Page 114 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 114
KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER
l KDV’siz ve ÖTV’siz akaryak›t teslim-
lerindeki 550 litre s›n›rlamas› bir an ön-
ce eski seviyesi olan 1.100 litreye yüksel-
tilmeli.
l Hizmet üretimi için asli unsur olarak
motorlu kara tafl›tlar›n› kullanan tafl›ma-
c›l›k ve lojistik sektörü temsilcileri, bu
araçlar için Motorlu Tafl›tlar Vergisi’nden
istisna tutulmal› ya da ödenen vergiler
Kurumlar Vergisi tutar›ndan mahsup edi-
lebilmeli.”
Talepler adaleti ça¤›r›yor. Nas›l ki üre-
tim yapan iflletmeler, üretim yapmak için
kulland›klar› makine ve teçhizatlar› için
Gümrük Vergileri hariç herhangi bir ücret
ödemiyorsa hizmet üretimi yapan tafl›-
mac› ve lojistikçiler de hizmet üretmek
için mutlak bir flekilde ihtiyaç duyduklar› Yeni refah ekseni do¤uyor
bafll›ca makine ve teçhizatlar› olan araçlar› için ver- Ruhi Engin Özmen, Küresel Lojistik Performans En-
gi kolayl›klar›ndan faydalanmas› niçin mümkün ol- deksi’nde ülkelerin sahip oldu¤u lojistik altyap› du-
mas›n? rumlar›n›n da dikkate al›nd›¤›n› aktar›yor: “Endekste-
ki s›ram›z, iyi konumda bulunmad›¤›m›z› gösteriyor.
1 trilyon dolardan bize düflen Lojistik altyap›lar›, destekleyici teknolojik donan›m-
Asya ile Avrupa aras›ndaki mal hareketinin yarat- larla gelifltirmek, ayn› zamanda ‘transit’ mevzuat› gi-
t›¤› tafl›ma ekonomisi 1 trilyon dolar› buluyor. Türki- bi ulafl›m-lojistik alan›yla do¤rudan ya da dolayl› ilgi-
ye bu hareketten istedi¤i pay› alam›yor. Oysa bu li mevzuat› iyilefltirmek, ticaret ve tafl›malar› kolaylafl-
mal hareketinin çok büyük bölümü Türkiye üzerin- t›r›c› tedbirler almak, lojistik merkez yap›lanmalar›n›
den geçebilir. Türkiye önümüzdeki 10 y›lda dünya ti- h›zla hayata geçirmek zorunday›z. Global ekonomik
caretinin yüzde 40’›na evsahipli¤i yapacak bir bölge- krizin, dünya ekonomisinde yaratt›¤› en önemli de¤i-
de, son derece stratejik bir konumda bulunuyor. flikli¤in ‘refah›n el de¤ifltirmesi’ oldu¤u; bunun da
Ama bu ticaretten azami pay› almam›z için “konum” önümüzdeki 10-15 y›l içinde dünya ticaretinin büyük
tek bafl›na yeterli olam›yor. bir bölümünün Asya-Afrika-Ortado¤u üçgeninde ger-
‘Dünya Bankas›’n›n Küresel Lojistik Performans çekleflece¤ine dair tahminlerle teyit edildi¤i görülü-
Endeksi’ Lojistikte ülkemizin hangi noktada bulun- yor. Talebin Kuzey Amerika ve Avrupa’dan Latin Ame-
du¤unu gösteriyor. Türkiye bu endekste, 5 üzerin- rika, BRIC ülkeleri ve Ortado¤u’ya kaymas›yla art›k
den ald›¤› 3.22’lik genel puan ile 155 ülke aras›nda yeni refah ekseni bu bölgeleri içine al›yor. Türkiye de
39. s›rada. 2007 y›l›nda yay›nlanan s›ralamaya göre yürüttü¤ü ekonomi politikalar›yla ‘yeni ekonomide’
34. s›radayd›k. Endekste, AB fonlar›ndan ciddi flekil- söz sahibi olacak ülkeler aras›nda yer al›yor. Modern
de destek alarak ulaflt›rma sektörlerini gelifltirmifl ‹pek Yolu üzerinde yap›lacak basitlefltirmeler ve tran-
olan komflular›m›z Yunanistan ve Bulgaristan’› geçi- sit kolayl›klar› da Türkiye’nin bu konumunu güçlendi-
yoruz ama bu avantajlar›m›z›n karfl›l›¤› olan bir so- recek ad›mlar olarak öne ç›k›yor. 2011’de bu alanda
nuç de¤il. En az›ndan ilk 10 içinde yer almam›z ge- ülkemizde tüm tafl›ma türlerinde hizmet sunabilecek
rekirdi. lojistik merkezlerin mevzuat›n›n yay›nlanmas› ve bu
tür projelerin merkezi koordinasyonunu sa¤layacak
yap›n›n oluflmas›yla ‹stanbul baflta olmak üzere ülke-
mizin büyük kentlerinde lojistik merkezlerin hayata
geçmeye bafllamas›, küresel krizi kendi imkanlar›yla
atlatan lojistik sektörümüzün ihracat›n destekleyicisi
olarak birtak›m teflvik mekanizmalar›ndan yararlana-
bilmesinin sa¤lanmas›, ayr›ca baflta Avrupa pazar› ol-
mak üzere hedef pazarlara ulafl›m› etkinlefltirmek için
alternatif güzergahlar› artt›rmak hedeflerimiz aras›nda
önceliklidir.”
‹stanbul ve Mersin’de lojistik
köy projeleri
Avrupa’da 1970’lerden bu yana 100’den fazla lo-
jistik köy kuruldu¤u bilgisini veren Özmen, flu bilgi-
leri veriyor: “Küresel Lojistik Performans Endek-
114 KobiEfor May›s 2011