Page 86 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 86

UZMAN                                        UFKA Yolculuk

                                       L   iderli¤i, gemi kaptanl›¤›na ben-  müflterilerinizin görüfl ve fikirlerini
                                                                          alarak ve dahi onlarla birlikte belir-
                                           zetirsek… Diyelim ki gemi de
                                           sizin, mürettebat da, baflar› da.
                                        Amac›, baflar›y›, ne kadar baflar›l›  ledi¤iniz bir ufuk ve rotan›n ayak-
                                                                          lar› daha sa¤lam yere basacakt›r.
                                        olmak istedi¤inizi siz tan›ml›yorsu-  Vizyon çizebilmek, maharet ve
                                        nuz. Kolay ve keyifli gibi, de¤il mi?  denge isteyen bir denklem.
                                        Ufkunuz nereye kadar uzan›yor ve  Vizyonunuz çok bol ya da gereksiz
                                        oralarda neler oldu¤unu hayal edi-  dar olmamal›. Örne¤in ülkemizde
                                        yorsunuz? Dima¤›n›z›n ne denli    henüz eflit e¤itim flans› bulamayan
                                        aç›k, net ve genifl oldu¤u önemli.  yüzbinlerce genç varken; yeterince
                                        Ancak gerçe¤in nerede bitip, haya-  nitelikli, ilim, irfan sahibi; araflt›-
                                        lin nerede bafllad›¤›n› iyi ay›rt ede-  ran, düflünen, sorgulayan, muha-
                                        mezseniz; geminizi de, gelece¤inizi  keme becerisi yüksek gençler ye-
                                        de, mürettabat›n›z› da sonu olma-  tifltirilemezken; e¤itimle ilgili viz-
                                        yan bir maceraya sürükleme riski-  yonumuzun ‘çevre ülkelere örnek
                                        niz yüksek. Öte yandan bir miktar  teflkil etmek’ olmas›, bir miktar bol
                                        da hayal yoksa ufuk, size ve yol ar-  kaçmakta. Böylesi bir vizyona, bel-
                                        kadafllar›n›za nas›l ilham verecek  li bir yol haritas› eflli¤inde, irade
                                        ki? Peki hayalle gerçeklik nerede  ile ulafl›lmak hedefi varsa ne âlâ!
             IfiIK DEL‹ORMAN             kar›flmaya bafll›yor?               Birleflmifl Milletler’in ‘tüm dünyada
             AYDIN                      Yolculuk boyunca hangi flartlarla  bar›fl› temin etme’ vizyonu heye-
                                                                          can verici olabilir, ancak geliflmifl
                                        ve nelerle karfl›laflacaks›n›z? Deniz-
             isikaydin@novida.com.tr    sular›n›, hava durumunu, kayal›kla-  ülkeler samimiyetle çaba harcama-
                                        r›, adac›k ve adalar› bilmeden, ra-  d›kça ne denli gerçekçidir?
                                        kip gemileri izlemeden, olas› koflul  Türk Telekom, vizyonunu ‘iletiflim-
               ‹yi bir gemi             ve riskleri öngörmeden, yani mes-  de müflterilerimizi gelece¤e tafl›yan
                                        netsiz ç›kt›¤›n›z yolculuk fazlas›yla  en do¤ru adres olmakt›r’ fleklinde
               kaptan›, bir             riskli. Mümkün oldu¤unca önbilgi  tan›mlam›fl. ‹letiflimi genifl anlam-
                                        toplamak ve öngörüde bulunabil-   da, mobil, sosyal medya da dahil
            yandan yüzünü               mek elzem.                        düflündü¤ümüzde, yine bol bir viz-
               ufka çevirir,            Ya ‘sizin durumunuz ne, ne kadar  yon. Kapsam net de¤il. Bu durum-
                                        haz›rl›kl›s›n›z?’ fiartlar›n›z›, yolunu-  da da misyon, amaç gibi tan›mlar›n
              çevrede olup              zu, rotan›z› çal›flm›fl, belirlemifl ol-  bütününde kapsam› belirlemifl; he-
                                        man›z; eksik gedi¤inizi tamamla-  def kitle ve faaliyetleri ile ilintilen-
            bitene bakarken             m›fl; olas› risklere karfl› önlemleri-  dirmifl olmas› beklenir.
                                        nizi alm›fl olman›z gerekir.       Nike ise ‘dünyadaki her atlete il-
               öte yandan               ‹lla da ufuk çizmek; vizyon, amaç  ham ve yenilikçilik sunmak’ demifl;
                  gözünü                tan›mlamak ve herkesin benimse-   hemen de eklemifl: ‘Bir vücudunuz
                                        mesini sa¤lamak flart m›d›r?  Haya-  varsa atletsiniz demektir’. Vücudu
            göstergelerden              t›n›n önemli k›sm›n› ifline vakfe-  olan bir birey olarak beni heyecan-
                                        den, eme¤ini ortaya koyan insanla-  land›ran fley, giydi¤im ayakkab›n›n
           ay›rmaz; yak›t›n›,           ra bir anlam, bir umut sunam›yor-  rahatl›¤› sayesinde gün boyu aya-
                                        san›z, hem kendinizi, hem onlar›  ¤›mda yokmufl hissi ile yaflatmas›.
             h›z›n›, rotas›n›           s›radan, mekanik bir yaflama s›k›fl-  Sanki yine  vizyonu biraz bol.
             sürekli kontrol            t›rm›fl olacaks›n›z. Tafl›d›¤›n›z de-  ‹yi bir gemi kaptan›, bir yandan
                                        ¤eri, mal›, hizmeti dört gözle bek-  yüzünü ufka çevirir, çevrede olup
              etmeyi ihmal              lemesini istedikleriniz; onlar neden  bitene bakarken öte yandan gözü-
                                        sizin geminizi beklesinler ki? Sizin-  nü göstergelerden ay›rmaz; yak›t›-
             etmez ve dahi              le yola ç›kanlara vaadinizin ne ol-  n›, h›z›n›, rotas›n› sürekli kontrol
                                        du¤unu düflünmenizde fayda var.    etmeyi ihmal etmez, ve dahi mü-
            mürettebat›n›n              Sadece siz de¤il, ekibinizin her bir  rettebat›n›n ruh halini, sa¤l›¤›n›,
                ruh halini,             ferdi bu maceraya sizinle at›lmay›  motivasyonunu gözetir. Mercekleri
                                        arzu edecek, vaadinizin peflinden  ile bir uza¤a, bir yak›na bakar; bir
                sa¤l›¤›n›,              gelecek; bilecek ki sizinle yola ç›k›-  güverteye ç›kar, bir yak›t dairesi-
                                        l›r ve ufukta çizdi¤iniz amaca ulafl-  ne iner.
             motivasyonunu              t›klar›nda hayat hem geminiz, hem  Art›k h›z en önemli baflar› kriterle-
                                        de kendileri için çok daha olumlu  rinden.  Öyle bir denge yakalamak
                 gözetir.               ve güzel olacak. Hatta baflar› tan›-  gerek ki eldeki bilgi bir miktar ge-
                                        m›n›z›n herkesi benzer flekilde tat-  çerli iken de yola ç›k›labilmeli. An-
                                        min edebilece¤inden, benzer heye-  cak antenlerimiz sürekli aç›k, ana-
                                        can› duyuraca¤›ndan da emin ol-   lizimiz sa¤lam, seçimlerimiz sa¤du-
                                        mal›s›n›z. Mürettebat›n ve hatta  yulu, yap›m›z esnek olabilmeli.

           86 KobiEfor Haziran 2011
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91