Gezi Olayla-
           r›’na, d›fl mihraklara ba¤land›.

              ‘Anayasa ask›da’
                                                                     Yabanc› sermaye için
              Yani f›rsat› m› kaç›rd›k diyorsunuz?                 hukukun üstünlü¤ü flart
              U¤ur Gürses: Geçmifl konjonktürde ‘biz toparlar›z’
           yaklafl›m› vard›. Ama flimdi ise bu yaklafl›m yok.     “Türkiye’nin görünümünün kötü olmas›n›n ne-
           Çünkü FED ç›k›fla bafllad›. Ayr›ca bizim yumuflak kar-  denlerinden biri; görece olarak tasarruf a盤›n›n
           n›m›z vard›. Bu karn› baflka faktörler ile zenginlefltir-  di¤er ülkelere göre daha yüksek olmas› ve elin-
           dik: yolsuzluk ve rüflvet skandal› patlad›. Hatta de-  deki döviz rezervlerinin düflük olmas›d›r. Türki-
           rinleflti. Siyasi krizle beraber anayasa da ask›da. As-  ye’nin büyüme hikayesi d›flar›dan kaynak geldi¤i
           l›nda Türkiye kendi baflar› hikayesini yazabilirdi. Ye-  ölçüde gerçekleflir.
           ni bir ekonomik program ortaya koyabilirdi. Madem   “Tasarruf, yemeyelim kenara koyal›m ile çözü-
           s›cak para gelmeyecek do¤rudan yabanc› yat›r›mc›y›  lecek bir mesele de¤ildir. Total olarak ülkenin ta-
           çekmek için politikalar oluflturabilirdi. Çünkü Türki-  sarrufunun artmas› için gelirinin de artmas› gere-
           ye halen daha yat›r›mc› için cazip bir ülkedir. Hiçbir  kir. Bütün ifl gelip büyümeye dayan›yor. Tasarruf-
           ülkede olmayan dinamik bir genç nüfusu var. Ama   lar k›sa sürede artmayaca¤›na göre büyümeyi ile-
           sonuçta bunlar olmad›. Ülke olarak rekabet avanta-  ri atan politikalar olmal›.
           j› sayaca¤›m›z unsurlar›m›z yok. Türkiye iyi günlerde  “Türkiye’nin meselesi art›k kur ve faiz ile çözü-
           reformlar›n› yapmad›¤› için rekabetçilik döviz kuru  lebilecek mesele de¤ildir. Türkiye’nin meselesi
           üzerine oturdu. Oysa sanayide yap›sal s›k›nt›lar› gi-  reformlard›r. Türkiye’nin sürdürülebilir kalk›nma-
           derebilirdik. Vergi reformu yapabilir, rekabetçilik  s›n›n anahtarlar›ndan biri uzun süreli kal›c› ser-
           sa¤layabilirdik. Türkiye 2001 sonras›nda bu f›rsat›  maye sa¤lamas›yd›. Geçmiflte bunu özellefltirme
           kaç›rd›.                                          ile yapt› ama flimdi do¤rudan yabanc› sermaye
                                                             geliflini sa¤lamak gerekiyor.”
              Hükümet gelen s›k›nt›y› okuyamad› m›?
              U¤ur Gürses: 2005 ve 2006 sonras›nda ekonomi  Avrupa’da flöyle bir foto¤raf var: Faizler indirildi¤i
           iyi gidiyordu. Siyasetçilerde, ‘Biz iyi yönetiyoruz. T›l-  için mali sistem zarar gördü. Almanya çevre ülkele-
           s›m bizde’ yaklafl›m› vard›. Oysa iyi gitmenin nedeni  rin fonlar›n› yo¤un flekilde çekti. Bu da Almanya’da
           bahçe temizli¤inin iyi yap›lm›fl olmas› ve  konjonk-  negatif faizleri gündeme getirdi. En fazla da sigorta
           türün etkisiydi. Oysa, ‘biz yapt›k oldu’ yaklafl›m› s›-  flirketleri düflük faiz ortam›nda s›k›nt› yaflad›. Art›k
           k›nt›y› getirdi. Fazla özgüven vard›. Bu da tabi hata-  Almanya da reform yapmak zorunda. Çünkü Alman-
           y› getirdi. Birçok reformun yap›lmas› gerekiyordu.  ya’n›n lokomotif olma özelli¤i art›k s›n›rda. ‹kinci un-
           Hatta yüzde 7 büyüme yerine yüzde 5.5 büyümeye   sur ise finansal krizin henüz çözülmemifl olmas›. Ta-
           raz› olmak ve bu süreçte reformlar› hayata geçirmek  mam, yeni bankac›l›k otoritesi kuruldu ama nas›l bir
           en do¤rusuydu. Oysa flimdi ise yüzde 2’ye olur mu  yöntem izleyece¤i netleflmedi. 2014’ün Aral›k ay›nda
           olmaz m› diye yaklafl›yoruz. Sonuçta, yap›lmayanlar  bu testler sonuçlanacak. Burada da bankalar›n or-
           ciddi kay›pt›. Reformlar› yapm›fl olsayd›k geliflmifl bir  taklar› sermaye koyamad›¤› için muhtemelen devlet
           ülke olarak ilerleyecektik.                      sermaye koyacak, ya da bankalar batacak. Asl›nda
                                                            Avrupa’da en sanc›l› noktaya geliyoruz. Sokaktaki
              Avrupa’dan medet ummak                        vatandafl›n kemer s›kmaktan b›kt›¤›n› düflündü¤ü-
                                                            müzde politik kararlar önemli olacakt›r. Bu krizsel
              Biz bu dönem AB’nin toparlanmas›na çok        yap›n›n Avrupa için 5-6 y›l sürece¤ini düflünüyorum.
              inan›yorduk. Hatta birçok kurulufltan AB’ye iliflkin  Küresel ekonomiyi de¤erlendirdi¤imizde AB ve Çin
              olumlu ifadeler duyduk. Nerede hata yap›l›yor?   kaynakl› bir yavafllama olacakt›r. ABD ise bu yokuflu
              U¤ur Gürses: Kriz süreçlerini bir kenara b›raksak  ç›karken durabilir veya geri gidebilir.

           50 KobiEfor Nisan 2014
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55