Page 118 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 118
KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER
y›, di¤er taraftan bölgesel üstünlüklerini ön plana ç›-
kararak uluslararas› mal hareketlerinde avantajlar
sunmay› hedeflemektedir. Bulundu¤umuz co¤rafya-
da bölgesel bir lojistik üs olma yolundaki yap›lan-
malar›m›zda, lojistik merkezlerimizin bünyesinde
mutlaka denizyolu, havayolu, karayolu ve demiryolu
ba¤lant›lar›ndan en az ikisini bulundurmas› gerekir.
Ayr›ca lojistikle ilgili mevcut yasa ve düzenlemelerin,
lojistik faaliyetlerinin standartlaflt›r›lmas›, h›zland›r›l-
mas› ve basitlefltirilmesi amac›na yönelik yap›land›-
r›lmas› gerekir. Uluslararas› ticaret ak›fl h›z›na uygun
süratte kamu ve özel kurum yap›lanmalar› ancak
mevzuat›n da bu sürate eriflmesiyle olas›d›r.”
Lojistik Master Plan› haz›rlanmal›
Turgut Erkeskin, Türkiye’nin Avrupa’n›n en genç,
dünyan›n en çok geliflen uçak filosu ve altyap›s›yla
havayolu tafl›mac›l›¤›na, 45 bin araçtan oluflan TIR
filosu ve en geliflmifl ve dinamik yap›s›yla karayolu
tafl›mac›l›¤›na, üç taraf› denizlerle çevrili konumu ve
verdi¤i sektörleri de dikkate almakta büyük yarar- geliflmekte olan deniz ticaret filosuna ek olarak ge-
lar görüyoruz. mi infla sanayi ile denizyolu tafl›mac›l›¤›na sahip ol-
Transit yüklerde gümrük formalitelerinin kolaylafl- du¤unu vurguluyor: “Türkiye ve bölge için önem arz
t›r›lmas›: Ülkemizden geçen transit yükler sanki ül- eden ‘Demirden ‹pekyolu’ olarak adland›r›lan ‘Kars-
kemize ithal gelen yükler gibi baz› kontrollere ve ifl- Tiflis-Bakü’ Demiryolu Projesi tamamland›¤›nda y›l-
lemlere tabi tutulmakta, bu nedenle transit yüklerin da 1 milyon 500 bin yolcu ve 3 milyon ton yük ta-
ülkemiz üzerinden geçiflinde yavafllamalar ve gecik- fl›nmas› hedeflenmektedir. Ülkenin kaynaklar›n›n ve-
meler olmakta ve bu da ülkemizin transit tafl›mac›- rimsiz bir flekilde bofl yere harcanmamas› için lojis-
l›ktan ald›¤› pay› ve geliri h›zla düflürmektedir. Tran- tik köyler ve merkezler kurulmas›ndan önce mutlaka
sit yük tafl›malar›nda yavafllamaya ve hatta ülkemi- ülkenin lojistik master plan›n›n haz›rlanmas› ve dev-
zin yük kayb›na neden olan mevcut mevzuat ve uy- let iradesi taraf›ndan kabul edilmesi gerekmektedir.
gulamalar›n›n, ticaretin daha h›zl› gerçeklefltirilmesi- Çünkü lojistik köylerin kurulmas›, lojistik sektörü ha-
ni sa¤layacak flekilde yeniden düzenlenmesinde ya- ricinde pek çok kamu kurumunun koordinasyon için-
rar görülmektedir. de olmas›n› flart koflmaktad›r. Aksi takdirde sanayi-
Atatürk Havaliman› Kargo Gümrü¤ü:: Ülke genelin- cilerin ve d›fl ticaretçilerin maliyetlerini düflürmesine
deki hava ithalat ve hava ihracat tafl›malar› ve buna yaramayacak oluflumlar ortaya ç›kacakt›r ki bunun
ba¤l› gümrük ifllemlerinin yaklafl›k yüzde 74’ü Ata- ne ülkeye ne de ilgili taraflara bir yarar› olmayacak-
türk Havaliman› Kargo Gümrük Müdürlü¤ü’nde ger- t›r. Bu nedenle önce lojistik master plan›n›n haz›r-
çekleflmektedir. Bu gümrükte ifllemler 09:00-17:00 lanmas›, kamu iradesi taraf›ndan bunun kabulü ve
mesai saatleri içersinde, bunun haricinde ise mesai sonras›nda mevzuat›n›n haz›rlanmas› gerekmektedir.
ücreti yat›r›larak yap›labilmektedir. Atatürk Havali- UT‹KAD olarak, toplumsal sorumlulu¤umuz çerçeve-
man› Kargo Tesisleri ile Gümrük Yerleflkesi’nin fiziki sinde lojistik köy master plan›n›n haz›rlanmas›na ve
yetersizli¤i hepimizce bilinmektedir. Üzerinde önem- sürecin verimli yürütülmesine tüm gücümüzle destek
le durulmas› gereken ve bir an önce çözülmesi ge- oluyoruz.”
reken bu yetersizli¤in yan›s›ra ‘Gümrük ‹fllevleri’nin
7/24 çal›flma esas›na göre yeniden yap›land›r›lmas›
gerekmektedir.
Sektörün geliflmesi aç›s›ndan kamunun atmas›
gereken ad›mlardan sözediyor: Günümüzde, ticaret
imkanlar›n›n artmas› ve mal hareketlerinin h›zlanma-
s› ile uluslararas› piyasalarda rekabette öne geçebil-
mek, hemen hemen her ülkenin temel ticari hedef-
leri aras›nda bulunmakta, bu do¤rultuda uygulan-
mas› gereken politikalar›n en önde gelenleri aras›n-
da bölgesel hatta küresel lojistik üslerin hayata ge-
çirilmesi yer almaktad›r. Devletler bir taraftan kendi
ülke ekonomilerini güçlü hale getirmek için uluslara-
ras› ticaretin kalbi olan lojistik merkezler kurup lo-
jistik maliyetleri düflürerek rekabetçiliklerini art›rma-
118 KobiEfor May›s 2011