Page 63 - KobiEfor_Nisan_2012
P. 63

piyasalara tafl›ma, petrol ve do¤algaz ihracat› için
           ekonomi ve güvenlik aç›s›ndan rantabilitesi yüksek
           yeni boru hatlar› ve koridorlar›n yap›lmas› konular›-
           n› uluslararas› jeoekonomik iliflkileri düzlemine tafl›-
           maya ve çözüm yollar› aramaya bafllad›lar.
              Uluslararas› araflt›rmac›lar Orta Asya, Hazar havza-
           s› ve Güney Kafkasya’da uluslar ötesi enerji güzer-
           gâhlar› ve boru hatlar› konusunda yürütülen politika-
           n›n baz› temel karakteristik özelliklerinin ve jeopoli-
           tik niteli¤inin alt›n› çiziyorlar. Bu nitelikler, öncelikli
           olarak, tespit edilen zengin petrol ve
           do¤algaz yataklar›n›n iflletilmesi, elde
           edilen ürünlerin uluslararas› piyasala-
           ra tafl›nmas› güzergâhlar›n›n seçimi,
           sat›fl fiyatlar› ile ilgili ayarlamalar, ih-
           racat›n gerçeklefltirilmesi için Do¤u-
           Bat› koridorlar›n›n ve boru hatlar›n›n
           yap›lmas› ve benzeri konularda Hazar
           havzas› ülkelerinin kendi aralar›nda
           ve bölgenin enerji projelerinde yer
           alan uluslararas› flirketler ile di¤er ak-
           törler aras›nda ortaya ç›kan ciddi görüfl farkl›l›klar›  Rusya’n›n
           ve ç›kar çat›flmalar›ndan kaynaklan›yordu.
                                                        bölgede, ve dünyada       konomik fonksiyonlar›n›
              ‹lk ba¤›ms›z irade Azerbaycan’dan           enerji kaynaklar›n›      ve benzeri konular› dâhil
              SSCB’nin çöküflü ile ba¤›ms›zl›¤›na kavu-  jeopolitik bask› arac› olarak  ediyorlar. Kan›m›zca bu
           flan ülkeler içinde ilk olarak Azerbaycan, ken-  kullanmas›, Hazar       konular üçüncü biny›lda
           di enerji politikalar› ve jeoekonomik ç›karlar›                         ayn› zamanda bir bütün
           do¤rultusunda, özgürce seçti¤i uluslararas›  bölgesindeki petrol ve     olarak dünya jeopoliti¤i-
           ortaklarla (Bat› devletleri ve Türkiye) Hazar’›n  do¤algaz kaynaklar›na  nin ve küresel enerji poli-
           kendisine ait bölümünde petrol ve do¤algaz ya-  gereksinimleri de      tikas›n›n ana gündem ko-
           taklar›n›n iflletilmesi ve elde edilen ürünlerin ih-                   nular›n› ve öncelikli alanlar›-
           racat›n›n gerçeklefltirilmesi yönünde irade ortaya  artt›rmaktad›r.   n› oluflturuyor.
           koydu. Azerbaycan’›n bu giriflimi yeni koflullarda                     Hazar havzas›nda yürütülen
           tüm Avrasya bölgesinde ve dünyada enerji politika-          boru hatlar› ve güzergâhlar› politikas›-
           lar› üzerine kurulu yeni jeopolitik iliflkilerin itici gü-  n›n karakteristi¤ini etkileyen üçüncü temel etken,
           cü oldu. Bunun ard›ndan yeni uluslar ötesi enerji  somut olarak bu boru hatlar› konusunda hangi dev-
           projelerinde yer alan Hazar’a k›y›dafl ülkelerden her  letlerin hangi tutum içinde olduklar›, bu devletlerin
           biri kendi jeoekonomik ç›karlar› do¤rultusunda bu  amac›n›n kendi ürünlerini özgür bir biçimde ulusla-
           veya di¤er gruba kat›lmak suretiyle birbirleri ile cid-  raras› piyasalara ç›karmak, sat›fl›n› gerçeklefltirmek
           di jeoekonomik rekabet içine girmeye, bölgesel, ye-  ve ülkelerini gelifltirmek mi, yoksa boru hatlar› üze-
           rel ve uluslararas› ç›kar çevreleri aras›nda belirli ma-  rindeki avantajl› konumlar›n› kullanarak komflu dev-
           nevralar yapmaya bafllad›lar. Bu koflullarda, k›sa bir  letlere ve dünya ülkelerine jeopolitik bask› uygula-
           süre içinde her bir birli¤in ve ortak ç›kar alanlar›nda  mak m› oldu¤u noktas›ndayd›. Boru hatlar› ve güzer-
           oluflturulan jeoekonomik gruplar›n kendi lider ve  gâhlar konusunda bölge ve dünya ülkelerinden ba-
           yard›mc› devletlerinin (aktörlerinin) ortaya ç›kmas›  z›lar› (Azerbaycan, Türkiye, Orta Asya ülkeleri, Gür-
           do¤al bir sonuçtur.                              cistan ve Bat›l› ülkeler), kendilerinin ve ortaklar›n›n
                                                            jeoekonomik ç›karlar›ndan hareket ederek, ekono-
              Güney Kafkasya alternatifi                    mik aç›dan daha az masrafl› ve verimli yollar› kullan-
              Siyaset bilimcileri, 21. yüzy›lda Hazar havzas›n›n  mak suretiyle ihracat›n ve ithalat›n gerçeklefltirilme-
           jeoekonomik ve jeostratejik karakteristi¤ini etkile-  sinden yana tav›r ortaya koyarken di¤erleri (Rusya
           yen ikinci grup önemli etkenlere, Orta Asya ülkeleri-  ve ‹ran) uluslararas› piyasalardaki mevcut fiyat poli-
           nin uluslararas› alana ç›k›fl olanaklar›n›n k›s›tl›l›¤›n›,  tikalar› üzerinde eski etkinliklerini devam ettirmek,
           yeni koflullarda bölgenin enerji kaynaklar›n›n ihraca-  dünya genelinde ve bölgede kendi avantajl› konum-
           t›nda ve genel olarak Do¤u-Bat› iliflkilerinde Güney  lar›n› sürdürmek, baflka ülkelerin uluslararas› enerji
           Kafkasya’n›n geleneksel Rusya güzergâhlar›na alter-  piyasalar›na etkisini azaltmak, bunlar›n enerji ala-
           natif olma olas›l›¤›n›n ortaya ç›kmas›n›, petrol ve  n›nda alternatif ve ba¤›ms›z aktörler olarak yer al-
           do¤algaz ihracat› için eski ve yeni koridorlar ile ulus  malar›n› engellemek ve benzeri akl›selimden ve sa¤-
           ötesi boru hatlar›n›n güzergâhlar›n›, bunlar›n jeoe-  duyudan uzak amaçlar tafl›yorlard›.
                                                                                       Nisan 2012 KobiEfor 63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68