Page 74 - KobiEfor_Temmuz_2013
P. 74

SEKTÖR/KART DÜNYASI



                                                                     Türkiye’de iç piyasay› canl›
                                                                               tutan sihirli araçlar

                                                                                 KART





                                                                     dünyas›






                                                Banka kartlar›, kredi kartlar›, özel-al›flverifl indirim
                                               kartlar›, kampanyalara mahsus kartlar gibi finansal
                                                 türevler Türkiye’de  önemli bir ticaret teflvik arac›
                                                      durumuna geldi ve büyümenin motoru oldu.

           T      ürkiye ekonomisi 2013 y›l›n›n ilk çeyre¤inde  zirve yapan, bu nedenle aydan aya iniflli-ç›k›fll› bir
                  beklenilen yüzde 2.3’ü aflarak yüzde 3.7 ora-
                                                            trende sahip olan kartl› ödemeler; kart sahiplerinin
                  n›nda büyüdü ve ayn› e¤ilim ikinci çeyrekte
                                                            internet al›flverifllerini her geçen y›l daha fazla tercih
                  de sürdü. Büyümede h›zlan›fl›n iç tüketimden
                                                            t›rmay› sürdürüyor.
                  kaynakland›¤› gözlendi, bu da yurtiçi talep  etmesinin de etkisiyle sektör içindeki pay›n› da art-
           koflullar›ndaki toparlanmay› gösterdi. Hane halk› tü-
           ketim harcamalar›ndaki gerileme durdu ve 2013 ilk  Temass›z Kart say›s› 12 milyon
           yar›s›nda yüzde 3 artt›. ‹ç tüketim harcamas›n›n bü-  BKM, yapt›¤› aç›klamada temass›z kart ve te-
           yüme katk›s› da 2.8 puan oldu.                   mass›z ifllem verilerini de duyurdu. Buna göre pi-
              ‹ç tüketimi, a¤›rl›kl› olarak, “Kartlar dünyas›”nda  yasadaki kredi kartlar›n›n 10.2 milyonu ile temas-
           yer alan ve giderek çeflitlenen finansal araçlar sa¤l›-  s›z ödeme yap›labiliyor. Bu say› tüm kredi kartla-
           yor. Bankalararas› Kart Merkezi (BKM), May›s 2013  r›n›n yüzde 18’i ile temass›z ödeme yap›labildi¤i
           dönemine ait kartl› ödeme sistemi istatistiklerini ya-  anlam›na geliyor. Temass›z banka kart› say›s› ise 2
           y›mlad›. Buna göre, 2012 y›l› May›s ay›nda Türki-  milyona ulaflt›.
           ye’de 86.6 milyon adet banka kart› ve 52.8 milyon  BKM verileri, banka kartlar›n›n art›k para çekmek
           adet kredi kart› bulunurken, 2013 May›s sonu itiba-  d›fl›nda al›flverifl amaçl› da yo¤un olarak kullan›ld›¤›-
           r› ile Türkiye’de banka kart› say›s› 95.1 milyon ade-  n› gösteriyor. May›s 2013 döneminde gerçekleflen
           te, kredi kart› say›s› da 56.4 milyon adete ulaflt›.  287 milyon adet kartl› al›flverifl iflleminin yüzde 18’i
           Kartlar ile ödeme yap›lmas›n› sa¤layan ve 2012 y›l›  banka kartlar› ile yap›ld›. Banka kart› ile yap›lan ifl-
           May›s ay› itibar›yla 2.01 milyon adet olan POS cihaz-  lemlerde 1.8 milyar TL tutar›nda al›flverifl gerçekleflir-
           lar› da 2013 y›l› May›s ay› itibar›yla 2.24 milyon ade-  ken geçen y›l›n ayn› dönemine göre büyüme oran›
           de ulaflt›.                                       yüzde 40 oldu. Öte yandan banka kartlar› ortalama-
              Para çekmek d›fl›nda birçok ifllemin de yap›labil-  da 36 TL tutar›nda ödemelerde kullan›l›rken kredi
           di¤i ATM a¤› da genifllemeye devam etti. 2012 Ma-  kart› ile ödemelerde bu de¤er 145 TL seviyesinde.
           y›s ay›nda 33 bin 800 adet olan ATM say›s› May›s   Tüketici kredileri ise 2013 May›s bafl›nda 211.2
           ay› sonunda 39 bin adede yaklaflt›.               milyar TL’yi aflm›fl bulunuyordu.
              Banka kartlar›n›n al›flverifl ifllemleri içindeki pay›
           da artmaya devam etti. 2012 y›l› May›s itibar›yla  Alana da satana da kazand›ran kartlar
           banka kartlar›n›n al›flverifl adedi içerisindeki oran›  ‹ç tüketimi canland›ran faktörlerden birini de ürün
           yüzde 14 iken, 2013 y›l› May›s ay›nda bu oran yüz-  ve hizmetlerin sat›n al›nmas›nda indirim sa¤-
           de 17.9’a yükseldi.                              layan kartlar oluflturuyor. Kurumlar ve flir-
                                                            ketlerin nihai tüketiciye da¤›t›lan ve orta-
              ‹nternetten al›flverifl                         lama yüzde 10’lardan yüzde 30’lara, hat-
              Kartl› ödeme sistemlerinin en önemli bafll›klar›n-  ta seçilmifl baz› ürünler veya yürütü-
           dan biri ise internette yap›lan kartl› ödeme hacmidir.  len kampanyalarda yüzde 50’ye
           BKM verilerine göre, 2013 May›s döneminde hacim-  varan indirimler sa¤layan bu
           de bir önceki y›la göre büyüme yüzde 36 oldu.    kartlar›n da say›s› her
              Motorlu Tafl›tlar Vergisi (MTV), emlak vergisi gibi  geçen gün art›yor
           periyodik kamu ödemelerinin yap›ld›¤› dönemlerde  ve çeflitleni-

           74 KobiEfor Temmuz 2013
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79