Page 118 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 118

KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER




                                                            y›, di¤er taraftan bölgesel üstünlüklerini ön plana ç›-
                                                            kararak uluslararas› mal hareketlerinde avantajlar
                                                            sunmay› hedeflemektedir. Bulundu¤umuz co¤rafya-
                                                            da bölgesel bir lojistik üs olma yolundaki yap›lan-
                                                            malar›m›zda, lojistik merkezlerimizin bünyesinde
                                                            mutlaka denizyolu, havayolu, karayolu ve demiryolu
                                                            ba¤lant›lar›ndan en az ikisini bulundurmas› gerekir.
                                                            Ayr›ca lojistikle ilgili mevcut yasa ve düzenlemelerin,
                                                            lojistik faaliyetlerinin standartlaflt›r›lmas›, h›zland›r›l-
                                                            mas› ve basitlefltirilmesi amac›na yönelik yap›land›-
                                                            r›lmas› gerekir. Uluslararas› ticaret ak›fl h›z›na uygun
                                                            süratte kamu ve özel kurum yap›lanmalar› ancak
                                                            mevzuat›n da bu sürate eriflmesiyle olas›d›r.”

                                                              Lojistik Master Plan› haz›rlanmal›
                                                              Turgut Erkeskin, Türkiye’nin Avrupa’n›n en genç,
                                                            dünyan›n en çok geliflen uçak filosu ve altyap›s›yla
                                                            havayolu tafl›mac›l›¤›na, 45 bin araçtan oluflan TIR
                                                            filosu ve en geliflmifl ve dinamik yap›s›yla karayolu
                                                            tafl›mac›l›¤›na, üç taraf› denizlerle çevrili konumu ve
           verdi¤i sektörleri de dikkate almakta büyük yarar-  geliflmekte olan deniz ticaret filosuna ek olarak ge-
           lar görüyoruz.                                   mi infla sanayi ile denizyolu tafl›mac›l›¤›na sahip ol-
              Transit yüklerde gümrük formalitelerinin kolaylafl-  du¤unu vurguluyor: “Türkiye ve bölge için önem arz
           t›r›lmas›: Ülkemizden geçen transit yükler sanki ül-  eden ‘Demirden ‹pekyolu’ olarak adland›r›lan ‘Kars-
           kemize ithal gelen yükler gibi baz› kontrollere ve ifl-  Tiflis-Bakü’ Demiryolu Projesi tamamland›¤›nda y›l-
           lemlere tabi tutulmakta, bu nedenle transit yüklerin  da 1 milyon 500 bin yolcu ve 3 milyon ton yük ta-
           ülkemiz üzerinden geçiflinde yavafllamalar ve gecik-  fl›nmas› hedeflenmektedir. Ülkenin kaynaklar›n›n ve-
           meler olmakta ve bu da ülkemizin transit tafl›mac›-  rimsiz bir flekilde bofl yere harcanmamas› için lojis-
           l›ktan ald›¤› pay› ve geliri h›zla düflürmektedir. Tran-  tik köyler ve merkezler kurulmas›ndan önce mutlaka
           sit yük tafl›malar›nda yavafllamaya ve hatta ülkemi-  ülkenin lojistik master plan›n›n haz›rlanmas› ve dev-
           zin yük kayb›na neden olan mevcut mevzuat ve uy-  let iradesi taraf›ndan kabul edilmesi gerekmektedir.
           gulamalar›n›n, ticaretin daha h›zl› gerçeklefltirilmesi-  Çünkü lojistik köylerin kurulmas›, lojistik sektörü ha-
           ni sa¤layacak flekilde yeniden düzenlenmesinde ya-  ricinde pek çok kamu kurumunun koordinasyon için-
           rar görülmektedir.                               de olmas›n› flart koflmaktad›r.  Aksi takdirde sanayi-
              Atatürk Havaliman› Kargo Gümrü¤ü:: Ülke genelin-  cilerin ve d›fl ticaretçilerin maliyetlerini düflürmesine
           deki hava ithalat ve hava ihracat tafl›malar› ve buna  yaramayacak oluflumlar ortaya ç›kacakt›r ki bunun
           ba¤l› gümrük ifllemlerinin yaklafl›k yüzde 74’ü Ata-  ne ülkeye ne de ilgili taraflara bir yarar› olmayacak-
           türk Havaliman› Kargo Gümrük Müdürlü¤ü’nde ger-  t›r. Bu nedenle önce lojistik master plan›n›n haz›r-
           çekleflmektedir. Bu gümrükte ifllemler 09:00-17:00  lanmas›, kamu iradesi taraf›ndan bunun kabulü ve
           mesai saatleri içersinde, bunun haricinde ise mesai  sonras›nda mevzuat›n›n haz›rlanmas› gerekmektedir.
           ücreti yat›r›larak yap›labilmektedir. Atatürk Havali-  UT‹KAD olarak, toplumsal sorumlulu¤umuz çerçeve-
           man› Kargo Tesisleri ile Gümrük Yerleflkesi’nin fiziki  sinde lojistik köy master plan›n›n haz›rlanmas›na ve
           yetersizli¤i hepimizce bilinmektedir. Üzerinde önem-  sürecin verimli yürütülmesine tüm gücümüzle destek
           le durulmas› gereken ve bir an önce çözülmesi ge-  oluyoruz.”
           reken bu yetersizli¤in yan›s›ra ‘Gümrük ‹fllevleri’nin
           7/24 çal›flma esas›na göre yeniden yap›land›r›lmas›
           gerekmektedir.
              Sektörün  geliflmesi  aç›s›ndan  kamunun  atmas›
           gereken ad›mlardan sözediyor: Günümüzde, ticaret
           imkanlar›n›n artmas› ve mal hareketlerinin h›zlanma-
           s› ile uluslararas› piyasalarda rekabette öne geçebil-
           mek, hemen hemen her ülkenin temel ticari hedef-
           leri aras›nda bulunmakta, bu do¤rultuda uygulan-
           mas› gereken politikalar›n en önde gelenleri aras›n-
           da bölgesel hatta küresel lojistik üslerin hayata ge-
           çirilmesi yer almaktad›r. Devletler bir taraftan kendi
           ülke ekonomilerini güçlü hale getirmek için uluslara-
           ras› ticaretin kalbi olan lojistik merkezler kurup lo-
           jistik maliyetleri düflürerek rekabetçiliklerini art›rma-

           118 KobiEfor  May›s 2011
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123