Page 91 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 91

¤i bir parantez de ekleyen Sumru Altu¤, “Birbirini ta-  tu¤, görüfllerini flöyle detayland›r›yor: “‹statistikte
           mamlayan yap›lar”d›r diyor, küreselleflme. Bu yap›-  göreceli üstünlük denilen bir kavram var. Örne¤in si-
           lar bütünlü¤ü içinde insanlar, kurumlar hatta devlet-  zin üstünlü¤ünüz yoksa ve bütün kaynaklar›n›z› tank
           ler birbirine muhtaçt›r. Küreselleflme nedeniyle dün-  yapmaya harcarsan›z halk›n›z aç kal›r. SSCB bu ne-
           ya ekonomilerinde tek lider ülke yap›s›n›n da kalma-  denle çökmüfltür. ABD’nin ABD olmas› göreceli üs-
           yaca¤›na iflaret eden Altu¤, flöyle sürdürüyor konufl-  tünlükleridir. Türkiye’nin göreceli üstünlü¤ü ise çe-
           mas›n›: “Küreselleflmeyle birlikte yeni dünya düze-  flitlendirilmifl ekonomisidir. Çeflitlendirilmifl ekonomi
           ninde geliflmekte olan ülkelerin parlamaya bafllad›-  istihdam sorununa da k›smen çözüm olacakt›r. Çün-
           ¤›n› gördük. Eskiden ABD, Avrupa ülkelerinin baz›la-  kü çeflitlendirilmifl ekonomide vatandafl yerinde yur-
           r› ve Japonya parlard›. fiimdi ise Çin, Hindistan, Bre-  dunda zengin edilir.”
           zilya, Güney Afrika, Latin Avrupa, Türkiye parl›yor.
           Ama unutmamak gerekiyor art›k hiçbir ülke tek ba-  ‹stanbul odakl› büyüme yanl›fl
           fl›na ‘süper güç’ olmayacak. Çünkü hiçbir ülke kendi  Osmanl›’dan miras, ticaret yollar›n›n Türkiye’nin
           iç tüketimi ile büyüyemez. Bunu ne Çin yapabilir ne  en büyük zenginli¤i oldu¤unu düflünen Altu¤, Ana-
           ABD, ne de Türkiye.”                             dolu’nun ise bu zenginlikte kilit bölge oldu¤una ina-
                                                            n›yor. Bölgesel kalk›nma olmadan Türkiye’nin büyü-
              Türkiye bilgi ekonomisine dönmeli             mesini sa¤l›kl› k›lamayaca¤›n› savunan Altu¤, tarih-
              Ülkelerin ancak üretimle kalk›naca¤› görüflünü  ten miras olup da halen sürmekte olan mevcut eko-
           bold bir tonla seslendiren Sumru Altu¤, üretim deni-  nomik geliflme anlay›fl›n› flöyle elefltiriyor: “‹stanbul
           lince sadece mal üretimi kavram›n›n alg›lanmamas›-  odakl› büyüme modeli 1050’lerden bu yana sürdürü-
           na da önem veriyor. Dünyan›n bilgi ekonomisine dö-  lüyor ve gelinen aflama ortada. ‹stanbul odakl› bü-
           nüfltü¤ünü, Türkiye’nin bu treni kaç›rmamas› gerek-  yüme Türkiye’yi Bat› standartlar›na kavuflturamad›.
           ti¤ini söyleyen Altu¤, flöyle uyar›yor: “Evet Çin dün-  ‹stanbul’a daha fazla yüklenilen büyüme modeli Tür-
           yan›n imalat üssü. Hindistan da servis sa¤l›yor.  Ge-  kiye için 21.yy’da olmamal›d›r.”
           liflmifl ülkeler de zaten teknoloji ve marka geliriyle  ‹stanbul odakl› büyüme modelinin ranta dönük
           ülkesinin refah seviyesini art›rmaya devam edecek-  büyüme modeli oldu¤una da dikkat çeken Altu¤,
           ler. Geliflmekte olan ülkeler ise biraz hamall›kla ge-  siyasilerin bundan vazgeçmesini istiyor. ‹stanbul’a
           liflecek. Dolay›s›yla gerçekçi olal›m ve Türkiye için  harcanacak kaynaklar›n Anadolu’ya harcanmas›
           nas›l bir yol haritas› çizilmesi gerekti¤ine bakal›m;  gerekti¤ini ifade eden Altu¤, flunu öneriyor: “Erzu-
           Türkiye, Çin olamayaca¤›na göre bilgi ekonomisi  rum’a gittim hayran kald›m. Avrupa flehriymifl ama
           do¤rultusunda ad›mlar atmal›. Evet savunma sanayi-  ticaret yok, bak›ms›z. Son y›llarda bu¤day ve em-
           ne yönelik çal›flabilir ama bir ABD olmad›¤›m›z› da  tia fiyatlar›nda art›fllar var. Baz› emtialar çok de-
           gözden kaç›rmayal›m.”                            ¤erli ürün olmaya bafllad›. Göreceli üstünlüklerden
                                                            bahsediyoruz. Anadolu bu alanda üretimin yap›la-
              Çeflitlendirilmifl ekonomi istihdam sa¤lar      ca¤› ender bölgelerden biri. Her fleyi bir kenara b›-
              Altu¤, ‘çeflitlendirilmifl ekonomi’den yana oldu¤u-  rak›p yeni modele geçmek olmaz. Türkiye’nin cid-
           nu kaydediyor. Otomotivin, tekstilin yan›na, sa¤l›k  di bir tar›m geçmifli var. Gerekirse Avrupa’n›n ma-
           sektörünü, tar›m›, turizmi koymak gerekiyor. Ama  nav› kasab› olunmal›. Onun için de çeflit sistemini
           büyük projelerle de¤il, küçük küçük projelerle. Al-  gelifltirelim.”



                 fiEH‹R BANKALARI OLMALI

              Rant ekonomisi nedeniyle gelir da¤›l›m›nda uçu-
            rumlar yarat›ld›¤›n› hat›rlatan Altu¤, bölgesel kalk›n-
            ma ile bu soruna da k›smen çözüm bulunaca¤›n› dü-
            flünüyor. Bölgesel kalk›nma için yerel kalk›nman›n
            önemine iflaret eden Altu¤, ABD’nin ABD olmas›nda
            kasaba bankalar›n›n büyük sorumluluk ald›¤›n›, ben-
            zer bir büyüme modelinin Anadolu için hayata geçiri-
            lebilece¤ini hat›rlat›yor: “ABD’de bankac›l›k kasaba-
            larda geliflti. Kasaba bankas›, giriflimcisine, kasab›na,
            çiftçisine kaynak sa¤lad›. Türkiye’de ise bir Gaziantep
            Bankas› yok. Ulusal bankalar var ama bölgede çok
            fazla etkin olam›yor.”
              Sumru Altu¤, Türkiye’nin 2011 y›l› itibar›yla yumu-
            flak karn›n›n imar rant›na dayal› büyüme modeli ol-
            du¤unun alt›n› bir kere daha çiziyor.

                                                                                      Haziran 2011 KobiEfor 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96