Page 114 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 114

KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER



              l KDV’siz ve ÖTV’siz akaryak›t teslim-
            lerindeki 550 litre s›n›rlamas› bir an ön-
            ce eski seviyesi olan 1.100 litreye yüksel-
            tilmeli.
              l Hizmet üretimi için asli unsur olarak
            motorlu kara tafl›tlar›n› kullanan tafl›ma-
            c›l›k ve lojistik sektörü temsilcileri, bu
            araçlar için Motorlu Tafl›tlar Vergisi’nden
            istisna tutulmal› ya da ödenen vergiler
            Kurumlar Vergisi tutar›ndan mahsup edi-
            lebilmeli.”
              Talepler adaleti ça¤›r›yor. Nas›l ki üre-
            tim yapan iflletmeler, üretim yapmak için
            kulland›klar› makine ve teçhizatlar› için
            Gümrük Vergileri hariç herhangi bir ücret
            ödemiyorsa hizmet üretimi yapan tafl›-
            mac› ve lojistikçiler de hizmet üretmek
            için mutlak bir flekilde ihtiyaç duyduklar›        Yeni refah ekseni do¤uyor
            bafll›ca makine ve teçhizatlar› olan araçlar› için ver-  Ruhi Engin Özmen, Küresel Lojistik Performans En-
            gi kolayl›klar›ndan faydalanmas› niçin mümkün ol-  deksi’nde ülkelerin sahip oldu¤u lojistik altyap› du-
            mas›n?                                          rumlar›n›n da dikkate al›nd›¤›n› aktar›yor: “Endekste-
                                                            ki s›ram›z, iyi konumda bulunmad›¤›m›z› gösteriyor.
              1 trilyon dolardan bize düflen                 Lojistik altyap›lar›, destekleyici teknolojik donan›m-
              Asya ile Avrupa aras›ndaki mal hareketinin yarat-  larla gelifltirmek, ayn› zamanda ‘transit’ mevzuat› gi-
            t›¤› tafl›ma ekonomisi 1 trilyon dolar› buluyor. Türki-  bi ulafl›m-lojistik alan›yla do¤rudan ya da dolayl› ilgi-
            ye bu hareketten istedi¤i pay› alam›yor. Oysa bu  li mevzuat› iyilefltirmek, ticaret ve tafl›malar› kolaylafl-
            mal hareketinin çok büyük bölümü Türkiye üzerin-  t›r›c› tedbirler almak, lojistik merkez yap›lanmalar›n›
            den geçebilir. Türkiye önümüzdeki 10 y›lda dünya ti-  h›zla hayata geçirmek zorunday›z. Global ekonomik
            caretinin yüzde 40’›na evsahipli¤i yapacak bir bölge-  krizin, dünya ekonomisinde yaratt›¤› en önemli de¤i-
            de, son derece stratejik bir konumda bulunuyor.  flikli¤in ‘refah›n el de¤ifltirmesi’ oldu¤u; bunun da
            Ama bu ticaretten azami pay› almam›z için “konum”  önümüzdeki 10-15 y›l içinde dünya ticaretinin büyük
            tek bafl›na yeterli olam›yor.                    bir bölümünün Asya-Afrika-Ortado¤u üçgeninde ger-
              ‘Dünya Bankas›’n›n Küresel Lojistik Performans  çekleflece¤ine dair tahminlerle teyit edildi¤i görülü-
            Endeksi’ Lojistikte ülkemizin hangi noktada bulun-  yor. Talebin Kuzey Amerika ve Avrupa’dan Latin Ame-
            du¤unu gösteriyor. Türkiye bu endekste, 5 üzerin-  rika, BRIC ülkeleri ve Ortado¤u’ya kaymas›yla art›k
            den ald›¤› 3.22’lik genel puan ile 155 ülke aras›nda  yeni refah ekseni bu bölgeleri içine al›yor. Türkiye de
            39. s›rada. 2007 y›l›nda yay›nlanan s›ralamaya göre  yürüttü¤ü ekonomi politikalar›yla ‘yeni ekonomide’
            34. s›radayd›k. Endekste, AB fonlar›ndan ciddi flekil-  söz sahibi olacak ülkeler aras›nda yer al›yor. Modern
            de destek alarak ulaflt›rma sektörlerini gelifltirmifl  ‹pek Yolu üzerinde yap›lacak basitlefltirmeler ve tran-
            olan komflular›m›z Yunanistan ve Bulgaristan’› geçi-  sit kolayl›klar› da Türkiye’nin bu konumunu güçlendi-
            yoruz ama bu avantajlar›m›z›n karfl›l›¤› olan bir so-  recek ad›mlar olarak öne ç›k›yor. 2011’de bu alanda
            nuç de¤il. En az›ndan ilk 10 içinde yer almam›z ge-  ülkemizde tüm tafl›ma türlerinde hizmet sunabilecek
            rekirdi.                                        lojistik merkezlerin mevzuat›n›n yay›nlanmas› ve bu
                                                            tür projelerin merkezi koordinasyonunu sa¤layacak
                                                            yap›n›n oluflmas›yla ‹stanbul baflta olmak üzere ülke-
                                                            mizin büyük kentlerinde lojistik merkezlerin hayata
                                                            geçmeye bafllamas›, küresel krizi kendi imkanlar›yla
                                                            atlatan lojistik sektörümüzün ihracat›n destekleyicisi
                                                            olarak birtak›m teflvik mekanizmalar›ndan yararlana-
                                                            bilmesinin sa¤lanmas›, ayr›ca baflta Avrupa pazar› ol-
                                                            mak üzere hedef pazarlara ulafl›m› etkinlefltirmek için
                                                            alternatif güzergahlar› artt›rmak hedeflerimiz aras›nda
                                                            önceliklidir.”

                                                              ‹stanbul ve Mersin’de lojistik
                                                              köy projeleri
                                                              Avrupa’da 1970’lerden bu yana 100’den fazla lo-
                                                            jistik köy kuruldu¤u bilgisini veren Özmen, flu bilgi-
                                                            leri veriyor: “Küresel Lojistik Performans Endek-

           114 KobiEfor  May›s 2011
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119